We zoeken de beste comfortabele en ruime en betaalbare familieauto voor 7.000 euro. Wat gaat het worden?
Soms ben je aan het speuren op Marktplaats en andere occasion-sites puur voor de lol. Hoeveel Lancia Lybra’s zijn er nog? Wat kost de duurste Porsche 944 eigenlijk? En zijn er nu eindelijk gele Saab Cabriolets? Er is natuurlijk een verschil als je echt iets moet zoeken. Dan zoek je niet op kleur of vermogen, maar op wezenlijke dingen als bouwjaar, kilometerstand en uitrusting.
Ruime en betaalbare familieauto
Gerjo (ja, we verzinnen die namen echt niet zelf) zit met zo’n situatie. Dit zit namelijk met een compleet eisenpakket. Hij zoekt naar een ruime en betaalbare familieauto. Deze mag echter niet te oud zijn: niet meer dan 10 jaar.
Voordat we aankomen met ex-leaseauto’s met een half miljoen op de klok, Gerjo wil liever niet dat de volgende auto meer dan 200.000 km heeft gelopen. Op dit moment heeft hij een diesel, maar dat kost nu te veel geld wegens te weinig kilometers en een te hoge motorrijtuigenbelasting. Kortom, wat is er allemaal in de aanbieding?
De wensen en eisen van gerjo voor een ruime en betaalbare familieauto kun je in de tabel bekijken:
Huidige auto’s / vorige auto’s | Peugeot 207SW 1.4 XR/Toyota Yaris Verso, Renault Clio, Toyota Corolla en Seat Marbella |
Koop / lease | Koop |
Budget | 7.000 euro |
Jaarkilometrage | 20.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine, diesel is niet meer rendabel |
Reden aanschaf andere auto: | Te weinig pk en willen een caravan trekken |
Gezinssamenstelling | Vrouw en 2 kinderen |
Voorkeursmerken | Toyota, Chevrolet |
No-go: | Geen |
Tip: kijk naar oudere auto’s!
Misschien een beetje vreemde beredenering, maar kijk eens naar iets oudere auto’s. Gezien het scherpe budget zul je ergens concessies moeten doen. In veel gevallen heb je te maken met ‘downsize’-motoren. Dit zijn relatief kleine motoren die middels een turbo fatsoenlijke prestaties leveren.
Het nadeel is dat ze bijna allemaal net zo betrouwbaar zijn als een mannelijke deelnemer van Temptation Island: soms gaat het goed, maar meestal gaat het toch mis en altijd vanwege dezelfde reden.
Een gietijzeren atmosferische 1.6 achtklepper is niet sexy, maar een stuk betrouwbaarder dan een kleine turbomotor. In dit geval hebben we ons gehouden aan de eisen die gesteld zijn, dus raden we zeker aan om de aankoopadviezen goed door te nemen!
Chevrolet Cruze Stationwagon 1.4T LTZ+ (J300)
€ 6.950
2012
170.000 km
Soms moet je echt gaan zoeken om ergens achter te komen. Of het van de aanvrager zelf horen. Maar wij waren de Chevrolet Cruze even we he-le-maal vergeten. Dat terwijl de Cruze de basis is voor een van de meest succesvolle touringcars alle tijden!
Daar heeft deze ‘Wagon niets mee te maken. De Cruze is het GM-Daewoo zusje van de Opel Astra. Voor een C-segment auto is de Cruze (net als de Astra overigens) een kloeke auto. Zowel qua afmetingen als gewicht.
Een 1.4 Turbomotor met 140 pk is bijna noodzaak in plaats van luxe. Onder aan de streep is de Astra de betere auto. Maar toch raden we deze Chevrolet aan. Je hebt namelijk meer auto voor je geld: onbekend maakt onbemind.
Dus gemiddeld genomen hebben de Cruzes meer uitrusting en minder kilometers. Het ziet er ook iets vlotter uit dan een Astra en we vonden bij de Cruze vaker een uitvoering in een leuk kleurtje.
