Ruitenwissers bedienen in de Tesla Model 3 en Y is niet langer een vervelende handeling.
Waar een merk als Lotus bekend is geworden met de slogan ‘Simplify, then add lightness’ is Tesla groot geworden met ‘minimalistisch en doe alles maar via het touchscreen’. De Tesla-rijder is er inmiddels wel gewend aan geraakt, maar ongetwijfeld zal er een grote groep verlangen naar toch iets meer knopjes.
Zeker voor gebruikelijke handelingen. Zoiets simpels als de ruitenwissers bedienen. Gelukkig komt daar nu een update voor. Met de Tesla Model 3 en Y is het mogelijk om de ruitenwissers te bedienen door middel van een knop op het stuurwiel. Toch niet zo makkelijk als een ouderwetse stengel, maar beter dan bediening via het aanraakscherm.
De feature is nieuw dankzij een software update. Op het stuur van de Model 3 en Y zit een knop. Met de software update mogen gebruikers zelf kiezen welke functie ze toewijzen aan de knop. Je kunt nu onder meer kiezen voor het bedienen van de ruitenwissers in de Model 3 en Y via deze knop.
De snelheid van de wissers, ze aan of uitzetten en ze op standje ‘automatisch’ zetten kan op deze manier. Het staat je vrij de knop op het stuur voor andere zaken te gebruiken. Onder meer de helderheid van het aanraakscherm, ventilatiesnelheid, dashcam, achteruitrijcamera en stuurwielverwarming kan via de knop bediend worden.
Het gaat hier om software update versie 2023.20. Wil je de ruitenwissers bedienen in je Tesla Model 3 of Y en heb je geen zin in die knop óf het touchscreen. Dan is er ook nog een derde mogelijkheid. Gebruik je stem, de wissers reageren op je commando. Succes met de ruitenwissers in je Tesla!
Een oudere situatie van enkele jaren geleden zie je in de video hieronder. Niet super efficiënt.
bunnylebowski zegt
Is het zo erg gesteld met de tere auto redacteur zieltjes dat er een compleet artikel aan moet worden gewijd?
Ik had m altijd op automatisch en af en toe gebruikte ik de knop op de stengel om te sproeien. Werkelijk waar nog nooit een issue gehad.
RubenPriest zegt
Zolang er grote interesse is voor Tesla nieuws, zullen we het blijven brengen. Iets met vraag en aanbod. En wat ’tere auto redacteur zieltjes’ hiermee te maken heeft snap ik niet zo goed. Het schuifsysteem van climate control in de Volkswagen ID-producten vind ik ook ruk en heb ik vaak genoeg beschreven, om er maar een ander merk bij te halen. Geniet vooral van uw Tesla hè;)
bunnylebowski zegt
@rubenpriest Nou nou, ik zal maar niet weer beginnen over tere zieltjes ;-).
Ik doelde niet zozeer op het onderwerp Tesla, maar meer een artikel over het gebruiksgemak (of door jullie aangegeven gebrek aan) van zoiets als…. Een ruitenwisser…
Als het zo erg is gesteld met jullie dan zijn de zieltjes wel een beetje broos.
Richmond zegt
Omdat werkelijk nog nooit iemand gezegd heeft dat de stengel voor de ruitenwissers onhandig of lelijk is en deze weggestopt moet worden achter een menu in het infotainment. Dus er wordt geen probleem mee opgelost en ook geen productverbertering aangebracht. Dan mag de onhandigheid hiervan gerust regelmatig benoemd worden.
bunnylebowski zegt
@richmond op het moment dat ik als gebruiker in die 3 jaar geen één keer het scherm heb gebruikt om m’n ruitenwisser aan te passen, dan is het volgens mij wel geslaagd.
Overigens zit ik er ook nooit aan bij mijn BMW die het uiteraard nog wel op de stengel heeft.
