Nieuwe bedrijfswagens zijn niet aan te slepen, maar er is een nieuw probleem.
De Nederlandse overheid heeft centen nodig en dus vliegen de maatregelen je om de oren. Opeens moeten ondernemers vanaf volgend jaar BPM gaan betalen voor een nieuwe bedrijfswagen met een verbrandingsmotor. Je voelt hem al aankomen: in 2024 is er een run ontstaan op nieuwe bedrijfswagens om deze nog snel zonder BPM af te rekenen.
BPM op bedrijfswagens
Volgens de RAI Vereniging zijn er al bijna 40.000 nieuwe bedrijfswagens met een dieselmotor verkocht. Dat is een kwart meer in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Ondernemers investeren in zo’n bus voor de toekomst. Ze hopen nog jaren plezier te hebben van de bedrijfswagen en schaffen deze vaak vervroegd aan. Als in 2025 of 2026 vervanging van de bestelauto op de agenda stond loont het om nu al te investeren. Door de invoering van BPM op bedrijfswagens bespaart een bedrijf duizenden euro’s aanschafkosten per bus.
Nieuw probleem dreigt
Maarrrr een nieuw probleem dreigt. Ondernemen in Nederland zou ondernemen in Nederland niet zijn als er weer beleidswijzigingen roet in het eten gooien. Daar gaat je hoopvolle investering voor de toekomst.
Nieuwe bedrijfswagens zijn uitgerust met de schoonste moderne dieselmotoren die er op dit moment zijn. Toch is dit voor veel gemeenten niet voldoende. Diverse gemeenten in Nederland overwegen milieuzones in te voeren waarbij auto’s op fossiele brandstoffen niet welkom in de binnenstad of het centrum zijn. Ook al heb je zo’n schone en moderne bedrijfsbus uit 2024.
Ondernemers staan voor een duivels dilemma: investeren in een nieuwe dieselbus, terwijl de kans bestaat dat deze straks niet meer welkom is in de binnenstad. Of regelgeving afwachten en de aankoop uitstellen, met de mogelijke aankoop van een duurdere elektrische bedrijfswagen op een later moment.
Het lullige is dat als er géén milieuzone komt het natuurlijk beter had geweest om dit jaar een dieselbus te kopen, want geen BPM. Bovendien zijn elektrische bedrijfswagens voor veel ondernemingen geen uitkomst. Bepakt en bezakt neemt de actieradius sterk af, ondernemers die het hele land moeten doorkruizen zullen daardoor veel laadstops moeten maken. Dat kost weer tijd en geld, terwijl ze met een diesel veel langer kunnen doorkarren.
De verkoopcijfers laten zien dat toch veel ondernemers de gok nemen en dit jaar investeren in een nieuwe bedrijfswagen met een dieselmotor. Lang niet iedere ondernemer hoeft natuurlijk niet in een binnenstad of centrum te zijn, dat is ook waar.
Als gemeenten kiezen voor een milieuzone hoeft dat overigens niet automatisch te betekenen dat je meteen moet opzouten met je diesel. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een uitzondering voor nieuwe bedrijfswagens, zodat deze nog tot en met 2028 welkom zijn in de binnenstad of het centrum.
Wel of geen milieuzones?
Het issue nu is dat er geen beslissing wordt genomen. Er zijn politieke partijen die de invoering van milieuzones willen uitstellen. Gemeenten, ondernemers en brancheclubs willen meer duidelijkheid over wat ze nu precies kunnen verwachten.
Of die duidelijkheid er komt? Waarschijnlijk niet op de korte termijn. Het nieuwe aanstaande kabinet heeft in het coalitieakkoord opgetekend dat ze milieuzones willen uitstellen. Er rijden nog ontzettend veel ondernemers rond in een oudere diesel en die hebben niet de financiële middelen om te investeren in een elektrische bedrijfswagen. Als ze vervolgens geen toegang meer hebben tot hun bestemming in een binnenstad of centrum kan dat einde verhaal voor een bedrijf betekenen.
Kortom, ondernemers weten op dit moment nog niet waar ze aan toe zijn. Er staat in elk geval één ding vast: de BPM op bedrijfswagens is straks een feit. Daarom investeren toch veel ondernemers in een nieuwe dieselbus in 2024. (via NOS)
pietertje123 zegt
Vervelend voor de ondernemers die in de stad wonen en werken. Maar voor de rest is het prima: genoeg werk buiten de steden en je mag er gewoon naartoe rijden. Op lange termijn ook goed: meer gebruik maken van de rest van het land ipv alles steeds in de stad te blijven proppen.
