Het lijkt tegenstrijdig concept, maar een ruime doch compacte auto is echt mogelijk!
Auto’s zijn bijzondere voorwerpen. Ondanks dat heel erg prijzige gebruiksproducten zijn, hebben we er een emotionele band mee. Dankzij die emotionele band zijn we geneigd veel nadelen te vergeven met de mantel der liefde. Ook geven we met plezier meer geld uit aan een auto waarmee meer mis mee is.
Gelukkig kwam Hester even voorbij om ons met de neus op de feiten te drukken. Een auto moet ook gewoon praktisch zijn. Zo is Hester op zoek naar een opvolger voor haar Opel Corsa. In principe een erg fijne auto: hij rijdt geweldig. Alleen mist Hester wat meer ruimte die de Dacia Logan eerst had. Uiteindelijk had ze die nooit weg moeten doen, maar ja, het is niet anders.
Compacte doch ruime auto
Hester is bijzonder handig en verbouwt nog weleens iets aan haar huis. Ook vervoert ze geregeld een fiets en komt er een grote hond bij. Dan zou je zeggen: neem de ruimste MPV of stationwagon die je maar kunt vinden. Maar Hester wil juist niet dat de auto te groot is. Dus maximale binnenruimte en beperkte afmetingen aan de buitenkant. Zelfs zat ze te denken aan een busje, maar is dat wel handig? Ze is er zelf nog niet uit, dus vroeg ze of wij een idee hadden.
Nou, maar wij helpen graag. De wensen en eisen voor een ruime en compacte auto kun je hieronder vinden:
Huidige / vorige auto’s: | Opel Corsa |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 5000 -10.000 |
Jaarkilometrage: | 10000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Bouwvak activiteiten en mountainbiken |
Gezinssamenstelling: | 1p |
Voorkeursmerken / modellen: | Dacia Logan, Hyundai i20 |
No-go merken / modellen: | Volvo station |
Peugeot Bipper Tepee 1.4i
€7.445
2010
95.000 km
Wil je maximale binnenruimte met minimale buitenafmetingen, dan is de Peugeot Bipper een prima auto. Zie het een beetje als de Peugeot 107 onder de bedrijfswagens. Het is het minimale en dat is in principe voldoende. Vergeet niet dat het nog een redelijk moderne auto is. Naast de ruimte in de achterbak zijn de kosten om het allemaal rijdend te houden heerlijk laag.
De 1.4 motor is niet krachtig en moet er flink aan trekken het is voor zijn soort wel een soepel blokje, maar je moet geen haast hebben. De gene die achter je rijdt ook niet. Comfort op korte afstanden is op zich wel ok, maar alles langer dan 100 km ga je wel merken aan je gewrichten.
Renault Kangoo Family 1.6 16v Privilège
€ 8.950
2012
100.000 km
Een stapje verder dan de Peugeot Bipper (serieus, wie verzint die naam nu?) vinden we de Renault Kangoo. Een keurige Ludospace. In het budget kun je opteren voor een luxe uitgevoerde versie van na de facelift. Dat betekent zo min mogelijk kinderziektes. Als personenwagen is deze erg interessant.
Als het gaat om ruimte is het een winnaar. Daarbij heeft de Kangoo nog een zekere charme. Het is een gebruiksproduct, maar niet zoals sommige andere merken het aanpakken. Als je de looks zoekt van de Kangoo, maar het formaat van de Bipper: er was ook een Kangoo Be Bop (ja, Fransen en autonamen…). Een andere optie is een hele late Renault Grand Modus of Opel Meriva.
Mercedes-Benz A170 Elegance (W169)
€ 7.450
2012
65.000 km
Jazeker, een Mercedes-Benz! En dan geen Smart ofzo, maar een echte! Deze tweede generatie A-Klasse is een compleet andere auto dan zijn opvolger. Die nieuwe spreekt een compleet ander publiek aan, maar is qua concept vrij conventioneel. Maar ja, mensen zijn conventioneel, vandaar dat de nieuwe zo goed verkoopt). Deze generatie heeft wel een paar voordelen.
