Wat is de beste verstandige ruime gezinsauto? Uiteraard noemen we een Alfa Romeo…
Voor vandaag kijken we naar een nieuwe auto voor Stefan en Saskia. Wegens enkele veranderingen in het werk hebben ze in vrij korte tijd afscheid moeten nemen van hun leaseauto (een BMW 330e) én heeft hun oude BMW X5 3.0d de geest gegeven (na 625.000 km!). De E53 heeft jarenlang als familieauto gediend. De kosten rezen alleen de pan uit en er stonden weer reperaties aan te komen.
En dat met die kosten is even een dingetje. Zo hadden ze een energiecontract dat afliep en is de nieuwe baan van Stefan veelbelovend maar nog in een opstartfase. Dus is er geen auto van de zaak of een heel hoge vergoeding om het stuk te gooien op een oude X5. Diesel is nu duur, het onderhoud van een E53 is stratosferisch hoog en de motorrijtuigenbelasting is verbijsterend. En denk maar niet dat je gematst wordt bij de verzekeringsmaatschappij. Kortom, beide auto’s eruit en er moet even een auto komen ter overbrugging.
Ruime verstandige gezinsauto voor 7.500 euro: kan dat?
Voordeel: Stefan en Saskia rijden minder dan voorheen, dus de auto is ook minder vaak bezet. Twee auto’s is sowieso overbodig. Maar Stefan en Saskia hebben wel twee grote zoons die allebei in de auto moeten passen. Totdat Stefan weer een nieuwe auto mag uitzoeken, willen ze een ruime gezinsauto die vooral nuchter en verstandig is. Het hoeft niet spectaulair te zijn, maar wel keurig adequaat vervoer. Wel hebben ze twee belangrijke voorwaarden: de auto mag niet te oud zijn (maximaal 15 jaar oud, graag jonger) en niet meer dan 2 ton hebben gelopen (graag minder). Ze willen er wel zelfs 1 of 2 ton bij kunnen zetten zonder al te grote problemen.
Uiteraard hebben de wensen en eisen van Stefan en Saskia voor een ruime verstandige familieauto in een tabel gezet:
Huidige auto’s/vorige auto’s | BMW 330e F30 en BMW X5 3.0d E53 LCI |
Koop of lease | Koop |
Budget | Maximaal 7.500 euro |
Jaarkilometrage | 20.000 per jaar waarschijnlijk, minder dan voorheen |
Brandstofvoorkeur | Sowieso benzine |
Reden aanschaf andere auto | 330e is uit de lease, de X5 is op |
Gezinssamenstelling | Twee volwassenen en twee jonge kerels |
Voorkeursmodellen | Het moet vooral praktisch en verstandig zijn om de komende paar weken te overbruggen |
No-go modellen | SUV’s, MPV’s en zo. |
Ford Mondeo Stationwagon 1.6 Titanium
€ 7.450
2011
125.000 km
Als je echt verstandig wil zijn, koop deze ruime verstandige gezinsauto. De Ford Mondeo is een uitstekende auto in dit prijssegment. Ja, snel is ‘ie niet. De 1.6 levert 120 pk, maar zo voelt het niet. Het is een prima torretje en als je gewoon met het verkeer mee rijdt is ‘ie best zuinig. Ook lekker, geen turbo-techniek of directe injectie. Dus een low-tech blok dat nog wel eventjes mee gaat. De wegligging van de Ford staat op een hoog niveau. Sterker nog, het rijdt beter dan een Audi A4 van dit bouwjaar, maar dat mag je niet zeggen van boksbeugel-fans natuurlijk.
Ga wel voor de Titanium, dat is de meest luxe uitvoering voor de 1.6. De 2.0 motor is ook een gouwe ouwe en eigenlijk niet zo heel veel dorstiger, zeker niet als je wat vaker hogere snelheiden rijdt op de snelweg. Dan kun je ook een Ghia opsporen. Qua ruimte is de auto onovertroffen. Zijn er dan ook nadelen? Nou, nee, eigenlijk niet. Let bij vroegere exemplaren op roest en check uiteraard eventjes dit Autoblog aankoopadvies van de Ford Mondeo.
