In 2010 werd 63% van de nieuw verkochte auto’s in Nederland uitgerust met ESP en dat is 21% meer dan het jaar daarvoor. Ook in België steeg het aantal nieuwe auto’s met ESP met 21%, van 52% naar 62%. Toch is er nog veel ruimte voor verbetering.
Dat is in ieder geval de mening van Bosch, het bedrijf dat dit onderzoek liet uitvoeren. Als alle nieuwe auto’s met ESP (Electronic Stability Program) zouden worden uitgerust kan dat alleen in Europa al 4000 verkeersdoden en 100.000 gewonden per jaar schelen, denkt men bij de onderdelenfabrikant. Men baseert zich daarbij op een onderzoek uit 2007, dus of die cijfers nog actueel zijn is maar de vraag. We zullen het echter snel genoeg weten, want in november wordt ESP verplicht op alle nieuwe modellen. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s die geleverd worden voorzien zijn van ESP.
Autoblog Top Tip: Wil je nu al zeker weten dat je een auto met ESP koopt dan is er een makkelijke manier om te onthouden welke dat zijn. Alleen auto’s mét ESP kunnen sinds 2009 de maximale veiligheidsscore van 5 sterren bij een EuroCAP crashtest halen namelijk.
Jokkebrok zegt
En bij hoeveel van die %63 kan je de ESP ook uitzetten :)
nicktexel zegt
@Jokkebrok: 1% ofzo:P
mashell zegt
@nicktexel: en weer 1% van de bestuurders van die auto’s bezit de rijvaardigheid om ook zonder even veilig te kunnen rijden. Op de openbare weg hoort het gewoon aan!
nicktexel zegt
@mashell: hoort wel maja mij auto staat ie eigenlijk altijd uit hoor vind het gewoon veel leuker zonder:P
RoT___ zegt
@nicktexel: uiteraard heb je hem in NFS uit staan om de bocht dwars te pakken. In real life zal je er nog niet op komen om hem uit te zetten, als het goed is rij je namelijk zodanig dat ESP niet eens in hoeft te grijpen
nicktexel zegt
@RoT___: ja in mijn eigen auto heb ik hem uit staan en we rijden nou niet allemaal even netjes en langzaam;)
en dan nog iets ik speel geen nfs!
RoT___ zegt
@nicktexel: zelfs met enthousiast bochtjes pakken heb ik het lampje nog niet zien knipperen, hooguit voor de traction control.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Hoort dat echt aan? Want iedereen die geen ESP heeft en niet uit de bocht vliegt is dus een fantstisch chauffeur, zoals ik…
anakiet zegt
@mashell:
Overdrijven is ook een vak, niet ?
Ik heb veruit de meeste km in een auto gereden zonder ESP of zelfs ABS. Niets aan de hand, geen brokken gemaakt, nooit blokkerende wielen, geen problemen met flinke hoeveelheden sneeuw etc.
Sterker nog voor beginnende bestuurders is denk ik zelfs beter om zonder die meuk te rijden. Hoe wil je namelijk ooit fatsoenlijk leren rijden als je niet eens kan voelen hoe een auto reageert, omdat een ESP de hele boel onder controle houdt ?
RoT___ zegt
@anakiet: eerste rij ervaring in de sneeuw opgedaan op winterbanden zonder ESP. Zelfs met rustig tempo toch paar glijders, inderdaad goed om te weten wat een auto doet zonder die ingrepen. Hoewel ik moet zeggen dat met net even prettiger is, net even de extra veiligheid.
carterventilatie zegt
Dat is mijn grote kritiekpunt over Renault, die de laatste jaren toch goed bezig zijn, maar waar de esp telkens een optie blijkt te zijn.
Megakix zegt
@carterventilatie: ..hebben ze óók een keer een ‘optie’ ! ;-)
JvT zegt
@CasperH:
Een stijging van 52% naar 63% is niet een stijging van 10%, maar van ruim 21%. Een stijging van 10 procentpunt dus.
Joost1990_2 zegt
@JvT: je was me voor
Megakix zegt
@JvT: 11 procentpunt…(?)
JvT zegt
@Megakix:
Klopt idd, dat vraagteken mag weg. :)
Dennis zegt
@JvT: Casper krijgt op dit moment bijles rekenen. Ik heb het aangepast.
berkay zegt
@dennis: ( 62-52/52*100 = 19,23% ipv 21%…)
Megakix zegt
@berkay: grinnik…maar is het nou 62% of 63% ?
Tommy2 zegt
Je zou zeggen dat ESP nu wel standaard aanwezig zou zijn op nieuwe auto’s. Helaas hebben een aantal merken het nog altijd als optie en ja, in Holland zit het er dan vaak ook niet op. :P
BMW330Ci zegt
Iemand was alweer eerder. Eigenlijk zouden inderdaad alle auto’s ESP moeten hebben. Zo moeilijk is dat niet om in te bouwen. Daarentegen moet het ook ALTIJD uitgeschakeld kunnen worden. Dat gaat dat helaas niet altijd goed.
