
Dit betaal je voor exclusiviteit.
Op de Autosalon van Brussel presenteerde Maserati special editions van al hun modellen. Aangezien het definitief einde verhaal is voor de GranTurismo, zijn dat er op het moment om precies te zijn drie. Alle varianten van zowel de Ghibli als de Quattroporte en de Levante verschijnen in ‘Royale’-uitvoering, met uitzondering van de V8 Quattroportes. Per model worden er 100 stuks gebouwd.

Mocht je een déjà vu beleven: ja, we hebben hier inderdaad vorige week al over geschreven. Nu hebben we echter beeldmateriaal van alle drie de modellen en bovendien zijn nu ook de prijzen bekendgemaakt.

Eerst nog even: wat maakte deze editie ook al weer speciaal? Niet heel veel, maar de auto’s hebben net genoeg afwijkende details om het een special edition te kunnen doen. Zo zijn de chique kleuren Blu Royale en Verde Royale exclusief voorbehouden aan deze modellen. Hetzelfde geldt voor de 21 inch antraciet velgen. De modellen zijn verder rijk uitgerust met onder meer een Bowers&Wilkins-systeem, een elektrisch zonnedak en privacy glass. Uiteraard mag een plaquette met ‘1 of 100’ niet ontbreken.

Goed, laten we ter zake komen: wat kosten de Maserati’s in Royale-uitvoering? De Ghibli is te krijgen vanaf €138.492. De Levante moet €158.325 kosten en Maserati’s vlaggenschip, de Quattroporte, €170.799. Ter vergelijking: voor een normale Ghibli, Levante en Quattroporte gelden vanafprijzen van respectievelijk €104.251, €123.681 en €136.630. Porsche kwam overigens onlangs ook met een vergelijkbare special edition van de Panamera: de 10 Years Edition. Deze speciale Panamera 4, die eveneens over een V6 beschikt, is met een prijskaartje van €148.200 goedkoper dan de Quattroporte Royale. Aangezien Porsche geen aantallen roept is deze waarschijnlijk wel minder exclusief.
De Royale modellen zijn per direct te bestellen. De levering start vanaf maart.
Nog steeds zou ik een quatroporte kiezen boven de Duitse drie, want wat een schoonheid is het nog steeds.
@mikje90: de vorige, ja. Vind deze maar een dertien in een dozijn…
@brammetjedeb: inderdaad. Had een Kia kunnen zijn. Maserati doet me echt niets meer. Zelfde geldt voor de banale Levante of Ghibli.
Ja en wat heb je dan met die vanaf prijzen in Nederland een DIESEL MASERATI.
@jwcroy82: Waarschijnlijk heb je in alle landen voor de vanafprijs een DIESEL MASERATI.
Dat interieur is toch wel een mooi staaltje Italiaans vakmanschap. Dat leer is nét even een tandje mooier dan de meeste concurrenten, en ook het hout ziet er erg mooi uit.
En toch is er een maar. En dat is dat dit wel heel erg mooi is, maar dat de Italianen nog beter kunnen. Veel beter zelfs. Neem die Quattroportes uit de jaren ’80 en ’90. Met wortelnotenhout in een lichte tint, interieurs waar het bijna witte of camelkleurige leer weelderig om de stoelen gedrapeerd is en een armsteun met van die fraaie plooien. En als kroon op het werk het typische fraaie Maserati klokje.
Die interieurs waren zo gaaf. Theatraal zoals alleen de Italianen dat kunnen. Bijna kitsch, maar tegelijk smaakvol en karakteristiek. En dan die biTurbo motoren. Kan er nog kippevel van krijgen als ik terugdenk aan de eerste keer dat ik zo’n Quattroporte tegemoet zag komen toen ik als kind naar school fietste en de bestuurder onder het viaduct het gaspedaal even goed intrapte… Dat geluid alleen al.
@moveyourmind: exact dit, crème-kleurig leer, wortelnotenhout en een donkerblauw exterieur. Zoals het heurt
@moveyourmind: ik heb nog een paar jaar een qp3 als daily gereden. Dat was kostentechnisch gekkewerk maar het gevoel was onbetaalbaar. Mooiste is nog dat ik er onderweg in Essen een bekeuring mee opliep. Aangezien ze die daar van voren nemen en de chauffeur er dan moet opstaan zie je mij in een doordraai bocht bijna krampachtig aan het stuur sleuren om de 2 ton zware kolos in het goede spoor te houden.
@seicilindri: met 200 km/u is dat niet zo raar hoor ?
Ga op die nornale vanaf prijzen de opties eens aanvinken die standaard op een royale zitten, dan denk ik dat het verschil ineens wat minder groot is.
Meh. Doe mij maar een oude Quattroporte GTS
Groene Maserati’s, wat een heerlijkheid!
Wat is dat merk afgezakt, Ghibli vind ik echter wel mooi
Een sportauto fabrikant met een modelprogramma dat bestaat uit twee sedans, een SUV en, ehm, geen sportwagens?
@john-lammers: ’t is een wonder dat ze überhaupt nog bestaan.
@hotze: De vraag is: hoelang zullen ze nog bestaan..
@rikus: triest maar waar. We gaan ’t meemaken.
Worden het net vegans…. overal verkondigen dat elektriciteit de oplossing is, de planeet gaat redden, de ijsberen gaat helpen ect…. of nog erger dubbele reclame uitkramen zoals op youtube elke keer je start of in start/stop verkeer zit. Van mij mogen ze hun elektrische blikken houden. Als je er van houd, doe alsjeblieft je ding maar ik blijf wel met de giuiletta rijden:)