Een lekker ruime en praktische youngtimer voor 7 mille. Wat kun je dan krijgen als je veel kilometers maakt?
Stel, je hebt een paar kinderen en je kan een leuke youngtimer rijden. Dat komt dan heel erg mooi uit. Want dat betekent dat je namelijk kunt zoeken naar een obscure familieauto die normaal gesproken als tweedehands auto niet interessant zou zijn. We waren dan ook tot over onze oren verrukt toen Olga ons een aanvraag stuurde.
Olga en haar man hebben samen drie kinderen, dus je kan begrijpen dat op vakanties iedereen een grote tas en nog wat zooi meeneemt. En ook in de weekenden op weg naar sportochtenden en feestjes: de auto zit afgeladen vol. Op dit moment hebben ze een Skoda Octavia en die is inmiddels wel opgereden. Daarvoor hebben ze van alles gehad, waaronder twee Fiat Multipla’s!
Ruime en praktische youngtimer
Ze zijn op zoek naar een grotere en praktischere auto. Omdat de auto op de zaak gezet kan worden, zijn de kosten ietsje minder van belang. Dit betekent dat een een grotere diesel in aanmerking zou komen. Met een beetje benzineauto van deze leeftijd ben je veel meer kwijt aan benzinekosten alleen.
Kortom, wat kun je allemaal vinden? We gingen op zoek! Er moet wel een beetje power in zitten om een paardentrailer met Fjord pony te trekken. We weten niet of het een kleine Fjord (Fjiesta?) of grote Fjord (Fjocus?) is, maar het apparaat moet dus flink wat kunnen trekken.
De wensen eisen voor een ruime en praktische youngtimer kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Skoda Octavia sedan uit 2005, Honda Jazz, Fiat Multipla |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 7000 |
Jaarkilometrage: | 40.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine of diesel, geen idee, is Diesel nog verstandig? |
Reden aanschaf andere auto: | De Octavia is opgereden. |
Gezinssamenstelling: | Met zijn vijven, 3 kinderen (tieners) |
Voorkeursmerken / modellen: | Vooral praktisch gezien de wensen, Volvo, Hyundai Tucson, Honda FRV, Ford (S-max?)Opel (Insignia?) Citroen, Porsche Cayenne. Kan alle kanten op. |
No-go merken / modellen: | Geen jeep. |
Qua kosten:
- Verbruik via Spritmonitor
- Verzekering: gemiddelde van diverse aanbieders (hoogste en duurste weggestreept), gerekend met 5 schadevrije jaren
- Brandstofprijs via United Consumers
- MRB via belastingdienst.
Mercedes-Benz R280 CDI (W251)
€ 6.950
2007
235.000 km
Wat is het?
De ultieme ruimte auto als je van lange trips maken houdt. De Mercedes-Benz R-Klasse geeft een welhaast unieke rijervaring. De basis is de ML, maar dan is deze lager en ruimer. Dit terwijl de prestaties en het verbruik er niet onder lijden. Integendeel! De Mercedes R-Klasse is in veel opzichten de ultieme MPV. Zeer luxe, grenzeloos comfortabel en uiterst ruim. Let op: er zijn veel uitvoeringen, dus check even goed wat je wil. Een drieliter diesel is de beste keuze. De benzine V6 is namelijk te zwak en de V8 is te dorstig. Er is een lange versie en een korte versie en je kunt kiezen uit achterwielaandrijving of 4Matic. Tenslotte is er nog keuze uit een R280 CDI of R320 CDI.
Hoe rijdt het?
Gek genoeg, als een ML, maar dan ietsje beter. Het leuke van zo’n grote Benz is dat werkelijk alles is afgesteld op maximaal comfortabel cruisen. Daarom moet je ook een diesel hebben, want die hebben voldoende koppel om de 7G-Tronic bak over te laten schakelen. Dynamisch is het absoluut niet, snel eigenlijk ook niet echt. De auto nodigt niet uit om een lekker blokje om te gaan, maar je hebt ook nergens het moment niet de controle te hebben. Het is geen Amerikaan uit de jaren ’70, ondanks dat deze auto in Amerika gebouwd is.
