Hij leende zijn getunede Audi uit en kreeg een ontplofte motor terug.
Het concept van het YouTube-kanaal AutoTopNL is vrij eenvoudig. Je leent iemands auto, rijdt ermee naar een lang stuk Autobahn in Duitsland, brabbelt wat in het Engels met een Nederlands accent en tik onderweg even de topsnelheid aan. Wat kan er nou misgaan? Nou, een ontplofte vijfcilinder, dat kan er misgaan.
De ongelukkige RS3 (niet die hierboven) is van iemand die hr.automotiv3 heet op Instagram. De beste man heeft zijn RS3 verre van standaard gelaten. Tevens brengt hij de Audi geregeld naar het circuit. Onder andere om Ring-expert Misha Charoudin erin te laten rijden. Nu mocht AutoTopNL achter het stuur van de Audi RS3 8Y kruipen, maar dat liep allesbehalve goed af.
Eigenaar van de Audi RS 3 is klaar met AutoTopNL
In een bericht op Instagram deelt de RS3-rijder zijn kant van het verhaal. ”Wanneer AutoTopNL je motor opblaast, ligt het volgens hen aan de luchtfilter”, schrijft de RS3-eigenaar. Hij vervolgt: ”Geld verdienen op YouTube over de problemen van anderen, het verkopen van lege beloftes om ‘je later te helpen’. Allemaal praatjes, maar geen daden.”
Bij de tekst deelt de Audi-rijder verschillende foto’s en video’s van kapotte motoronderdelen. De meningen op het voorval zijn nogal verdeeld. In de reacties op de Insta-post zien we mensen reageren met ”je weet toch waar je aan begint?” doelend op het uitlenen van je Audi aan iemand die hem even flink op zijn staart gaat trappen. Een ander hekelt de manier waarop AutoTopNL met de situatie omgaat.
Ook AutoTopNL laat van zich horen. Een reaguurder weet te melden dat de YouTuber contact heeft gezocht met de tuner van de motor. Dat zou de Autobahn-fanaat ”beter uitkomen qua verhaal”. AutoTopNL regeert: ”Dat is maar goed ook, dan krijgen we namelijk wel alle feiten te horen.” We vermoeden dat dit verhaal nog een staartje krijgt.
Foto ter illustratie: Audi RS3 Sedan 8Y gespot door @justawheelchairguy
kniesoor zegt
IJdelheid heeft een prijs.
p.s.: Kan iemand uitleggen wat degene, die z’n oto uitleent aan de JijBuiskanaalmeneer, er beter van wordt ? Eeuwige roem ? Wordt-ie voor het uitlenen betaald ? Vervulling van een langgekoesterde wens naar naamsbekendheid ?
Loek zegt
@kniesoor: dat laatste toch wel een beetje denk ik. Desgewenst lekker je instagram-naam in beeld dus dat levert weer verkeer naar je socials op.
mashell zegt
Verkeer op je socials… de weg naar ultiem geluk…
zlover zegt
Ik vond het leuk om mijn auto te laten testen, omdat er weinig video’s van mijn type Z3 zijn. Ik was ook benieuwd wat ze van mijn auto vonden. Het gaat mij zeker niet om beroemdheid of egoboost.
bunnylebowski zegt
Je leent een zwaar getunede auto uit aan iemand waarvan je weet wat ze er mee doen: waar de auto in NORMALE onverprutste staat voor is bedoeld.. plankgas over de autobahn. Ze rijden ‘m netjes warm, er gaat lekker soepele BP ultimate in dus imo valt er hen niet zoveel te verwijten.
Play stupid games win stupid prizes. Niet gaan huilen als het mis gaat.
Vind het artikel hier ook niet zo heel soepel moet ik zeggen.. op basis van een Instagram post met een handjevol reacties beetje sensatie van maken.
Rudy zegt
Precies dat!
werf76 zegt
Zo hangen al die pagina’s, kanalen e.d. als een kaartenhuis aan elkaar.
Net zoals elke week mij om cookies vragen. Hou eens op zeg.
RutgerK zegt
Net zo vaak totdat je een foutje maakt en er cookies doorheen slippen.
Tijdje geleden stond er tussen de honderden cookies die op UIT stonden toch eentje aangevinkt. Een cookie die iets met een locatie wilde.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. Te hopen voor die youtuber dat ie wat afspraken op papier maakt met dat soort eigenaren. Uitsluiting aansprakelijkheid en dergelijke. Deelname op eigen risico …
HZW zegt
Iedereen die zich serieus bezig houd met Audi RS3 motor tuning weet dat de drijfstangen een zwak punt zijn bij de aluminium 5 cilinder motor.
