Op Autoblog roepen we eigenlijk nooit een auto van het jaar uit, en dat is omdat we het er toch niet over eens zouden worden. Onze bloggers hebben de meest uiteenlopende achtergronden en stammen uit alle bevolkingslagen, dus het botert niet altijd even lekker op dat gebied. Zo weet ik vrijwel zeker dat onze Grunningse Smoke een verlaagd oliestokertje zou uitkiezen om z’n rode diesel in kwijt te kunnen. Wouter gaat ongetwijfeld voor een auto met een blauw/wit rondje op de motorkap en een M op de achterklep. Autoblogger heeft een vreemde voorliefde voor bepaalde Japanse mormels. En als je mij een beetje kent, kun je wel bedenken dat mijn nominatie van de andere kant van de grote plas moet komen.
Een voor de hand liggende keuze is de Corvette ZR1. Als GM-adept heb ik lang moeten wachten op deze auto, en helaas is hij nog niet voor rijtesten beschikbaar (niet onverstandig met dit weer). Maar we mochten er wel al een stukje in meerijden, en dat was op z’n zachtst gezegd indrukwekkend. Ik ben al een groot fan van de gewone Corvette C6, maar in deze vorm slaat de auto werkelijk alles.
Ook een goede kandidaat is de Cadillac CTS-V. Schitterend om te zien, dezelfde fijne low-tech beul van een motor als de ZR1, uitzonderlijk snel voor een vijfzits sedan. En dat van ‘mijn’ merk, waar ik al van kinds af aan gek van ben. Helaas gaat mijn ervaring met deze auto op het moment niet verder dan achter het stuur zitten op autoshows, en dat is toch wat te beperkt om er echt iets over te kunnen zeggen. Mijn favoriete allround Amerikaan zal ik dus even moeten opschuiven; volgend jaar mag ie vast wel weer meedoen.
Andere monsters uit het land van de onbegrensde mogelijkheden? De laatste incarnatie van de Viper, de Shelby Mustang, de Challenger SRT-8? Allemaal prachtige machines die me zeker niet onberoerd laten. Maar er was dit jaar één auto die op mij, en op de paddock van de Hockenheimring, een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten.
De Mercedes C 63 AMG is een van de drie supersedannetjes die we afgelopen jaar testten, naast de BMW M3 en de Lexus IS-F. Met alledrie hebben we een paar dagen besteed aan opnames voor de filmpjes, langer dan normaal, aangezien we ze ook uit handen gaven aan driftking Paul Vlasblom. Ik dacht dat we met de M3 wel de meeste lol hadden gehad die je met een opgepepte middenklasser van rond de euroton kon hebben, maar toen kwam de Mercedes.
Al bij de publicatie van de eerste foto’s op Autoblog was ik spontaan verliefd op z’n stoere, scherpe uiterlijk. Waar ik veel snelle Mercedessen niet echt mooi vind, soms op het ordinaire af, raakte de C 63 bij mij precies de juiste snaar. De kleine sedan heeft een gedrongen uiterlijk dat gecomplementeerd wordt door de brede wielkasten en die vier achterlijk grote uitlaten. In het interieur vind je een stel heerlijke stoelen en het bijzonder fijne COMAND-systeem, dat voor elkaar krijgt wat iDrive nooit gelukt is, namelijk intuïtief werken met zo weinig mogelijk knoppen.
En dan start je ‘m. De 6.2 V8 is bijna Amerikaans overbemeten, met veel koppel bij lage toeren, wat een genot is in een auto van zo’n formaat. En het geluid van dit blok is zo onovertroffen lekker dat ik er destijds voor koos om helemaal geen muziek in het filmpje te gebruiken.