Opel Insignia Sports Tourer 1.8 Cosmo (A)
€ 7.650
2010
160.000 km
De degens tussen de Insignia en Mondeo kruisen elkaar weer eens. De twee zijn heel erg aan elkaar gewaagd. De Mondeo is een fijner rijdende auto met een breed repertoire als het gaat om comfort en dynamiek. De Opel Insignia is vooral comfortabel en capabel, niet echt inspirerend. Ook voelt de Insignia wat zwaarlijviger aan (omdat ‘ie dat ook is). De beste motor is eigenlijk de 1.8 viercilinder met 140 pk.
Dat is gewoon ‘een’ motor. Niet extreem sterk of zuinig, maar functioneel. Er is ook een 1.6, maar die moet er wel heel erg hard aan trekken. Ook is die 1.6 er maar in één uitvoering, terwijl de 1.8 er ook als Cosmo is geweest. In vergelijking met de Mondeo is de ambiance aan boord van de Opel iets beter voor elkaar. Ook voelt de auto iets hoogwaardiger aan. Nu is de Insignia in basis ook een modernere auto, dus heel vreemd is dat niet.
Skoda Superb Combi 1.4 TSI Ambition (3T)
€ 6.950
2011
185.000 km
Een van de meest verstandige auto’s in zijn klasse is de Skoda Superb. Het eerste dat opvalt: wat is ie ‘ie groot! Niet alleen voorin zit je prinsheerlijk, ook op de achterbank is er een enorme hoop ruimte voorhanden. Oh, en dan is de achterbak is serieus groot. Deze auto is functioneel tot en met. Waar ze bij Opel en Ford hun best erop hebben gedaan om er wat moois van te maken, is dat niet helemaal gelukt met de Superb. Natuurlijk, omdat er ook zoiets is als een Passat of A4 mag de Skoda niet te veel sjeu hebben. Wel even op letten: die motoren kunnen extreem slecht zijn en mits aanwezig is die DSG-automaat ook een potentiële bom.
Het is echter wel zo dat in de meeste gevallen de problemen al naar boven zijn gekomen. Dus of het is aangepakt, óf het probleem doet zich nog voor. Dat gezegd hebbende, die kleine 1.4 TSI is wel een fijn blokje met veel koppel en voldoende vermogen. Het verbruik op deellast is ook lekker. In theorie de meest verstandige keuze, maar sluit even de olieproblemen uit. Check hier in dit Autoblog Aankoopadvies over de Skoda Superb waar je op moet letten.
Renault Laguna Gran Tour 2.0 16v Collection (X91)
€ 6.450
2012
165.000 km
Eindelijk! Er stond een keer niet ‘FRANSE AUTO’S!’ bij de no-go. Zoek een late Renault Laguna op. Die scoren qua betrouwbaarheid namelijk verrassend goed. Wegens imago-schade met de tweede generatie Laguna had Renault zijn uiterste best gedaan op deze Laguna III. Ze hebben nauw met Nissan (partner van Renault) samengewerkt om van de Laguna een soort Japanse auto te maken.
En het lukte, want het aantal aandachtspunten in ons Autoblog Aankoopadvies van de Renault Laguna is verrassend kort. Om te rijden is het gewoon een prima Franse Break, dus lekker comfortabel zonder dat het week is. De value for money is ongekend, want een laat model in luxe uitvoering is gewoon mogelijk. In principe is de 2.0 prima, de 2.0T is dorstiger en heeft altijd een automaat. Enige nadeel: vind ze maar eens.
