Omdat 350 pk in je hatchback niet genoeg is.
De Ford Focus RS (rijtest) is van zichzelf al geen stakker, maar er zijn altijd mensen die menen dat het wel een tandje extremer kan. Zoals Roush, de bekende tuner van alles wat met Ford te maken heeft. Zij hebben de hothatch opgevoerd tot 500 pk, zodat je een beetje lekker met het verkeer kunt meekomen, zeg maar.
Normaal gesproken komen de pk’s uit een 2,3 liter Ecoboost, maar daar viel volgens Roush geen eer meer uit te behalen. Daarom is er een ander blok van Ford Performance ingegooid, ook met 4 cilinders, maar meer is daar niet over bekend. Verder hebben ze de ECU behoorlijk aangepast en is er een ander koelsysteem gemonteerd. En om die 500 pk een beetje in bedwang te houden, zijn de remmen aangepast, evenals de schokdempers, zijn er 19 inch wielen gemonteerd en is de aerodynamica aangepakt.
Klinkt allemaal geweldig, er is alleen 1 maar… De auto is een showmodel en het is nog niet bekend of Roush de upgrade ook daadwerkelijk aan klanten gaat leveren. Misschien als we ze allemaal een lief briefje sturen, dat het dan allemaal gaat gebeuren? We gaan het zien!
vetnek zegt
Los van het bizarre vermogen zijn de looks erg fijn om te zien!
janmetdelangeachternaam zegt
@vetnek: totdat je het interieur ziet
vetnek zegt
@janmetdelangeachternaam:
Niks mis mee in mijn optiek, uiteraard zijn smaken verschillend maar ik ga liever voor prestaties dan looks en technische frutsels. Voor pak ‘m beet de prijs van een Audi S3 rij je een RS3 zoek die ca. €20k meer kost.
Stel dat de Focus RS net zo duur zou zijn als een RS3 zou ik ‘m nog kopen, puur om geen zaken te hoeven doen met PON als de remmerij ’t begeeft ;-)
janmetdelangeachternaam zegt
@vetnek: nee maar zeg nou zelf, van dat interieur zowel als het infotainment schrik je je dood. Als Ford zijnde kan je dit echt niet meer op de markt brengen naar mijn mening
moveyourmind zegt
@janmetdelangeachternaam: @Desjonnies had laatst een mooi anekdote over een kennis van hem die in een snelle Subaru reed:
Als de Sub op de brug stond wees die kennis naar de techniek om er trots bij te vertellen: “als je dit ziet snap je dat er geen geld meer over was om aan vormgeving uit te geven.
Deze uitspraak gaat ook een beetje voor de snelle uitvoeringen van de Ford Focus op. Het mooiste zit onder de kap en onder de auto. Bovendien heeft deze Roush-versie een fantastisch infotainmentsysteem van maar liefst 500 pk. Meer heeft een mens niet nodig.
davelepeef zegt
@janmetdelangeachternaam: het is gewoon een snelle Focus hè, geen Audi A6. De auto voor Jan met de pet. Waarschijnlijk werkt het prima, en ja, er zal beter zijn. Maar vooral ook duurder. Wat betreft techniek biedt het wél een hoop – precies wat de bedoeling is.
rufctr01 zegt
@davelepeef: een A6 is toch gewoon een luxere VW Passat?
davelepeef zegt
@rufctr01: dan nog is een Passat een stap hoger op de trap dan een Focus… Bedoel dat het type auto gewoon een basic auto is, lage middenklasse zelfs, als ik me niet vergis! Daarin is gewoon niet alles top, daarin worden compromissen gemaakt. Buiten dat leveren ze vast spullen die niet naar iedereens wens werken, maar feitelijk gewoon prima hun functie vervullen. Een leren fauteuil zit lekker maar een klapstoel werkt ook ;)
klotskuukske zegt
@vetnek: +1 voor je naam. Doei.
viezefreddyw zegt
Hij ziet er wel erg vet uit hoor! Dik ding. En 500PK zeg… Gewoon in een hot hatch he. Meer dan een F430, evenveel als de eerste Gallardo en dat waren supercars van 10 tot 12 jaar geleden. Bizar eigenlijk.
lekbak zegt
@viezefreddyw: wat ben je toch ook een armoedzaaier met dat slagroomkloppertje achter je stoelen hè ;-)
Het is inderdaad tamelijk bizar hoe ver ze tegenwoordig gaan met die vermogens…
viezefreddyw zegt
@lekbak: Nou, inderdaad. Gewoon niet leuk meer zo.