Kosten R280 CDI
- Verbruik: 1 op 10,29
- Brandstof: € 629
- Gewicht: 2.095 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 215
- Verzekering: € 95 p.m.
- Kosten per maand: € 939
Onderhoudsprognose
Hahahaha! Heel erg oud! Succes ermee! Daarom raden we aan om voor de meest zorgvuldig onderhouden R280 CDI te gaan. Met name omdat deze enkel en alleen achterwielaandrijving heeft (althans, vanaf 2007 was dat het geval). Scheelt weer kosten om een tussenbak te fixen. Elektronica is ook een belangrijk ding om in de gaten te houden. En verder moet je gewoon rekening houden met een hoop onderhoudskosten, want het is een oude auto die nieuw heel erg duur was.
Afschrijvingsprognose
Ja, hiermee ga je geen klappertje maken op Collecting Cars of 20 jaar. Zeker niet als je er nog veel mee gaat rijden. Houd er rekening mee dat je ‘m naar de sloop gaat brengen, alhoewel wij ons kunnen voorstellen dat zo’n auto als dit in Albanië nog een tweede leven kan krijgen als VIP-taxi.
Renault Espace 2.0 dCi Privilège Aut. (J81)
€ 6.500
2008
220.000 km
Wat is het?
De verstandige keuze! Jazeker, een Renault Espace uit 2008. We zeggen er heel bewust 2008 bij. Het zit namelijk zo, de eerste series Espaces van deze generatie was zijn tijd vooruit, iets dat je terug zag in de betrouwbaarheid. Dat werd gaandeweg beter naarmate de tijd vorderde. Laat die 3.0 diesel links liggen, die is onbetrouwbaarder dan de Lexus IS220d. Gewoon een simpele 2.0 dCi is de beste keuze. Hiermee wil je toch niet racen en het verbruik blijft binnen de perken.
Hoe rijdt het?
Ja, dit is wat Renault dus heel erg goed deed. Al die crossovertjes rijden min of meer het zelfde. Als een kleine auto die opgehoogd is. De Espace is namelijk een soort ruimtelijk vliegend tapijt. Rijdynamiek is ‘m vreemd. Je hebt echter niet het gevoel in een typisch busje te zitten, dit is de Rolls onder de MPV’s. Nog altijd oogt het interieur heel futuristisch. Qua prestaties: daar moet je niets van verwachten, alhoewel de Espace dik 300 kg lichter is dan bovenstaande R-Klasse terwijl de ruimte echt immens is.
Kosten Grand Espace
- Verbruik: 1 op 13,4
- Brandstof: € 491
- Gewicht: 1.805 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 189
- Verzekering: € 90 p.m.
- Kosten per maand: € 770
Onderhoudsprognose
In dit overzicht valt het heel erg mee. Ja, er gaat weleens iets stuk aan een Renault, maar in veel gevallen is het vrij eenvoudig en voordelig te fiksen. Het voordeel is dat deze auto de modernere 2.0 dCi heeft en van na de eerste facelift is. Kijk uit met vroege exemplaren met weinig kilometers. Die hebben wellicht onvrijwillig weinig kilometers gelopen en vaak binnen gestaan (in een pand met een gigantisch Renault-logo erop).
Afschrijvingsprognose
Dit ga je afschrijven tot nul. Geen SUV-crossover, diesel en Frans. Na 2-3 jaar rijden is dit misschien 500 in de handel waard, waarschijnlijk minder. De oud-ijzerprijs zeg maar.
Chrysler 300C Touring CRD (LE)
€ 6.950
2005
160.000 km
Wat is het?