Renault Grand Scénic 1.2 TCe Bose (JZ)
€ 6.795
2013
190.000
Als het gaat om de ‘OG’ qua ruime en betaalbare familieauto’s, dan is het de Scénic wel. Renault helpt je verder als Durex faalt, zeg maar. En zeker deze Grand Scénic doet dat uitstekend.
Je merkt aan alles dat de leden van het team dat deze auto ontwikkeld heeft, ook kinderen hebben. Het is absoluut geen dynamische motor. Die 1.2 turbo is net voldoende om deze auto voort te bewegen.
Grotere motoren zijn er wel, maar zijn prijziger. Uitwijken naar een oudere generatie raden we niet aan vanwege het ontbreken van elke vorm van betrouwbaarheid.
Ook deze generatie heeft een aantal aandachtspunten, dus check in ons Renault Scénic-aankoopadvies waar je op moet letten.
Dacia Lodgy TCe115 Prestige
€ 6.950
2013
150.000 km
Als je basaal vervoer zoekt dat we in de jaren ’90 nog ‘comfortabel vervoer’ noemden, waarom niet even naar zo’n Dacia Lodgy kijken? Deze auto komt een beetje verfijning, luxe en dergelijke tekort, maar dat wordt gecompenseerd met een enorme lap ruimte.
Tevens heb je nog een vrij jonge auto met niet al te veel kilometers. Qua betrouwbaarheid scoren Dacia’s niet eens zo verkeerd.
Vaak is het iets oudere en doorontwikkelde techniek en zit er ook niet zo veel op dat kapot kan gaan. Hier geen lekkende panoramadaken, klemmende softclose deuren of een night-vision systeem dat niet werkt.
Als je de Prestige vindt (en die zijn er zat) dan zitten airco, cruise control, parkeerpieper achter, boordcomputer en radio erop. Wat heb je nog meer nodig, eigenlijk?
Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost (DYB)
€ 6.900
2012
185.000 km
Als je de leukst sturende auto wil, kijk dan eens naar een Ford Focus. Vaak denkt men dat deze dan plankhard is en nerveus. Dat is niet het geval. De Focus is vooral capabel met een goede balans in het onderstel.
De wegligging is erg stabiel, de besturing vrij precies, schakelen met gevoel: kortom, dit rijdt leuk! Het mooi is dat je eigenlijk geen concessies doet. Qua ruimte heb je voldoende.
Vergeet niet dat zo’n Focus Wagon een stuk ruimer is dan een BMW 3 Serie Touring (ja, echt waar!). Het land staat er vol mee, dus op elke straathoek vind je er een paar. De EcoBoost motor is behoorlijk krachtig en zorgt voor uitstekende prestaties, zonder dat het verbruik buitensporig is.
Nadelen? Niet veel eigenlijk. Ja, het interieur, dat wordt niet echt heel erg mooi oud, als je het ons vraagt. Alle punten die je even moet checken kun je lezen in Ford Focus-aankoopadvies!
Opel Meriva 1.4 Turbo (B)
€ 6.950
2012
105.000 km
Als je de Cruze net niet leuk vindt en de Astra net te duur, dan is de tweede generatie Meriva een heel goede optie als je een ruime en betaalbare familieauto zoekt. De Meriva geldt als een B-segment mini-MPV.
Maar het apparaat is stiekem best groot en ruim. Zeker als je maximaal met zijn vijven op pad gehad. Het is geen dynamische bochtenvreter. Maar eerijk is eerlijk, het stuurt nog best aardig.
De motor heeft redelijk wat power en zorgt voor adequate prestaties. De wegligging is volwassen. En dat is iets dat de Meriva door de poriën ademt: alles komt volwassen over.
Misschien niet de meest spannende auto die je kan wensen, maar de auto scoort overal een 7+ waardoor het onder aan de streep een puike aanbieding is.