Die kunnen zeker breken bij 600+ pk, maar ook al bij 500-550+ kan de mogelijkheid van breken zich voor gaan doen.
Zeker als er over langere afstand topsnelheid gereden wordt.
Er zijn veel meer vaktoren die motorschade kunnen beïnvloeden.
Ik zeg altijd als je iets doet, doe het dan maximaal goed of helemaal niet, en zeker op het gebied van motor tuning.
Richmond zegt
Vaktoren?
i3bestuurder zegt
Ja dat is een toren met een vak erin. Nooit gezien?
HZW zegt
Jij maak nooit type fouten waarschijnlijk., F en V staan schuin onder elkaar.
Kan al maanden hier geen edit uitvoeren op posts, als ik op edit klik, krijg ik een witte pagina te zien, met links boven in de hoek alleen een -1
mashell zegt
Hoe meer je een motor gaat tunen, hoe meer die belast wordt, hoe eerder die stuk gaat. Zeker omdat tuning onderdelen vaak niet zo getest en ontwikkeld worden zoals de fabrikant dat zou doen. Heb je een zwaar getunede auto dan weet je dat die vroeg of laat kapot gaat. Als die dan kapot gaat dan baal je natuurlijk. Het maakt dan rationeel gezien niet echt uit wie er achter het stuur zat, maar ik snap dat de emotie iets heel anders zegt.
tmon zegt
Als je je motor heftig tuned, gaat die vroeg of laat groot onderhoud nodig hebben.
Als dit ding al n aantal keer stevig over de nurburgring is gejaagd en wss in t dagelijks leven ook goed gebruikt wordt, dan ben je een keer aan de beurt.
Heel kut als dat gebeurd wanneer n ander m rijdt, maar ga dan niet de geslagen hond uithangen.
Waarschijnlijk was t anders n week later bij jezelf gebeurd.
Heel klein vergelijk. Mijn boormachine heeft al een aantal verbouwingen gedaan. En ik leen m ook uit.
Als ie kapot gaat bij n ander, heeft die persoon m dan gesloopt? Of heeft hij t laatste beetje leven uit de machine opgebruikt.
Natuurlijk gaat die persoon geen nieuwe machine voor mij kopen. 95% was al opgebruikt door mijzelf.
vindik zegt
Een youtuber die praatjes maakt. Wie had die zien aankomen..
maotje zegt
Die gasten trekken iedere auto door tot t naadje in t rode toerengebied en dan niet 1 keer maar meerdere keren.
Constant terugschakelen om vervolgens weer tot in t rode toerengebied te gaan.
Snap zowiezo niet waarom je je auto dan aan ze zou uitlenen. Wat wil je dr mee bewijzen?
arta zegt
Op het kanaal van AutotopNL geven ze een toelichting op de tests, afspraken en deze specifieke discussie.
Als je een auto op de limiet test is er een grotere kans op storingen/schade.
Met een gerunde auto nog meer.
Met een auto die niet goed getuned is nog meer.
Eigenaar weet waar hij aan begon en AutoTop NL geeft duidelijk aan wat de verantwoordelijkheden zijn.
Als ze het niet vertrouwen laten ze de eigenaar zelf rijden of ze wijzen de auto af.
mc96 zegt
Hij had zijn auto ook al uitgeleend aan Micha Charoudin blijkbaar. Die zal er mee over de ring hebben gereden wat ook zeer belastend voor een motor is. De fabrikant van de auto bouwt veiligheidsmarges voor zwaar gebruik in. Jij kiest er voor om die marges te gebruiken om nog meer vermogen te behalen en de motor nog zwaarder te belasten. In plaats van dat met mate te doen ga je je auto uitlenen aan allerlei mensen waarvan je weet dat ze de auto tot het maximum gaan belasten. En dan kabaal gaan maken als de boel kapot gaat. Wat denk je zelf.
RutgerK zegt
De Nurburgring is minder belastend dan Zandvoort. Voordeel van de Nurburgring is dat je langere stukken hebt waar de motor en remmen kunnen koelen en niet echt je auto topt.
Maar ben het wel een beetje eens dat je weet wat Autotop doet. Ik heb eens een ’test’ gezien met een getuigde Toyota Supra waarvan ik dacht dat stoppen verstandiger was dan continu tegen het probleem aanrijden.
banderas zegt
AutoTopNL test nu eenmaal auto’s van 0 tot hoe hard ze ook kunnen. Zover ik weet doet hij nooit wat geks ermee. Met zo’n vermogen heeft ie uiteraard wat lopen blazen, maar kan je het hem niet echt kwalijk nemen dat ie ploft. Kwestie van pech dat het bij hem is gebeurd.
grrrrrene zegt
Ik zie het wat AutoTopNL verkeerd heeft gedaan. Je beslist zelf in de auto uit te lenen en je weet toch wat de staat van onderhoud is?