Een stuk Oostenrijkse perfectie. De 300C is van zichzelf al een tof ding, maar als Touring al helemaal. Het is één van de gaafste stationwagons aller tijden. De auto deelt wat techniek met met Mercedes. De motor, transmissie, bodemsectie en carterpanontluchtingsfilterdopje: het is allemaal Mercedes. Het grootste nadeel is het typische Chrysler-interieur. Voor zijn tijd (en voor een Chrysler) was het best aardig, maar anno 2023 is het intriest.
Hoe rijdt het?
Als een S-Klasse (formaat) auto met de verfijning van een A-Klasse. Dat is niet onaardig bedoeld, maar je merkt dat deze auto niet zo goed rijdt als de W211-generatie van de E-Klasse. De auto voelt nog groter en zwaarder dan dat deze daadwerkelijk is. Dat geeft ‘m wel een bepaalde charme. Het is overigens vele malen beter dat de Amerikaanse sloepen uit de jaren ’80 en zeker op de snelweg is het een fijne metgezel. Dit is een auto die enorm opknapt van een setje verse A-merk banden.
Kosten 300C Touring
- Verbruik: 1 op 10,75
- Brandstof: € 602 p.m.
- Gewicht: 1.845 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 189
- Verzekering: € 100 p.m.
- Kosten per maand: € 891
Onderhoudsprognose
In dit overzicht lijkt het mee te vallen. De motor is dezelfde V6 als in de Mercedes R-Klasse. Houd er rekening mee dat sommige onderdelen wat lastiger zijn om te vinden die specifiek voor de 300C zijn. Chrysler-dealers bestaan namelijk niet meer in Nederland. Het zijn natuurlijk grote auto’s van meer dan 17 jaar oud. Dus zelfs bij een ‘net exemplaar’ heb je zo voor een paar mille aan achterstallig onderhoud.
Afschrijvingsprognose
Ook hierbij ga je tot nul afschrijven. Veel kilometers, zware auto, diesel, Amerikaans. Niet echt het recept voor een klassieker in de toekomst (dan moet je de 300C SRT-8 hebben).
YOLO: Range Rover Sport TDV8 HSE (L320)
€ 6.250
2008
240.000 km
Wat is het?
Een rijdende kluis. En dan niet zozeer omdat de deuren zo mooi sluiten of er iets van waarde in zit. Nee, het is voornamelijk vanwege het vrij hoge BMI. Ondanks dat de Range Rover Sport niet eens zo gek ruim is, weegt dit apparaat wel wat: veel te veel. Maar OK, we hebben net besloten dat prestaties niet belangrijk zijn, lekker cruisen wel. Daarin is de Range Rover Sport de fijnste. Als alles werkt, is dit een geweldige auto voor de lange afstanden. Je zit heerlijk hoog, maar ook rechtop en toch geborgen. Een bijzonder gevoel waardoor je je superieur gaat voelen over het plebs dat een meter lager op het asfalt zit. Proleten!
Hoe rijdt het?
Ja, waar die naam ‘Sport’ vandaan komt, geen idee. Er is namelijk niets sportiefs aan. Ondanks dat Land Rover de auto Range Rover noemde, is het in technisch opzicht een Discovery. Deze auto is iets minder luxueus, maar wel aanzienlijk ruimer en praktischer. Oh, en een prettiger karakter. Qua rijden is het bijna identiek. De besturing is afstandelijk, de motor heeft serieus weinig power voor het gewicht en het rijdt echt als een boot. Serieus, als je wil parkeren, stuur je je kinderen alvast naar de motorkap met stootwielen en landvasten.
Kosten
- Verbruik: 1 op 8,24
- Brandstof: € 785
- Gewicht: 2.645 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 306
- Verzekering: € 155 p.m.