Seat Altea XL 1.2 TSI Business Line COPA
€ 6.950
2012
185.000 km
Kennen we de Altea nog? Dat is eigenlijk een Golf Plus die er eerder was dan de Golf Plus. Het is een functionele auto waarbij we ons nog steeds afvragen waarom de VAG-group dit project niet aan Skoda gaf.
Maar hey, de Altea kwam er nu eenmaal. Nieuw was het geen bijzondere auto, maar gebruikt zijn ze wel interessant.
Je krijgt namelijk erg veel auto voor niet al te veel geld. Het is zeker geen enorm sportieve auto, maar in dit gezelschap is het samen met de Focus de auto voor de enthousiastere chauffeur.
Het motortje is niet spannend, uitrusting van zo’n COPA is prima. Tip als het ook een iets oudere auto mag zijn: een nette Seat Exeo 1.6 ST. Niet sexy, maar wel fijne auto’s.
YOLO: Volvo XC90 2.5T Elite
€ 6.999
2004
280.000 km
Waarom zo strak op kilometers en bouwjaar zitten als je ook gewoon een XC90 kunt rijden? Het is misschien wel de meest geschikte ruime en betaalbare familieauto. Een caravan trekken is geen enkel probleem.
Twee waarschijnlijk ook niet. Natuurlijk, het is een Yolo, want er zit veel op zo’n Volvo dat kapot kan gaan en ook daadwerkelijk kapot gaat. Check het Volvo XC90-aankoopadvies dan ook aandachtig!
Aan de andere kant valt de afschrijving reuze mee. Daarbij rijd je als een vorst! Die stoelen zijn geweldig, de ruimte is immens, je kan comfortabel met zeven man op pad.
Die vijfcilinder roffelt heerlijk in het vooronder en lust een best slokje. Maar je ging toch minder rijden? Zorg dan dat elke kilometer genieten is!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
techniekmeneer zegt
Skoda Octavia.
Johanneke zegt
Lekker een 1e generatie 1.4 tsi pakken met een miljoen problemen.
wimof zegt
Zoals? ( liefst andere die meer kosten dan de problemen bij de anderen!)
Robert zegt
Moeten we die problemen echt nog weer opnoemen? Laat ik nog een ander aspect opnoemen, wat níet zo vaak wordt genoemd: de eerste generatie FSI/TSI was nog niet geschikt voor E10. En E5 tanken is in Nederland gewoon nog steeds 15-20 cent per liter bovenop de nog steeds prijzige E10.
Ook wat die aangehaalde Altea betreft: wil je er een, koop er dan een met de ouderwetse 1.6 met 102 pk. Zeker geen strepentrekker, maar wel in staat om zonder grote problemen 3 tot 4 ton op de teller te zetten tegen een alleszins acceptabel verbruik. Enige nadeel: je zult de eis van niet ouder dan 10 jaar moeten laten vallen óf gaan shoppen bij de oosterburen.
En in dat licht zou je ook eens een Skoda Octavia combi kunnen overwegen; die zijn in grote aantallen met dat 1.6 blok geleverd.
rikus zegt
Nou het is inderdaad wel raar om geen Skoda in het lijstje tegen te komen. De cheap ass choice van wel eer.
cloverleaf zegt
Iets ouder en gewoon een 2 liter minimaal nemen als je iets zwaarders wilt gaan trekken dan een vouwwagen.
Of iets 10 of 13 jaar oud is maakt ook niets meer uit en geeft je veel meer keuze.
Waarom niet het “AB Antwoord op Alles” weer eens van stal halen: de Alfa Romeo 159SW
bakkerst zegt
Ik vond het al gek dattie niet genoemd werd.
Niet te duur, rijd heerlijk, kan best wat trekken bij mijn weten, en als je dan toch minder gaat rijden mag het inderdaad wel leuker zijn.
