Van een hot hatch is al lang geen sprake meer met deze snelle RS3-R.
Hebben jullie ok zo genoten van de Peugeot 306 GTI van Perry? Onze oud-collega (@perry_snijders) was laatst te gast bij de Mijn Auto-opnamen met een 306 GTI in de kleur Jaune Vermeer (de enige juiste kleur). In de jaren ’90 was dat dé overtreffende hot hatch met 163 pk (dat Peugeot verwarrend genoeg 167 pk noemde).
In de jaren ’90 kwamen er ook snellere hatches bij die geen rallyspecial waren. Denk aan de BMW 323ti, Lancia Delta HPE HF Turbo en Audi S3. Tegenwoordig stellen de vermogens van die auto’s niets meer voor, want vandaag hebben we een Hot Hatch met 500 pk. Ja, 500!
ABT RS3-R
De auto in kwestie is de ABT RS3-R. De basis daarvoor is de Audi RS3 Sportback. Net als de RS4-R, RS6-R en RS7-R is het een complete auto ABT voor je gaat (om)bouwen. Net als die auto’s zal de RS3-R in gelimiteerde oplage gebouwd worden. Het eerste dat ABT over de auto zegt is dat de RS3-R sneller verkoopt dan dat ‘ie accelereert. Er komen 200 exemplaren en die zijn bijna allemaal uitverkocht.
De Audi RS3 is van zichzelf al een heftig apparaat met 400 pk en 500 Nm. Bij ABT doen ze er een schepje boven op met de ABT Power R-performance upgrade. Dat pakket klinkt heel wat, maar het is stiekem gewoon een bypass-module en een grotere intercooler. Het resultaat is niet verkeerd: 500 pk en 600 Nm. Niets ten nadele van ABT, maar zo’n winst zegt natuurlijk meer over de reserves van de motor dan de kunsten van de tuner.
3,3 seconden naar de 100 km/u
Voor de prestaties maakt het niet uit: 500 pk is 500 pk en deze RS3-R met 500 pk is dan ook bloedsnel. Dankzij de vierwielaandrijving knalt het apparaat in 3,3 seconden naar de 100 km/u, een halve seconde sneller dan voorheen. Om te zorgen dat je de motor beter kunt horen is er een ABT sportuitlaat en om te zorgen dat je ‘m beter kunt zien is er een nieuwe afdekplaat.
Om te zorgen dat de RS3-R ook wat beter de hoek om gaat, kun je opteren voor ABT verlagingsveren en een anti-rollbar-kit. Een volledig instelbare schroefset (de KW Variant 3) is ook verkrijgbaar. Dan kun je de verlaging instellen tussen 20 en 40 millimeter. Ook kun je de de dempers in hardheid instellen. Tevens is de topsnelheid verhoogd: je kunt nu 300 km/u halen.
Dat is relatief weinig motorische hardware voor een ‘Komplettumbau’. De meeste wijzigingen zijn dan ook puur optisch. Naast de nieuwe velgenset iser een complete koolstofvezel bodykit met spoilers, splitters én frutsels. Niet alleen voor het exterieur, maar ook het interieur. De carbon afwerking van de stoelen is een leuke touch. Tenslotte zijn er nog een hele hoop RS3-R-badges die vertellen dat je in iets bijzonders zit.
Meer lezen? Dit zijn de 8 gaafste ABT Audi’s op een rij!
sportabgasanlage zegt
Ze horen in Rotterdam de knallen, pruttels en scheten al aankomen!
Wat moet dat eigenlijk kosten?
B4R7 zegt
Dacht even naar een hyundai i20 te kijken.
dijan zegt
B4R7; Dan heb jij er geen kijk op !
Dutchdriftking zegt
Wanneer je geil bent van Abt, uiterlijk vertoon, en nog fabrieksgarantie wilt, dan is dit interessant. In alle andere gevallen zou ik ze lekker overslaan. Tegen de tijd dat deze auto’s voor mij bereikbaar worden is de garantie al even verstreken en ga ik liever naar Lochem of Wettstetten voor en krachtkuurtje. Wat uiterlijk vertoon betreft, ik zou juist voor een meer ingetogen look gaan en de zwarte omlijsting van de grille in carrosserie kleur spuiten.
dare2think zegt
Liever dit soort projecten dan de zoveelste elektro-suf die langskomt.
AMG, M, RS hebben altijd kunnen bestaan bij de gratie van het geluid. Een ander geluid was de directe en blijvende indicatie dat ‘dit apparaat een behandeling richting motorsport heeft gehad’.
Als alles elektro moet, verdwijnt dat intrinsieke onderscheid tussen truttige melkpakaangedreven vinexbak en praktische pretmachine. Je kan zeggen dat het onderstel van elektrische sportversies racy-er is, maar 90% van de klanten schat dat niet op waarde. Dáár zit de emotie niet in.
De toegevoegde waarde van een elektrische AMG, M, RS boven een normale merc, beem of audi is dan twijfelachtig. Het is gewoon allemaal meer van hetzelfde.
En daarom moeten dino’s als in het artikel gekoesterd worden!
mashell zegt
Hoewel ik er van overtuigd bent dat elektro lekkerder rijdt want veel soepeler en zelf minder motorgeluid heel prettig vind heb je wel een punt. Mensen die dit soort wagens rijden of een motorfiets met akrapovic blerpijp doen dat om iedereen om hen heen te laten weten dat zij de opper-aso in de buurt zijn. Of je die moet koesteren kun je bediscussiëren.
mashell zegt
ABT Power R,,, En wat vindt Danoontje daar van?