De meningen lopen nogal uiteen over of een flitskast werkelijk altijd het beoogde effect heeft. Geloof het of niet, maar het gaat niet om de inkomsten als gevolg van het stukje burgerlijke ongehoorzaamheid. Nee, flitskasten zijn er natuurlijk om de verkeersveiligheid te bevorderen. Om die reden gaat Koos Spee dan ook meer dan 200 van de ongeveer 1.700 flitskasten killen op plaatsen waar ze geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.
Justitie is momenteel bezig om alle flitskasten van lokale wegbeheerders over te nemen en daarbij wordt meteen kritisch gekeken of ze nog steeds nodig zijn. Eerder was een schatting van Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) dat mogelijk een kwart van alle vaste flitskasten kon verdwijnen, maar dat wordt nu ongeveer één achtste. Doordat flitskasten alles behalve geliefd zijn bij het grote publiek, worden ze geregeld gesloopt. Dit maakt het hebben van een flitskast tot een prijzige hobby (bron: nu.nl).
Klaas zegt
NU.nl is niet altijd even actueel, dit nieuws is van september vorig jaar.
Dennis zegt
@Klaas: Wel goed lezen dan hè. Toen ging het nog om een kwart van alle flitspalen. Dit wordt nu waarschijnlijk slechts één achtste.
qoute: Dat zei een woordvoerder van verkeersofficier Koos Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) donderdag. Hij bevestigde daarmee een bericht in De Telegraaf.
Toch redelijk actueel.
Robin zegt
Zijn amper meer te verzekeren toch die gevallen…
Rick dos zegt
“Dit maakt het hebben van een tot flitskast een prijzige hobby.”
Ligt het aan mij of zit er een fout in deze zin? Kan aan mij liggen hoor…..het is nog vroeg! ;)
Voor wat betreft het slopen van die dingen; Volgens mij als je het kosten-baten plaatje bekijkt valt de weegschaal sterk in het voordeel van de baten. Dus of ze er nou écht wakker van liggen?
Dennis zegt
Het staat er wel goed hoor Rick (sssst) ;)
Ejay zegt
Hier nog een stukje over de meest gevreesde flitskast van Havanna aan de Waal:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/050581.html
Maargoed, die dingen worden nu dus weggehaald en natuurlijk moet er voor de inkomsten gecompenseerd worden met mobiele controle. Naïef om te denken dat het aantal controles afneemt.
Rick dos zegt
Lag het toch aan mij……….. :P
Summer Sky zegt
De opgegeven reden om de palen te verwijderen lijkt mij niet de echte. Ze moeten volgens mij gewoon wijken voor traject- en mobiele controles…
Elja Trum zegt
“..op plaatsen waar ze geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.”
Sure..
Op plaatsen waar ze niet genoeg opleveren waarschijnlijk.. ;)
Gino zegt
En dan komt de aap uit de mouw: http://www.nu.nl/news/1040089/13/Meer_wegpiraten_aan_de_kant_gezet.html
Ze verdienen gewoon meer aan de video teams dan aan de palen.
Gino
Chrisjuh zegt
Als je het mij vraagt moeten een aantal flitskasten gewoon verdwijnen om het feit dat er bij die flitskasten gewoon weinig automobilisten worden geflitst dus die leveren te weinig op!
PieterA zegt
@Elja: ik ben het met je eens, diegenen die het minst ‘rendabel’ zijn worden verwijderd.
Zooooooooo doorzichtig!
Martijn zegt
@ Rick Dos & Dennis: ehh ik wee nie maar het woordje ’tot’ lijkt me één woord teveel in deze zin maar ach Nederlands is nooit me sterkste punt geweest maar toch… juist daarom moest ik het toch even kwijt en checken dus.. ligt het nou aan mij…??
BOL zegt
Met het geld dat hiermee bespaard wordt (aan vervanginskosten van die palen elke maand) zal Spee ongetwijfeld 200 nieuwe video surveillance wagens in gaan zetten..
Sjefke zegt
Pohpoh het zou zo’n mooie dag zijn als er geen controles zouden zijn…
Voor verkeersveiligheid ben ik voor controles maar op een minder drukke weg smiddags om 2 uur gaan kijken of je niet inhaalt of net te hard rijd heeft helemaal niks met verkeersveiligheid te maken. Bah doe dan maar een flitspaal waar je tussenin nog gas kan geven :P Scheelt me weer 130 euro door iemand die het nodig vind om 60 te rijden waar je 80 mag
Alwood zegt
nou! wedden dat die 200 palen op de route van koos zijn huis naar het ministerie staan :P hoewel hij volgens mij helemaal geen huis heeft! Ik heb laatst (heel even) wegmisbruikers gekeken (tot de ergernis mij écht te veel werd)
Toen ben ik met zekerheid tot de conclusie gekomen dat hij wel uit een kooitje MOET komen! :o wat een wereldvreemde kerel is dat :? Het enige moment dat koos uit zijn geisoleerde kistje komt is bij de opnames van wegmisbruikers.
