George Russell heeft opeens praatjes voor drie na zijn goede kwalificatie en kraakt Red Bull.
De kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije van morgen is een hard gelag geworden voor Red Bull Racing. Vóór het weekend gaf Verstappen nog schertsend te kennen dat hij maar blij is niet voor Ferrari getekend te hebben. Het geeft maar weer aan wat een verschil een dag kan maken. Gisteren kwam Red Bull al erg zwak uit de startblokken. Degenen die zeggen dat vrijdagen niks te betekenen hebben in de F1, kwamen vandaag helaas bedrogen uit. Ondanks een uiterste inspanning van Red Bull afgelopen nacht, staan de beide Ferrari’s namelijk voor Max Verstappen. Ze staan daarbij ook vér voor Alexander Albon, die de race moet beginnen vanaf P13.
Albon staat daarmee één plek achter Russell, die in de vorig jaar nog volstrekt kansloze Williams rondrijdt. George is natuurlijk enorm in zijn nopjes met zijn prestatie, maar voelt ook de pijn van zijn oude rivaal. Daarom neemt hij het op voor de Britse Thai, die hij al heel lang kent. Tegelijkertijd gooit hij het team van Red Bull onder de bus:
Ik ken Alex inmiddels al 15 jaar. Gedurende die tijd ben ik in dezelfde paddock geweest als hij. Hij is één van de beste coureurs tegen wie wij racen. Max, Charles, wij allemaal zullen zeggen dat hij altijd vooraan heeft gestaan bij alles wat hij heeft gedaan. Ik heb geen idee wat daar [bij Red Bull] in godsnaam gebeurt. Ik voel enorm met hem mee, want hij ziet er nu uit als een idioot, terwijl hij dat absoluut niet is. Ze moeten dit voor hem oplossen.
George Russell, scharrel van Seychelle de Vries
In Q2 was Albon vandaag zeven tienden langzamer dan Verstappen. Hetzelfde plaatje zagen we vorig jaar bij Gasly versus Verstappen. Nou is Max natuurlijk wel de beste, maar het is toch een beetje raar dat twee uitstekende coureurs zoveel toegeven op Max. Moeten we langzaam maar zeker gaan denken aan een gevalletje Alonso-Ferrari syndroom? Daar onstond uiteindelijk een situatie waarin de auto en het team volledig naar wens van de wenkbrauw functioneerden. Het gevolg was een hok waar alleen Alonso nog hard mee kon gaan, maar niet hard genoeg om de Red Bull en later Mercedes te verslaan.
Heeft het team van Red Bull teveel naar Verstappen geluisterd bij het ontwikkelen van de auto, waardoor alleen hij er nog hard mee kan rijden? En moet er dan toch een veteraan bij komen die andere input kan geven aan Newey en zijn manschappen? Of is Max gewoon een held die er nog het beste van maakt tegen de oppermachtige Mercs? Laat het weten, in de comments!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Je zou maar Seychelle heten…
mashell zegt
@F36GC: ach, ze had ook Maledive, Azoor of Waddeneiland kunnen heten.
mopar70 zegt
Pfff.. wat een clickbait titel weer zeg.
Boomer zegt
Echt hé. Als je Russel kent weet je ook dat hij dat niet zo zou zeggen.
Ot: Verstappen is nog lang niet goed genoeg om een auto te ontwikkelen. Ik denk zelfs dat de eerste periode van de Mercedes hegemonie het werk was van Schumacher. En dat Hamilton intussen in die rol gegroeid is. Die had dat aan het begin ook niet kunnen doen denk ik.
Vettel zou een goede zet zijn voor RB. Maar ja dat durven ze niet aan daar.
jaapiyo zegt
Ik snap de ophef niet. Hij bekritiseert Red Bull omdat ze er Albon slecht uit laten zien terwijl hij vindt dat Albon goed is. Titel dekt dat prima IMO. Maar ja, call out culture viert weer hoogtij. Clickbait roepen is het nieuwe clickbait (voor de likes). Enfin, whatever floats your boat.
escort77 zegt
@jaapiyo: voor de likes? In de nieuwste versie van de iOS-app kan dat niet meer ?
