Nu is je kans om zo’n dikke Ford te kopen. Alhoewel de kans aanwezig is dat je meer dan een half miljoen moet gaan betalen voor de RS200 van Ken Block.
Als er iemand zijn carriere aan YouTube te danken heeft, dan is het Ken Block wel. Toegegeven, zijn rijderskunsten zijn wellicht belangrijker, maar de manier waarop hij zijn kunsten aan de wereld heeft getoond was indrukwekkender. Block was namelijk een van de eerste automotive YouTube-hits.
Destijds begon hij in opgevoerde Impreza’s, later stapte hij over naar Ford. Merken als Ford en Monster kwamen erachter dat een YouTube-sensatie sponsoren lucreatiever was dan een reguliere rallyheld. Welkom in de 21e eeuw.
Leuke projecten
Enfin, in die tijd heeft Ken Block een aantal leuke projecten gehad met een Ford-logo op de neus. Mocht je daar óók eentje van willen, dan is er goed nieuws. Drie exemplaren worden namelijk te veil aangeboden en het zijn zeker niet de minste. Twee ervan zijn een Ford Fiesta: een Fiesta GYM3 uit 2011 en een Fiesta ST RX43 uit 2013.
Ondanks de Fiesta-koets, zijn het een serieuze rallycross-auto’s met 2 liter motor, 600 pk, vierwielaandrijving en een sequentiële transmissie van Sadev. Dan is er dus nog een Fiesta in een iets andere specificatie (maar alsnog 600 pk). Maar laten we eerlijk zijn, die RS200 van Ken Block is verreweg het gaafst. RS200 Evo, om precies te zijn.
Ford RS200 van Ken Block
De Ford RS200 is een homologatiespecial van Ford uit de jaren ’80. Nog voordat het project goed en wel op stoom gekomen was, werd de Group B-rallykasse opgeheven. Ford heeft zo’n 200 straatexemplareen gebouwd, waarvan 24 in ‘Evo’-specificatie. De RS200 van Ken Block is zo’n Evo. De auto is niet meer standaard met de matzwarte lak, gesmede velgen van Rotiform, vernieuwd interieur met Recaro-schaalstoelen en vijfpunts gordels van Willans.
De 2.1 viercilinder van de RS200 van Ken Block is opgefokt tot 700 pk, 800 pk als je racebrandstof gebruikt. Dat klinkt bizar veel, maar vergeet niet dat de RS200 dat in de jaren ’80 in rallycross-specificatie met gemak kon leveren. Mocht je interesse hebben, de auto wordt geveild. De verwachte opbrengst van de RS200 van Ken Block is zo’n 550.000 dollar.
Meer lezen? Zo kwam 35 jaar geleden Group B tot zijn einde.
Johanneke zegt
Die Fiesta rallycross karretjes zijn overigens loei en loeisnel. Ze kunnen onder de 2 seconden naar de 100!
MarcoM zegt
Geweldige films op Youtube. V.w.b. meerijden tijdens de echte rally’s heeft Block meer sxhade gereden dan wat gewonnen, maar als we praten over spectakel vanaf de Subaru t/m de Ford Mustang, geweldig! Prachtige beelden, goede stunts en heerlijk geluid. Dat zo een auto een half miljoen mag kosten, dat geloof ik graag en dat zal hij ook zeker opbrengen.
ghost zegt
Heb liever een compleet originele RS200, dan zwaar verbouwd exemplaar waar ook nog een yankieboy in heeft lopen raggen.
deSjonnies zegt
Amen to that.
Vooral de RS 200 en de Metro 6R4 zijn in het rallycross circus verdwenen.
Met als gevolg dat alles wat uit die wereld komt zo krom als een hoepel is.
Er is bijna geen Metro 6R4 te vinden die nog het orginele aluminium dak heeft.
Hetzelfde geldt voor dit exemplaar van Block, als de geschiedenis niet bekend is blijf er dan maar vanaf.
Steven zegt
@deSjonnies: als ik de foto’s bekijk is dat spatbord (of de deur) ook zo krom als een hoepel
chrisvis zegt
@ghost: volledig mee eens, net zoiets als die Renault 5 turbo met de rotormotor…waarom doe je zoiets???
cossiekiller zegt
Als dit letterlijk JE droomauto is, zoals hij beweert… Dan verkoop je die toch niet zeker. Of zit er een addertje?
raceface zegt
@cossiekiller: denk (al weet ik dat niet zeker) dat Ken niet de officiële eigenaar is van de rs200, de hoonicorn (mustang) is wel van hem zelf weet ik toevallig.
joostdetaalnazi zegt
“In dit tijd”. Gaat weer lekker, mannen!
E34M5Touring zegt
Al die filmpjes bij Hoonigan, bla bla bla nooit meer weg, droomauto, bla bla bla. Sponsorship weg, auto’s weg. Tot zover de ‘liefhebberij’….