Een Engels motormerk met iconische modellen dat aan een serieuze opleving bezig is.
Royal Enfield?
Royal Enfield is de oudste nog bestaande motorfietsfabrikant. Opmerkelijk is dat de fabrikant de laatste jaren bezig is aan een stevige opmars. Met modellen die volop geïnspireerd zijn op designs uit haar verleden. Maar wel met hedendaagse frametechniek.
Op de Nederlandse motormarkt verschijnt Royal Enfield sinds begin 2019 dan ook weer voor het eerst in de verkoop top 15. Mede door de komst van een nieuwe importeur die afgelopen maand de 1000e Royal Enfield in de Benelux heeft afgeleverd. Als je bedenkt dat het totale rijdende park (dus op kenteken) aan Royal Enfields een kleine 1.500 motorfietsen beslaat. Dan snap je dat ze er voor hun doen lekker de vaart in hebben op dit moment.
Hoe het begon
In 1891 begon Royal Enfield in Redditch (UK) met het produceren van fietsen. Mede door het fabriceren van precisieonderdelen voor wapens wordt het handelsmerk ‘Made like a Gun’ geïntroduceerd. Voordat de eerste motorfiets van het merk zijn intrede doet maken ze ook vierwielers. In 1900 doen ze zelfs mee aan de ‘1000 Mile Trial’. Een martelende cross country route van London naar Edinburgh en terug.
Vervolgens in 1901 werd dan de eerste motorfiets gefabriceerd. Waarna ze in 1914 hun eerste eigen 2-takt krachtbron maken. Begin jaren dertig wordt het iconische model Bullet geboren en dat is daarmee ook het langstlopende model. Nog steeds in productie tot op heden.
Nederlands tintje
Dan in 1939 een stukje historie waar wij als Nederlanders ook wel trots op mogen zijn. In Rotterdam werkt in de jaren dertig ene Joop van Heusden. Technicus van huis uit en werkzaam bij Stokvis & Zonen. Dat is destijds de DKW importeur. Maar de Duitsers krijgen lucht van het feit dat de leiding van Stokvis Joods is en besluiten het importeurschap weg te halen bij de Rotterdammers.
Een ramp voor Stokvis want de DKW RT98 die ze in het assortiment hebben is voor Stokvis een verkooptopper. Joop kent de slechts < 65kg wegende DKW als geen ander (modificeert hem, rijdt er rally’s mee) en hij moet dus zorgen voor een opvolger. Met zijn ontwerp (technische tekeningen etc) gaat hij met de directie en technische staff over de plas richting de UK naar Royal Enfield. Daar zal hetzelfde jaar nog een RB 125 ten tonele verschijnen. Deze Royal Baby (zoals hij genoemd werd) zal echter niet direct het gewenste verkoopsucces worden. De oorlog gooit namelijk roet in het eten.
Wel zal hij een grote rol gaan spelen in de verdere geschiedenis van het merk. In een iets gewijzigde vorm en met een stalen kooi eromheen doet de motorfiets (vanwege zijn lage gewicht) dienst als transportmiddel voor de soldaten in het veld.
De Flying Flea (zoals hij wordt genoemd) werd uit menig bommenwerper gedropped om de soldaten mobieler te maken in en om het strijdveld. Dat ‘droppen’ werd onlangs door Guy Martin nog eens dunnetjes over gedaan (zie video hieronder).
Leuk detail, 80 jaren later in 2019 komt Royal Enfield naar Nederland en een achterneef van Joop van Heusden is werkzaam voor het bedrijf dat het merk mag vertegenwoordigen.
Royal Enfield: De India Connectie
Begin jaren vijftig plaatst het Indiase leger een bestelling Bullets om de landsgrenzen mee te bewaken. In eerste instantie worden er complete motorfietsen geleverd. De volgende bestellingen geschieden in onderdelen om ze in India te assembleren. Aan het begin van de jaren zeventig, als Royal Enfield en vele andere merken failliet gaan, gaat de volledige productie verder in India.
In de periode 1964 – 1967 ontstaan er twee latere iconen. In 1964 komt de Continental GT op de markt, een rasechte Café Racer en de Interceptor. Deze Cali Cruiser is voornamelijk hot in de States en wordt nog tot juni 1970 in de ondergrondse fabriek in Upper Westwood gefabriceerd.
Tot de jaren negentig richt Royal Enfield zich alleen maar op de eigen markt. In 1994 neemt de Eicher Group (uit India) het over. Deze fabrikant van bedrijfsvoertuigen (licentie Volvo trucks onder andere) heeft grote plannen met Royal Enfield. Wereldwijd marktleider worden in de motorfietsen tot en met 800cc. In 2009 wordt de Classic geïntroduceerd en die wordt vanaf dat moment ook naar Europa geëxporteerd.
