Na de lijstjes van Michael en Wouter is het nu aan mij. De liefhebbersauto’s uit het lijstje schrijven volgens mijn glazen bol niet af.
Porsche Cayman S (981)
Waarde > € 40.000
Een waardevaste auto heeft belangrijke ingrediënten nodig. In het geval van de Cayman S (981) is dat onder meer de zescilinder boxermotor. Zijn opvolger, de 718, kreeg een 2.5 liter viercilinder. Met de 718 GTS 4.0 is de zespitter weer terug, maar dit heeft geen effect gehad op de waarde van de 981. Sterker nog, een nette 981 is soms duurder dan een jongere 718. En de lijst met aandachtspunten valt ook wel mee, aldus het Porsche Cayman (981) occasion aankoopadvies.
De prijs van de Cayman S heeft al een lange tijd een bodem van om en nabij de 40.000 euro. 50.000 euro stukslaan op een zes jaar oude 981 is ook geen probleem. Naast de motor maakt het nog altijd fris ogende interieur dit model ook zo hebberig. Tel daarbij op dat het Nederlandse aanbod niet extreem groot is. Met een bodem van 40 mille zit je wel goed met de Porsche Cayman S (981). De non-S pik je wel op voor bedragen ruim onder die 40k.
Aston Martin Vantage 4.3
Waarde > € 40.000
Het is best gunstig dat Aston Martin deze generatie Vantage ontzettend lang heeft geproduceerd. Zo ogen de vroege exemplaren niet eens zo heel oud. Het model kwam met de 4.3 V8 op de markt en 40.000 euro lijkt een aardige bodemprijs te zijn als het gaat om de afschrijving van deze liefhebbersauto. Waar auto’s als de Maserati Granturismo en een Jaguar XK(R) doorzakken, is de Vantage 4.3 door de jaren heen lekker steady gebleven. Check ons Aston Martin V8 Vantage occasion aankoopadvies voor de nodige aandachtspunten van deze auto.
Met 385 pk is het geen snelle auto. En als je voor de automaat kiest is de rijbeleving ook niet fantastisch. Tel daarbij op dat de Volvo-sleutel echt om te huilen is. Ik zou altijd doorsparen voor de latere 4.7, met een pittigere motor en een verbeterd interieur inclusief de glazen sleutel (Emotion Control Unit). Dat model gaat de komende jaren nog wel afschrijven, terwijl de 4.3 met 40 mille zijn bodem heeft bereikt.
Lotus Exige (2004-2011)
Waarde > € 35.000
Een ontzettend snelle auto met gewoon een dak boven je hoofd. Dat is een keurige omschrijving van de Lotus Exige. Een echte rijdersauto die een abonnement op de sportschool overbodig maakt. Het aanbod is schaars en dat maakt deze generatie Exige een waardevaste auto. Van afschrijving is bij deze liefhebbersauto eigenlijk geen sprake, tenzij je er enorm veel kilometers mee maakt.
Het leuke van de Lotus Exige is dat je er echt van alles mee kunt doen. Een supercharger op het blok schroeven, een compleet andere motor erin lepelen of het uiterlijk en interieur aanpakken. Ik hoor je zeggen: dit kun je toch met bijna elke auto doen? Ja, maar met de Exige verpest je de waarde van de auto niet. Sterker nog, een liefhebber is misschien wel geneigd om juist meer te betalen voor een Exige waar al wat aan gedaan is.
Chevrolet Corvette C6
Waarde > € 29.000
Ook dit is weer zo’n auto die de vruchten plukt door keuzes die voor de opvolger gemaakt zijn. Niet iedereen is gecharmeerd van de Corvette C7 en C8. De C6 is de laatste ‘vette met de typische Corvette-look. Waar een C5 al echt een oude auto is om te zien, droogt de C6 goed op. Bij het zien van een net exemplaar zou je niet zeggen dat deze auto al 15 jaar oud is. Tot je in het interieur kruipt natuurlijk..