Gekoppeld aan de motor vinden we een gewone automaat, dus niet van die gerobotiseerde dubbele-koppelingsonzin, wat in de praktijk betekent dat hij onder alle omstandigheden je beste vriend is. Hij schakelt zo prettig en zo snel dat ik bijna zou vergeten dat ik een handbak in zo’n auto eigenlijk fijner vind. Zelfs het tussengas bij terugschakelen is aanwezig, net echt. Ook Paul was bijzonder te spreken over de automaat tijdens zijn driftsessie, wat hem er mede toe bewoog de auto een hoger cijfer (9,5) te geven dan de M3 (9). De C 63 is tevens de eerste Mercedes waarbij de tractiecontrole eindelijk volledig uitgeschakeld kan worden, dat hielp ook.
Ik denk nog vaak terug aan deze auto en krijg elke keer weer een grote grijns op m’n gezicht. Als ik genoeg extra centjes voorhanden had, dan zou ik zonder met m’n ogen te knipperen een C 63 bestellen. En dat kan ik van geen enkele andere auto zeggen die we vorig jaar getest hebben. Behalve misschien de Corvette C6, maar dat zou te voorspelbaar zijn – en je wilt ook wel eens iemand mee kunnen nemen.
Veel andere bloggers zullen het hier niet mee eens zijn, dus hierbij: collega’s, kom maar op en leg eens uit wat het volgens jullie dan wèl moet zijn. Ook reaguurders die vinden dat ik het mis heb mogen mij verlichten met hun wijsheid. Maar voor mij is de Mercedes C 63 AMG de auto van het jaar 2008.
Marco zegt
Brute auto, maar ook een beetje plat. Is een XF niet leuker dan? Okee, daarvoor moeten we miss nog iets ouder zijn. Of iets dat nog meer slurpt? :)
ompie zegt
je hebt helemaal gelijk… wat een lekker uitziende auto zeg… ik kijk iedere keer om als ik een c-klasse zie.. al heeft alleen maar een AMG pakket
vla zegt
De kleine sedan heeft een gedrongen uiterlijk dat gecomplimenteerd wordt door de brede wielkasten en die vier achterlijk grote uitlaten.
-edit: merci!-
En: YES!! Ik was goddamn’ right! :D
Ik begrijp overigens niet hoe je het zo makkelijk kan hebben. Ik probeerde het eens, en ik zat vast tussen de RS6, de XJR en nog enkele andere, waaronder de M3…
Citrofiel zegt
“De kleine sedan heeft een gedrongen uiterlijk dat gecomplimenteerd door de brede wielkasten en die vier achterlijk grote uitlaten.”
Volgens mij ontbreekt hier ergens een woordje…
-edit: dank u ;) –
Om met een eigen oordeel te komen, zal ik toch een overzichtje van alle nieuwe auto’s van 2008 moeten hebben, want uit mijn hoofd lukt dat niet al te best… :mrgreen: Iemand die zo’n lijstje weet?
Shrink zegt
Toen er aan de kop van dit bericht “Rubens auto van het jaar” stond, dacht ik even dat het ging om de “volslanke” auto van het jaar. Maar niet dus. Misschien toch een aardige nieuwe categorie? Dan zou de X6 wat mij betreft bovenaan staan.
Citrofiel zegt
@ vla; Precies dat woordje ja. ;)
190d zegt
heb net dezelfde auto van het jaar,rijd en klinkt fantastisch, goede smaak Ruben!
Jaapschaap zegt
Ik vind persoonlijk de is-F mooier maar dat geluid van de 63 is echt niet normaal :O Dat is echt een voordeel van amg’s :)
vla zegt
@ Citrofiel
Wat zijn we weer lui vandaag… :P
@ Ruben
Btw: je mening veranderen kan en mag niet, iedereen heeft een andere favoriete auto. :) Kuch*Mercedesrijders zijn ouwe lullen*kuch*liever een ster in mijn voorruit dan één op mijn motorkap.*
Edman zegt
Ik kan niet wachten tot de E-klasse Coupé 63 AMG, daar zou ik -bijna, weliswaar- een moord voor plegen.
tom zegt
Audi RS6 … boodschappenwagentje van de duivel!
Bohica zegt
Dit vind ik nu een van de minst mooie auto´s.