Komt wel goed hoor, zodra de gemeente z’n kantoren niet meer ARBO of andere regeltjes-proof kan laten maken is het zo opgelost
melcon zegt
Het meeste werk is ook nu al buiten het centrum/binnenstad, gemiddeld woont maar 5% tot maximaal 10% van de bevolking in het centrum/de binnenstad. Uiteraard zitten er wel het één en ander aan bedrijven in z’n milieuzone maar buiten transport gerekend halen de meeste bedrijven maar een klein deel van hun omzet uit de binnenstad/centrum, dus an sich niet direct een ramp. De glaszetter of de badkamer boer slaat de binnenstad dan wel over.
Het is wel aannemelijk dat er t.z.t. bedrijven ontstaan die hun focus volledig op omzet uit de milieuzone leggen wanneer er een tekort ontstaat aan bedrijven die er kunnen komt. Enige sector die wel echt in de knoei kan komen zijn de marktkooplui, die vaak 10-15 jaar met hun transport doen en deze ook over z’n lange periode afschrijven.
dutchneon zegt
Als je het artikel leest weet je eigenlijk genoeg….
Bij een rechtzaak zou een rechter meteen de hele boel van tafel vegen….. dit is een lappendeken van regels met de beste bedoelingen maar de uitwerking is desatreus…
Eigenlijk werken ze met deze manipulatie in de hand dat iedereen nog snel een nieuwe diesel heeft om minimaal 6 jaar mee te gaan doen, terwijl anders al eerder een EV werd overwogen
kennone zegt
Als die milieuzones er toch komen gaat dit denk ik wel flink falen. De grote binnen steden hebben dan echt een probleem met bevoorrading en om mensen voor bijvoorbeeld de bouw te kunnen krijgen omdat niet allemaal geschikt vervoer hebben. Succes met het doordrukken als het niet van de tafel geveegd word.
pier zegt
Een behoorlijk deel van de bouwvakkers van de grote bouwbedrijven hebben al elektrische bussen. Niet dat het altijd ideaal is, maar die transitie gaat best hard. Vooral voor MKB is de transitie lastiger.
pomoek zegt
Tja, ondernemen is nu eenmaal risico nemen. Aan de andere kant mag je van een overheid een bestendig fiscaal beleid verwachten. Het aan/uit beleid wat de overheid, veroorzaakt door het huidige politieke klimaat, is natuurlijk vervelend voor iedereen die een investering wil doen. En dat geldt overigens zeker niet alleen voor ondernemers.
Die laatste groep heeft dan weer als voordeel dat NL bedrijven steeds gezonder zijn met gestegen winsten: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/10/bedrijven-kunnen-een-stootje-hebben-a4855983
acavs zegt
Probleem is wel dat een hoger risico ook gecompenseerd moet worden met een hogere beloning. Als de overheid door onvoorspelbaar beleid zorgt voor een groter ondernemingsrisico, werkt ze dus inflatie in de hand.
Wolflow zegt
Met die milieu zones slaat overheid meerdere vliegen in een klap:
1) Minder auto’s (al dan niet vervuilend) in de stad
2) Minder parkeer opbrengsten
3) Geen tekort meer aan vakmensen aangezien die alleen nog platteland hoeven te bedienen
gilettelubbers zegt
Geen tekort meer aan vakmensen, huh?
Robert zegt
De milieuzones zijn de vleesgeworden toonbeelden van de hypocrisie van de Nederlandse politiek. “We beschermen de luchtkwaliteit voor de bewoners en bezoekers van onze binnensteden” is het gebruikte argument. Maar daar waar hele wijken pal langs snelwegen, ringwegen en verbindingswegen liggen, hoor je ze daar niet over.
Zelf woon ik in Arnhem, waar al sinds enige jaren een milieuzone voor het centrum is ingesteld. Daar wonen slechts 9000 inwoners, want het merendeel van het centrum is ingericht voor commerciële en economische activiteiten. Tegelijkertijd ligt er in Arnhem-Zuid de Pleyroute (N325), 45 jaar geleden aangelegd ter ontlasting van datzelfde stadscentrum(!), maar gaandeweg ontwikkeld tot dé verbindingsroute tussen de A15 en de A12, wegens het uitblijven van het doortrekken van die A15. Per etmaal passeren er ruim 80.000 voertuigen deze weg, en daarmee is het voor zover ik weet de drukste N-weg van ons land. Aan weerszijden liggen woonwijken, met juist pal naast die weg significant veel hoogbouw. Waarom worden de bijna 19.000 inwoners die deze wijken bevolken, hier niet tegen beschermd?
pier zegt
Niet belangrijk genoeg, een deel van die flats staan in de armste postcode van heel Nederland.
bmwadept zegt
Vergeet de (zee & rivier) cruiseschepen niet. Die tijdens het aanmeren in binnenstefen, gebruik maken van diesel aggregaten. Wat nodig is om de systemen up and running te houden.
