Lekker cryptisch, maar ze zijn gestrand bij Route Mobiel.
Soms word je er op pijnlijke wijze aan herinnerd dat je ouder aan het worden bent. De Ferrari F430, Volkswagen Golf V GTI, BMW 1 Serie, Volvo S40, Mercedes-Benz CLS en de Maserati quattroporte werden allemaal in 2004 geïntroduceerd (net als Autoblog, overigens). Dit terwijl de genoemde auto’s niet als enorm belegen overkomen, zijn ze al weer (bijna) 17 jaar oud.
Route Mobiel
Nu we het toch over de Maserati’s hebben, er kwam ook een pechhulpdienst bij, 17 jaar geleden. De naam was Route Mobiel. Het concept: ze reden met gele busjes door het land. Als je lid was en pech met de auto had, kwam er zo’n busje met monteur om je weer op weg te helpen.
Dat klinkt als een enorm bekend concept, daar de ANWB min of meer exact hetzelfde deed (en doet) met de wegenwacht. Route Mobiel was het geesteskind van Michiel Muller, die je ook kan kennen van de Tango budget-tankstations. Oh, en het management van Verstappen kent hem van de Picnic online-supermarkt.
Agressieve campagnes
Met veel bombarie en een aggressieve campagne wisten de uitdagers een behoorlijke voet aan de grond te krijgen. Ze wisten veel leden weg te lokken bij de ANWB, alsmede hun directeur.
Het is nu alleen helaas over en uit voor Route Mobiel. Dat melden de Wegenwacht-uitdagers op hun eigen website. Na een voortvarende start leek de klad erin te komen. In 2006 werd de toko overgenomen door verzekeringsreus Reaal. Het hoogste aantal leden was zo’n 250.000 leden. Dat lijkt veel, maar de ANWB heeft bijna 4.700.000 leden, aldus de, eh, ANWB.
Bestaande Route Mobiel-leden
Nu Route Mobiel stopt, is het niet meer mogelijk lid te worden, uiteraard. Voor de bestaande leden verandert er vooralsnog niet veel. Alle contracten worden gewoon uitgediend. Dus als je lid bent van Route Mobiel en je hebt pech, wordt je nog gewoon geholpen. Echter, wanneer het contract afloopt, kan het logischerwijs niet meer verlengd worden. Mocht je lid zijn van Route Mobiel en met vragen zitten, check dan deze FAQ-pagina even. Wil je geen lidmaatschap op een pechhulpservice, bekijk dan hier alle Suzuki Celerio’s op Marktplaats.
basman147 zegt
Waren in het begin ook vrij veel klachten over als ik het me goed herinner. In principe werd je namelijk altijd weggesleept en bij een garage in de buurt gedropt.
Gelukkig zelf maar een keer de ANWB nodig gehad (20 jaar Alfa’s, en maar 1 keer de ANWB nodig, it’s a miracle!) en goed geholpen, dus geen reden om over te stappen.
Turbo S zegt
@basman147: ik heb de afgelopen 26 jaar 4 Alfa’s gehad (33, 146, GT, 159) en nog nooit iets aan gehad. Wel altijd netjes bij de dealer onderhouden. Mijn ervaringen zijn dus uiterst positief over het merk Alfa Romeo.
stekel zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toniominestrone zegt
@stekel: oef, beetje stekelig.
stekel zegt
ik doe mijn best
Groninger zegt
@Willeme : Celerio’s zijn zeker niet onverwoestbaar. Wij hebben er 2 gehad als koeriersauto en zijn vaak genoeg stuk gegaan. Trouwens de RX-849-B laten staan want dat is 1 van die 2. Is trouwens terug naar de leasemaatschappij gegaan met flinke schade voor en aan de rechterzijkant. Staat nu te koop op Marktplaats.
BerlingoHdi zegt
@groninger: En vond ze veel te licht en gevoelloos sturen.
Groninger zegt
@berlingohdi: ze reden dramatisch. Als je het gas los liet bleef ie nog een seconde gas geven. Stuurde vreselijk en voelde ontzettend cheap aan (is ie natuurlijk ook). Maar de C1’s die we nu hebben rijden zijn veel meer auto voor hetzelfde leasebedrag!