Te groot blok nodg om de vermogens van de RS4 en de M3 te overstijgen.
Meer dan 2000cc meer om 37 pk meer eruit te persen.
En het ergste vind ik nog wel dat je een amg versie ziet rijden weet ik nu nooit of het een diesel versie of een amg is er zijn gewoon te weinig verschillen.
Bij een M3 of RS4 zie je gelijk he dat is een dikke versie.
dirkiej zegt
mee eens mercedes ruleert
–edit: ja joh, en nu terug naar school–
Autofreak zegt
C63 AMG is ook mijn favoriet van dit jaar !!!
blokker5 zegt
@vla
Hé die opmerking mag niet van autoblogger:p
http://www.autoblog.nl/huisregels
vla zegt
@ Blokker5
Waarom denk je dat ik hem opschreef? ;) Denk je echt dat ik mijn mening argumenteer met dat soort BS?
Pordon zegt
Kon het niet meer met iemand eens zijn dan nu.
Heb er een weekendje in mogen vertoeven, en wat een geweldige bak.
En de motor, ja hij is veel groter dan zijn concurrenten maar wat maakt het uit. Dat geluid is fenomenaal. Was weer een hele domper om na dat weekendje weer in onze 320 CDI te moeten stappen.
Tombnolz zegt
Hij schakelt zo prettig en zo snel dat ik bijna zou vergeten dat ik een handbak in zo’n auto eigenlijk fijner vindt -> doe die T maar weg.
-edit: ai ai… dank!-
En een 6.2 in zo’n redelijk compacte auto ís Amerikaans overbemeten! Maar dat maakt het er uiteraard niet minder leuk om. Maar ik zou ‘m zéér zeker niet kopen. Moest het een AMG moeten zijn, ik zou zeker een groter model kiezen, een E of een CLS. Ik weet niet waarom, maar de compactheid van de C stoort me. Terwijl ik een A4 en een 3 niet te klein vind…
Ik zou nu graag zeggen welke ik de auto van 2008 vind, maar weet ze natuurlijk niet allemaal uit m’n hoofd. De facelift van de Gallordo was zeer geslaagd, net als het exterieur van de Scirocco, dat kan ik wel al zeggen.
VonStroke zegt
Om in de +4 zits-klasse te blijven. Doe maar zo’n nieuwe Quattroporte. ;)
autokenner zegt
ik vind hem allen mooi in de estate versie. dan is hij een ”stuk handiger”. en in het blauw.
en 1 vraagje !?!?
hoe zet je een foto erbij?
Victortje. zegt
ik zou dan toch voor een porsche panamera gaan, hij is egt sportief niet opgeleukt, want ik vind dat amg toch een tuner blijft. en je kan 4 stuks personen meenemen zeggen ze, meer dan zat!
ml63amg zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
SimonMc zegt
@Bohica: jij weet dus duidelijk niet waarover je praat…Mercedes heeft geen groter blok nodig voor extra vermogen te halen, de doelstelling ligt volledig anders.
Wist je trouwens dat dit 6.2 liter blok minder weegt dan bmw’s 4 liter ?Dát noem ik pas een prestatie…Oh en dan nog iets, misschien maar 37 pk meer, maar wel 200(!)Nm meer !Dat is dus de helft meer.
Vergeet dan ook niet dat dit blok een gedowntunede versie is van die van z’n grotere broers, en dat die normaal 525 pk levert en 630Nm koppel.
En geloof me, als je deze AMG ziet rijden, twijfel je geen ogenblik of dit een C200 is of een C63.En nee, mercedes heeft daar geen puist op de motorkap voor nodig om dit verschil duidelijk te maken.
renaultfreak zegt
ik dacht laatst even vlug over te steken voor een mercedes c klasse,
was het een amg, maar ik had hem niet herkent totdat… hij vol op het gas ging (de auto werd opgehouden door een afslaande auto).
pas toen hij gas gaf hoorde ik dat ie iets sneller was als dat ik dacht… dr zat trouwens wel een “lompe boer” achter het stuur!