Mazda 6 Sportbreak 2.0 S-VT Business Plus (GH)
€ 7.450
2009
140.000 km
Je moet Japans kopen als je een ruime verstandige gezinsauto zoekt! Dat is inderdaad wat iedereen aanraadt en wij in principe ook (ware het niet dat 90% van de aanvragen ‘Aziatisch’ bij de no-go’s heeft staan). De Toyota Avensis konden we niet vinden in het budget, evenals de Subaru Legacy Wagon of de Honda Accord Sports Tourer. Ze zijn niet veel verkocht en het zijn typisch auto’s die gebruikt gewilder zijn dan nieuw. Dat resulteert in relatief hoge prijzen.
Deze Mazda is gelukkig iets populairder. De auto doet enigszins denken aan de Ford Mondeo en dat is ook logisch, beide staan op het zelfde platform. Ze delen ook wel wat aandachtspuntjes, want ook deze generatie Mazda 6 kan roesten. Zet ‘m dus eventjes op de brug om ‘m goed te kunnen inspecteren (nachecken mogen wij niet zeggen van onze hoofdredacteur). Het zijn uitstekend sturende en fijne auto’s.
Semi-Yolo: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.8 Distinctive (939B)
€ 7.860
2009
155.000 km
Als je toch een beetje emotie op wielen wil hebben, kijk dan eens naar een Alfa Romeo! Ja, het klinkt als een zeer onverstandige keuze. Ondergetekende heeft er eentje gehad en die was niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Dat was echter een pre-facelift model en dit is een faceliftmodel. Daarbij betreft het een 1.8 MPI (zelfde motor als in de Insignia in dit lijstje) en eentje met een lage kilometerstand.
De meeste issues (rotte dorpels en subframes) komen voor bij pre-facelift-modellen. Wel even letten of de bak goed schakelt, dat kan nog weleens een aandachtspuntje zijn (check in dit Alfa 159 Aankoopadvies de andere aandachtspuntjes) Net als de Insignia voelt ‘ie wat zwaarlijvig, zonder dat de 159 erg ruim is. Het is wel een auto waarbij je nog om kijkt als je ervan wegloopt. Mooi hè!
YOLO: BMW 523i Touring (E61)
€ 7.500 (particulier)
2007
155.000 km
Ja, een echte BMW. Waarom zou je nu moeten afzien als je minder duur wil rijden? Dat is echt niet altijd nodig. Je moet alleen niet elke dikke Duitser kiezen, maar zorgvuldig zoeken. In dit geval zouden wij zeggen, kijk eens naar een BMW 523i. Dan heb je een kleine zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een automaat. Qua verbruik zal het ietsje meer zijn dan een Superb, maar een wereld van verschil is het echt niet.
Wel heb je met zo’n BMW 5 Serie een enorm fijn rijdende auto die in sommige gevallen goed in de opties zit. Onze tip: kijk naar een kaler ‘eerlijk’ exemplaar met weinig kilometers. Veel van die luxe opties gaan ook allemaal kapot. Het interieur van de E61 is niet het meest hoogwaardige van alle 5 Series, maar hey, in dit overzicht is het altijd dik voor elkaar. Een alternatief is de Mercedes-Benz E-Klasse Combi, die is nog ruimer, maar iets minder dynamisch. Check hier het BMW 5 Serie E60-aankoopadvies!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
wza1979 zegt
De Insignia is een fijne wagen maar heeft zeer weinig binnenruimte . Veel minder dan je zou verwachten.
DeWitteCondor zegt
Klopt. Krapper dan je zou denken. En ik vond m erg rumoerig van binnen.
De Renault is by far mijn favo. Wat een leuke auto is dat toch. Op de voet gevolgd door de Mondeo (wat ook de eerste was waar ik aan dacht toen ik de aanvraag las).
net10 zegt
De Renault Laguna 3 en Ford Mondeo zijn ook mijn favorieten, het zijn ruime, erg fijne en comfortabele auto’s. Ik heb zelf bijna een decennium lang een Laguna 3 gehad, en was bijzonder tevreden over de kwaliteit en betrouwbaarheid.
Die was gewoon uitstekend.