De zit is ietsje hoger, de auto is compacter én ruimer. Let op dat je wel voor de vijfdeurs gaat, de driedeurs is onverkoopbaar. Het interieur is in dit gezelschap erg hoogwaardig, doch een tikkeltje belegen.
De basis komt uit 2004, het exemplaar dat wij vonden was de laatste van de laatste. Het is geen dynamische auto en de zitpositie is wonderlijk (EV-rijders voelen zich direct thuis) met de dubbele bodem.
Citroen C4 Cactus PureTech Business
€ 8.900
2015
115.000 km
Een zwaar onderschatte auto en bijzonder verfrissend concept. Bij de Citroën C4 Cactus is een bijna Dacia-esque benadering van het concept auto, maar dan wél leuk. Een C4 Cactus is een Fransoos met sjeu. De 1.2 motor is voor een driepinter nog best aardig soepel. Zorg wel dat je het pre-facelift exemplaar hebt. Die hebben nog die toffe “Airbumps”. Het is een soort crossover van een crossover.
Dus je hebt een makkelijke instap en je kan volgas over alle drempels rijden. Ten eerste omdat volgas niet heel veel gevolgen kent met 112 pk en omdat er redelijk wat bodemspeling is. Het is een typisch Franse auto die je gewoon moet gebruiken c.q. misbruiken. Deze auto wordt nog in Zuid-Amerika verkocht, altijd een goed tekenen voor als je een sterke auto zoekt.
Fiat 500L Lounge 0.9 Twin Air (330)
€ 8.900
2015
85.000 km
Nee, niet een gewone Fiat 500. Die zijn bijzonder krap. De Fiat 500L is niet zomaar een iets uitgerekte 500, maar echt een compleet andere auto waar men dan het design van de 500 op geboetseerd heeft. Is dat erg? Nee, natuurlijk niet! Het is namelijk een heerlijk maf ding om te zien. Het is zo’n auto die zichzelf niet al te serieus neemt.
Dat neemt niet weg dat de Fiat niet handig is. Want het is een enorm praktische auto. De 0.9 motor is prima, mits je geen haast hebt. Halfgas, rijdend op het koppel, is het een prima torretje. Wil je invoegen of inhalen kun je met volgas een kleine beetje sneller gaan voor een enorm verbruik. Het is wel een geinig blok, die driepinter.
‘YOLO’ Mini Cooper Clubman Chili (R55)
€ 8.495
2010
115.000 km
Je kan ook iets leuks en praktisch doen. Natuurlijk is praktisch een relatief begrip. In dit geval heel erg relatief. De Mini Cooper Clubman is een stationwagon, maar wel een erg compacte. Sterker nog, er zijn hatchbacks in dit segment die meer ruimte binnen.
Maar toegegeven, met de bankjes neer geklapt is er best wat bruikbare ruimte. Er zijn zelfs Clubvans geweest, bedrijfswagen-uitvoeringen. Qua betrouwbaarheid kunnen we kort zijn: dat zijn ze niet.
Veel kleine dingetjes en een paar grote issues zijn mogelijk. Onderhoud is wel serieus belangrijk bij deze Clubmans. Er zat mensen die na de aanschaf het wel mooi vinden geweest qua uitgaven. Een Mini heeft veel zorg nodig en dan gaan ze lang mee. Voordeel is wel dat ze enorm tijdloos zijn.
Ook over een paar jaar kan je ‘m nog prima verkopen. Ook een groot voordeel: het rijdt echt heel erg leuk. Verreweg het leukste van alle auto’s in dit overzicht. Tip: liever een nette Cooper dan een oudere Cooper S.
Conclusie:
In principe is de Peugeot Bipper – nuchter beschouwd – meest verstandige aankoop als je zoekt naar een ruime doch compacte auto. Lage gebruikskosten, maximale ruimte. De meest volwassen auto is de Mercedes, maar die is ook wel een tikkeltje saai. E probeert te achterhalen hoe vaak je echt de ruimte nodig hebt. Er zijn anders zat leuke auto’s te vinden waar een trekhaakje achter kan.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
LJ zegt
Volgens mij is de 0.9L motor van de Fiat 500L een tweecilinder en geen driecilinder..ik vind het een trage motor
dondeboer zegt
Yep. Vandaar ook de Twin Air aanduiding.