E550 zegt
@viezefreddyw: ik kan mij daarnaast niet voorstellen dat het lang goed blijft, 500 pk uit een 4-cilinder…
guusboum zegt
Ander blok? Nog wel een vier cilinder? Veel sterkere blokken dan de 2.3eco kun je van Ford er niet in stoppen lijken, of eentje uit de racerij. Of een ouder type, Cosworth bijv., wat ook weer onlogisch lijkt.. Maar ja, 500 pk jongens, waanzinnige group B vermogen specs voor een straat hot hatch!
bakker zegt
@guusboum: ik zit dan te denken aan een behoorlijk getuned ford duratec blok, met cosworth onderdelen. Of ligt er al een duratec blok in?
davelepeef zegt
@bakker: je zit in het verleden joh, sinds 2010 wordt overal een ecoboost in gehangen. De duratec is top maar is al vrij oud
rob5nismo zegt
De mogelijkheid is er dus nu nog de cijfers uitdenken of het wel rendabel is
vegelien zegt
Iemand een idee wat de inhoud van het blok is wat er nu in zit?
pinut187 zegt
Maar wat voor blok ligt er nu dan precies in? Ziet er verder aan de buitenkant niet echt heel spannend uit..
Dutchdriftking zegt
En welk ander blok ligt er in?
shalomleon zegt
Allemaal leuk enzo maar als hij toch enkel op de beurs vloer staat, in vredesnaam waarom…..? Kan er net zo goed een 1.0 blok inliggen
Dutchdriftking zegt
@shalomleon: en daar dan 500pk uit halen……..
Rob zegt
@shalomleon:
Beetje peilen of er behoefte aan is. En nee, dan kun je niet aankomen met een showmodel met een 1.0 blok. Tis wel SEMA hè.
shalomleon zegt
@Rob: tja zolang de kap dicht zit…. ik heb ook een mooie auto, zeg ik toch ook dat hij snel is. En nu iedereen: wow oew, gaaf, poster, 0-300 in 2.5 seconden enzo
Rob zegt
@shalomleon:
Zo stom zullen ze bij Roush niet zijn denk ik. Toch wel een grote naam in dat wereldje. Ze kunnen wel iets zeg maar. Laat ik het zo zeggen; het zou me verbazen en teleurstellen als Roush dat zou doen.
bullzeyersn zegt
Zet maar neer. Kleuren en velgen matchen. Subtiel maar toch opvallend genoeg
rob636 zegt
Yes please!
misterdrogba zegt
500 pk uit een 4-cilinder.. bizar gewoon. Een paar keer zonder warm rijden revven en je mag terug voor een blokrevisie.
thomasthomas zegt
@misterdrogba: valt wel mee mercedes amg 45 heeft er ook 380 en met volledige garantie. Er is veel veranderd laatste 10 jaar (sterke materialen, nieuwe technieken enz enz).
fasteddie zegt
500pk? …! doet me denken aan de sierra’s en escorts van weleer. Zouden ze dan echt een cosworth YB motor erin gelegd hebben? :-)
Verder mooie kar maar ik mis toch een beetje de wide body die bij zo’n auto hoort.
Rob zegt
Ford heeft sinds vorig jaar zoiets als de EcoBeast. De 2.3l maar dan voor hot-rodders, tuners en anderen die heel veel vermogen willen:
http://www.stangtv.com/features/sema-coverage/sema-2015-ford-performance-uncages-the-2-3-lieter-ecobeast/
Denk dat Roush, die vrij korte lijntjes hebben richting Ford, daar op doelt met een “ander blok van Ford Performance”. Al spreekt de link over 600 a 700 pk….. En veel meer is er ook niet over te vinden…..
E34M5Touring zegt
@rob: Die staat nog niet tussen de beschikbare crate engines op zowel Ford, Ford Performance en Roush.com. Ik kan er verder ook niks van vinden. De enige 4pitter die op de crate engine site staat is de oude 2.0l uit de vorige ST. Die EcoBeast motor ken ik, maar is die al beschikbaar voor publiek?
E34M5Touring zegt
@rob: M6009-23EB, Parts nummer voor de motor is al bekend, zou in maart/april 2016 gekomen moeten zijn. Zie er op de Ford site niks van terug, partsnumber komt ook niet overeen aldus de Crate engine site.
Rob zegt
@e34m5touring:
Eerst wat ik deed bij dit artikel, de site van Ford Performance opstarten ;-)
Maar inderdaad, beetje vaag allemaal. Misschien dat deze Roush een proefballontje is, dat de boel nog in ontwikkeling is?
E34M5Touring zegt
@rob: Ik sprak op de dragstrip in de US een kerel die bewust zo’n EcoBoost had gekocht om te kijken hoe ver hij kon gaan, die zat op 600+ pk in een Mustang. Dus die motor kan blijkbaar zotte waarden aan. Op veel van de sites en fora over die motor spreken ze zelfs van 700pk. Maar ik zie hem nog nergens terug, wellicht is dit met Ford op de achtergrond gedaan. Roush levert z’n spul gewoon via de dealer dus die connectie is er overduidelijk.