Qua tanken, tenzij je zin hebt om altijd 98 te tanken moet je de 1.9 en 2.2. JTS overslaan, die kunnen geen E10 hebben
neleev zegt
De 1.7tbi al helemaal niet, die tank ik alleen met 98 en liefst Racing van Shell.
redbeams zegt
Renault laguna 3 of een toyota avensis vanaf bouwjaar 2008.
Wat de laguna 3 betreft zijn die voor een leuke prijs met best wat opties te vinden en best betrouwbaar.
net10 zegt
De Renault Laguna 3 is een erg betrouwbare auto, de Ford Mondeo is ook een hele goede optie.
Johanneke zegt
Het irritante bij ford is dat de 1.6 maar 100pk heeft en te zwak is, de 2.0 is zeldzaam. Je wordt doodgegooid met ford’s met 1.8 motor, maar dat js vrijwel altijd de flexifuel. En die weet niet wanneer ie op bio ethanol of op benzine (met wat bio ethanol) rijdt, dus die middelt maar een beetje, en er zijn best wat problemen mee bekend. Je moet die 1.8 zonder flexifuel hebben, maar goed, die zijn er bijna niet.
BerlingoHdi zegt
Klopt een vriend rijd een focus mk3 1.8 125PK ‘gewoon’ op benzine…blokjes zijn Japans goed….
Rest van de auto eigenlijk ook.
ra-smit zegt
De Focus 3 is nooit met de atmosferische 1.8 geleverd.
Het is oer degelijk blok, waar na de Focus 2 afscheid van genomen is.
De FlexiFuel versie van dit blok, weet iid niet of het op E5 of E85 loopt, dus er wordt bij een koude start altijd iets te veel brandstof ingespoten, waardoor de olie om dede 15K km ververst moet worden.
rubend zegt
De 1.6 is een ecoboost met 150 of 180pk. Dat zijn fijne auto’s om mee te rijden. De 1.6 kan eventueel ook nog gechipt worden.
SpiderIV zegt
Wens Toyota, familie wagen en ruim: Avensis Station. Braver vind je ze niet en je kunt jaren voort
wza1979 zegt
Valt de Zafira c niet binnen het budget ?
Richmond zegt
Mijn ouders hebben twee Scenic Gehad van de derde generatie, die met de kaart sleutel, en geen problemen gehad..dus die opmerking van geen betrouwbare auto is niet waar.
outlook zegt
N = 1
mrtrex zegt
N = 2 dus 😉 (maar verder terechte opmerking uiteraard).
Johanneke zegt
Hoelang hebben ze er mee gereden? Ze hebben er 2 gehad. Ik hoor dit wel vaker. ‘Ja had 80k gereden in een 1.6 thp in mijn lease auto, nooit een probleem.’ Dat zegt dus helemaal niks voor iemand die een occasion gaat zoeken.
DeWitteCondor zegt
Ah! Het anekdotisch bewijs. Er is geen betere.
flik2punt0 zegt
Ik zou voor de focus gaan rijd heerlijk, veel ruimte en was ook nog eens caravantrekker van het jaar
bischero zegt
Het zijn van dit rijtje toch wel de fijnste wagens. Zou in ieder geval mijn keuze zijn!
bischero zegt
Het zijn van dit rijtje toch wel de fijnste wagens. Zou in ieder geval mijn keuze zijn!
kniesoor zegt
Je ziet de Focus Wagon vaak voor een caravan als trekoto. Dat zou wat moeten zeggen, toch. En anders een Avensis stationcar, lijkt me ook een solide kar. Met een beetje geduld en goed zoeken zou je zo’n oto binnen het gestelde budget EN met een lage kilometrage moeten kunnen vinden.
Johanneke zegt
Ik ga volgend jaar ook in dit segment shoppen, en ik denk dat het een Toyota Avensis wordt. Sedan, station, hatchback, verso, maakt niks uit. Ik wil per se de 1.8, aangezien ik de 1.6 te zwak vind, en de 2.0 geen e10 mag. En je weet nooit of de vorige eigenaar zich daar aan gehouden heeft.