Matc zegt
Ik denk dat de auteur sowieso dronken was met zn drie pinter
SpiderIV zegt
Makkelijk op 110 – 120 pk te krijgen. Wat anders mee rijden dan met regulier 4 pittertje, meer toeren draaien. Stationair klinkt ding beroerd (is die kapot?) maar hoger in toeren komt ding echt tot leven. Helemaal geen gek blok.
hondar zegt
Misschien ook handig om te weten: de Clubman heeft maar 4 zitplaatsen.
milanomt zegt
Mini Clubman is er ook met 5 zitplaatsen. Erg leuke verschijning maar mijn hemel wat klein, lijkenwagen voor dwergen!
Johanneke zegt
Ik mis dit soort auto’s, echt waar. Ik had een 2005 Mitsubishi Space Star. Ding was net 4 meter lang, en zo verschrikkelijk ruim van binnen. Achterbank kon helemaal plat ook. Nu zijn dit soort auto’s crossovers die veel krapper en onhandiger zijn.
De Multipla was natuurlijk heel lelijk maar als ruimte auto ook een absolute topper.
De mensen willen het niet. Je ziet het wel bij de A klasse van mercedes. Die was super slim bedacht met de plaatsing van de motor enzo, heel ruim van binnen. Maar de nieuwe verkoopt beter. Terwijl die zwaarder en minder ruim is.
pa045 zegt
Peugeot Bipper vind ik een hele leuke auto. Je kan dan ook kijken naar een Fiat Qubo of een Citroën Nemo. Allemaal dezelfde auto met betrouwbare en goedkoop te onderhouden Fiat techniek. Meer heb je eigenlijk niet nodig.
De Twin-Air turbo ken ik in een 500 en een Panda. Daarin zijn deze motoren best rap. In de 500L kan ik mij voorstellen dat het wat krapper is, maar in principe zou het voldoende koppel moeten hebben.
kniesoor zegt
Zou mevrouw aanraden om een passende oto om de hond heen te kopen en de anderhalve keer, dat er gebouwvakt moet worden inderdaad een aanhangertje in de strijd te gooien. Blijft de otomobiel ook nog een beetje netjes van binnen.
Johanneke zegt
En die fiets dan? Ik vond het ook heel makkelijk om in 3 tellen de fiets in de auto te kunnen gooien, en dan hop naar de veluwe.
Een ruime auto is gewoon heerlijk. Maar iedereen met een krappe sedan of crossover komt steeds maar vertellen dat dit niet het geval is.
Van Epschoten zegt
Op die trekhaak een fietsendragertje en de MTB kan ook mee. In dit geval is dit niet de vraag en zoekt mevrouw een auto waar je al je zooi zo in kan smijten. Kan ik me goed voorstellen. Ooit een Kangoo gehad. Je hoeft je nooit druk te maken of iets wel in de auto past.
por100 zegt
Dat is dus gehannes, en als je veel fietst is dat gewoon rete irritant. Ook als je verder (en zuiniger/vlotter) wilt zijn is de mtb binnenin vervoeren een betere optie.
Tot slot is de mtb op een fietsendrager wel vervelend als je ergens overnacht: die dingen zijn reteduur tegenwoordig dus het dievengilde haalt ze er zo vanaf.
Wordt wel vies van binnen.
cor1 zegt
Lekker voor een Logan gaan dan, die passen makkelijk binnen het budget, kunnen tegen een stootje en er past veel Gamma/Karwei/Hornbach spul in. Als klap op de vuurpijl kun je je grote hond ook nog meenemen naar de bouwmarkt, want die past er dan ook nog wel bij!
Kleiner en schappelijker zou ik misschien ook nog een Honda Jazz overwegen. Geen sexy auto, maar wel betrouwbaar én door de magicseats een stuk praktischer en ruimer dan veel andere vergelijkbare auto’s.
De Mini Clubman zou ik lekker overslaan, die is voor yuppen, en die verbouwen hun huis niet zelf. Daarnaast kan ook je grote hond niet rechtop zitten in dat ding. (Qua rijplezier is het een ander verhaal, maar daar gaat deze aanvraag niet over)
acakoning zegt
Huh? Waarom al deze autos als het beste advies een Nissan Cube is? Super gaaf ding, en ideaal. Alles past, duidelijk zicht om je heen, flexibel (hele achterbank kan naar voren schuifen). Gemiste kans dit.
tenaci zegt
Jaaaa! Cube is geweldig! Goed advies!