jaapiyo zegt
Ja daar heb je wel een punt inderdaad. Maar…we hebben alweer galleries!!1! #wachtmaaraf
sleepyj zegt
-edit: gezeur wordt niet geaccepteerd ;-) –
sleepyj zegt
@sleepyj: Dat bedoel ik dus. Vooral niks doen met kritiek van de lezers. Ja of weg editten.
bruinwerker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jaapiyo zegt
Uiteraard. Hij zegt gewoon wat ik schrijf. Ze vragen ‘m naar de situatie van Albon en Red Bull. Hij zegt ‘He’s been made to look like an idiot’. Hier is het interview online https://www.youtube.com/watch?v=k13Farr9A9E. Het is een beetje onhandig om de hele quoot de titel te maken, dus kies je er wat uit dat uitnodigt om te lezen en de kern raakt van datgene wat je als schrijver interessant vindt uit het interview, in de veronderstelling dat anderen dat wellicht ook wel kleurrijk vinden. We kunnen ook schrijven ‘Russell: Williams monteurs blij met vooruitgang’. Dat vindt echter iedereen zo evident dat niemand er interesse in heeft. Het is pas interessant als iemand net even buiten de doodgetrapte paadjes wat zegt, zoals Russell hier aan het staartje van een interview dat ‘ie in zijn hoofd wellicht al af heeft gemaakt in de euforie. En…Het gaat over autootjes rijden niet over COVID-19 of de belastingdienst. Je moet de mensen geven wat ze willen en dat is vaak wat anders dan wat ze zeggen dat ze willen. Onder elk Roelvink artikel staan 100 reacties met ‘haal die bagger weg van de site ik heb geen interesse hierin’. Ik werk nu 4,5 jaar voor AB. Die artikelen worden nog steeds elke keer weer het best gelezen van alle artikelen die week. Is elke keer weer een glimlach op mijn gezicht.
torsen zegt
@jaapiyo: Volgens mij schrijf je in de titel je eigen interpretatie van wat hij zegt alsof het een citaat is van iets wat Russel gezegd heeft.
Hij zegt: “He’s been made to look like an idiot and he’s absolutely not”
Vertaling: “Ze lieten hem er uitzien als een idioot wat hij absoluut niet is”
Verkort: “Ze lieten hem er uitzien als een idioot”
Context: “Red Bull liet Albon er uitzien als een idioot”
Jaapiyo: “Albon ziet eruit als een idioot”
Stoorde me er niet zo aan want volgens mij is het niet noodzakelijk een verkeerde interpretatie.
Maar snap wel dat het over kan komen alsof je Russel een uitspraak in de mond legt die hij niet gedaan heeft.
karaya zegt
Schumacher was in een hoop dingen goed maar niet in het ontwikkelen van een auto.
toniominestrone zegt
@airc: of dat Vettel een auto kan mee helpen ontwikkelen, bij een beetje tegenslag is Seb als eerste in paniek.
hamerhaai zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
giel zegt
@mopar70: wat had je dan verwacht? Dat Russell alleen dat gezegd zou hebben zonder een nuancerende context?
jelmer zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Edge zegt
@mopar70: Autoblog maakt zich best vaak schuldig aan clickbait. Dat zul je mij echt niet zien ontkennen. En eerlijk gezegd stoor ik mij daar vaker wel dan niet aan. Dat is niet echt iets exclusiefs voor Autoblog, maar iets dat in de media als geheel helaas steeds vaker voorkomt.
Maar in dit geval moet ik Autoblog toch echt even verdedigen. Ik heb het interviewsegment met George Russell gezien en het zijn letterlijk de woorden die hij gebruikt heeft. De vertaling van Jaapiyo is ook meer dan prima, op de redactionele toevoeging van [bij Red Bull] na is het gewoon netjes een op een vertaald.
bruinwerker zegt
Ze moeten Kubica een keertje in de Red Bull zetten. Die kan daar wel wat zinnigs over zeggen.
HZW zegt
Er gaat duidelijk iets enorm verkeerd bij Red Bull.
In het jaar dat “Het” gebeuren moest lijken ze terug te zakken naar het 4de team.
2x Mercedes, 2x Racing Point, 2x Ferrari, staan ondertussen voor ze op de start grid.
En dat nog wel op het circuit waar Max vorig jaar zijn eerste pole behaalde.
