Vorig jaar vielen er 26.025 doden op Europa’s wegen, waarvan 570 in Nederland. De dalende trend zet door, over een periode van 10 jaar is er grofweg sprake van een halvering.
Bovenstaande cijfers zijn op te maken uit een jaarlijkse rapportage van het European Transport Safety Council (ETSC). Ten opzichte van vorig jaar bedraagt de daling 2,9%, Slowakije was het land dat de grootste vorderingen op het gebied van de verkeersveiligheid maakte.
Nederland
Nederland presteert in de statistieken bovengemiddeld, maar niet als beste. In aantal doden per miljoen inwoners (34) scoren we een vijfde plek, tussen Zweden (27) en Roemenië (93) in. Qua aantal doden per miljard gereden kilometers (5) noteert Nederland een achtste stek, tussen wederom Zweden (4) en Polen (21).
De enige stijgers waren Malta en Luxemburg, hier steeg het aantal doden met enkele tientallen procenten, maar met aantallen van respectievelijk 18 en 45 kan dit in een ‘slecht jaar’ eens gebeuren.
De meeste verkeersdoden in één land vielen vorig jaar in Italië (3.400), dat de twijfelachtige eer heeft het veel grotere Duitsland (3.340) en het zuipgrage Polen (3.357) achter zich te laten. Lees het volledige rapport HIER.
gijsso zegt
De reden dat Nederland hier niet het hoogst scoort is vooral te danken aan de grote hoeveelheid fietsers ten opzichte van alle andere Europese landen. Ik vind dat we het desondanks bijzonder goed doen op dit lijstje, vooral als je rekening houdt dat onze wegen zo veel worden gebruikt door ons dichtbevolkte landje. Dan maak je sneller een (dodelijk) ongeluk mee dan bijvoorbeeld op de uitgestrekte, lege wegen van Zweden.
rnej zegt
@gijsso: ik meen ooit een keer een lijstje gezien te hebben waarbij het aantal km weg en aantal weggebruikers meegeteld werd. daarbij kwam duitsland op 1 en NL met 0,1% verschil op 2. geen idee meer welk jaar of wat de bron was. maar wat je zegt is dus waar. we doen ’t best goed! :)
overigens denk ik vaak dat het met weinig moeite hier en daar beter kan, als ik weer eens wat mensen dom bezig zie.. als je af en toe je koppie draait kan je zoveel nare dingen voorkomen…
parker zegt
@rnej: en kleine en oude auto’s verbieden. Te onveilig.
reistje zegt
Ik blijf het indrukwekkend vinden. 34 per miljoen, dat is 0,03%
Als je daar dan nog drank, motorrijders en racers afhaalt kom je tot een nog veel lager risico dat de gemiddelde bestuurder loopt. (hoewel dat drank en racers natuurlijk ook slachtoffers maken)
Soms denk ik dat we wat doordraven met de veiligheid van auto’s als je kijkt hoe veilig ze al zijn. En persoonlijk sterf ik liever morgen op mijn motor dan op mijn 80ste aan kanker…
mashell zegt
@reistje: hoe kunnen we nou doordraven met veiligheid van auto’s? Is er een reden om ze minder veilig te maken? Vind je dat we ze lichter maar ook minder veilig moeten maken zodat ze beter voor het milieu zijn? Hoe zit de wiskunde daarachter in elkaar? Je zult het niet leuk vinden maar er is een simpele manier om het verkeer veiliger te maken, haal de motorrijders eruit! Ontmoedig motorrijden door het zwaar te belasten of de examens op universitair niveau te leggen of gewoon te verbieden.
rnej zegt
@mashell: wat een onzin over de motorrijders…
per verkeersdeelnemer zijn ze de groep die betrokken zijn bij de minste ongevallen. dat wordt qua doden en gewonden aantal misschien gecompenseerd door de hogere kwetsbaarheid, maar het is duidelijk dat het de verkeersdeelnemers zijn die heel goed weten hoe ze ongelukken moeten voorkomen. uitzonderingen daargelaten (mooiweerijders die bij bosjes in hun eentje op hun bek gaan zodra de zon een keer schijnt)
reistje zegt
@mashell: Voor de algemenen groep niet. Bij de meeste mensen gaat veiligheid boven bijna alles. Voor mij persoonlijk is dat niet het geval, geleefd hebben is belangrijker dan leven.
Ik doel er meer op, de veiligheid van auto’s is al hoog, hoe ver wil je gaan voor veiligheid? Als jij cup D neemt is dat ook veiliger maar dat doe je ook niet?