De afschrijving van deze liefhebbersauto lijkt bij 29.000 euro op te houden. Het aanbod is oké te noemen en de krachtigere Z06 is een behoorlijke klap duurder. Bovendien rij je echt wat anders dan de zoveelste 911, M of AMG. En laten we niet vergeten dat je gewoon een gigantisch lekkere 6.0 met meer dan 400 pk in het vooronder hebt liggen.
Merk / model: | Waarde 2020 | |
Porsche Cayman S (981) | > € 40.000 | |
Aston Martin Vantage 4.3 | > € 40.000 | |
Lotus Exige (2004-2011) | > € 35.000 | |
Chevrolet Corvette C6 | > € 29.000 |
Ik ben de derde redacteur die zijn eigen liefhebbersauto’s-die-niet-meer-afschrijven-lijstje heeft gemaakt. Check de lijst van @michaelras met vooral ‘goedkopere’ auto’s maar zeker ook die van @wouter die het iets hogerop zocht qua prijs.
pa045 zegt
Leuke auto’s. Nu eens een collectie auto’s onder pakweg €10000 die niet meer afschrijven.
Ik denk dat dit meer de lezers hier betrekt.
b088y zegt
@pa045: BMW Z4 :-)
michaelras zegt
@pa045 Dat lijstje heb ik reeds gemaakt, dus we waren je al voor ;-) . Los daar van wordt elke prijscategorie overigens door de lezers gewaardeerd.
O plaat zegt
VW T3, 10 jaar geleden opgepikt voor 1.5K nu al gemakkelijk 10k waard.
lekbak zegt
@shiva: een auto is op z’n goedkoopst tussen de 20 en 30 jaar. Niet zo gek dus dat de t3 duurder is geworden.
mwti zegt
@pa045: dan ga je de massa weer in. De gedachte van Henry Ford.
svdv zegt
Ook de jaguar F-type hou ik nu al 2 jaar in de gaten, maar hij wil maar niet onder de 40.000 euro komen in Nederland..
banderas zegt
@svdv: too soon
petroldrinker zegt
@svdv: probleem bakken zijn dat ook…
Jochen zegt
@svdv: was me ook al opgevallen. In de UK kost het bijna niets meer en schrijven ze beduidend harder af, zoals natuurlijk vele vele andere auto’s natuurlijk ook.
fconderkantlat zegt
997.1 of 996?
flatsixx zegt
@fconderkantlat: 997, al vind ik een 996 4S een goede keuze.
VeniVidiVici zegt
Vergeet de BMW e46 M3 ook niet.
Stellantis rules the sky zegt
Als je er nauwelijks mee rijdt en verder tip top onderhoudt dan schrijven ze misschien niet/nauwelijks meer af.
Ga je ze veelvuldig gebruiken (en waarom ook niet, dan heb je het plezier er immers van), dan schrijven ook deze auto’s af zodra de kilometerstand hoog genoeg is.
gandini zegt
Die Exige blijft echt mijn bereikbare droomauto. Lekker spartaans scheuren zonder al die luxe en comfort. Zo maken ze ze niet veel meer tegenwoordig.
kle500 zegt
Beetje onzinnig. De Aston is niet snel, maar de c6 met 20.pk meer wel? Zal elkaar net zoveel maken dan toch?
laptom zegt
@kle500: pk zegt niet alles. Aston is meer een GT, terwijl de C6 wel een monster is on te rijden. Geen idee welke het snelste is, meeste pk of het eerste op de 100 zit. Een Aston voelt gewoon totaal anders dan een C6.
jaggie zegt
@kle500: eens, viel mij ook op. Complete prietpraat om een auto die in een kleine 5 sec op 100 zit als “niet snel” te bestempelen.
RubenPriest zegt
Ooit gereden in een Vantage? Het zijn geen snelle auto’s die nauwelijks een echte duw in de rug geven. Vlot? Absoluut, snel? Anno 2020 niet. Als je dit als snel gaat omschrijven, hoe omschrijf je een Golf R die je eruit trekt bij het stoplicht dan?