Om op het podium te komen morgen moet er mijn inziens voor Max wel een wondertje gebeuren.
christian85 zegt
@HZW: het jaar dat het moest gebeuren was vorig jaar ook
mwti zegt
@christian85: morgen gratis bier stond er altijd boven de bar. Morgen!
giel zegt
@christian85: dat was het eerste jaar met Honda. Volgens mij hebben ze vanaf het begin al gezegd dat het wk in dat jaar niet het doel zou zijn.
Mukmans zegt
Kunnen we al definitieve conclusies trekken na 2 races?
outlook zegt
@mukmans: nope maar een indicatie die er in elk geval niet zo positief uit ziet…
Louter zegt
Ja, maar dat kon je al na één race, wetende dat er geen verbeterde motor-updates meer mochten komen. Er mogen alleen nog betrouwbaar-motor-updates komen, dus dat wordt lachen de rest van het seizoen.
outlook zegt
Het is gewoon zuur. Ik (en velen met mij) wil gewoon te graag dat Max en Albon succesvol zijn. Frustratie alom. Vergeet ook niet dat de marges, tienden van seconden, minimaal zijn. Alles moet dan ook perfect passen. Uit de suprème performance van Mercedes blijkt ook dit keer weer hoe goed zij eea voor elkaar hebben. Of het kampioenschap daarmee leuker wordt, is een retorische vraag.
silverscope zegt
@outlook: vergeet ook de schaamteloze roze mercedessen niet. Ik denk dat die wel het schoolvoorbeeld zijn dat alles te koop is zolang je maar genoeg geld hebt, kuch -papa stroll – kuch.
Rick-dos zegt
Mercedes verbrandt weer iets extra naast de benzine. Het is opvallend hoeveel rook er uit die motoren komt. Je zag het vandaag weer bij bocht 12 was het volgens mij. Eerst zag je Russel rokend die bocht doorgaan en later zag je het ook bij Hamilton.
autodidact zegt
@Rick-dos: precies! Ik vertrouw de hele boel voor geen meter. Ferrari niet, maar ook Mercedes niet. En Racing Point al zéker niet. Alsof Ferrari nu voor straf het beste jongetje van de klas moet spelen en met lede ogen moet toezien hoe de Mercedessen wèl olie mogen verbranden. Maar ja, daar kan Ferrari niets van zeggen natuurlijk.
mashell zegt
@Rick-dos: misschien moet Max naar weer net als toen in Spanje een blikje Red Bull in de tank kieperen. Ook illegaal maar het geeft wel vleugels…
Edge zegt
Inderdaad! Ik weet niet wat er precies aan de hand is bij Mercedes, maar het feit dat er zoveel blauwe rook (doorgaans olie) uit die auto komt, doet mij vermoeden dat er toch iets niet helemaal in de haak is. Het hoeft niet iets illegaals te zijn, het kan prima een loophole zijn, maar het feit dat het alleen bij de Mercedes-motoren gebeurt zegt wel genoeg.
pomoek zegt
Mogelijk heeft de C-crisis RB parten gespeeld. Ze zijn gewend om van uit een solide basis een auto met kleine stapjes te ontwikkelen waarbij ze steeds gebruik kunnen maken van de feedback die ze wekelijks krijgen, en zo aan het einde van het seizoen de snelste/op een na snelste auto te hebben. Dat systeem werkt nu niet en net als Ferrari zijn ze een beetje ins blaue hinein gaan ontwikkelen en zo op het verkeerde spoor terecht gekomen.
pomoek zegt
Overigens weer een rare reactie van verstappen: “Ten eerste weet George helemaal niks over ons team, dus ik denk dat hij zich beter kan focussen op zijn eigen auto en zijn eigen prestaties in plaats van over anderen te praten”,
Russel weet inderdaad niks over het team, dat zegt hij zelf ook in zijn reactie, maar weet wel dat Albon een goede coureur is. Verstappen is, kortom, gefrustreerd en niet in staat om dat los te laten.
Richmond zegt
@pomoek: goede coureur in F2/f3 maakt nog geen goede F1 coureur. In F1 weinig laten zien.
Robert zegt
Toch is het veelzeggend dat álle teams met een Mercedes motor in eens een stuk harder reden dan vorig seizoen, waar zowel de Honda als Ferrari aangedreven auto’s langzamer waren dan een jaar geleden.