Dutchdriftking zegt
@RubenPriest: BPM voor lichte bedrijfsvoertuigen op fossiele brandstof vanaf 2025 is door het vorige kabinet besloten. En ons nieuwe (nog niet geformeerde) kabinet wil dit mogelijk weer terug gaan draaien…
Al met al redelijk kansloos van de overheid. Zeer wispelturig beleid, geen toekomstvisie, en totale verstoring van de markt. Niets nieuws, maar wel jammer. Zoals ik het zie (en dit plan had in 2022 al gepubliceerd moeten worden om duidelijkheid te bieden en de markt niet te verstoren) :
Vanaf 2025 een klein beetje BPM op nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen op diesel, dit langzaam opbouwen totdat je in 2030 op volledige BPM zit.
Vanaf 2025 milieuzone euro 5 voor personen auto’s en euro 6 voor bedrijfsvoertuigen, (dit is in een aantal steden al het plan) en als je als stad een milieuzone wilt, dan is dit wat je kunt implementeren, strenger niet. Dat zouden we toch prima landelijk moeten kunnen regelen. Eventueel vanaf 2030 euro 6 voor personenauto’s en bedrijfsvoertuigen alleen elektrisch.
Belangrijk detail, Euro normen graag niet alleen bij diesels hanteren, ook bij benzine. En een verschil maken tussen bezoekers en bewoners is eventueel een optie. Eventueel een ontheffing (zoals in Londen) verkopen voor een X bedrag per dag lijkt mij ook geen gek idee. Ga je één keer per jaar met je oudere auto de stad in dan kan je dat gewoon doen met die ontheffing van tussen de 10 en 15 euro. Moet je er elke dag zijn dan ga je dit natuurlijk niet doen.
Op deze manier blijft de stad voor iedereen bereikbaar, ook voor mensen met een kleinere beurs en dus oudere auto. Maar je stimuleert wel om frequente bezoekers met zo min mogelijk lokale uitstoot door de stad te laten rijden.
schuimbekje3 zegt
dat kan dus niet, want de RDW vond de euronorm van een auto niet belangrijk om te registeren.
daarom hebben ze antidateerd op datum, dus alle auto’s van een leeftijd zijn euronorm x, tenzij specifiek gekeurd, daarom ook millieuzones op leeftijd, niet op euronorm..
marcomanta zegt
Als ik het woord gemeentes al lees… er zit niet voor niets het woord gemeen in gemeentes.
waterisnat zegt
Belasting op bedrijven is een van de mooiste langjarige scams in de samenleving. Blijven gaslighten dat bedrijven belasten niet uiteindelijk bij personen (die enige die tax betalen) terecht komt, en maar blijven aandraaien en herhalen. Alles tbv meer bureaucraten. Op naar de EUSSR. Gorbatsjov blijft zich verbazen, net als elk ander die collectivisme in de eindfase heeft meegemaakt. L’histoire, se répète.
potjak zegt
Scams, gaslighten, Gorbatsjov, collectivisme. Ik neem aan dat u ergens op de Bahamas, de Kaaimaneilanden, Monaco of in de Verenigde Arabische Emiraten woont?
bmwadept zegt
Mensen die afgeven op overheid, zijn ook de mensen die volop eten uit het ruif van zelfde overheid.
mashell zegt
Dit gaat niet over belastingen maar over het stoppen van het stimuleren diesel busjes te rijden. Eigenlijk is het simpel, als je bedrijven geen beperkende kaders op legt gaan ze voor winstmaximalisatie ten koste van milieu, medewerkers en vaak zelfs klanten. Daarom is het helemaal ok om bedrijven regels op te leggen, kosten daarvoor rekent de echte ondernemer gewoon door maar het lijdt wel tot een gedragsverandering,
cls350sb zegt
Het is belachelijk wat onze linkse overheid er weer door probeert te drukken: ondernemers en MKB de rekening laten betalen. Echter zul je zien dat straks de linkse zuren steen en been klagen dat de installateur, loodgieter, klusjesman, pakketbezorger etc allemaal schreeuwend duur worden. Want ja, uiteindelijk betaalt de consument gewoon de rekening voor de bpm en elektrische auto van deze zelfde groep ondernemers en MKB’ers. Fantastisch land dat Nederland hè!
bmwadept zegt
Bij huidige/oude kabinet zitten alleen rechtse partijen op D66 na. Oa ondernemerspartij VVD. Dus hoezo Links?
por100 zegt
Nope. Ben zelf van CDA, de gematigd rechtse toon mocht daar niet meer gesproken worden of je werd meteen in het PVV/FvD kamp geplaatst. Bij VVD in iets mindere mate idem.