BerlingoHdi zegt
@groninger: Lijkt meer Indiaas dan Japanse kwaliteit, Helaax hebben meer Aziatische auto’s last van dat continu moeten bijsturen in de middenstand, wij hebben onze Yaris hierom ingeruild op een Fiesta
Mark zegt
Eens, hier eenzelfde ervaring. Ingezet als goedkope daily (vanaf nieuw 40K mee gereden), maar in twee jaar tijd toch 3x mee teruggeweest naar de garage buiten onderhoud om. Een flink krakend geluid uit de veerpoot linksvoor (zat vuil in volgens de dealer?), de airco die er na 8 maanden mee ophield, de eerste rit al een knopje afgebroken van het stuurwiel, een inhoudende motor op de snelweg en het allerergste, het weigerende start/stopsysteem. Dit laatste vertaalde zich door wel uit te gaan, maar niet meer te starten. Hierbij moest het contact helemaal uitgezet worden, en na een paar maal proberen te starten werkte het vaak wel weer.
Begrijp me niet verkeerd, hij was zuinig ( 1 op 25 geen probleem) en ruim, maar daar hield het wel op. Zeker niet de Japanse kwaliteit waarom o.a. Suzuki bekend staat
Robert zegt
Wordt Route Mobiel nu pas beëindigd? Ik dacht dat die toko al lang geleden een stille dood was gestorven. ‘Vroegâh’ zag je nog wel eens een busje van ze rijden, maar ik heb ze al in geen jaren(!) meer op de weg gezien. Terwijl ik vóór de corona-crisis toch zo’n 25-30 duizend km/jaar reed.
De reden dat het geen succes is geworden mag duidelijk zijn; ze sleepten 90% van de gestrandde auto’s naar de garage, waar de wegenwacht er juist prat op gaat dat ze 90% weer zelfstandig op weg helpen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Vroegãh was ik ook lid van de ANWB, een paar keer dankbaar gebruik van gemaakt en competente monteurs altijd. Sinds de afgelopen 10 jaar heb ik alleen maar jonge auto’s gereden met ‘gratis’ pechhulp vanuit de dealer. Nog geen gebruik van hoeven maken tot nu toe, maar volgens mij komt gewoon de ANWB als ik het pechnummer van BMW bel.
Robert zegt
@F36GC: kan goed kloppen, volgens mij komt meer dan de helft van alle 4,7 miljoen ‘leden’ op het conto van grote fleet-owners en dealerorganisaties die de 24/7 pechhulp aan de ANWB uitbesteden.
sr20det zegt
@F36GC: dat, of er komt direct een Berger.
crashingduke zegt
@F36GC: Klopt. Die nummers komen bij dezelfde centrale uit. En de ANWB komt je ook helpen.
Dutchdriftking zegt
Tja, ze deden alleen maar auto’s jonger dan 15 jaar, en dat is waar de schoen wringt. Jonge auto’s gaan niet zo snel kapot, en hebben vaak een pechhulp vanuit de dealer, garage groep of verzekeraar. Auto’s die hier buiten vallen maar nog geen 15 jaar oud zijn worden steeds minder verkocht onder particulieren. Particulieren kopen of goedkoop en oud, (liefhebbers, uitzonderingen en autobloglezers natuurlijk niet) of gaan voor private lease. Kortom, de wereld veranderd en Route mobiel veranderd niet mee. Dan is het wachten tot je geen klandizie meer hebt.
utregcity zegt
Wat een pech. 😱
scott zegt
Toen ik nog in mijn RR P38 reed, heb ik mijn ANWB geld er wel uitgehaald. Nu toch maar opgezegd na wat gedonder. Als je pech hebt kan je beter de dichtstbijzijnde garage bellen.
bart zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
z3cabby zegt
@bart: Als je een gesloten vraag stelt, hoor je wel even af te wachten tot iemand daar ja op heeft gezegd alvorens de schrijver van het stuk de les te lezen. Dat vind ik tenminste, als medetaalnazi. Je intentie is goed en respectabel, maar je bereikt hier niets mee. Het gros van de lezers had het niet eens gezien. De rest denkt ‘boeien’ en gaat verder met zijn leven.
pomoek zegt
De ANWB. De enige nog overgebleven ouderwetse dienstverlener van vroeger. Besnorde mannen die vriendelijk maar zwijgzaam je weer op weg helpen. Gelukkig hebben die de marktwerking weten te weerstaan. Natuurlijk betaal ik jaarlijks teveel geld aan die jongens. En wat dan nog?
fromtheg zegt
@pomoek: bedankt voor het verwoorden van m’n gedachten.
autoblogger zegt
Jammer, ze hebben me altijd goed geholpen!
jaleukhoor zegt
@willeme De laatste alinea heb ik erg om moeten lachen!
-edit: thanks! is inmiddels gefixt-