Habanero zegt
Zowat ieder z’n ervaring. Ik heb ooit met betreffende merken zo’n gruwel aan problemen meegemaakt dat beiden nooit of te nimmer nog op m’n persoonlijke kooplijst zullen komen. De tegendraadse houding van fabrikant en garages t.o.v. zeer ernstige conceptuele problemen was ongezien. Men moest destijds zeker niet beweren dat ik een uniek geval was, werkte toen op een groot bedrijf waar net dezelfde auto’s ook door m’n collega’s geleased werden. Iedereen kampte vroeg of laat met de dezelfde issues en telkens opnieuw werd hetzelfde spelletje gespeeld ‘o dit hebben we nog nooit meegemaakt’. Ik geef daarbij toe dat de versies die nadien kwamen beter waren maar je zal maar al die jaren het extra garagebezoek voor lief nemen.
net10 zegt
De Renault Laguna 3 is in niets te vergelijken met zijn voorganger de Laguna 2 pre facelift, die heel modern was, lekker reedt, maar veel kinderziektes had.
Renault wilde bij de Laguna 3 een hele goede en zeer betrouwbare auto maken, en dat is zeker gelukt, is ook mijn ervaring.
Ook de volgende Renault van mij is weer een hele goede en zeer betrouwbare auto.
Ervaringen uit het verleden zeggen helemaal niets over de huidige auto’s van een merk.
vincentbaan zegt
Ik zit hier prima in met 2 volwassenen en 3 kinderen waarvan 2 flinke pubers.
jcjc zegt
De BMW als de portemonnee het toelaat. En anders (ja, voor het eerst dat ik het ga zeggen) de Renault! Stiekem een behoorlijk mooie, vooral tijdloze, auto.
Habanero zegt
BMW ja, maar wie zo’n auto verkoopt, om welke reden, dat is altijd de vraag. Je moet een zeer goede kenner zijn om niet in de pitfalls te trappen van haast onbetaalbare herstellingen, die BMW zeker op z’n lijstje heeft staan.
PunicaOase zegt
Voor 7,5K kan je dus nog een verrassend prima auto kopen.. de meeste in dit lijstje ogen niet eens echt oud, behalve die BMW dan.
W115 zegt
De Mazda 6. Aziaten zijn altijd verstandig.
rrk147 zegt
Aziaten kunnen nog behoorlijk roesten.
AudiRS zegt
Dat klopt. Zelfs nieuwe!
cloverleaf zegt
Dat zijn m’n vrouw ook. Tot ik met een Thaise thuiskwam.
Turbo S zegt
Als ruimte het belangrijkste is zou ik zeggen pak de Superb.
Als comfort het belangrijkste is zou ik zeggen ga eens rijden met een E klasse. Daar kan de rest van dit lijstje niet tegenop en qua ruimte slechts een beetje minder dan een Superb.
kniesoor zegt
Vanwege de ’twee jonge kerels’ lijkt de nodige ruimte op de achterbank me een must. Dan zijn de Mondeo Station en de Superb waarschijnlijk de meest voor de hand liggende keuzes. Waarbij in dit geval – vanwege de beduidend lagere kilometerstand en probleemlozere techniek – de Mondeo me de beste optie lijkt. Althans, dat is de oto waar ik voor zou gaan. Dat-ie ook nog goed stuurt is een mooie bijkomstigheid.
Dutchdriftking zegt
Tja dat kan er maar eentje zijn natuurlijk. Voor dit geld wil een 1750tbi soms ook wel lukken. Iets meer kms en geen Ti natuurlijk.
bischero zegt
Absoluut mee eens, qua restwaarde ook veel beter, net als de dynamiek van het blok zelf. In CH zijn er zat distinctive (non-TI) te vinden met beschaafde kilometers tanden.
Maar iets anders: de diesels zijn echt goedkoop momenteel, met 20k per jaar is toch met het idee ‘ik rijd hem’ op toch prima alternatief?