En voor mensen die het niet geloven: hij beweerde zonder met de ogen te knipperen dat de ergernis aan mensen die zich niet aan de snelheid houden komt door de mensen die goed doorrijden! (niet de mensen die permanent 10 km onder de max rijden, dat idee kwam niet eens in hem op) om vervolgens te beweren dat maar een HEEL KLEIN (?!?!?!) deel van de automobilisten in NL links blijft plakken waar het niet nodig is :|
WTF?! waar komt die gast vandaan?
davy zegt
Tja, na één week weet je de flitspaal wel staan hé. En dan gaat zo’n ding weinig opbrengen natuurlijk. Maar, het bevordert dan toch wel de verkeersveiligheid gedurende 50 m :D
En als diezelfde kast, die iedereen weet staan, dan ook nog eens vernield wordt gaat plaatselijk de weegschaal overhellen naar kosten en niet naar baten.
Laat mij in de veronderstelling dat dit geldt voor zo’n 200 flitspalen in Nederland :D
Autofreak zegt
@ davy zelfs voor 50 meter komt het de verkeersveiligheid niet ten goede want iedereen gaat pas laat remmen en als 1tje dat niet ziet zit ie er zo bovenop of achterop.
Mpower zegt
@chukka
Dat is geen schande, dat zijn eenmaal verkeers regels. Zonder verkeersregels zou het een zooitje zijn in ons land, daarom moeten richtlijnen ook zoveel mogelijk na geleefd worden. Wat wel schande is dat ze altijd strategisch geplaats staan om er een lucratieve business van te maken. Want dan heb ik niet het gevoel dat ze voor onze veiligheid staan, maar om onze overheid te subsidieren. Of wat dacht je van agenten die zielig in een hoekje staan te flitsen of achter een bushalte verstoppen en kijken of er overtredingen worden gemaakt of niet. Ik vind het een K.U.T beleid en zo denken meerdere, maar nog steeds durven we niet op te staan en samen actie te ondernemen, saamhorigheid is jammer genoeg ver te zoeken in dit land.
davy zegt
@ Autofreak : Ja die situaties heb je dan ook weer. De mensen die ze weten staan die houden zich wel in, gedurende 50 meter.
Is het eigenlijk al zoveel beter geworden met ‘onze’ verkeersveiligheid sinds de komst van de flitsbroeders?
Chief_S5 zegt
Goed zo, weg met die kolere dingen!!
Ko Leenknegt zegt
Flitskasten is een controlesysteem om een leerproces op gang te brengen. Het gaat echter niet op het “leren” maar om het gedrag van de weggebruikers. Het is daarom sowieso een verkeerd middel. De trajectcontroles sturen wel meer op gedrag. Wat mij betreft moeten de flitskasten allemaal verdwijnen en vervangen worden door tracjectcontrole.
floryn zegt
nog steeds eeb N*Bér
Mpower zegt
Als iedereen nou een kast in zijn auto heeft die direct kan communiceren met Justitieel Incasso kan elke tiende km/h direct via automatisch incasso van je rekening worden gehaald. Big Brother is watching you.
Wordt dit de volgende stap na traject controles???
De 80 km/h zone in r’dam en omg. zorgt alleen maar voor ellende in de vorm van file en dus uiteindelijk milieu vervuiling. Hoe durf je dan nog nonchalant een mega bord er naast te plaatsen met de foto van een onschuldig klein meisje en de tekst er onder; Rij schoner, rij 80 in zijn 5.
Ten eerste; hoeft dat bord echt niet zo groot, want iedereen staat toch stil in de file. We zijn immers niet blind, en de blinde rijden toch altijd op de meest rechterrijbaan de helft van de max. snelheid.
Ten tweede; Rij schoner? Hoe moet ik schoner rijden als jouw systeem zorgt voor file en iedereen rijdt in z’n 1 en 2e versnelling?
Ten derde; hoe lager de max. snelheid des te meer mensen actief gebruik maken van de snelweg. Hoe langer mensen gebruik maken van de snelweg, des te meer mensen er op de weg te vinden zijn. Hoe meer mensen er op de weg te vinden zijn, des te meer kans is er op FILE!
Ten vierde; Er is in de gebieden waar 80 zone wordt toegepast, geconstateerd dat er na de komst van dit regel lucht vervuiling zich heeft ontwikkeld tot een hoger niveau, dus waarom nog doorgaan? Omdat wij in de file 1 op 4 rijden en dus meer verbruiken om dus vaker te gaan tanken? Dus meer inkomsten uit accijns?
Ten vijfde; En als mijn auto 6 of 7 versnellingen heeft? Waarom mag k dan geen 120 rijden als ik zo mijzelf sneller verplaats en minder CO2 uitstoot?
Conclusie:
Dikke middelvinger voor jouw traject controle bull shit!
Karel zegt
Alle flitskasten die nog niet zijn verwijderd kan je hier zien: http://www.flitskasten.nl/flitskasten-kaart.php