Ok, na al dat elektrische geneuzel en die CTR3 wordt het nu weer tijd voor de echte RUF. Een RUF zoals ze ooit begonnen zijn. Een lekkere 911 carosserie, beetje meer gestroomlijnde details en absurd veel vermogen uit een best kleine zescilinder.
In mijn ogen heeft de RUF RT12 nooit de aandacht gekregen die hij verdient. Misschien is dit te wijten aan de opzet van het bedrijf zelf. Ze spelen zich nooit heel erg in de kijker. RUF speelt liever stabiel mee om de achtergrond en laat af en toe even heel hard van zich horen.
De RT12 stamt al weer uit 2004. Inderdaad, dit is het jaar waarin de 997 geintroduceerd werd. De RT12 is dan ook min of meer de opvolger van de Rturbo, het op een 996 gebaseerde powerhouse.
Nu dus een update. Voor de RT12 hebben ze bij RUF rond zitten zoeken en zowaar 35 extra pk’s gevonden. Waar ze het vandaan hebben is onbekend. De nieuwe RUF gebruikt nog steeds de 3.8 zescilinder boxer die altijd al in de RT12 te vinden was. Het totaal aan vermogens en koppels ligt nu op 685pk en 880Nm. Topsnelheid: 360km per uur. De ‘oude’ RT12 kon al in 3,2 seconden naar 100km/u klimmen, deze kan daar vast wel eentiende vanaf snoepen. Als je voor de AWD-versie gaat tenminste, met RWD blijf je denk ik staan in een grote wolk witte rook.
Andere details die deze update kenmerken zijn de nieuwe buitenspiegels en spoiler. De spiegels komen van de CTR3 af, dat rare boxter-achtige autootje. De nieuwe spoiler is van carbon en ziet er net wat hipper uit dan voorheen. Alles bij elkaar moet dit €255,900 kosten, ex. BTW en BPM.
Mean_Green zegt
685 stuks power dat slaat nergens op, taalkundig gezien
plantje zegt
hele dikke auto
jamesBROWN zegt
Awesome! Getunede Porsches zijn altijd leuk! (Maar doe mij de 9ff-variant…)
Alwood zegt
@ Mean Green
taalkundig gezien klopt het prima… natuurkundig gezien wordt je er weinig wijzer uit, maar daar komen de creatieve/slimme/alerte AB-bezoekers natuurlijk wel uit :) nu weer over de auto praten?
Mean_Green zegt
Alwood: Taalkundig klopt er geen hout van, “685 stuks power” is zo krom als een hoepel. En dan zwijg ik maar over het woord “maarliefst”.
Ik heb heus geen mierenn*uker wat taal betreft (kijk mijn postst er maar op na) maar deze kop springt er echt uit.
NiNja zegt
Haha, ik heb de R12 onlangs in Test Drive Unlimited gekocht ^^
Svensson zegt
Hier heeft Gemeen_Groen wel gelijk. De kop had moeten zijn “Meer pk’s, maar liefst 685 stuks”. Maar goed, iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt :)
De Ruf RT12 is sowieso één van de beste, snelste en meest uitgebalanceerde 911’s die er zijn. Qua looks is het niet mijn favoriet, maar alle spoilers, luchtinlaten en sleuven zijn puur funtioneel, dus daar is zeker wat voor te zeggen.
RenJie zegt
@Mean_Green
Blijf lekker zeiken. Ik zeik ook vaak wat betreft taal, maar dit begrijp ik wel. Er wordt gewoon het aantal paarden mee aangegeven, 685 stuks. Als je een beetje creatief bent, dan is daar niks mis mee. Oh oh…
Mean_Green zegt
-edit: eerst lezen, dan denken, dan nog eens lezen, dan reageren-
Timmie zegt
Wellicht is er directe injectie gebruikt deze keer? (logisch, want Porsche zelf doet het nu ook…)
Alwood zegt
@Timmie
zou kunnen… maar voorzover bekend gebruikt RUF nog steeds een opgeboord 996-blok. Ze zijn niet heel happig op de nieuwe ditjes en datjes van porsche. PAS is ook gewoon overboord gegooid voor een degelijke normale vering-setup. Ze zullen nog wel wat boutjes gevonden hebben die ze wat strakker konden draaien ;)
AMG Powerrr zegt
Hier wil ik een “Yellowbird” van!!!
roadronner zegt
@Alwood:
“om de achtergrond” = “op de achtergrond” … nietwaar?
pipil zegt
in de praktijk zitten nu ze ook al aan 700 pkeeaa
Harold zegt
@Alwood
Bedankt voor dit leuk stukje, je moet vaker schrijven! Jij schrijft nog ten minste over onderwerpen die mij boeien…
Wim zegt
RUF <3
Dikke bak, ik wil ik wil :P
bozewolf zegt
RUF is de shit. Ik ben helemaal niet van de Porsches (behalve GT3’s en de CGT) maar elke creatie van RUF kan op mijn goedkeuring rekenen. Die jongens weten wat ze doen.
Eric zegt
is ie niet een beetje duur voor een opgefokte Porsche
Theagle11 zegt
@ Mean Green, je hebt zeker gelijk, taalkundig erg krom.
Maar wel een leuk artikeltje, al ben ik dan geen fan van porsche.
new holland zegt
hoe doen ze dat toch 685 pk uit een kleine 6 pitter 3.8 l sommige merken halen zon vermogen met moeite uit een 12 cil.!!!!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Knap, maar blijft een 13-in-een-dozijn Pors…
Kan er niet meer warm of koud van worden!
BAAP zegt
@ Mean Green
Wat een zeikerig ventje ben jij zeg…gatverdamme…
OT: Wat een bak is dat toch…klinker-uit-de-straat-rammend-monster!!
Dennis zegt
We nemen de beste sportwagen die er te krijgen is en maken hem nog beter. Ik denk dat RUF al heel vaak heeft laten zien dat het niet zomaar een tuner is.
Zeker als je de beelden bekijtk van de Yellowbird uit de jaren 80 die jarenlang de snelste auto was. Ik meen een top van 340km/u.
bas zegt
heerlijke bak
zou eerder een ruf kope als een std porsche
ManicManiac zegt
@ Ninja : je hebt er toch wel zo’n leuk Porsche-regenjasje bij gekregen mag ik hopen?
Ferdinand1 zegt
@ Svenska_Aeroplan_AB
Als je dit nog steeds een 13 in een dozijn auto vind dan spoor je ook niet. Hoevaak zie jij dit ding rijden dan!? Word jij dan maar lekker warm van een saap….
OT: Wat een kanon! En dat allemaal uit een 6 cilinder boxer!
Tinus zegt
Wat zitten daar voor fraaie luchthappers in de achterste wielkasten!
RUF maakt de 911 altijd veel stakker dan die standaard is. Kleine details die je pas ziet als je er een fabrieks 911 naast zet. Je ziet dat ie vetter is maaar je kan je vinger er niet opleggen. Echt knap gedaan!
Power is ook meer dan in orde!
Ik wil wel een RUF zien op het top gear circuit, kijken hoe die scoort.