Dutchdriftking zegt
Ik doe 20k per jaar met de 2.0jtdm. Fijnste motor voor de 159. En dankzij de diesel schandalen met lage kmstand in de juiste kleur voor de juiste prijs.
racerx zegt
Lees hieronder mijn ervaring met een facelift TBi maar eens, gekocht met 90K en met 100K was ‘ie weer weg. Treurig hok.
leaper035t zegt
De E61 blijft een mooie wagen!
bischero zegt
Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind het met afstand de lelijkste van alle funfers.
Liever een oudere in niet verprutste 528 van de E39 scoren in CH, dat is en blijft in mijn ogen een pareltje. Oriënt blauw met sandbeige leer om sport stoelen en oranje blinkers. Pre facelift graag.
https://www.premiumclassics.nl/news/552/49/BMW-540iA-E39-112-000km-Uni-blauw-Beige-Dubbelglas-M-onderstel
leaper035t zegt
Er was een tijd dat ik de E60/E61 écht niet mooi vond. Het ding kreeg geen blik van me. Zeker na de epische E39 (sedan, touring vind ik nog steeds wat minder). Nu zie ik af en toe exemplaren rijden van de E61 die in heel goede staat verkeren en dan vind ik het een heel mooie wagen!
Robert zegt
I second that. Zo’n E60/61 is mooi opgedroogd.
techniekmeneer zegt
Uit dit lijstje is de Mazda 6 de enige verstandige auto.
Johanneke zegt
Ik heb een veel goedkopere optie, maar je moet wel heel goed zoeken:
Een Nissan Primera station. Vind er alleen maar 1 zonder al te veel kilometers.
Ik heb nu een Primera 2.0, en dat ding is gewoon luxe. 140pk, 6 versnellingen, climate en cruise control, achteruitrijcamera, zelfdimmende spiegel, regensensor. En, rijdt super fijn want een beetje vermogen en multilink ophanging. Ruim van binnen ook.
De 1.6 en 1.8 hebben geen 6 versnellingen, dus de 2.0 heeft vrijwel hetzelfde verbruik. Er zijn 2 elektronische problemen bekend (knoppen op stuur en kortsluiting in de plafondlampjes) welke ik zelf op heb kunnen lossen. Voor de rest super betrouwbaar. En je koopt ze spotgoedkoop, dus genoeg geld over voor wat onderhoud. Ik heb 2 maanden naar die van mij gezocht, 116k op de klok, 2006 model. 2300 euro. Rij er 1 op 13 mee.
Ding is wel spuuglelijk, maar rijdt beter en is luxer dan veel jongere c segment auto’s zoals een Ceed of astra van een jaar of 5 oud.
Johanneke zegt
Kijk dit is een hatchback, echt lelijk, maar het is onmogelijk om beter te rijden voor zo weinig geld:
Nissan Primera 2.0i 5drs Bj.11-2004 Navi/Ecc/Nap/Camera/Apk
€ 2.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1870137833?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Hubert zegt
Zo’n primera is wel de snelste manier om een auto van de zaak te regelen.
Hierin wil je toch niet gezien worden.
Johanneke zegt
Is ie echt lelijker dan een audi Q2, of vw T-roc/cross, of x6 + alle x6 klonen?
De hatchback van de primera is zeker erg lelijk, maar de sedan en station zijn redelijk te noemen. En wat ik zeg, super luxe voor dit geld. Noem 1 ander model wat je met lage kmstanden onder de 3k kan kopen met multilink, camera, cruise control, zelfdimmende spiegel en regensensor, en onder de 10 seconde op de 100.
DeGoudenRaket zegt
Ja ik vind dit eigenlijk wel een mooie optie! Inderdaad niet het allermooiste, maar wat je zegt, zeker niet lelijker dan die nieuwe gedrochten.
fisto zegt
Het artikel betreft D-segmenters van rond 2010. Die ga jij nu vergelijken met een C-segmenter van rond 2005, met als grote voordeel de lagere prijs.. Wat een verassing.