KaZpAh zegt
Ruben ik ben het met je eens, deze auto straalt zo’n kracht uit!
Roland zegt
“gecomplEmenteerd”, zo ik zeggen…
-edit: helemaal gelijk!-
jack zegt
@simonMC.
90% van de motoren met gelijk aantal cilinders t.ov. van andere met een compactere inhoud zijn lichter;)
niet echt een kunst dus.
Maar goed om ook ff wat tegen bohica te zeggen.
Kom vaak zat 5 series tegen die alleen kan herkennen omdat het grilletje in de zijkant er NIET in zit.
Overigens, heb laatst een M5 met vouwwagen gezien:):):) had best wel medelijden met het karretje.
vla zegt
Maar, niet voor ’t één of ’t ander, gewoon een gevoel van me: een AMG met vier uitlaten heeft me altijd al doen denken aan Ali G, en dan vooral in deze pose:
Alsof de bumper gewoon niet gemaakt is voor die enorme uitlaten.
Bij de SL is dat dan weer mooi weggewerkt, maar verder vind ik de achterkant er gewoon uitzien als Ali G die gang-signs flasht met teveel juwelen aan zijn vingers. Daarmee wil ik niet zeggen dat Mercedes stom is, dat BMW superieur is of dat Audi geweldig is, het is gewoon een gevoel dat ik krijg wanneer ik een AMG model z’n achterkant zie.
bramwillemse zegt
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Afgezien dat het één van de beste filmpjes was van het jaar, vind ook ik het één van de mooist klinkende motoren van dit jaar.
Naast de rijeigenschappen en het geluid ziet ie er ook echt tof uit, dat is naar mijn mening ongekend voor een Mercedes.
Het bijzondere is dat Mercedes steeds mooiere, vermakelijker auto’s gaat maken. Met deze C63 AMG als brullend voorbeeld :)
Emile_Benz zegt
Hèhè, ruben wordt verstandig… :wink:
Een betere ontwerper zegt
Ik vind het een vette bak, tis eigenlijk de enige C die er voor mij toe doet, als het moet zou een C350 ook kunnen maar een C63 is gewoon geweldig.
De AMG’s worden steeds vetter, ik ben blij AMG fan te zijn.
Peter zegt
@Ruben: Helemaal mee eens :-) (Alleen voor mij de Combi ;-) )
Mardec zegt
Ik heb er al dikwijls ingezeten. En die auto stopt echt niet met verbazen. Je voelt je gelijk een verliefd schoolmeisje als die V8 zijn power toont bij 7000 toeren.. dat geluid, de power.. prachtig :-)
PeterV zegt
Ik nomineer de Tata Nano. Absoluut onklopbaar in prijs/pk verhouding!
Davidov zegt
Goede keuze die C63, al had ik verwacht dat je de ZR1 zou kiezen.
@ autoblog: Nog bedankt voor het schijfje :)
Der Ghopmeister zegt
als ik mercedes wil rijden bestel ik wel een taxi….
Tombnolz zegt
Nog een reden waarom de C-AMG niet zoveel indruk op me maakt: je ziet zooooveel C’s Avantgarde rijden die nét iets teveel op de AMG lijken.
[img]http://germancars.everythingaboutgermany.com/Pictures/mercedes_2007_c_class.JPG[/img]
Emile_Benz zegt
@ Der Ghopmeister: Haha, wat origineel… Zelf bedacht? …
Emile_Benz zegt
@ Tombnolz: Dan ben je behoorlijk scheel of blind, als je ’t verschil niet ziet…
rubenvdk zegt
he!! das helemaal niet mijn auto van het jaar 2008!! :P das de ferrari california =]
august zegt
“…een gedrongen uiterlijk dat gecomplimenteerd wordt…”
Moet dat niet ‘gecompleteerd’ zijn? Zijn het heus de uitlaten en wielkasten die het uiterlijk complimentjes geven?
j compi zegt
De negative reacties zijn nivo kleuter school, maar dan nog zieliger! En het meest stoorende is dat nog 1% hier dit soort auto’s ooit kan betalen. Dus droom allemaal maar lekker door.
