Bij deze Ruf SCR komen wij gewoon superlatieven te kort.
Het is de week van de bijzondere Porsche, zo lijkt het. Nee, niet uit zijn voegen getunede Gemballa’s of 9FF’s. Het gaat om zorgvuldig aangepaste en verfijnde Porsches.
Zo zagen we eergisteren deze 964 van een modemerk. Gisteren kwam er een bloedmooie Singer voorbij, evenals een Ruf met terreinwagenkwaliteiten. Persoonlijk vond ik dat nogal een domper: een 911 verhogen, wat grove banden eronder en een schep op het dak.
Alois Ruf
Gelukkig kondigde Alois Ruf Sr. een hele rits nieuwe Rufs aan. Net als met andere tuners laat Ruf nu pas zijn nieuwe modellen zien. Dat is op zich heel erg begrijpelijk. Ruf is een kleine fabrikant en hun nieuws zou natuurlijk onder kunnen sneeuwen bij de grote wereldprimeurs. Een daarvan is de Ruf SCR.
Pfaffenhausen
De Ruf SCR is de nieuwste aanwinst voor de fabrikant uit Pfaffenhausen. Mocht de auto je enigszins bekend voorkomen, dan is dat goed mogelijk. De auto was voorheen een prototype, dit is het productie model. Aangezien het prototype werkelijk briljant was, hebben ze gelukkig er niet al te veel aan veranderd.
Géén Porsche
Het belangrijkste aan de Ruf SCR is dat het géén Porsche is. De basis van de auto is namelijk een karwei van de heren van RUF zélf. Het is een koolstofvezel monocoque die toevallig heel erg lijkt op een Porsche 911. Inderdaad, net als de nieuwe interpretatie van de Ruf CTR Yellowbird.
Hoogtoerig
De Ruf SCR is een stuk minder snel dan de CTR, maar misschien nog wel gaver. De motor is namelijk een vloeistofgekoelde zescilinder boxermotor. Deze is in dit geval níet voorzien van een dubbele turbo. Jazeker, de Ruf SCR is zo’n auto die nog een geheel atmosferische motor tot zijn beschikking heeft. Bij precies 8.270 toeren levert dit blok 510 Duitse paarden. het maximale koppel wordt geleverd bij 5.760 toeren en bedraagt 470 Nm.
Samenstelling
De samenstelling qua kleuren is helemaal goed bij de Ruf SCR. Er is gekozen voor donkergroen, wat de auto een chique en klassiek voorkomen geeft, zonder dat het oubollig wordt. Het interieur is ook erg geslaagd. Er is gebruik gemaakt van karamelkleurig leder en natuurlijk de verplichte ruitbekleding. Ditmaal zwart-wit voor de zittingen in de kuipstoelen.
Nadelen
Heel erg leuk allemaal, maar zijn er dan helemaal geen nadelen? Eh, jawel. De Ruf SCR zal altijd een zeldzaamheid blijven. Ruf gaat er niet meer dan 15 per jaar van bouwen. Tweede nadeel is de prijs: 650.000 euro vóór belastingen.
Meer lezen over Ruf? Hier lees je alles over de ontstaansgeschiedenis van Ruf.
VeniVidiVici zegt
Een Ruf is voor mij gewoon een Porsche net zoals een Alpina gewoon een Bmw is.
langejohn zegt
@venividivici: Dit gaat wel heel wat verder dan een Alpina. Dit is volledig zelf ontwikkeld alleen de carrosserie en het interieur ziet eruit als een Porsche. Carbon monocoque, wielophanging, geïntegreerde rolkooi, etc. Allemaal eigen ontwerp. https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/29178589_10157438979877468_8559082562012577792_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=8024bb&_nc_oc=AQlJsAbWi1lbPXLLxpZqFL0-GH-ZDjHeApO_jAWODiDcj-gbpusbB2yOXAx1-_6tQPI&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=14&oh=f14fa2467368e7a92a6cf0d74cb7cbf7&oe=5E95D9E3
mwti zegt
@venividivici: een Ruft is uiteindelijk ook maar een scheet. Maar een lekkere ruft kan toch het verschil maken. Liever een lekkere ruft dan een natte scheet zeg ik altijd.
dondeboer zegt
@venividivici: Zowel chassis als plaatwerk zijn van eigen hand, wat dat betreft heeft RUF alle recht om zichzelf fabrikant te noemen. Alpina kan je over twisten, maar dat is inderdaad eigenlijk gewoon een tuner. Maar het is m.i. niet terecht om ze over 1 kam te scheren.