En dat van motorrijders slaat nergens op, motorrijders kiezen zelf voor het extra risico. Iedere keer dat ik op mijn motor stap accepteer ik dat het risico op dood/zware verwondingen 14x zo groot is. Bovendien heb je veel minder kans een ander te verwonden op een motor. En let de gemiddelde motorrijder veel beter op (omdat hij zelf kwetsbaar is en de helft van de autorijders NOOIT kijken).
De regels zijn laatst nog aangescherpt je moet nu 24 zijn voor een “krachtige” motor terwijl je op je 17de al in een auto van 2.000 kilo mag rijden. Daarbij was het examen voor motorrijders al uitgebreider dan voor de auto, je moet niet alleen de verkeerstest doen maar ook bij de bijzondere manoeuvres. Dat klinkt niet zo spannend maar je moet er veel meer voertuigbeheersing voor hebben dan een autorijder nodig heeft voor zijn examen…
mashell zegt
@reistje: met auto veiligheid zou ik zover willen gaat je op een snelweg een door de middenberm gebroken vrachtwagen frontaal raakt en toch nog uitstapt, even groggy bent maar verder niet gewond. We hebben dus nog een eind te gaan. Het leven is te mooi om in het verkeer gewond of erger te raken.
Je bevestigt volgens mij juist mijn punt, motorrijden is blijkbaar 14x zo gevaarlijk. Dus wordt het verkeer veiliger als we de motorrijders ter bescherming van zichzelf uit het verkeer halen.
Ik denk trouwens dat veel motorrijders helemaal niet beter opletten dan automobilisten, minder zelfs. Velen hebben onvoldoende zelfbeheersing en laten zich verleiden door de kracht van hun motorfiets. Je krijgt dan een soort roekeloosheid die vaak tegen een boom, vangrail of andere verkeersdeelnemer eindigt.
reistje zegt
@mashell: en parachutespringen, bungeejumpen, autoracen en dat soort dingen ook? Allemaal onnodig risico in principe? Maar je doet er niemand pijn mee, behalve misschien jezelf maar daar kies je dan voor. Een mens moet toch plezier hebben in het leven?
Over die zelfbeheersing kan ik voor een deel niet ontkennen. Hoewel ik er niet van overtuigd ben dat de zelfbeheersing hoger ligt bij de autofans… Het verschil is dat je voor de prijs van een Aygo een machine haalt die even snel optrekt als een Porsche 918.
tupperware zegt
Wacht maar tot Turkije en de rest van de Balkan bij de EU komt, dan zie ik eerder een verdubbeling dan een halvering..
arias zegt
@tupperware: Turkije komt niet in de EU, en als dat wel gebeurd is het een van de domste fouten van de EU , Turkije een land met goede economische groei, en mooie stranden maar het hoort vooralsnog niet bij Europa.
gregorius zegt
“Doden per miljard gereden km” is wel interessant. Op die manier zou ik wel eens een tabelletje willen zien tussen snelweg / B-weg en stad (b-wegen en stad gevaarlijker?)
En dan nog eentje met tijden (’s avond meer?).
En met weers-condities.
En dan ook nog een onderverdeling van vastgestelde reden.
En ja, het meeste is gokken / benaderen; dat weet ik ook wel.
Maar ik gok dat je er op uitkomt dat het aantal doden op goede snelwegen als het niet te druk is, zwaar meevalt; en als je dan kijkt naar het aantal doden per gereden km dat het helemaal te verwaarlozen is. En dat is ook precies de reden waarom Zwi zo goed staat (CH): een heel groot percentage van de KM’s worden hier gereden op de Snelwegen en zodra het hier richting de 0 graden gaat, past iedereen redelijk goed op en pakt men minder de auto. En dan nog valt het aantal me mee, als ik zie wat voor berg-race weggetjes er hier zijn!
Dus ja; Alcohol, slechte weerscondities, vermoeidheid en ‘andere dingen doen’ in de auto zijn volgens mij veel grotere problemen.
arias zegt
Het valt me op dat België met minder inwoners meer verkeersdoden heeft dan Nederland. En ook Duitsland kan minder verkeersslachtoffers hebben als ze duidelijk vooraf bij werkzaamheden aangeven dat er een wegversmalling is of een lagere snelheid geldt dat zie ik daar nog veels te laat gebeuren en aangezien er op veel snelwegen daar geen maximumsnelheidslimiet geldt…