SCscreamGT zegt
@ autokenner
Je doet het volgende: (typ over)
Snappievou?
SCscreamGT zegt
oh, oeps, niet aan gedacht dat eh, ja dit hierboven. :lol:
Kortom, kijk bij dat tekstje boven het vak waar je je bericht typt (h)
Jesper zegt
Kort maar krachtig, ik vind MB gewoon een fout imago hebben. Ik zou absoluut gaan voor de RS6 Avant. 580pk in een stationwagon…..
Need i say more? ;)
dekster zegt
Mijn favoriete auto van 2008 is de Maserati Granturismo S, lekker snelle 4-zits grand tourer waar de passie van af druipt… :)
slk zegt
In een audi rijden tegenwoordig ook pooiers en criminelen.Beetje jammer om daarom de c af te schilderen als een auto met een verkeerd imago.
Timmie zegt
De motor is te groot voor zulke wagens… Steek er een 4l in met compressor met zo’n 450 pk… De C32 AMG shopte het toch ook tot 354 pk…
Ary zegt
en de Alfa 8C dan Ruben??????
mijn auto trouwens :P
thijs zegt
ach, die kwestie met imago’s – is dat niet iets van het verleden? de jaren ’80 en ’90 liggen inmiddels toch echt achter ons.
had hetzelfde met MB trouwens. reed eerst oude corvette en nu dan P 997. de combi duitse grundlichkeit en american V8 rumble doet het hem helemaal voor me. tijdje geleden met een C63 opgereden, geweldige sound en prestatie. te tof. niet eerder een standaard auto mn uitlaat zo makkelijk horen overtroeven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Jaaaaaa, deze wint het ‘in my book’ ook van de Deutsche Drei!
Ok, en die ene Jap dan…
C63amgg zegt
Omdat c63 amg lekker verder schopt dan de m3 of de lexus… is er hier wel een beetje sprake van jaloezie? zou ik zeggen..!!
C63 amg is met 1 woord Pachtiggg…!
En als je ’t verschil tussen een amg en een avantgarde niet ziet? ben je gewoon een sukkel:D
Ookal geef je me een witte, een zwarte en een grijze m3 ( alle 3 ) zou ik nog steeds voor de c63 amg gaan:D
Enn uuuuh bel maar naar alle taxi centrale’s:D denk dat je de c63 amg nooit voor je deur zou zien schijnen…:D
Groetjess
autoblogger zegt
Die nieuwe c-klasse kan mij niet bekoren (smaak he) en ik heb er niet in gereden dus kan er ook weinig nuttigs over zeggen. En ach, als ik echt een auto van het jaar moest kiezen dan zou het toch weer een Mitsuoka worden;)
Hupke zegt
Ik bengek van het uiterlijk en de bruuute schoonheid van de C 63 AMG, maar ik heb nog eeen maar.
Het motorblok is in mijn ogen het verkeerde. Ik weet dat er veel meespeelt bij het kiezen van een motor en de cilinder inhoud en ik weet dat het op zich geen slechte motor is maar waarom geen echte geblazen mercedes motor.
Waarom geen nieuwe C32 AMG met ongeveer een 400-450 pk en een vroeg koppel, of waarom niet gewoon een nieuwe 55 amg motor die dan wat lichter en een wat evenwichtigere koppelcurve zou hebben.
Mij zou het veel meer aanspreken, nu voel ik bijna verplicht om als ik zoveel geld aan een auto zou kunnen/ willen uitgeven om een 2e hands (sl 55 amg) of een nieuwe SL 65 AMG te kopen.
Maarja ieder zijn mening en ik houd nu eenmaal van wat ingewikkeldere motoren met compressor.