- Kosten per maand: € 1.246
Onderhoudsprognose
Als je een net exemplaar hebt gevonden is het een kwestie van netjes houden zolang je dat financieel trekt. Gaat je sowieso 5 mille per jaar kosten. Maar hey, aftrekbaar he! Heb je een kat in de zak gekocht, dan kan het maar zo zijn dat de eerste beurt om alles ‘op punt’ te zetten óók 7 mille kost. Tip: zoek EERST een goede Land Rover-specialist in de buurt, trakteer hem op een taart en doe bij hem de aankoopkeuring. Een Range Rover Sport onderhouden is net zoiets als lunchen met een tijger. Het kan goed gaan, maar een catastrofe is nooit ver weg.
Afschrijvingsprognose
Geen idee wie er klaar staat om Range Rovers met 5 ton op de klok over te nemen, maar ook hier zal vast wel een markt voor zijn. Het grootste nadeel is dat het geen ‘echte’ Range Rover is. Die heb je namelijk ook en die zijn niet heel erg veel duurder. De echte Range Rover heeft meer grandeur, een tweeledig te openen achterklep en dezelfde motor. Maar ook hiervoor geldt: dit schrijf je af naar nul en alles wat je krijgt is mooi meegenomen.
Conclusie zoektocht ruime en praktische youngtimer
Ze staan niet in het lijstje, maar een Volvo V70 of Mercedes-Benz E220 CDI Combi zijn natuurlijk de meest verstandige keuzes als je enorm veel ruimte wil voor dit geld. Persoonlijk raden we ten zeerste aan om het budget iets te verhogen (of om de eisen te verlagen). Voor 7 mille koop je in veel gevallen echt de ellende van een ander.
Nu is dat niet erg, maar als je het budget naar 10 mille weet op te hogen, dan komen er al veel nettere auto’s met iets christelijkere kilometerstanden voorbij. Ook dan heb je net zoveel garantie dat het goed gaat, maar het viel ons op hoe groot het verschil was in staat en kilometerstand. Dat gezegd hebbende, deze aanvraag schreeuwt om een R-Klasse, alhoewel de Chrysler een erg leuk alternatief is.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
kniesoor zegt
Kijkend naar het otoverleden van aanvraagster is een strepentrekker geen prioriteit. Ondanks, dat het een ‘youngtimer’ moet worden is er geen noodzaak om dan meteen maar alle rationaliteit overboord te kieperen en er een schreeuwend duur ding van te maken, lijkt me. Dat alles bij elkaar genomen en ook omdat het uiterlijk van zo’n ding zelfs na al die jaren nog steeds niet Jaar Kruik is, lijkt een Espace zoals hierboven beschreven me een hele goeie suggestie. Met name met het oog op het zitgemak/-genot van het inmiddels wat langere nageslacht is een hogere oto best fijn.
sleepyj zegt
Volgens mij weleens eerder gezegd, maar het is auto, geen oto. Alvast bedankt.
AudiRS zegt
Maar steeds op de vluchstrook stranden is wel irritant hoor…
Ik zou metname een oude fransoos met kilometers laten staan.
monsieurleloure zegt
@ AudiRS
Grappig, net alsof Audi’s uit die periode zo lekker betrouwbaar waren, vooral de Multitronic.
pignon zegt
Uit je nickname leidt ik af dat je ervaring met Duit hebt. Ik veel met Frans, inclusief de genoemde ideale Espace. Die is echt ideaal, zelfs de onderhoudskosten vallen mee en de betrouwbaarheid is in mijn ogen perfect. Maar goed, n=1 onderzoek is dat.
OT, ik zou juist een Franse diesel zoeken. Die kunnen prima goede km-standen aan, kosten weinig in aanschaf en rijden heerlijk. Zo is een C5 Break ook een goede overweging.