Johanneke zegt
Primera is D segment.
p406 zegt
De Renault is de beste keuze.
bischero zegt
Dat is echt een heel vreemde opmerking 😉
techniekmeneer zegt
Haha
hippopotamus zegt
De Renault heb ik ook voor dit geld gekocht. Wel de pre facelift GT met 205pk dan. Heerlijke auto, en voelt voor mij als een fijn compromis tussen een leuke vlotte auto en een gezinswagen. Tot nu toe 30k probleemloos naar de 170k gereden. Enige minpuntje is het verbruik. Beter dan 1 op 11 is me maar één keer gelukt.
Van de andere suggesties spreekt de Mondeo me het meeste aan.
shicomm zegt
De opel is nu al buiten budget en om daar nog eens een ton aan km’s bij te klokken gaat een hoop kosten.
De skoda heeft vaak ook al de nodige ervaring en kan vies veel kosten om netjes te houden.
De laguna is opmerkelijk goed maar lijkt inderdaad wel een unicorn ; een nette vinden zal erg lastig worden.
De ford is een relatief veilige keuze maar eentje vinden met niet teveel km’s is moeilijk.
Ook de mazda zal niet makkelijk te vinden zijn maar is geen notoire aftrapper.
Wetende dat ze hun waarde erg goed vasthouden en je dus meer centen kunt overhouden aan het eind van het verhaal lijkt dat me de beste optie.
Griffin zegt
De Mazda mag dan een fijn sturend model zijn, de A-stijl is wel een dingetje. Hij is niet alleen behoorlijk dik, maar hij ligt ook ver naar binnen. Er kan niet alleen een fietser (of 2) in verdwijnen, een beetje auto zie je ook zo maar over het hoofd als je er niet op bedacht bent.
Robert zegt
Dat van die A-stijl kan ik zeker beamen, al rij ik in de opvolger van het bovenstaande model. Maar tegelijkertijd geldt dat ook voor veel meer modellen; ik heb een Passat gehad, die ook enorm dikke A-stijlen die het zicht flink belemmeren.
Meer algemeen, shop ik exact dezelfde budget categorie en met dezelfde behoeftes als de bovenstaande aanvraag en liep daar vooral tegen een ding aan wat voor sommige modellen al terloops wordt genoemd: vind er maar eens een. Auto’s uit het D segment van het bouwjaar rond 2010 zijn óf verrassend prijzig óf gewoon mondjesmaat te vinden. En niet zelden een combinatie van die twee. Uiteindelijk had ik de mazzel dat ik een bizar hoog bedrag terug kreeg voor m’n 15 jaar oude C Klasse (die via de handel overigens binnen 4 weken weer een nieuwe eigenaar had gevonden) en met bijleggen van 7400 euro kon ik een Mazda 6 Station kopen van de derde generatie. Maar ook daar vind je er niet meer dan een paar, als je je beperkt tot het pre facelift model en een benzinemotor.
tmon zegt
Ik heb in dezelfde categorie geshopt.
De skoda viel af vanwege die VAG olie verbruikers. Geen fan van.
Mazda wezen rijden, wat een bedroevend interieur en de 6e versnelling doet maar weinig toeren minder.
Een rode alfa 1750 ti was natuurlijk de droom, maar ruim 2x boven budget. Rond de 14000 meestal.
Uiteindelijk is het de 2.0 mondeo hatchback geworden, met de oude ongeblazen motor. Half leer, titanium. Ondertussen voorzien van Bilstein onderstel. Staat ie er net wat vlotter op. Wat een heerlijke wagen door de bergen sturen. Motor had wat vlotter gemogen. Maar ach. Voor dit budget.