Nogmaals. We hebben het over een ruitenwisser. First world problems. Tere zieltjes, druk maken om niks etc etc etc etc
Richmond zegt
Jij maakt je druk om dat anderen zich erom druk maken
racerx zegt
Beetje kinderachtig, je reacties richting de redactie. Ik vond het artikel niet uitgesproken negatief en behoorlijk feitelijk (dat is wel eens anders). Als je daar zelfs over struikelt geeft enkel aan hoe het met jouw ‘zieltje’ gesteld is.
bunnylebowski zegt
@racerx Jochie toch…
Flutterbear zegt
Mompelt iets over snellere paarden..
goodvibrations zegt
@rubenpriest je raakte met dit artikel een teer zieltje denk ik! 😜
RubenPriest zegt
ik denk het ook
schuimbekje3 zegt
Er zijn mensen die hun auto ook op andere plekken gebruiken… dan is het handig als je de ruitenwissers kunt uitzetten VOOR dat de auto aan gaat (bijvoorbeeld omdat er een dikke laag ijs zit op de ruiten/ruitenwissers en anders het rubber aan het ijs blijft hangen en de motortjes gaan roken enzo…
Als je eerst je auto moet aan zetten om te wachten op de rook en dan via voice control uit te zetten is een beetje laat.
RutgerK zegt
Nu nog een goede sensor voor de automatische stand.
Of een goede oplossing voor de sensor Deze heeft nogal veel moeite met spray van het wegdek. Mogelijk door de stroomlijn is het beeld dat de sensor aan de bovenkant van de voorruit leest heel anders dan het beeld op ooghoogte van de inzittenden.
Johanneke zegt
Als de sensor maar goed is. Zelf heb ik zo’n sensor in mijn auto uit 2006, is soms iets te enthousiast. Als het hard regent gaat ie altijd goed hard maar soms miezert het echt licht, en dan toch iedere 2 seconden wissen. Had beter gekund, maarja, 2006 eh.
Flutterbear zegt
In mijn Ford van 2006 destijds werkte het prima.
Johanneke zegt
Jaa misschien is het ook persoonlijke voorkeur. I mean, bij lichte miezer hoeft ie van mij maar eens per 10 seconden ofzo te gaan, maar dan zie je ook mensen rijden die het ding op standje tornado hebben in hun aygo oid, zonder sensor. Dus een ander zou misschien wel denken het werkt perfect.
schuimbekje3 zegt
In mijn Opel Ascona van 1972 had ik een knop links van mijn pedalen.. werkte nog beter.
a_buis zegt
De knop kun je ook gebruiken om te schakelen tussen chill en normaal. Normaal is namelijk niet normaal snel, met name de banden en accu gaan snel van 100 naar zero. Dus normaal staat ie op chill en als het effe hard moet dan met duimpje op de knop en gaan!
Flutterbear zegt
Of gewoon niet auto rijden als je rechtervoet niet fatsoenlijk kan doseren. Chill modus is iets wat ik mijn moeder zou aanraden als ze in mijn auto reed.
2scan zegt
Uhm, er zit gewoon een hendel achter je stuur met een knop om je ruiten te sproeien. Druk je die niet te lang in gaat je ruitenwisser gewoon heen en weer zolang je hem op standje automatisch laat staan. Als je zelf de frequentie per se wil bepalen dan moet je nu inderdaad even op het scherm drukken. Zie het probleem echt niet…vond mn ruitenwisser bediening in mn Golf 7 omslachtiger werken, met dat extra schuifknopje voor extra afstellingen naast je normale standen
kniesoor zegt
De enige relevante vraag wat mij betreft : wat, behalve productiekosten uitsparen voor de fabrikant, is het nut van het niet meer monteren van de tot recent gebruikelijke hendel aan de stuurkolom voor de ruitenwisserbediening ?
bunnylebowski zegt
@amghans dat vind ik inderdaad wel weer een relevant onderwerp. Want dat is gewoon ruk.
RutgerK zegt
Wat er niet is kan niet kapot gaan en hoef je ook niet te produxceren en installeren.