TJMotorsports zegt
ik vind de X6 en de RS6 de beste wagens van 2008.
mn vader heeft zelf een RS6 van daar dat ik hm zo vet vind en mn opa heeft een X6 5.0i int wit met zwarte velgend dus helemaal top:P
Majinstar zegt
Dit is echt zo’n auto waar je niet lang naar kan kijken, omdat het gewoon weg op de lange termijn puur verveelt en pijn aan je ogen doet als eigenaar zelf of als bewonderaar. Er zit teveel poespas op waar je niks aan hebt, maar de inhoud mag er zijn. Ik denk dat dat het enigste pluspunt is van de C63 AMG. Ik vind de C klasse een mooie auto, maar als autoliefhebber weet je gewoon dat dit niet kan.
Als ik dan toch een auto van het jaar moet kiezen, dan is het de Bmw 335ci met een M sportpakket. 306 PK en subtiel opvallend, maar ja dat is mijn style. Voor degene die hem nog niet gezien hebben. Sta langs de snelweg en wacht totdat die auto voorbij komt. Gegarandeerd dat je de C63 AMG of een andere al vergeten bent.
slk zegt
Wat denk je zelf majinstar.droom lekker verder.
ricardo zegt
Voor 2008 is de keuze weer gevallen op de Audi S5. Hoewel de nieuwe Dodge Challenger ook een Beest is. Nee, toch maar de S5, net als in 2007. Er is in mij ogen geen andere auto die zoveel voorkomt en dan nog bij zoveel mensen de hoofden doet draaien als ‘ie voorbij rijdt.
En de C63 ziet er stoer uit, dat wel. Maar helaas heb ik niet zoveel met het Ster-Merk. Is een gevoelsdingetje, meer niet.
VantageR zegt
Ik zag deze auto vrijdagavond nog in R’dam rijden. Het viel me op dat je ‘m bijna niet hoort als ie zachtjes rijdt.
Mardec zegt
@ Majinstar
Je weet niet waarover ja praat, om dit moment staat er een C63 voor mijn huis (neen hij is niet van iemand hier) en ik sta er gewoon constant naar te kijken. Hij rijdt je 335ci de stront voor je ogen, een paar seconden later en hij is over de horizon.
Ongelofelijk hoe prachtig de ervaring is in deze auto, ik weet perfect waarom Ruben deze auto heeft gekozen. Ik heb er zelfs ook al redelijk wat tijd in mogen doorbrengen (nog niet mee gereden, soon I hope).
Ik wens je van harte toe dat je hier een in moogt zitten voor een half uurtje, een ervaring die je je leven niet meer vergeet. Ik heb ook al in een M6, M3 (nieuwe) gezeten, maar die worden snel uit je hoogd gezet als je eens in de C63 gezeten hebt. Gewoon onbeschrijfelijk, de acceleratie, de brutaliteit, het geluid.. zalig.
Mardec zegt
@ VantageR
Wacht maar tot je hem eens op een koude nacht tegen 7400 toeren hoort, je krijgt koude rillingen over je rug :D
Marnix zegt
Je hebt volkomen gelijk, dit is tevens het mooiste filmje wat jullie gemaakt hebben van autoblog. Heb van de C63 echt het meeste zitten genieten!
Keep going on like that!
KaZpAh zegt
Tombnolz ik hoop dat jij als leraar nederlands de centjes kan verdienen voor een AMG :S
KaZpAh zegt
Quote
de vlaeminck
Btw: je mening veranderen kan en mag niet, iedereen heeft een andere favoriete auto. Kuch*Mercedesrijders zijn ouwe lullen*kuch*liever een ster in mijn voorruit dan één op mijn motorkap.*
Je mening kan veranderen naarmate je ouder wordt toch? Je Favoriete automerk ook naar mijn mening. (die altijd nog kan veranderen)
Troyk zegt
Tja ik vind die Gumpert nog altijd erg indrukwekkend en misschien wel de stoerste auto van 2008.
Op een goede tweede plek ga ik voor de 8c of de Quattroporte.
sjazz zegt
@august…
dacht ik ook: gecomplimenteerd moet volgens mij gecompleteerd zijn.