RoT___ zegt
@BMW330Ci: Voor die ene keer dat je het circuit op zal zoeken?
nicktexel zegt
@RoT___: volgens mij ben jij koos spee de 2e ofzo:S je mag toch echt zelf wel bepalen of je de esp aan of uitzet of niet dan?
RoT___ zegt
@nicktexel: Hé bah, associaties met die kwal heb ik liever niet. Ik vraag me alleen af wanneer je nou daadwerkelijk het systeem uit zou willen zetten.
Benjamin1 zegt
@RoT___: inderdaad alleen op het circuit, op de openbare weg grijpt het alleen in nood in. Verder werkt het alleen als het glad is. Sneeuw ubocht esp=win
weem zegt
@RoT___: Je wilt het uit hebben voor als je door los grind moet rijden terwijl er trekkracht nodig is (bergop, iets aan de trekhaak), daar kan ESP niet mee overweg dus is het uitschakelbaar op de meeste auto’s, anders kom je namelijk niet vooruit. Dus echt niet zodat je met je compacte middenklasser het circuit opkan.
RoT___ zegt
@weem: kijk, dit is nou nuttoge informatie! Om die reden is het dan inderdaad nuttig om een knop te hebben waarmee het ESP uit kan. Thanks voor de opheldering!
nicktexel zegt
@RoT___: halo ik vind het ook nutig om met een auto met 286 pk schuin door de bocht te kunnen!
Laue zegt
Ben ik dan de enige die benieuwd is naar de modellen zonder ESP? zullen veel Kia’s, landwinds, dacia’s zijn??
RoT___ zegt
@Laue: onderschat Kia niet, volgensmij hebben alleen de echte cheape uitvoeringen geen ESP. Correct me if i’m wrong
robbie zegt
@Laue: kleine stadsauto’s.
the-budel-guy zegt
móet gewoon verplicht in elke auto. en net als mercedes het heeft je kan het uit zetten maar niet helemaal.
Esprit_de_Flandre zegt
Snel, iedereen MOET gewoonweg ESP hebben. En je mag die niet kunnen afleggen natuurlijk. Stel je voor dat je zonder rijdt. Je zou verdorie moeten vertragen voor de bocht, trager rijden in de regen, en geen onnozele manoeuvres meer mogen maken…
Pussies have conquered earth…
Hubert zegt
Onderzoek gedaan door grootste fabrikant van ESP systemen…..
Maar goed, ik heb het ook en beetje zielig om dit dan bewust uit te gaan zetten.
Waarschijnlijk wel een goede binnenkomer in de kroeg : Ik heb een auto helemaal vol met allerlei systemen (dus was heel duur) maar ik kan goed genoeg rijden om de systemen uit te schakelen.
Griffin zegt
Gelukkig kan het ESP uit in mijn autootje, zo valt er nog wat plezier mee te beleven in de sneeuw. Daarbij is ESP in lang niet alle wagens even goed; zo merkten we al dat de ESP in de Astra nogal wat te wensen over laat. Ga maar eens langs bij Slotemaker’s in Zandvoort…
LPJ zegt
@Griffin: Of die ESP in BMW’s, wat een irritante brol is me dat toch … rij je over een klein hobbeltje dan springt dat ding al aan om je nog een beetje extra door mekaar te schudden door wat gas te lossen.
rvssax zegt
De ESP in mijn C2 VTS werkt wel redelijk. Alleen boven de 50kmh gaat ie er altijd weer op. Snap niet waarom je zo nodig ESP uit moet zetten?
Vind het wel wat hebben met stoplichtsprintjes op nat wegdek, kom je toc hwat beter vooruit dan een auto zonder ESP.
Nja goed, niet dat ik dat vaak doe, maar ach.
jack_abarth zegt
@rvssax:
Dat is je traction control, ESP schakelt in wanneer je kans hebt op schuiven.
Verder is traction control helemaal niet fijn bij stoplichtsprintjes, najuist omdat je vermogen afgenomen wordt.
Bij juiste gasdosering ben ik sneller weg, dan wanneer TC aanschiet.
blo3to3t zegt
ik heb al ruim 11 jaar m’n rijbewijs en altijd in auto’s zonder ESP gereden.
en nu sinds 2 dagen heb ik er 1 mét ESP. die overigens nog niet heeft ingegrepen.
wat mij wél goed lijkt voor de veiligheid op de weg is een verplichte rijvaardigheidstraining tijdens de reguliere opleiding. zodat je weet hoe je de controle terugkrijg in geval van een slip oid.
ik heb ‘m al een paar keer gevolgt en je steekt er onwijs veel van op. en ik heb in de agfgelopen paar jaar meermalen m’n auto weten te behoeden voor stoeprandjes e.d. door gladheid / sneeuw.