En dan is dat nog eens begrensd ook. Wel handig dat je met een app een RS3 300 km/u kan laten lopen.
Het leuke van de turbomotoren van tegenwoordig is dat ze behoorlijk wat marges kennen. Vroeger kon je er 50 pk ‘bijchippen’ en dat was het dan ook wel. Tegenwoordig zijn de eisen qua verbruik (vanuit de overheid) en qua vermogen (vanuit de consumenten).
Daarbij moet het ook wel een klein beetje heel blijven. Tel daarbij op dat zo’n motor diverse stadia van vermogen moet kunnen leveren en je begrijpt dat sommige blokken een gezonde reserve hanteren.
Dat is ook het geval met de 2.5 TFSI uit de Audi RS3. Deze vijfcilinder lijnmotor levert af-fabriek 400 pk voor de reguliere RS3 en maar liefst 407 pk voor de RS3 Performance. In principe is dat al meer dan voldoende. Maar (heel veel) meer is ook mogelijk.
RS3 app: topsnelheid nu 300 km/u
Bij ABT Sportsline kennen we de ABT RS3-S al (met 460 pk), voor nu hebben ze de ABT RS3-R in de ‘aanbieding’. Die is nog een klap sterker en dus sneller. De motor is nu voorzien van een grotere intercooler en nieuwe software van ABT. Het resultaat is maar liefst 485 pk aan vermogen! De maximum trekkracht stijgt ook lekker: van 500 Nm naar 560 Nm.
Alle gegevens kun je via je My ABT-app bekijken. Ook leuk, je kan via die app de topsnelheid verhogen van 250 km/u naar 300 km/u! Niet dat je dat nodig hebt, maar het is wel heel erg handig. En als je kijkt hoe snel een standaard RS3 al op de 250 km/u zit, is het op zich wel lekker om een beetje extra marge te hebben.
Visuele upgrades
Naast de extra power zijn er ook diverse visuele upgrades voor jouw Audi RS3 of de RS3 die je en stukje dikker maken. Denk aan de 20 inch ‘GR’-velgen.
Voor een betere wegligging kun je opteren voor verlagingsveren, of een schroefset die je zelf in kunt stellen. Daarnaast zijn er anti-rollbars leverbaar. Heb je de adaptieve dempers? Dan is een delete-kit mogelijk.
Tenslotte kun je het interieur nog opleuken met wat onderdelen waar ze bij ABT ABT op hebben geschreven. Denk aan carbon flippers voor achter het stuurwiel, een ABT stoelframe cover of zelfs een heuse ABT aan-uit knop voor de motor.
Uiteraard zijn alle upgrades leverbaar (en te configureren) voor zowel de hatchback (die Audi een Sportback noemt) en de sedan (de Audi de Limousine noemt).
okmer zegt
Het zou mooi zijn als je via die app ook andere instellingen kunt doen, bijv een silent mode als je ‘s-ochtends heel vroeg vertrekt of een valet mode waarin vermogen, koppel en snelheid flink beperkt worden.
AudiRS zegt
Alsof je in NL wekelijks een Valet in je auto laat rijden…
escort77 zegt
misschien je kinderen of partner, iemand die je afzet bij een vliegveld of treinstation, een BOB na een feestje.
HZW zegt
Als je de adaptieve dempers hebt, zou ik lekker kiezen voor een electronisch geregeld onderstel van Intrax of KW, en dan lekker de instel functies blijven gebruiken uit Audi Drive select.
werf76 zegt
Nou handig zeg
kniesoor zegt
Er steeg zojuist een groot gejuich op in Rotterdam West 🙂
atrak zegt
Ze kunnen beter de problemen met de koeling oplossen. Al die blokken lopen vast na een rondje circuit.
Cuprafan123 zegt
Kwestie van een Wagner intercooler plaatsen
Jurgen zegt
Voor dat geld zou het gewoon niet vast mogen lopen toch? Audi kan ook gewoon een fatsoenlijke koeling monteren..
JelmerS zegt
Beter konden ze al die nep roosters vervangen door iets wat wel open is (mag e.v.t. ook met de app bestuurd worden)