Paul58 zegt
@RubenPriest: toch redelijk snel hoor, zo veel scheelt dat toch niet met een Golf R qua acceleratie tijden? Je bedoelt misschien dat je in een Golf meer snelheidsbeleving hebt? Je hoeft je in een Aston Martin in ieder geval nooit te schamen bij een stoplicht, al staat er een Golf met 800pk naast. Doe mij de Aston maar.
hondas2000nl zegt
@kle500: een C6 is van plastic, dat scheelt nogal in gewicht
alcantara zegt
Peugeot 205/206
bsxc2 zegt
Ze schrijven wellicht niet meer af in de afschrijvingstabellen, maar als je de auto inruilt bij de dealer zal je er veel minder voor terugkrijgen dan de boekwaarde.
flutterby zegt
@bsxc2: dat ligt er maar net aan hoe goed je kan handelen. Er zit verschil in de aankoopprijs, verkoopprijs en handelswaarde. Ten slotte moet de dealers en handelaars ook hun boterham verdienen.
moveyourmind zegt
Dat de C6 nog zoveel waard is wordt ik wel blij van.
Mochten er liefhebbers zijn die er één willen, de mijne mag voor € 25.000 weg. Geen gebreken, compleet dealeronderhouden en hij is erg zuinig met diesel.
jaggie zegt
@moveyourmind: “word ik” met “dt”, man man man….
lekbak zegt
@jaggie: gelukkig dat je het corrigeert. Er was niemand die er nog iets van snapte…
Hubert zegt
En wat te denken van een Multipla (de dolfijn uitvoering)
Of een Alfa Junior, Peugeot 406 coupe, Citroen Xantia.
Genoeg betaalbare auto’s die de bodem bereikt hebben en weer aan het stijgen zijn.
O plaat zegt
De VW jetta MK1 en MK2, de Mercedes-Benz W123 en de Opel Ascona zitten ook in die categorie.
hjhj zegt
Nissan GTR blijft ook wel aardig waardevast
boomhauwer zegt
Bmw M5 E39
alino zegt
De Cayman (S) staat toch hoog op mijn verlanglijstje. Jammer dat de S qua belasting in België totaal niet interessant is. Alles boven de 3 liter motorinhoud wordt hier serieus afgestraft. In dat opzicht is de gewone Cayman een betere optie. Maar 265pk lijkt me toch net iets te weinig voor een Porsche. Ik weet dat pk’s niet alles zegt, maar toch. Een gemiddelde hot hatch is sneller
WoutJan15 zegt
Leuk lijstje! Ik verwacht dat mijn BMW 1 M coupe ook wel echt een liefhebbersauto is die niet meer in waarde zakt, stiekem hoop/verwacht ik zelfs dat deze auto nog wel meer waard wordt de komende jaren.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat de C6 niet meer zakt. Ik zou erg graag een gele willen bezitten. Met handbak graag.
cossiekiller zegt
Een gele of zwarte C5 Z06 gaat gemiddeld nog 25 a 30k voor een deftige. Misschien een ideetje?
Heb er zelf een tijdje naar gekeken, maar uiteindelijk te onpraktisch…
spence zegt
Een 981S voor 40.000 € ? Een niet “S” veel lager ? Dan zitten die ver boven de 150.000km denk ik. Of zijn ze in Nederland zoveel goedkoper dan in België ?
tampie zegt
@spence: In Nederland ben je gewoon bijna 50.000 of meer kwijt voor een 981S. De genoemde bedragen zijn te optimistisch en zijn nooit 40.000 geweest voor een S.
rolov zegt
Escort of sierra cosworth worden allebei duurder . Kost dat ook ongeveer nu. Rond de 40k
balliere zegt
Mijn geld een klein jaar geleden op een Exige gezet, zeer tevreden
gtr35 zegt
En de Nissan GT-R 35? Die is al jaren vanaf 40k (Dtsl) en komt er maar niet onder.