Je denkt misschien dat ze ergens aan de Ganges in elkaar worden gezet a la de Peugeot 206 commercial.. Nee, op dit moment bouwt Royal Enfield bijna één miljoen motorfietsen gebouwd en dat is meer dan Triumph, BMW en Harley bij elkaar.
Focus OOK op Europa en VS
Maar zoals gezegd, gezonde ambitie hebben ze dus bij Royal Enfield. En waar Italianen vooral vanuit hoogmoed denken dat de hele wereld zich maar moet aanpassen aan hun smaak, pakt Royal Enfield het anders aan. Met designklassiekers alleen kom je er niet. De overname van de in de motorbranche zeer bekende framebouwer Harris is dan ook goed nieuws voor iedereen die op een klassieke Enfield heeft gereden.
Naast het inlijven van Harris heeft Royal Enfield in 2017 een nieuw Tech Centre geopend op Bruntingthorpe Proving Ground in Leicestershire. Bij velen beter bekend als het oude Test Track van Top Gear. In het testcentre worden volledig nieuwe modellen ontwikkeld die in de komende jaren op de markt gaan komen. Het doel is namelijk om vanaf 2021 om de drie maanden een nieuw platform te lanceren. Voor marktdominantie heb je natuurlijk ook een modellenlijn nodig en die gaat de komende jaren dus flink uitdijen.
Maar wat staat er vandaag bij de Royal Enfield dealer?
Op dit moment heeft het merk een vijftal modellen. Twee daarvan, de Bullet en de Classic horen eigenlijk al jaren bij de inboedel. Vooral de Bullet natuurlijk die er sinds de jaren 30 al bij is. Royal Enfield Classic, voorzien van een 499cc 1-cilinder, met een output van een bescheiden 27pk en een vanafprijs van € 6.799. De Bullet maakt gebruik van hetzelfde blok en heeft een vanafprijs van € 6.299. Dus de entreeprijs om je te onderscheiden van de massa is dus alleszins te overzien!
Dan heb je de Interceptor (vanafprijs € 7.899) en de Continental GT (vanafprijs € 8.199). Met deze nieuwe Twins (650cc, 47pk parallel twin) heeft Royal Enfield een platform in handen waarop ze verder kunnen bouwen. Met die gewenste ‘world domination’ onder de 800cc in het achterhoofd. Vintage looks gebaseerd op de heritage van het merk maar met een moderne Twin met frametechniek die volledig bij de tijd is.
Maar de eerste aanzet van de nieuwe modellenlijn begon al met de introductie van de Himalayan. Deze ‘instap-allroad’ (vanafprijs € 5.849) werd ook al mede door Harris ontwikkeld (het frame dan vooral). De Himalayan is niet alleen in looks een all-road, globetrotters zoals Youtubester Itchy Boots bewijst met haar meer dan 30.000km trip van India naar NL dat je er ook prima off-road mee kunt rijden. Het 411cc blok heeft een ‘binnendoorweg-vriendelijke’ 24pk.
Dealernetwerk?
Leuk natuurlijk al die goede bedoelingen. Maar voordat je de knip trekt wil je wel weten dat ook de dealerorganisatie een beetje op orde is. Met de komst van de nieuwe vertegenwoordiger in de Benelux, MotoMondo, in 2019 is ook de bezem door het Royal Enfield dealernetwerk gegaan. Dat betekent: dealers waar je niet alleen folders kan halen maar ook echt de modellen kunt zien en testrijden. MotoMondo bestaat zelf inmiddels ook 20 jaar, ondermeer als importeur van merken als MV Agusta, Husqvarna, Mash, Hyosung en nu dus ook Royal Enfield.
Binnenkort gaan we met de Royal Enfield modellen van de nieuwe generatie rijden!
fotocredit: Royal Enfield en Motomondo. Hoofdfoto is Bullet Trial Works Replica
Calimero zegt
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot een aantal jaren terug nog nooit van het merk gehoord had.
Dit tot ik het boek ” De Grote Zijderoute” van Marc Helsen las.