Het liefst pak ik een niet verso met trekhaak, en dan de wat luxere uitvoering. Ik wil wel climate control, elektrische ramen achter, cruise control laat ik inbouwen als het er niet in zit. Ze zijn zeldzaam, maar ze zijn er met +-150.000km. Mijn huidige auto is nog goed, maar de climate control is kapot. Dus ik heb tot de zomer 2023 om iets anders te kopen, dus het wordt wekelijks opgeslagen zoekopdrachten in de gaten houden, totdat de perfecte te koop komt. En als dat een Verso is, dan is het zo, al moet die wel echt perfect zijn.
redbeams zegt
De 2.0 en 2.4 in de avensis van bouwjaar 2003-2008 mogen idd geen e10 hebben.
Eventueel kan je ook voor een vroege 2009 versie kijken aangezien daar een 2.0 in ligt die wel e10 mag hebben…de T27 serie.
En anders voor de 1.8 gaan van de 2003-2008 serie T25…vaak zit hier al cruisecontrol ingebouwd.
De 2.0 en 2.4 van voor 2008 altijd links laten liggen ivm loszittende kopbouten op een gegeven moment.
Dit geldt eigenlijk voor alle toyota’s van bouwjaar 2003-2007 met motorcode 1az-fse en 2az-fse.Vanaf 2008 is het probleem al opgelost.
BerlingoHdi zegt
https://occasions.toyota.nl/auto/391873369
Geen Avensis,wel de juiste opties en fijne 1.8….
mat1980 zegt
Jaren in een avensis station uit 2009 gereden. Absoluut niet sexy maar het was een hele fijne metgezel, ik reed een d4d niet de beste blokken maar ik had kennelijk geluk doordat ik nooit problemen ermee had.
Eens per jaar met de Apk een beurt en dat was het.
Als caravan trekker is die niet ideaal, hij mocht maar 1300 kilo trekken en dat is toch wat lafjes als je een beetje caravan erachter wilt hangen.
Toen ik hem weg deed werd ik letterlijk 2 seconden nadat de mp advertentie online stond gebeld en dat hield niet op. Tot ik zeer acceptabel bod had waarop ik inging nog diezelfde dag is de avensis opgehaald voor een tweede leven in Litouwen.
Lang verhaal kort… jaren zonder problemen heel veel fijne kilometers gemaakt voor zeer lage kosten incl afschrijving!
redbeams zegt
De 2.0 d4d blokken zijn nog best goed.Het zijn juist de 2.2 dcat blokken die onbetrouwbaar zijn.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Voorwaarde was om een een caravan te kunnen trekken. Maximaal tot 2 ton aan kilometers. Zou dan van harte de atmosferische 2 liters van Japanse fabrikanten aanbevelen (een 1,2 / 1,4 liter turbo oi.d., daarvan kan de turbo het wel eens begeven bij hogere kilometer standen, Ook weer minimaal 1000 Euro aan kosten, ellende, etc.).
Tips:
– Toyota Avensis 2,0 liter;
– Mazda 6 2.0 liter
– Mazda 3 2.0 liter
– Subaru Forester 2.0 liter
Yolo:
– Subaru Legacy 3.0 Spec B., 245 PK.
tortuga zegt
Geweldige samenstelling en helemaal naar de wens van
moveyourmind zegt
Ik zou bij deze zoektocht de Citroën C5 vanaf 2008 zeker meenemen.
Vond er toen hij net uit was weinig aan, maar zeker de station wordt mooi oud. Of een Volvo V70, ook nog steeds één van de fraaiste en lekker ruime stationwagens die er zijn.
cloverleaf zegt
C5 wordt inderdaad prachtig oud. Of ik word oud….