Habanero zegt
Ik heb ooit een nieuw aangekochte Renault Espace gehad die van bij de eerste dag zoveel technische mankementen vertoonde, dat Renault er na het verlopen van de garantieperiode zelf z’n handen heeft afgehaald. De schuld van alles doorschoof naar de garage, die nota bene er precies alles aan gedaan had om alles issues opgelost te krijgen, en dat was niet alleen met mijn Espace. Ik geef toe, een mooie, grote en comfortabele auto maar het grootste probleem was dat Renault deze zware auto met bovengemiddeld zwaartepunt wou laten bollen op veel te lichte Renault-mechaniek. Bespaarde in onderdelen (tot hem zelfs afleveren op de allergoedkoopste Michelin Energy’s). Zelfs het interieur had een heel slechte kwaliteit. Ik zou het avontuur tweedehands nooit aangaan. Betreffende Espace is zeer voortijdig in de occasion-markt gegaan, hij kostte me in die tijd soms een paar duizend euro per maand, zo (h)eerlijk was dit niet voor een beginnend gezin, integendeel: ik was er helemaal klaar mee.
Rob zegt
Ze zijn ontzettend uit de gratie geraakt, maar grote MPVs, zoals de Renault, zijn heerlijk om in te rijden of in gereden te worden. Niks is zo comfortabel en ruim als bijvoorbeeld de Espace. Maar ze zijn ook wel duur om in te rijden. Oke, er staat ook een bodemloze put als de Range Rover in het lijstje, maar zo’n grote MPV kan er ook wat van.
Ik denk dat je eigen suggestie voor een Ford S-Max een hele verstandige is. Misschien een Mitsubishi Grandis ook geen gek idee, beetje in de zelfde categorie als de S-Max.
Als het een stationwagon moet worden en je graag de architect uithangt, dan is een SAAB 9-5 wel een leuke optie. Ook geen goedkope auto’s om rijdend te houden, maar het voordeel is vaak wel bij SAAB dat men het de moeite waard vindt (net als de Volvo V70) om ze netjes te houden.
AC zegt
Iets van deze inderdaad, Mazda 5 valt hier ook wel onder lijkt me.
Flutterbear zegt
Hier sinds kort een S-Max uit 2008 en moet zeggen dat het wel een hele prettig kilometervreter is, alleen in stadsverkeer verpest door de moderne elektrische auto er naast. Met de 5 cilinder met 220 pk zit die overigens wel altijd in de juiste versnelling. Het onderhoud tikt wel aan maar kan dat zelf voordelig zakelijk verantwoorden.
por100 zegt
Wij hebben in dezelfde klasse toch voor een benzine gekozen. Het is een 3.3 v6 Grand Voyager geworden. Nog iets meer ruimte (en vooral makkelijk op te bergen stoelen) dan de grand espace maar natuurlijk wel minder comfortabel, maar het comfort is acceptabel. Voor de lange vakantieritten gebruik ik een massage/ventilatie autostoelhoes.
Verbruik is 1 op 8 en op snelweg ongeveer 1 op 10.5.
Is verbruik een belangrijker onderdeel dan had ik iets van een 2.0 gekozen en ingeleverd op ruimte (dan kom je uit op een grand picasso/espace, zafira, mazda 5 etc.).
In de voyager kan alles, fietsen gaan bijvoorbeeld mee in de auto, en niet op de fietsendrager. Scheelt weer snelheid en verbruik.
Ik was voor een model uit 2006 met bijna 3 ton ongeveer 3900 kwijt inclusief beurt.
bunnylebowski zegt
@por100 ik mis die ook.
mijn ouders hadden altijd Chrysler grand voyager. De extra opberg ruimtes is echt geniaal zo onder in de auto . Voor de rest de enige auto destijds waar iedereen (7 personen) volwaardig goed kon zitten en er nog bagage mee kan.
Stoelen zitten ook echt lekker.