In dit boek maakt Marc Helsen samen met een vriend de terugreis van de Grote Zijderoute (Marco Polo) vanuit Nepal via India, Pakistan, Iran, Turkije en de Balkanlanden naar Belgie op een Royal Enfield motorfiets die ze ter plekke ( In Nepal dus) hebben aangeschaft. In het boek worden ook de problemen beschreven die ze met de motoren tegen komen en hoe deze (vaak op een vindingrijke manier) opgelost worden.
pignon zegt
Kijk. Dit vind ik nu interessante motor-info. Voor de niet-motorkenner ook leuk om te lezen! Dankjewel!
meetsysteem zegt
Daar sluit ik me bij aan ?
scrmeagle zegt
Leuk artikel graag meer!
Yzord zegt
Leuk artikel. Nog nooit van gehoord, maar de modellen ogen eigenwijs. Zo’n all road trekt me wel.
-edit: gefixt, dank u –
HzR zegt
De Top Gear test baan was niet Bruntingthorpe, maar in Dunsfold.
michaelras zegt
@hzr: ok , het oude oude Top Gear voordat het Dunsfold werd namen ze hier geregeld items op net als Fifth Gear daarna overigens.
degrotemuis zegt
Leuk artikel! Ook leuk dat het merk weer aan een comeback bezig lijkt na wat jaartjes waarin je ze amper op de weg zag. Het leek er even op dat ze (voor Europa in ieder geval) de weg van M(u)Z gingen volgen, die zie je ook nog amper in het straatbeeld.
hehe zegt
Heel fraaie oude motoren, maar dat zijn ze ook wel… oude motoren
Ik kan mij niet voorstellen wie dit in Nederland koopt, je hebt echt geen 200pk nodig in een motor, maar 24 is ook wel weer het andere uiterste.
Leuk om in India zwaar beladen door een stad te scheuren.
Dan zou ik toch eerder een Moto Guzzi kopen, zit in mijn ogen in dezelfde hoek
michaelras zegt
@hehe: Royal Enfield verkocht in NL meer motorfietsen in 2019 dan Moto Guzzi.. Overigens vind je een Guzzi nieuw niet onder de €10.000, helaas
tstile zegt
24 pk is nog niet het uiterste hoor :p In Duitsland zijn hobbyisten die oude Enfields ombouwen naar diesel. Daar gebruiken ze dan van die kubota / lombardini etc 1 cil dieselmotoren voor.
10-15 pk en een verbruik van 1 op 80
Blijkt dat ze uit de fabriek ook met diesel te krijgen waren
https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_motorcycle#Royal_Enfield
johnhert zegt
@tstile: In India doen ze dit ook al tientallen jaren. Verder is de Bullet in India dé motor. Althans de laatste keer dat ik er was, was 6 jaar geleden en toen was KTM er ook al hard aan de weg aan het timmeren..
kruij zegt
Zijn heel functioneel, vrouw en twee kinderen passen erop
janvh zegt
In India wordt je echt dood gegooid met dit model.
mashell zegt
Ik geloof dat ik tijdens mijn reis door India meer Royal Enfield motorfietsen op de foto gezet heb dan tempels. Wat zijn deze toch ontzettend mooi.
bruinwerker zegt
Indiaans discount modelletje, mij niet gezien.
Gulli zegt
Ze zijn niet snel maar nog steeds bulletproof. En als het wel stuk is kun je het ook makkelijk fiksen
ericd zegt
De RE Continental (vooral met klein stuurkuipje) is een beauty en doet sterk denken aan de café racer die veel zelfbouwers nastreven.
Dale zegt
Vorig jaar was ik voor 6 dagen in Mumbai….daar heb ik heel veel Classic 500’s gezien en ook kunnen horen tussen al het kabaal wat er is in die stad.
Eenmaal thuis begon het toch een beetje te kriebelen en dacht ik laat ik eens een proefles nemen op de motor om te kijken of het wel iets was….en oh ja het was zeker wat.
Die avond na mijn eerste les (try the bike) meteen kleding gekocht en een schema gemaakt om te gaan lessen.
Ik had mijn eerste les op een zaterdag en wat was dat geweldig nooit geweten dat ik het zou gaaf zou gaan vinden. Die middag meteen naar een dealer gereden MVM De Meern om jawel mijn vader een testrit te laten maken op een Royal Enfield Classic 500, hij vond het heel fijn rijden.
Hij heeft zelf een Suzuki Bandit 1200 dus het is wel een hele andere type motor maar hij was (is) onder de indruk.
Ik heb meteen mijn handtekening gezet onder een Gunmetal Grey Classic 500.
Op vrijdag 13 maart dit jaar heb ik op de valreep (corona) mijn rijbewijs gehaald in 1 keer mijn hemel wat was ik blij en ook opgelucht.