Er zit natuurlijk wel een handmatige bediening voor de ruitenwiaser maar geen draaiknop voor de snelheid. De hendel is een stuk goedkoper om.te produceren.
schuimbekje3 zegt
dat scheelt ongeveer 100 euro in productie (handle, kabelboom simpeler, meer software).
Doe je dit voor 40 van dit soort dingen is het ineens 4000 euro goedkoper te maken…
VW maakt radiatorbuizen van plastic ipv aluminium op de V8 om 20 euro te besparen…
En die gaan na 5 jaar al stuk.
wimof zegt
Evidente, logische, repetitieve, intuïtieve handelingen horen te kunnen gebeuren zoals het werkwoord het stelt.
a_buis zegt
We moeten er nog aan wennen wellicht maar praat tegen je auto en hij doet het.
mashell zegt
Volautomatisch? Een regen en lichtsensor kost bijna niks meer. En als dat volautomatisch goed werkt heb je geen stengels of knoppen voor nodig.
rollingstoned zegt
Ja leuk, totdat zo’n sensor de geest geeft. Dan is een ‘manual override’ in de vorm van een stengel of knop toch wel erg handig.
1000bochten zegt
Ik moest de eerste ritten in de Tesla wennen aan het ontbreken van de ruitenwisser stengel. Maar toen ik ontdekte dat je wel vanaf de stengel 1 keer kan wissen of sprayen, kwam ik erachter dat je meer niet nodig hebt. De Tesla wist zelf namelijk behoorlijk feilloos automatisch en dat staat altijd aan sinds ik dat op dag 1 heb geactiveerd. Dus je hoeft niets vanuit een menu te bedienen, want het gaat altijd automatisch. Dus als je het niet nodig hebt, kun je het ook weglaten. Prima motto, maar was even wennen als je uit een traditionele auto komt.
quincy zegt
Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Heel af en toe moet ik de auto stand even uitzetten, omdat de auto dan zonder regen ook de wissers aanzet. Maar dat heb ik pas 3 keer gehad.
En wat je beschrijft is van toepassing op veel functies van de auto. De automatische stand is gewoon erg goed. Dus stoel en spiegels worden ingesteld aan de hand van de telefoon die instapt. Dat wijzig ik alleen tussen zomer en winter 1 keer vanwege zonder of met dikke jas in de auto.
Automatische verlichting doet het super. En groot licht kan eventueel wel met een stengel.
Enige waar ik mij aan stoor dat het in een menu zit is het handschoenen kastje. Die zit nu onder die snel toets bij mij, maar dat maakt het niet sneller.
JelmerS zegt
Het is wel vervelend dat automatisch groot licht en automatische ruitenwissers verplicht worden ingeschakeld bij gebruik van Autopilot waar dat voorheen niet zo was.
stefan00 zegt
Je hebt toch gewoon een stengel? En op de stengel zit een knop om te sproeien, of om 1x te wissen. Als je een andere stand dan automatisch wenst moet je indd op het scherm drukken. (Zonder door menu’s heen te moeten). Ik snap dit soort artikelen echt niet…
verplicht zegt
Ik ben zelf niet vies van een goed potje Tesla bashen maar zit de stengel voor de ruitenwissers bij de meeste auto’s niet aan de rechterkant? En wat doet die stengel anders dan alleen maar functies van de ruitenwisser(s) bedienen?
En wat heeft de Tesla aan de rechterkant? Juist, de automaat …
Dus ze hebben 1 knopje links, zodat je 1x kan wissen of als je doordrukt je kan sproeien. En verder staat ie op automatisch. Je weet wel, ding regelt het zelf. Hoef je niets meer voor te doen.
Was vroeger een optie, regensensor. En als de Duitse Premium bakken er mee weg waren gekomen was het nu nog steeds een optie.
Wolflow zegt
De ellende om ruitenwissers Tesla te kunnen bedienen blijft min of meer hetzelfde, je moet alsnog eerst je tranen drogen van droevige aanblik interieur