Variomatic zegt
Mondeo meeste valu for money en ook tieners passen er nog in dus toekomstbestendiger. Tweedehands Toyota’s zijn zwaar overpriced omdat zoveel volk denkt dat ze bovennatuurlijk betrouwbaar zijn, laten staan dus. Het zijn ook maar gewoon auto’s die ook stuk kunnen gaan.
Johanneke zegt
Aan de andere kant, noem jij eens een auto die betrouwbaarder is dan bijvoorbeeld een Toyota verso S, Avensis 2nd gen benzine. Ik ken ze niet.
Variomatic zegt
Genoeg auto’s die net zo ‘betrouwbaar’ zijn. Allemaal zijn het oudere, gebruikte auto’s en alles staat of valt bij hoe er mee om is gegaan. Dat blindstaren op één merk omdat dat zogenaamd zo bijzonder is op iets subjectiefs als betrouwbaarheid is gewoon onverstandig. Voor het geld van een Avensis heb je vaak een jongere Mondeo met minder km’s.
Johanneke zegt
Natuurlijk, maar we kijken hier verder dan slijtageonderdelen. Geen enkele auto haalt het half miljoen zonder onderhoud. Maar.
Welke modellen zijn er dan betrouwbaarder dan die 2 toyota’s die ik noem? Een Mitsubishi ASX 1.6 is extreem uitontwikkeld en zal in de buurt komen, maar voor de rest, ik kan echt niks bedenken. Alle turbotorren vallen al af. Alle europese auto’s vallen af, of je dat nou leuk vindt of niet.
Variomatic zegt
prima, maak jij jezelf toch lekker wijs dat die twee Toyota’s zo bijzonder zijn.. Het zijn gewoon auto’s, net als de rest. Waarom zo ontzettend angstig dat er eens iets stuk gaat? Dat hoort gewoon bij een wat oudere auto.
Johanneke zegt
Wat een zielige reactie. Nergens zeg ik dat ik angstig ben voor zaken die stuk gaan, ik stel enkel dat die 2 toyota’s die ik noem daadwerkelijk extreem goed gebouwde auto’s zijn en in ieder lijstje of onderzoek de top halen. Je hebt niets om dit te weerleggen en toch vind je mij een sukkel. Wat zielig man. Wat zielig.
redbeams zegt
@Variomatic
Leef jij in een andere wereld ofzo?
Het gaat over het stukje betrouwbaarheid wat wordt genoemd en je geeft niet eens antwoord oo de vraag van @Johanneke
Variomatic zegt
denk aan je hart!
DeWitteCondor zegt
MB w123 300TD
redbeams zegt
Benzine…en jij noemt een diesel
wimof zegt
Eindelijk iemand met verstand, niet omdat het een Mercedes is (ik oud VW-Audi dealer) maar enkel omdat je met al die “jonge rommel” geen caravan meer kan trekken, laat staan voor een tijd.
redbeams zegt
De aanvrager zegt benzine omdat de diesel die hij nu heeft te duur is ivm de km’s die diegene nu maakt…en dan ga je diesel opnoemen???
redbeams zegt
Kwaliteit kent z’n prijs maar jij bent dat blijkbaar niet gewend en wilt steevast z’n portemonnee trekken.
Richmond zegt
En wat is volgens jou kwaliteit?
redbeams zegt
Zoek maar op in de dikke van dale 😉
wimof zegt
Laat ons stellen een VW T4 met een 2.5 tdi motor.
Wie (met begrip) gaat dit tegenspreken?
Johanneke zegt
Dat is degene die olie lust toch?
cloverleaf zegt
Kia c’eed sporty wagon. Kun je er twee van kopen!
cloverleaf zegt
Kia c’eed sporty wagon. Kun je er twee van kopen!
mout zegt
Koop impopulair, want dat schrijft af.
Dus: Frans en groot. Citroën C5 2.0, Renault Laguna. Neem alleen nooit een Franse auto van een eerste modeljaar.