Als hij netjes warm is gereden, ligt het toch echt aan de eigenaar als de auto niet tegen plankgas kan, zelfs als het een VAG-product betreft :P
Het wordt anders als hij hem crasht…
towi1989 zegt
Zoiets is gewoon en kwestie van tijd met een getunede auto van dit kaliber, en had hem net zo goed zelf kunnen overkomen. Verder; autotopnl is wat mij betreft het afvoerputje van youtube content.
mb123 zegt
Audi is gemaakt op defect te gaan, heel internet staat er vol mee dus dan huili huili doen na zo’n domme actie? Geeft een beetje aan wat voor mensen met dit spul rondrijden. Vaak een feest van vuurwerkklappen (mijn hond is blij dat deze dat voorlopig effe niet meer doet) en andere ellende. Als je tegenwoordig (als ze je al toelaten) in de werkplaats bij Audi of BMW dan schrik je jezelf rot: zelden gezien dat er zoveel motoren tegenwoordig in de werkplaatsen NAAST de auto liggen voor enorme reparaties! Premium??? De rekening zeker!
autotopnl zegt
Voel me toch genoodzaakt te reageren:
Wij zijn door een tuner benaderd om een door hun getunede RS3 te rijden met een stage 2. Op de betreffende dag was de eigenaar aanwezig en overhandigde mij de sleutels. Na de auto netjes warm te rijden ging ik een acceleratiemeting doen waarna een motorlampje ging branden. Terug bij de eigenaar bleek de motor niet juist meer te lopen. Na diagnose bleek de eigenaar zelf een luchtfilter gemonteerd te hebben welke is opgezogen door de motor samen met modder en vuil. We vonden het erg vervelend dat dit gebeurde maar voelden ons niet verantwoordelijk. We mogen er immers vanuit gaan dat de auto die ons werd aangeboden in een goede technische staat verkeert. Om toch iets te kunnen bieden hebben we contact opgenomen met Eventuri om een heel inlaattraject te sponsoren voor een nieuwe video. Helaas vond de eigenaar het een beter idee om gebruik te maken van Instagram en ons publiekelijk verantwoordelijk te houden. De onafhankelijke diagnose klaarde ons van schuld.
JelmerS zegt
Zomaar blind vertrouwen dat een aangepaste auto veilig is om te toppen lijkt me niet slim. Qua motor kan je natuurlijk niet alles check n en uitsluiten, maar zaken als banden en onderstel zou ik zeker checken op staat en geschiktheid voordat ik mijn leven er in waag.
kniesoor zegt
@autotopnl : dank voor het achtergrondverhaal, dit zet een en ander in perspectief. Altijd nuttig.
petroldrinker zegt
Tja ze hebben mij ook meermaals gevraagd mijn autos te lenen voor filmpjes, maar het feit dat ze niks betalen als ze iets slopen, is voor mij altijd de reden geweest om mijn autos niet door mensen te laten rijden, you break it you buy it, tegen de prijs die ik bepaal, zoniet rijdt je dus geen centimeter in mijn auto’s… blijf mij verbazen dat mensen uberhaupt hun autos hieraan uitlenen
burgy73 zegt
Autotopnl is een zeer populair en goed kanaal. Ze hebben een uitvoerig item gemaakt over hoe ze testen en onder welke voorwaarden. Als je je auto laat tunen en dan laat testen door Autotopnl weet je heel goed waar je aan begint.
Fernando zegt
Als je een auto laat tunen dan neem je ook de veiligheidsmarges weg die de fabrikant heeft voorzien.
Reden dat getunede auto´s ook geen fabrieksgarantie meer hebben tenzij de tuner deze levert.
Een tuner die een bewezen beter motormanagement heeft geschreven voor een bepaalde motor is nog andere koek dan tuners die het uiterste uit de motorcitroen persen. Dan weet je dat het op papier er best mooi uitziet maar technisch flink verkeerd kan lopen.
Niet bijster slim om een Audi te kopen en nog dommer om je auto uit lenen
michiel_vandelft zegt
De nasleep hiervan heeft autotopnl toegelicht middels een recente video. Volgens hen, met informatie vanuit de tuner, was er een verkeerde (diameter?) luchtfilter geïnstalleerd welke bij hevige belasting de motor ingezogen kon worden. Dat zou hier dus ook gebeurd zijn. Als dit echt het ware verhaal is, heeft de eigenaar gewoon zitten slapen
p406 zegt
Ik zie een nieuw YouTube filmpje: Rick koopt de RS3 en maakt hem weer fabrieksnieuw. De auto wordt verloot onder de kopers van het RS3 pakket.