114i210pk zegt
@venividivici: Dan kun je net ze goed Dacia rijden i.p.v. een Renault.
kennone zegt
Wat een bak geld zeg! En toch zou ik er een nemen mocht ik hier voor financiël in staat zijn ????
g60gti zegt
Kunst! Erg gaaf dit
escort77 zegt
Jammer van die veel te grote wielen, paar inches kleiner en wat meer rubber zou ‘m goed doen.
nico111 zegt
@escort77: Ik vind ze prachtig en die dikke remmen moeten natuurlijk wel passen.
hotze zegt
‘k ga met je mee. Fraaie carbonkeramische remmen en dito wielen.
Al zouden de magnesium Porsche-wielen een mooi alternatief zijn.
Op zo’n prijs kan dat er nog wel af.
De ducktail geeft ‘m een stoer voorkomen, maar de spoiler van het prototype was ook fraai. Een met gaas bedekte afdekplaat van de motor die kan kantelen. Porsche kan er een voorbeeld aan nemen; die rare omhoogklappende dingen op de “normale” 911’s zien er i.m.o. niet uit.
Het artikel doet voorkomen of de auto alleen in groen is te bestellen; dat lijkt me stug; Ruf kan 24.000 kleuren produceren en neem aan dat hier ook de vrijheid is om die te kiezen.
Inderdaad een bak geld; een mooie GT3 met vergelijkbare motor kost een berg minder en de laatste versie is ook apegeil.
mwti zegt
@escort77: ik schat deze velgen op 19 inch dus 17 inch zou kunnen al is 18 misschien beter.
iphonistvongates zegt
Wat een plaatje zeg. ?
MaartenD zegt
Gaaf!
roberto zegt
Pwoaah, wat in parel!
Rohrl-fan zegt
De proto stond in 2018 op de Motorshow in Essen. Ik was op slag verliefd! ?
Arnoud zegt
Het is dat er zoveel 911’s zijn gebouwd. Want soms vraag ik me af of er überhaupt originele overblijven.. Maar dit is inderdaad een plaatje van een voiture.
basman147 zegt
Gelukkig wordt hiervoor geen 964 oid verbouwd (die vind ik zelf heel mooi oud worden), de basis is een door Ruf ontwikkelde koolstofvezel kuip (als je heel goed kijkt zie je de iets langere wielbasis in vergelijking met een 964), en de motor zal gewoon nieuw door Porsche geleverd zijn, zo te zien dezelfde motor als de 911 Speedster. Dit in tegenstelling tot Singer die inderdaad vaak een 964 als basis nemen en ombouwen, Overigens wil Ruf dit ook best doen als je maar genoeg geld meeneemt…
Dutchdriftking zegt
Zo fijn! Deze of de nieuwe 500pk Singer? Lastig.
edward330d zegt
Super gave auto. Deze kleur lijkt te zijn gemaakt voor deze auto…op elke willekeurige andere auto zou het niet staan… Denk ik
kniesoor zegt
Zie ik ze nou vliegen of is dit productie-exemplaar breder van achteren dan het prototype uit 2018 ?
Hoe dan ook een prachtig ding, in alle opzichten mooie techniek. Begreep overigens, dat-ie inmiddels een vanaf-prijs van EUR 680K heeft. Slik . . . ?
paulus1981 zegt
?
maferick74 zegt
Geen porsche…. deed ferrari maar zo makkelijk naar bedrijven die een lijkende kopie maken van een 250GTO.
ttr6 zegt
Je mag wel degelijk een Ferrari 250 laten bouwen van Ferrari, als het volgens de originele spec gebeurt. Er is een bedrijf in Nederland wereldberoemd door geworden: Piet Roelofs. Google maar eens. Voor rond de 1,5 mio heb je een 250 SWB. Liever een originele? Neem maar meer dan 10 mio mee.
rolov zegt
Bijna een miljoen op kenteken. Maar als je het geld zou hebben zou ik het doen. Wat een beest is dat.
appeltaartislekker zegt
Perfectie.
nout zegt
K-k-k-kleurencombinatie..! Wauw. Takes the cake.
monaco zegt
Ik vraag me af wat de marge op zo’n ding is, wat een bedrag zeg…
cazzo046 zegt
Denk dat dat best nog meevalt (tegenvalt).
Ontwikkelingskosten zijn gigantisch.
ericd zegt
Zo zie je maar weer, een Porsche kan ook mooi groen zijn.
cossiekiller zegt
Maar dit is geen Porsche. Remember?