Variomatic zegt
Hoe kom je er bij dat er in dit model Superb olieverbruikers liggen? Dat was de vorige generatie TSi..
net10 zegt
De Skoda Superb van de 2e generatie vanaf 2008 -2015 was juist berucht om het olie verbruik, en motor problemen bij de benzine motoren. Pas bij de Superb van de 3e generatie is dit opgelost.
b088y zegt
Mondeo zou ik kiezen, eenE91 is te klein neem ik aan?
tenaci zegt
Oef….. ik zou hier toch zwichten voor de Alfa. Zeker omdat het maar als overbrugging is. Je moet als autoliefhebber toch ooit een Alfa gehad hebben.
cloverleaf zegt
Voor een paar weken? Koop gewoon iets voor 700e en tel je zoons dat ze maar ff op de fiets moeten!
kennone zegt
Een Volvo V70! 👌🏼
Joshua zegt
Moet erg wennen aan de samenhang oftewel het ontbreken daarvan in deze website. Maar iets gevonden om te reageren na vreselijk veel bladeren.
De opsomming van de ruime verstandige gezins autos verbaast me met al die dikke BMW en Mercedessen en als klap op de vuurpijl een Alfa Romeo? Wel ruim allemaal, maar verstandig? Of dergelijke autos passen in een normaal gezins budget voor 4 personen betwijfel ik ten zeerste. Gezien de dure te verwachten reparaties voor autos ouder dan 10 jaar in hele dure AAA dealer garages. Vooral voor de Alfa zou ik een duur maandabonnement bij de garage nemen, als ze dat accepteren, dit om de kosten te spreiden, anders hou je niks meer over voor je kinderen.
kimhung zegt
Ik dacht even aan een SAAB 9-5. Zelfde motor als de opel. JEETJE WAT ZIJN DIE KRENGEN DUUR.
sidneyvanhezel zegt
Wij hebben onze 159 2.2jts ingeruild op een Mazda 6 2.0 S-VT. Wat een zee van ruimte en wat meek je goed dat die 200kg overgewicht mist! Toch moet ik toegeven dat we lang niet meer zo vaak omkijken naar de auto als voorheen…
Met 2 pubers kun je een 159 overigens niet aanraden. Mijn neefje van 6 past al niet fatsoenlijk achter de bestuurders stoel.
quattromeister zegt
Ik heb anderhalf jaar geleden een Volkswagen Golf Variant TSI Sportline met DSG bak uit Duitsland geïmporteerd. 170 pk, lederen stoeltjes, Panorama dak en een flink aantal andere opties, ook een flinke kilometer stand (188.000 km)
Nu dik 50.000 km incl. tal van roadtrips door Europa verder geen vuiltje aan de lucht. Geen fan van Volkswagen en helemaal niet van de golf maar dit is tot nu toe echt een pareltje. (Het was ook een klein gokje want ook de horror verhalen zijn mij bekend)
racerx zegt
Facelift 159 gehad, TBi… doorgeroeste veerschotels, roestig subframe, roestige dorpels. Ding had een ton gelopen. Nee, geen aanrader. Daarnaast bakrevisie, carter ontluchting defect, doorgeroeste airco leidingen. 1,5 jaar en 4 rooitjes verder was ik er echt klaar mee. Wat een kansloos slechte auto was dat zeg. Nooit meer een Alfa, koop uit dit lijstje aub de Mazda als ‘ie roestvrij is. Ik ben helemaal happy met m’n F11 5 serie, weinig mis mee.
Allison Burgers zegt
In 2008 moest ik in dit segment kiezen voor een nieuwe leasert. Ik wilde persé een vers en goed rijdend model, maar niet de station. Eerste kind was op komst dus dan moet je natuurlijk een enorme D-segmenter (later weet je wel beter).
UIteindelijk ging het tussen de Mazda6 5-drs en Mondeo 5-drs. Het werd de Mondeo. De Mazda6 reed nog net iets sportiever en ik vond hem ook mooier, maar wat aan die auto erg tegenviel was de herrie aan boord. Motor, banden, wind. Alles kwam luid door. Past niet bij het segment. Dus werd het de Mondeo met de 2.0 145pk als Titanium met X-Pack. Fijne wagen was dat.
Dat je ze inmiddels voor ramsjprijzen kunt kopen is wel weer een eyeopener hoe snel de tijd gaat.
DeGoudenRaket zegt
Wat bedoel je met: later weet je wel beter?