En zo werden middenpartijen steeds linkser, behalve natuurlijk op grote bedrijven en expats, dat kon nog wel rechts behandeld worden. Maar voor de rest was links in die middenpartijen de baas. En nu hebben we daar de gevolgen van.
Maar rechtse kabinetten waren het allerminst.
zjos zegt
Milieuzones zijn gekunsteld incompetent beleid. Men poogt een ideale utopische maakbare samenleving te creëren dmv het instellen van verboden, geboden en (tijdelijk)rond strooien van subsidies etc.
De praktijk is dat in een stad en dus ook binnen een milieuzone mensen wonen en werken. Die mensen hebben vervoer nodig om of zichzelf of goederen te kunnen verplaatsen. Ga je mensen dwingen tot het maken van kosten of investeringen door verboden en geboden te creëren creëer je alleen maar problemen. Mensen zullen zich aanpassen. Of ze trekken weg of ze mijden die zone. De milieuzone wordt zo een zone des doods. Het doel is dan nog niet bereikt want al die fijnstof en uitstoot waait gewoon vanaf de rand van de stad gewoon die milieuzone in. Maar zolang mensen blijven stemmen op politieke partijen vol met milieudoemdenkers blijft dat zo en wordt je met je EV bus met max 30 km/h ingehaald door een snotjoch van 15 op een fatbike. Ja we hebben dan wat bereikt.
schuimbekje3 zegt
dat is nu ook al, de winkels zijn uitgestorven, warenhuizen sluiten enz, want waarom zou je voor 50 euro parkeergeld betalen als je verzendkosten 0 tot 10 euro zijn?
en alle linkse rakkers, gehersenspoeld door linkse terroristen op scholen/uni’s in studentensteden, die de echte wereld niet konden trekken en maar andere mensen betaald verzieken snappen maar niet dat de stad verpaupert met lege winkels, zibli’s op fatbikes met 40kmh door voetgangersgebieden… maar geen auto…
klinkt een beetje als die mislukte reclame ‘maar ik rook niet’…
nu zitten de steden vol met ambtenaren van links praten, rechts graaien, anders konden ze immers dat huis van 2 miljoen in het centrum niet betalen..
por100 zegt
Je zou ook nog een oude MPV zoals een Grand scenic of Grand Voyager kunnen overwegen. Of een oude Discovery 3. Eventueel op lpg.
Als je veel moet trekken is dat natuurlijk een stuk lastiger, maar als je met de aanhanger onder de 2ton blijft is dat natuurlijk wel te overzien. Grond laat je gewoon bezorgen en meteen doorberekenen. Puinafval idem en Groenafval is altijd nog wel binnen het gewicht te houden.
Ik gebruik het busje van vaders nooit meer sinds wij een 2006 Grand Voyager erbij hebben. Voyager rijdt veel comfortabeler (en vooral overzichtelijker) en ja met 1 op 9 ben ik wat duurder uit, maar als ik veel kilometers zou rijden was het een lpg variant geworden. Verder past er gewoon 4000liter in als de stoelen in de bodem zijn geklapt.
Uiteraard als youngtimer op de zaak.
alcantara zegt
Met 4000 liter hoef je dus maar 1x in de 36.000km te tanken?
monsieurleloure zegt
Precies, Mijn Vito diesel ingeruild op een Mercedes GL450 V8 met grijs kenteken op lpg.
Dit willen ze blijkbaar en ik ook. Hoe gaaf is dat?!
Die 6 tientjes parkeergeld per dag in het centrum van A’dam blijft een dingetje maar die kan ik declareren .
1200 euro per maand, ze zijn daar goed gek aan het worden maar de klant betaalt het uiteindelijk.
mvdbosch zegt
Bah, zitten we nog jaren vast aan die stinkdieselbusjes. En bouwlui die elke dag doodleuk van rotterdam naar apeldoorn rijden…. omdat het kan.