Foramen zegt
@E34M5Touring: dit stond zelfs bij Ford op de stand samen met een 6 a 7 andere Focussen en snelle Fiestas. Zal in opdracht van Ford geweest zijn om iets geks te maken.
T16 zegt
@rob: Ford Performance shortblock assembly is eigenlijk enkel in 2,3 l voor de Fox-body’s te krijgen.
Dat zijn de Mustangs uit de jaren 80 en dat is uiteraard RWD techniek.
Dit performance blok noemen ze inderdaad de Eco-Beast.
Nu kan ik me voorstellen dat er veel overeenkomsten zijn met het 2,3 Eco-Boost FWD blok.
Als je die internels overzet dan krijg je een FWD Eco-Beast.
Rob zegt
Ik vond dit nog:
https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2016/09/30/2016-sema.html#fiesta-and-focus-2016-ford-focus-rs-by-roush-performance
mrrallycross zegt
Hebbon!
dedon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
O.T.: Lijkt me onzin dat er niet meer uit die 2.3 te halen is. 8 jaar terug haalde JD dat ook al uit een 2.0TSI.
mperformance zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autodrome zegt
Roush Rocket
nautique206 zegt
Het zal ongetwijfeld goed rijden, maar ik vind het er niet uit zien
peug206 zegt
@nautique206: rechte lijn ja. Bocht: te veel power. Zwaartepunt ligt te hoog, al is het niet de zwaarste auto.
focusrs1 zegt
Leuk 500pk eronder… mehr ist immer besser…
Btw onder de stock RS zit ook 19″.
davelepeef zegt
Een V6 heeft óók vier cilinders…
T16 zegt
Nieuwe tune voor standaard 2,3 liter blok. Heeft potentie zat!
Full-Race: Focus RS 2.3L twin scroll turbo kit, front mount intercooler and aluminum charge
pipes, 3” turbo back dual exhaust system, 3” cold-air intake system, crankcase catch can
• Wavetrac front differential (LSD)
• The DriveShaft Shop upgraded CV axles and 1 piece carbon driveshaft
• BorgWarner EFR 76/70 internal wastegate turbocharger
http://www.topspeed.com/cars/ford/2016-ford-focus-rs-by-roush-performance-ar174998.html
Base Vehicle
2016 Ford Focus RS
2.3L I-4 EcoBoost engine
6-speed manual transmission
Modifications
Powertrain
Ford Performance shortblock assembly
ROUSH Performance enhanced cooling system
ROUSH Performance calibration producing 500 horsepower
Chassis
PFC Brakes slotted brake rotors
ROUSH PerformanceTrakPak 3-way adjustable suspension with camber plates
Wheels & Tires
Continental ExtremeContact Sport (255/35/R19) tires
ROUSH TrakPak light-weight weld forged (19”x9”) wheels
Exterior
ROUSH TrakPak: Front splitter, rear wing, side splitters, diffuser, custom graphics stripes, front tow hook, hood heat extractors, ambient grille lighting, custom painted side rear view mirror caps
XPEL STEALTH paint protection film
Interior
ROUSH Performance black shifter ball and performance pedals
T16 zegt
@t16: Ford Performance shortblock assembly is eigenlijk enkel in 2,3 l voor de Fox-body’s te krijgen.
Dat zijn de Mustangs uit de jaren 80 en dat is uiteraard RWD techniek.
Dit performance blok noemen ze Eco-Beast.
Nu kan ik me voorstellen dat er veel overeenkomsten zijn met het 2,3 Eco-Boost FWD blok.
Als je die internels overzet dan krijg je een FWD Eco-Beast.
amimuscle zegt
ik heb altijd al n zwak gehad voor rappe fordjes maar dit vind ik wel n heule lekkere jammer dat zoiets voor jan de werman helaas onbereikbaar is
Freewarefreak zegt
Ik blijf het een lelijk ding vinden. Snel, goed, wegligging, zeg ik niks van. Gewoon lelijk ding. Check het publiek in de foto’s. Er kijkt er geen een naar deze auto. Nuf said.
tvr1974 zegt
Nu nog even een station uitvoering hiervan en we kunnen RSjes (RS3/4/5/6/7 enz) gaan pesten op de snelweg…. lol. Ben wel benieuwd wat het allemaal gaat kosten.
Nu ook nog hopen dat er tov de ST nog wat gebeurt. Persoonlijk zou ik zeggen dat Bi-tdci blok uit de Mondeo moet toch ook in de Focus passen en met wat “tweaken” moet er uit dat blok ook rond de 250pk te halen zijn?
lijkt mij persoonlijk best wel wat…