Nadelen: Rijdt als een boot, zuipt als een gek en die versnellingsbak is geloof ik 3x gereviseerd.
ggj1987 zegt
Die zijn heel ruim maar retetraag! Alleen daarom zou ik hem al niet willen. Daarom is het verbruik ook zo hoog omdat je elke keer volgas moet geven als je wilt versnellen. Dan heb ik het nog niet eens over (het gebrek aan) wegligging en remmen gehad
por100 zegt
Daar heb je een punt, ik reed altijd vrij vlot door maar nu doe ik dat alleen nog als ik zeker weet dat ik daarmee het groene licht haal.
Voor mij is deze auto dus eigenlijk ook een handige vertrager. Maar goed af en toe moet je wel trappen en dan is het verbruik niet veel hoger, maar blijft het wel een boot. Wel een verrassend overzichtelijke boot overigens! Die lage ramen maakt over de schouder kijken prima mogelijk.
Als je deze bij een specialist haalt heb je in deze categorie een redelijk betrouwbare keuze. Dat mag ook wel met slechts 2 kleppen per cilinder.
Johanneke zegt
Is een peugeot 508 met 2.0 TD niet gewoon prima? Die motoren zijn super. Om nou 1 op 10 te gaan rijden met 1 van deze wagens, wordt gauw prijzig.
Of deze laguna met maar 125k gereden:
Renault Laguna 2.0 dCi Dynamique. 1e eigenaar 125.434km❗
€ 5.999,00
https://link.marktplaats.nl/m1999081574?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Of gewoon een VW touran 2.0 TDI?
Friso zegt
Ook al is het hier AUTOblog, een goede kapitein weet dat het een stootwil is en geen wiel :-))
dutchneon zegt
@Willeme Ik rijd al bijna 20 jaar Range Rover en heb er al een stuk of 10 gehad. Van L322 tot L405 en alle sports die daartussen zitten en ook nog een verdwaalde Disco3. Nooit nieuw, weleens met 19.000km uit duitsland maar nu toevallig een tdv8 uit 2007 met 3ton op de teller gekocht. Net terug uit Toscane, en weer geen krimp gegeven.
Het lijkt me toch echt dat het aan mij ligt dat ik zoveel geluk heb met Range Rover’s want ik heb nog nooit meer als 4000 euro onderhoud in een jaar gehad aan een Land Rover. En die 4000 is ook al een uitzondering, met banden, remmen en automaat spoelen bij de beurtjen gecombineerd in 1 jaar, je kent het.
Ik geloof nooit dat die Mercedes R minder kost in het onderhoud… Dat zou ik graag zelf proberen maar mijn vrouw vind de R zo lelijk dat dat niet gaat gebeuren helaas. Het lijkt mij inderdaad een fijne cruise mobiel
Jasp3r zegt
Je noemt een bovengrens van €4000 in een jaar alsof dit laag is. Ik vind 4k in 1 jaar torenhoog, dit is meer dan de helft van de gevraagde aanschafprijs.
dutchneon zegt
Ik heb het over een tijdspanne van bijna 20 jaar en ik refereer daarmee aan de onderhoudskosten per jaar á 5000 euro die Willeme noemt in de uiteenzetting over de L320.
Ik heb meerdere jaren gehad dat ik de range verbaasd ging halen van de APK en dat ik dat jaar slechts een keer oliën heb ververst!
normalantrieb zegt
Opel Zafira, Kia Carens, Ford S-Max, Lancia Phedra/Fiat Ulysse/Citroen C8/Peugeot 807, Chrysler Voyager evt met LPG erin, VW Sharan
alassad zegt
Ik zou voor een grand voyager gaan. Kijk wel uit iverigens met die 2.8 diesel, die is denk ik euro 4 en mag dus bepaalde steden niet in.