Of Aziatisch en vergeten: Kia Carens, Chevrolet Cruze. Of het toppunt van vergeten Aziatisch: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/landwind/m1867232475-landwind-cv9-1-6-comfort
cheatah zegt
Gewoon een E46 station nemen. Voldoende aanbod en gewoon voor de 6 in line gaan. Beter dan dat kan het niet
Johanneke zegt
Nooit in gezeten? Die dingen zijn echt krap.
redbeams zegt
Daar kan je achterin niet eens fatsoenlijk zitten…zelfs bij de e90 erna is het behelpen.
dree16v zegt
Van dit rijtje zou ik de Focus adviseren. Rijden erg fijn en lekker vlot met een 1 6 ecoboost. Kun je gerust de caravan aanhaken. Of als je een maatje groter wilt een Mondeo of een Mazda 6. Vooral die laatste is aan te raden ivm betrouwbaarheid.
sizedoesmatter zegt
Niet de Dacia doen als je meer dan 700 kilowilt trekken; hij mag volgens het boekje 1400, maar dar is-ie te licht voor. En als je de auto vol laad, mag er (treingewicht) nog maar amper iets achter.
Kia Carens 2.0 lijkt mij het slimste.
Dutchdriftking zegt
Een Focus natuurlijk. Vergelijk wel even met echte verbruikscijfers (fora zijn hiervoor ideaal) benzine vs diesel. Ik denk dat je met een ruime gezinsauto van 1300kg en 20k km per jaar misschien niet beter uit bent met benzine.
slowland zegt
Ik heb zelf de Meriva gehad. Nieuw, als leasebak.
Onze kinderen waren toen klein, en man, wat zijn die zelfmoord deuren dan handig! Zeker als de kids nog in stoeltjes zitten.
Ik ben 1.92 en had in de ‘bank stand’ al genoeg ruimte achterin, maar je kan van de bank ook twee losse stoelen maken en dan heb je nog meer beenruimte.
Je hebt een zee van ruimte, en wanneer je de bank plat gooit, is het gewoon een bestelauto.
Ik weet niet of je met de 1.4 een caravan wilt trekken, maar qua gezinsauto raad ik hem zeker aan!
motorhead zegt
Ben een weekje in Frankrijk, en man man, wat zie je veel van het genoemde verdriet hier rond rijden met gele platen. De enige auto-waardige genoemde suggestie lijkt me de xc90. De rest wil je toch niet langer dan een half uur in zitten? En de combinatie van minimotortje en dan een caravan d’r achter, wie verzint zo iets? Met een V8 en goede automaat prima te doen, maar toch niet met een atmosferische twee liter of erger?
Johanneke zegt
Nou, gooi even een betaalbare V8 op dan. Doen we dat ipv een 2.0.
motorhead zegt
5 serie, E klasse, A6, die Yamaha motor in een Volvo, keuze genoeg toch.
Johanneke zegt
7k aanschaf 7k onderhoud per jaar?
motorhead zegt
Haha, sure. Na een paar jaar zijn eventuele zwakke plekken wel een keer verholpen. Wat overblijft is genieten :-) Dat lijkt me toch de belangrijkste driver, op deze site.
BerlingoHdi zegt
Wat ik me toch wel een beetje af vraag…wat voor caravan is het, bij een grotere caravan vallen de meeste autos tot 1.5 liter al af.
Een 1.8 Avensis T25
Of een Legacy , Mazda 6 ,Accord,Mondeo ook al gaan ze boven de 10 jaar oude eis is misschien een betere keuze?
redbeams zegt
Als Yolo weet ik nog wel een leuke namelijk de mazda cx-7
mark383 zegt
Seat Exeo is inderdaad een topper, zou dan wel zoeken naar een 1.8T (meest betrouwbaar). Als het iets ouder mag zijn vind ik een Fiat Croma ook een goede keuze. Of een Lancia Delta?
De genoemde Citroën C5 en de Renault Laguna lijken me ook een goede keuze.
