De RUF 992 Carrera S is dermate snel, dat een 911 Turbo bijna niet nodig is. Gelukkig pakken ze die ook aan. Dames en heren: de eerste RUF 992 upgrades zijn hier!
De Porsche 911 van de huidige 992 generatie is nu al een tijdje op de markt. Porsche is nu hard bezig om de range uit te breiden. Gisteren kregen we de eerste geruchten binnen van een nieuwe Sport Classic-versie. Daarnaast weten we ook dat er een 911 Carrera T en 911 Carrera GTS aankomen. Maar als je nét een 992 hebt gekocht, zijn er dan nog opties?
Porsche levert namelijk nog niet het X51-power pack voor de 992. Dus die 450 pk van de Carrera S is nu nog het maximum. Natuurlijk, er is een 510 pk sterke 911 GT3 en de 911 Turbo is sneller dan zo ongeveer alles op de weg. Maar wat als je een 911 plus een beetje wenst?
RUF Automobiles
Gelukkig is daar RUF Automobiles nog. RUF is een tuner c.q. fabrikant die alles net even anders doet. De meeste projecten zijn meestal van technische aard met slechts enkele cosmetische aanpassingen. Dat is vandaag niet het geval, want we hebben nul persplaten gekregen. De eerste RUF 992 moesten we nog tegenkomen, maar ze hebben in elk geval wat technische upgrades voor jouw 992.
RUF upgrades: 911 Carrera S
Er is een RUF Leistungssteigerungs-pakket voor de 992 Carrera S. Deze bestaat uit optimalisering van de ECU, gemodificeerde turbo’s en een sportluchtfilter. Het resultaat is 580 pk bij 7.100 toeren en 610 Nm bij 3.500 toeren. Het mooie is dat ze bij RUF niet hebben gekozen voor maximaal vermogen, maar een mooie lineaire opbouw ervan. Qua koppel: dat is een tafelberg in plaats van een kromme.
De prijs van al dit moois: 17.900 euro inclusief montage en btw. Niet verkeerd. Ja, er zijn chiptuners die er ook 100 pk bij ‘chippen’, maar bij RUF weet je dat ze het vermogen altijd halen en de betrouwbaarheid niet in het geding komt. Je kan de kit uitbreiden met een sportuitlaat, dan komt het totaal op 22.900 euro. Van 0-100 km/u duurt nu slechts 3,1 seconden (ipv 3,6) en de topsnelheid bedraagt nu 318 km/u (in plaats van 306 km/u).
RUF 992 upgrades: 911 Turbo en 911 Turbo S
Maar er is meer! RUF heeft ook een kit ontwikkeld voor de nieuwe 992 Turbo en 992 Turbo S. Volgens iedereen is deze sneller dan goed voor je is. Maar ja, vertel dat maar tegen de heren van RUF. Ook hier hebben ze een sportluchtfilter in combinatie met optimalisering van de ECU.
Het resultaat is 750 pk bij 6.800 toeren en 900 Nm bij 4.600 toeren. De prijs voor deze upgrade is 10.950 euro. Prestaties zijn nog niet bekend, maar de RUF 991 Turbo met soortgelijke specificaties heeft een topsnelheid van ‘meer dan 345 km/u’. Het mooie is, ook bij de gewone 911 Turbo gaat ‘ie naar 750 pk.
carmentis zegt
In 2007 daar een keer geweest toen ik voor een autoblad werkte en we een verhaal schreven over de restauratie afdeling die net opgezet was, mr RUF ook een handje gegeven en een rondleiding waar je mond wagenwijd van open stond. Ontzettend veel tegenstrijdigheden omdat je RUF met Porsche associeert, de PR man reed een handgeschakelde Audi A8 met de langzaamste motor, was er helemaal gek van.
We liepen door een ruimte waar net de tweede gefabriceerde Porsche 912 gerestaureerd werd waar onder een deken een Ferrari 512 BBi stond met 300km op de teller. We liepen een andere kamer in dat vol stond met dozen van allerlei merken waar dus ook een open doos stond met een Ferrari logo: zat vol met floppy disks van het merk! Vraag je je toch af hoe je daar dan aan komt maar dat is het mooie van zulke plaatsen, het blijft je verrassen!
Ook nog even met een man gepraat die in de werkplaats onderdelen fabriceerde van steunen tot geklopt plaatwerk, kwam uit het dorp zelf en had echt helemaal niks met auto’s maar een enorme liefde voor engineering.
Overigens is het echt geen tuner, dat is een belediging.
hotze zegt
Mooi die motorupdates. Aan de gewone turbo + upgrade genoeg. Een handbak erop en de magnesium wielen van de 991.2 maken het geheel mooi af. Hopelijk komt er nog een fraaie achterbumper zonder de doorlopende lichtbalk (en die letters ‘porsche’ zijn echt overbodig). Wellicht volgend jaar als Geneve doorgaat.
Ja mooi om eens langs te gaan bij Ruf. Drie michelinsterren daar in pfaffenhausen (een aparte reis waard). Ben er in 2010 geweest; CTR3 no.1 op de parkeerplaats, nog met de fraaie originele achterspoiler. Binnen op de brug een zwarte CTR3 met het Britse kenteken “3CTR”. En buiten nog een rode Rt12S. Nice. Kan niet wachten tot de jackpot binnenrolt om daar eens fijn te gaan shoppen. De turbo R met dashboard van de CTR3 staat bovenaan de verlanglijst. Mooi hè, die dromen.
saxoke zegt
RUF is zeker geen tuner, net als Alpina en Brabus is het een opzichzelf staand merk.
willeme zegt
@saxoke: Ruf en Brabus zijn BEIDE, zowel tuner als fabrikant ;-)
saxoke zegt
@willeme: Jup, ze verkopen spul voor speelgoed, en ze maken speelgoed hahhaa
scrmeagle zegt
@saxoke: heeft RUF dan een eigen chassis nummer? Staat er als merk RUF op het kentekenbewijs? Zo ja dan is het een fabrikant(Zoals Alpina) Zo nee dan is het een tuner!
Volvo_440_turbo zegt
Prima eigenlijk voor mensen die niet van het spoilergedoe van een Turbo houden, geef mij maar een zuiver gelijnde 911.
remarkable zegt
@Volvo_440_turbo: sluit ik me bij aan! Zoek alleen nog een geldboom
MarcoM zegt
Ik heb ook wel eens geruft. Geintje.