por100 zegt
Vergeet niet dat de euro 4 benzine vanaf 01-01-2025 ook Amsterdam niet meer in mag
Habanero zegt
Kijkend naar de auto’s die hier genoemd worden, heb ik bij allemaal een beetje twijfels of ze een echt goede keuze zijn voor iemand met zo’n startbudget. Ik heb alvast verschillende mensen gekend die met die R-klasse gereden hebben, in verschillende uitvoeringen. Al deze R’s waren bijzonder intensieve brandstofslikkers vanwege het gewicht maar ik denk eveneens (meestal de vierwiels)aandrijving en aerodynamiek. Het was ook een zeer dure auto om rijdende te houden en haast al mijn kennissen hebben hem om die reden van de hand gedaan. Ik denk dat de exemplaren die je nu nog vindt, helemaal uitgereden afdankertjes zijn die je best voor de schroothandelaar laat. Maar zelfs voor zo’n Espace, Range of Chrysler zou ik bedanken. De Renault zit vol speciale, dure en kwetsbare onderdelen van onder tot boven (zelf ooit mee gereden, er was altijd iets kapot), de Range wordt peperduur voor zelfs de kleinste onderdelen en mankementjes en de Chrysler ja, die is nauwelijks beter in betaalbaar onderhoud, denk ik zo. Ik denk dat 7K voor een ruime en (nog) betrouwbare auto erg aan de krappe kant is, zeker als je niet het risico wil lopen om nadien een veelvoud aan dit bedrag uitgegeven te hebben.
dutchneon zegt
We hebben het over een Youngtimer, die moet dus niet te duur zijn want je betaald 40% over de aanschaf.
dat hij daarna meer in onderhoud en brandstof kost nemen velen voor lief omdat je dat geld anders toch naar de belastingdienst over moet maken. Met een beetje ondernemen zorgt dat er al gauw voor dat je voor de helft tankt en reparaties kunt laten doen.
W115 zegt
Een berg geld voor versleten/ afgeschreven auto’s. Denk ook niet dat je bij je klanten netjes voor de dag komt met een 10e hands wagen.
Johanneke zegt
Exact mijn gedachte. Ik zou gewoon een ruime wagen met 2.0 diesel pakken. Die zijn sterk zat. En als je nog wat wilt, nou even tunen dan maar.
dutchneon zegt
Dat is de gedachte van iedere nitwit die denkt dat dat belangrijk is…. Ook een oudere auto kan je prima mee voor de dag komen als je hem netjes verzorgt.
AC zegt
‘Gewoon’ een Superb? Bekend recept maar dan groter dan huidige. Even inlezen in DSG en TSI welke wel/niet, of gewoon diesel nemen?
Wel bij elke diesel los van type auto even afvragen of je euro 5 wil? Kan een probleem worden, of niet. Evt neem je de toekomstige boete voor het inrijden van een centrum op de koop toe als het onder de streep nog steeds uit kan.
AC zegt
Combi pas vanaf 2010 trouwens…slecht advies :)
net10 zegt
Van de voorstellen is de Espace uit 2008 met 2.0 DCI duidelijk het meest betrouwbaar.
Voor dit budget en met zoveel kilometers per jaar zou ik eerder gaan voor een Renault Laguna 3 2.0 DCI. Deze auto hoort tot de meest betrouwbare grote auto’s uit deze periode. De auto is bijzonder degelijk en zeer betrouwbaar, zie ook het het aankoopadvies van Autoblog. (die ervaring had ik zelf ook)
Of kijk naar de Citroën C5 2.0 HDI uit 2008, of een Ford Mondeo 2.0 TDCI. Let bij de Ford wel op roest.
hans75 zegt
Eindelijk kan het weer: Alfa 159 2.4 JTD…
nu alleen er nog een vinden die weinig kilometers heeft gemaakt…
schuimbekje3 zegt
hij mag mijn YT cayenne overnemen, alles is al vervangen behalve luchtvering, contactslot, (werkt nog), en abs/snelheids sensoren (werken niet meer). voor de prijs van een setje velgen.
Crosscabouter zegt
Misschien een gek voorstel, maar wat vindt de aanvrager van een Lancia Delta? Die heeft een verschuifbare achterbank, waardoor er stiekem best wat ruimte ontstaat.