Persoonlijk zou ik voor een Peugeot 308 1.6 HDI gaan (diesel). Die van rond 2017 (ex 14% lease) kosten helemaal niks. Goede trekkers ook.
Johanneke zegt
Wel de 8 klepper pakken, de 16 klepper is prut. Motorisch zijn ze top, de rest er omheen kan je problemen geven, maar onderdelen zat. MRB is alleen vies hoog voor diesels.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Ook redelijk betrouwbaar m.i. , kan een caravan trekken en nog niet genoemd hierboven:
– Mercedes C180 kompressor of nog liever een C200 kompressor / CGI (vanaf 2009. Vanaf 2012 heb je ze met veel kilometers). Voor 7000 Euro op marktplaats. Je moet dan niet bang zijn voor wat kilometers op de teller. Maar als ze goed onderhouden zijn geen probleem.
Een Mazda 6, Subaru of Toyota met 2.0 liter motor is natuurlijk wat betrouwbaarder of het algemeen. Maar zoals hierboven geschetst: niet verstandig om op 1 auto te focussen.
Beorn zegt
Ik zou in dit geval altijd voor een diesel gaan. 20k aan kilometers én een aanhanger meezeulen? Dan wil je toch lekker veel koppel? Rijdt ook nog eens veel lekkerder en een simpele diesel haalt makkelijk de drie, vier ton aan kilometers. Als je nou minder dan 10k rijdt, snap ik benzine, maar anders echt niet.
jarnobakker zegt
Ik heb ook een Grand Scenic gehad.
Een 1.6 uit 2005.
Die sleutels zijn eigenlijk het enige zwakke punt .
Die gaan snel stuk.
Ik heb die van mij 6 jaar gehad.
In die tijd 1 keer een kapotte bobine gehad van 40 euro voor de rest niks.
Van 0 tot 100 in 30 jaar , maar ik ben er zelfs mee naar Zweden gereden .
Met 4 kids , volgestouwd en met dakkoffer erop.
Zelfs een keer een tandemasser met 3 ton er op getrokken ( vond de koppeling niet zo fijn).
Qua ruimte is de Grand Scenic en de Lodgy identiek.
De Lodgy is gebaseerd op het onderstel van de vorige generatie meen ik mij te herinneren.
jarnobakker zegt
Ik heb ook een Grand Scenic gehad.
Een 1.6 uit 2005.
Die sleutels zijn eigenlijk het enige zwakke punt .
Die gaan snel stuk.
Ik heb die van mij 6 jaar gehad.
In die tijd 1 keer een kapotte bobine gehad van 40 euro voor de rest niks.
Van 0 tot 100 in 30 jaar , maar ik ben er zelfs mee naar Zweden gereden .
Met 4 kids , volgestouwd en met dakkoffer erop.
Zelfs een keer een tandemasser met 3 ton er op getrokken ( vond de koppeling niet zo fijn).
Qua ruimte is de Grand Scenic en de Lodgy identiek.
De Lodgy is gebaseerd op het onderstel van de vorige generatie meen ik mij te herinneren.
Gerjo zegt
Vond het een goed advies maar miste inderdaad de Zafira en de Octavia. In de Cruze (niet die uit het artikel, staat wel te koop bij dezelfde dealer) heb ik een proefrit gemaakt. Uiteindelijk met iemand erover gesproken en die raadde de Cruze af vanwege de turbo die met deze km stand wel stuk kan gaan. Volgens mij gaat vroeg of laat alles stuk 😛. We zijn er nog niet uit, maar ik denk toch dat ik ga doorsparen voor een Avensis station. 1 ding moet ik nog wel rechtzetten: de Peugeot is geen diesel maar benzine. Ik bedoelde eigenlijk dat diesel niet rendabel is tov de kilometers die ik maak. Maar als ik de reacties lees kan dat toch prima met 20k per jaar. Alleen staat de mrb mij erg tegen.
Iedereen bedankt voor de reactie!