Ik kon nu voor de eerste keer rijden nadat deze 3 maanden in schuur heeft gestaan en wauw wat een mooi nostalgische machine is het om te mogen rijden.
Je krijgt echt veel bekijks en ook mensen die op je af komen lopen met de vraag welke motor het is en hoe oud….oud oh ja hij is oud maar wel 3 maanden oud :)
Natuurlijk verwacht niet de finesse van een mooie rustig lopende motor want er zit een vibratie in het geheel maar dat is toch ook zijn karakter en het gevoel dat je wilt hebben van toen. En nee ik kan dat niet weten want ik ben nog maar 41 jaar maar ik begrijp het wel.
Er zit geen toerenteller op geen benzine meter dus alles is op gevoel en rekenen van hoeveel er in de tank zat. Ja er gaat wel een lampje branden en dan heb je nog ruim genoeg km’s. Ik heb nu iets over 3000km gereden en ik zit op zo 1 op 28 maar goed 27pk / 1 cilinder en 194kg is ook niet heftig.
Met andere woorden het is een prachtige machine om te mogen besturen maar het moet wel je ding zijn want scheuren zit er niet in maar goed dat weet je ook als je dit koopt het gaat om puur genieten en een lach op je gezicht als je erna kijkt of op zit.
Groetjes Dale
johnhert zegt
@Dale: Mooi verhaal, klinkt bekend. De echt oude 350’s lopen nog veel mooier dan de nieuwere met injectie. Ik huurde een oude bullet 350 voor 9 weken in India. Mooiste tijd van mijn leven…
205GTI16 zegt
2,5 jaar gewerkt in India…
Enige mooie van dat hele land was het geluid van de Royal Enfield
robinbe zegt
Leuk dat jullie ook schrijven over motorfietsen. Nu nog alles leuk op video zetten en dan wordt het helemaal leuk. Liefst wel met dezelfde losse, zotte en humoristische stijl als jullie auto video’s!
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Gisteren toevallig eentje gespot bij een tankstation in Duitsland. Was omgebouwd naar diesel! Schijnt steeds vaker te gebeuren. @michaelras wellicht eens een artikel over schrijven? Motoren op diesel?
Doerak zegt
Leuk artikel, echt leuk. Heb sinds deze zomer de RE Himalayan. (single cilinder – long stroke-), 411cc, 24,5 pk). Eerste motor, beginnende rijder van 50-plus categorie). Ik wil gewoon rustig touren, niet een motor die meteen je arm d’r af rukt als je gas geeft. En daar is die helemaal geschikt voor. Echt fantastisch 5.000 km in twee maanden. Gravelpaadje of oneffenheden : easy peasy. Spullen meenemen: makkelijk veel bagageopties ook van aftermarket leveranciers zoals Givi, Sw-motech, kriega. Een fijne motor (gekocht via de dealer in Ammerzoden; van Doorn motoren). Goede service echt goed. Ze kwamen de motor afleveren bij mij in Z-limburg. Onderhoudsbeurten gedaan. Netjes echt goede service. En: betaalbaar in aanschaf , onderhoud én gebruik (bv 1 op 31). En je kunt vrij veel zelf doen. Een fijne motor. Werd eerst voor gek versleten door vrienden en de rijschoolhouder… maar nu zijn ze onder de indruk. Krijg ook veel ‘duimpjes’ onderweg. Reviews en indrukken te over op youtube: Inderdaad Itchy boots, maar ook GS vintage (youtube channel), of Nathan the postman.. en meer. Het waren ook die reviews en indrukken die me overgehaald hebben. Geen seconde spijt. Big smile van begin tot eind en van oor tot oor. Voldoet helemaal aan de verwachtingen. Als je maar niet verwacht dat je er een paar uur mee op de snelweg zult cruisen… hij is niet snel (bij 110 houdt het zo’n beetje op) en vrachtwagens even snel voorbij moet je ook vergeten… dat moet ’van te voren ingepland’ worden. Slotsom: na 5.000 km; ontzettend leuk. Fijne motor; goede dealer (helaas niet in de buurt), betaalbaar en een hoge fun-for-euro ratio.
hfdude zegt
Ik woon in India en heb net een royal enfield gerestaureerd. Leuke motoren maar helaas is de kwaliteit ook vandaag de dag nog belabberd. Alleen geschikt tot 80 km/u en dan tril je er al af. De nieuwe Enfields kosten hier in India allemaal tussen de 2200,- en 3500,- euro. Dat is dan wel weer leuk. Mn andere fiets is een KTM Duke 390. Word ook hier in india gemaakt, koste destijds (2017) nieuw 2600,-