205GTI16 zegt
Oké ik ga waarschijnlijk uitgelachen worden, maar bij deze:
Een Renault Twingo van de 2e fase…
Ongehoord wat je daar allemaal in kunt verstouwen, compacter gaat het niet worden en ipv de 3 cilinder meuk heb je gewoon een 4 cilinder…..
Ruim binnen je budget, dus je ian op zoek naar een Initiale, dan heb je ook nog eens zaken als volleder, airco en cruise control, dus ook aan comfort geen gebrek…
giertjuh zegt
Ford B-max, Clio Estate Skoda Rooster/Yeti
Polo Fun zegt
Jammer dat de IBuzz niet binnen uw budget past. Laten we hopen dat 2023 een vruchtbaar jaar wordt zoals 2022 dat was.
slowland zegt
Hij wordt een keertje genoemd bij de Kangoo: De Opel Meriva.
Wat een heerlijke outo is dat! Ik heb er eentje gehad, toen onze kinderen klein waren.
Compact, heel ruime en slim bedacht.
Ok, Hester heeft dan geen kinderen, maar die zelfmoord-deuren zijn ideaal! Als je de achtebank plat gooit heb je een perfecte bestelwagen. En: Je kunt van de achterbank voor 3 personen, ook twee losse stoelen maken voor meer persoonsruimte. En dan wordt het ineens een hele fijne reisauto!
Ik zeg het nogmaals: De Meriva is echt een zeer onderschatte auto!
sizedoesmatter zegt
Het kan nog flink compacter en dan nog altijd uiterst praktisch: Suzuki Splash!
En als je idd grote bouwmarktdingen vervoert, kan dat best in een karretje.
Voor de grote hond is de binnenruimte een feest; kennis van mij heeft de voorganger waar twee Sint Bernards op de neergeklate bank liggen….
Richmond zegt
Renault Modus, Partner Teepee, Renault Express, grijs kenteken 205,
bobje zegt
VW Golf Plus. Ruim, verschuifbare achterbank, DSG…..
Crosscabouter zegt
De Bipper
Toyota Yaris Verso
Nissan Cube
Daihatsu Materia
Of gewoon weer de Dacia Logan. Pretentielozer en praktischer kan bijna niet.
Succes met de keuze en verbouwen
c30polestar zegt
De Toyota Verso-S mis ik in het rijtje.
Echt een prima auto met een erg slim interieur.
milanomt zegt
Ik zou voor de 500XL gaan, niet om aan te gluren maar wel een lekker hoge zit en super praktisch.
kennone zegt
Voor €750,- een Multipla op de kop tikken en daar een 1.4 T-Jet ingooien en naar H&S brengen ok voor de overige €9.250,- een dikke 300+ pk uit te halen. Incl. Het onderstel en rem upgrade uiteraard.
LoutervanPlezier zegt
Als Hester graag een Dacia Logan MCW wil, onder de tienduizend euro staan er diverse te koop, neem er eentje met 90pk(2017-2018), zijn vaak ook netjes met wat extra’s voorzien en het schiet nog een beetje op ook. Veel plezier gewenst.
O plaat zegt
Als je voor een Peugeot/Citroën gaat vermijd de diesels vanaf euro6 ze hebben allemaal software problemen met de adblue waar PSA zelf geen oplossing op heeft.
Allison Burgers zegt
Lang geleden kreeg ik als voorloopauto op een bestelde Mondeo een VW Golf Plus (eerste generatie). Niet echt een model waar Ik in eerste instantie blij mee was. Ik ben echter nog nooit zo positief verrast door een auto. Zat goed, reed goed, zat goed in elkaar, ruim en praktisch. Dash kwam later ook in de Tiguan.
Ik zou voor dit budget op zoek gaan naar de mooiste Golf Plus van na de facelift. Hou je waarschijnlijk nog wat budget over voor een set nieuwe banden of een moderne navi-unit.