DeWitteCondor zegt
Geen van deze auto’s is eigenlijk geschikt. 7k budget is veel te weinig voor deze klasse. Dan krijg je een afgeragde bak met torenhoog onderhoud. Reken maar op 7k aan onderhoud in de komende 2-3 jaar. En dat is in alle opzichten money down the drain want die auto is geen knoop meer waard.
De 300c is trouwens krap achterin en in de achterbak. Niet echt geschikt dus. Ik zou alleen de Espace overwegen, maar die krijgt nu zo langzamerhand wel een heel hoog volumeknallerimago. En ja, die mag in de Van Dale.
Wellicht een Mazda CX9 van twee generaties geleden? Weet niet of die in budget is. Of anders toch een Multipla van na de facelift. Als die zo beviel, zijn prima auto’s.
dutchneon zegt
De 300C krap achterin??? je kan veel zeggen over die 300, maar die Espace die jij zo ruim vind, daar zit ik met 1,98 op de achterbank tegen het dak….
in die 300C kan ik prima achterin zitten omdat ze de achterbank niet zo absurd hoog hebben geplaatst
MetalLaires zegt
Het beste aan de espace is dat het als mpv geen domme schuifdeuren heeft, ik begrijp echt niet waarom men dat steeds op deze soort auto’s gooit. En extreem luxe aangekleed kan zijn, denk aan het extreem grote dakraam.
Dankzij het spoilertje kan je ook altijd snel een dakkoffertje erop gooien.
ggj1987 zegt
Waarom geen V70? Ok, ze beginnen met dit budget wel bij 2 ton km maar het zijn wel erg fijne en praktische auto’s. En als je een vindt die goed is onderhouden gaan ze erg lang mee! Helemaal mooi als het een luxere uitvoering is.
https://www.autoscout24.nl/lst/volvo/v70?atype=C&cy=NL&damaged_listing=exclude&desc=0&powertype=kw&priceto=7000&search_id=ia1vjeprko&sort=mileage&source=detailsearch&ustate=N%2CU
por100 zegt
Een beetje een nabrander, want zie nu pas dat het jaarkilometrage 40K is.
Ik zou voor een jonge 2.0 of 1.5 TDI gaan en dus niet op de zaak rijden.
zoiets: https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-grand-scenic-1-5-dci-limited-7p-6-tot-12-maanden-garantie-diesel-blauw-66ee85c4-21e5-4b8f-bec2-9ac3df086eeb?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=8&position=8&search_id=rxqamrod80&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown
Of deze: https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c4-picasso-2-0-bluehdi-business-150pk-7-zits-diesel-grijs-f0b75619-43d9-4559-9edd-3850332bfe08?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=14&position=14&search_id=rxqamrod80&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown
Ik had de zoektcht nu op 6 zitplaatsen, want bij 5 zitplaatsen krijg je ook kleine auto’s in de resultaten, maar als je wat meer tijd hebt kan je dat natuurlijk ook nagaan.
tatog zegt
Precies. 40k per jaar gaan rijden met een auto die al veel heeft gereden is een potentiële aanslag op je bankrekening. Net wat je zegt nieuwer kopen en de auto privé houden en tegen km vergoeding gaan rijden. Op papier is de youngtimer regeling interessant maar praktijk echt anders. Mijn zus stond voor hetzelfde dilemma. Haar boekhouder raadde het af om de kosten en ze heeft uiteindelijk een ID3 gekocht. Bij een ZZP,er is het bijna bewoon een beetje schuiven met geld; rekening privé- zakelijk.
dree16v zegt
Mazda 5 of 6 of Mondeo of S-max diesel lijkt me wat budgetvriendelijker en meer passend bij het startbudget icm jaarkilometrage en te verwachten onderhoud. De voorstelde auto’s is onnodige dikdoenerij en als je ze dan goed wilt houden kost het bakken met (in mijn ogen weggegooid) geld.