De crisis spaart niemand, maar een faillissement van Mercedesverkoper van Dijk, absoluut een begrip in de Maasstad, kwam voor velen als een behoorlijke verrassing.
Autobedrijf J. van Dijk en Dochters werd in 1964 opgericht door John van Dijk, en heeft derhalve zijn 50-jarig jubileum net niet gehaald. Volgens RTV Rijnmond zijn er inmiddels twee curatoren op de zaak gezet, en wordt gekeken of een doorstart mogelijk is.
De dealer, in stad en ommelande bekend, heeft zijn bedrijfspand langs de A20. Iedereen die wel eens over de Ring rijdt zal het kennen. Naar verluidt haalde schuldeiser ING gisteren al een deel van de inventaris weg, en na zo’n actie is een faillissement/sursceance een formaliteit.
De website is inmiddels op zwart gegaan, en dat is voor nu alle informatie die we kunnen geven. De komende weken zal het een en ander zich wel uitkristalliseren.
Op autojunk zijn diverse spots bij van Dijk te vinden, in het verleden stond er onder andere de gepantserde penoze-Passat W8 (je weet wel, deze) van Willem Holleeder te koop.
Ook had van Dijk divers dik Brabus-spul en Maybachs in de showroom.
Update – Kopfoto vervangen door een recenter exemplaar.
Update 2 – Alles op de trailer:
v8biturbo zegt
ziet er ook niet echt gewild uit
fep739 zegt
@v8biturbo: voor mij was die ‘en dochters’ toch al een reden om eens te stoppen :p
bozewolf zegt
Als dát het bedrijfspand is kan er toch niemand verbaasd zijn dat die toko is omgevallen?
Ziet eruit als een Soviet kazerne 50 km ten noorden van Vladivostok. Niet als een een Benzo dealer.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Hij had ook voor een paar miljoen zo’n glaspaleis neer kunnen zetten. Is een hoop dealers ook goed bevallen……
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Ze hoeven er niet meteen een natte architecten droom van te maken, maar dat pand op de headerfoto is een vervallen puinzooi. Kijk naar die gevel dan met de periode-correcte vieze vlekken.
Vladivostok.
jrk68 zegt
@bozewolf:
Dat pand daar zat hier niemand mee, het is nu wel paniek bij onze penose en taxichauffeurs.
Die zitten met de handen in het haar met de vraag waar ze nu hun Benzen vandaan moeten halen. Daarbij is de eerste groep ook zijn favoriete ontmoetingsplek kwijt.
Kortom kommer en kwel hier in 010.
BJ zegt
@jrk68: Dat zal wel meevallen met al die Rogam dealers in Rotterdam en omgeving
jrk68 zegt
@BJ:
De vraag is of dat volk zich thuis voelt tussen het publiek dat bij Rogam over de vloer komt, dat is in mijn beleving toch van een ander niveau.
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Zo te zien liggen d’r zelfs ruiten uit…
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Hoe oud is die foto. Een paar weken geleden hing er nog een megaposter van de nieuwe CLA. En wat betreft dat pand, Mercedes Benz bepaalt hoe jouw pand er uit ziet (huisstijl, verplichte promotie en aankleding etc.) jij mag het enkel financieren.
Toen Benz besloot Maybach af te stoten zijn een paar Merc dealers naar hoofdkantoor gegaan met de rekening van de verplichte verbouwing aan de showroom om Maybach te mogen verkopen. Daar krijgen ze 20% van terug. Op een gemiddelde investering van een miljoen…
Daarbij komt nog dat wellicht klanten het appeal van het pand wat ondermaats vinden, ik snap je punt ook wel, t’is geen toonbeeld van perfectie. Maar moet je dan is een flinke nieuwe showroom bouwen en de uurtarieven iets omhoog gooien. Dan staan ze aan je balie met lulkoek als, zozo nou snap ik wel waarom jullie zo duur zijn, of de geweldige, dat heb ik zeker betaald. En wat was er mis met het oude pand bla bla bla. We willen allemaal Cappuccino bij het wachten met plasma’s voor het nieuws. Maar wel voor 5,- per uur…
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Nouja als die foto niet up to date is moeten we boos naar smoke kijken.
Ik heb het ook niet per se over een -nieuw- pand. Maar je kan de oude toch wel netjes onderhouden? Af en toe een likje verf enzo.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Daar ben ik het ook wel mee eens. Het ziet er niet supergelikt uit op de foto. Maar ik weet niet of die recent is.
pand zegt
@E34M5Touring: de foto is niet recent het pand ziet er op het moment gewoon verzorgd uit. Ik schrok toen ik de foto zag hoe het er in vergelijking met de werkelijkheid uitzag.
bozewolf zegt
@pand: Ok, dan moeten we dus boos naar smoke kijken met z’n Daily Mail sensatie foto’s.
*kijkt boos naar smoke*
Ben jij het gebouw zelf trouwens? ‘Pand’…
…
Ik ga al =(
pand zegt
@bozewolf: idd smoke had iets meer tijd aan foto’s opzoeken kunnen besteden, maar dit laat ook wel weer zien hoe autoblog echt is. Ik ben zelf niet het pand, ik was zo’n mooi glazen pand met allemaal leuke AMG’s geweest(wat een humor heb ik toch).
sir_smokalot zegt
@pand: Als gezegd, foto komt van Streetview, ik kom zelf nooit in Rotterdam, dus zou niet weten hoe het er uit ziet :s
Was niet bewust, niet achter alles zijn kwade intenties te zoeken. :)
pand zegt
@sir_smokalot: ik zoek er zeker geen slechte bedoelingen achter. Het :”zo laat het zien hoe autoblog echt is” was bedoeld dat het af een toe bij jullie een goed georganiseerde boel is, net zoals elk ander bedrijf en dat met jullie humor erbij maakte het tot die reactie. Ik lees ook altijd graag jullie stukjes(anders zou ik ze wel bij de concurrenten lezen). Ook snap ik dat die foto wel goed bij een faissement past dus dat je niet verder hebt gezocht. Al mijn reacties zijn nooit met negatieve bedoelingen, het komt misschien zo over aangezien je niet de intonatie van je stem kan laten horen. Ik hoop zo mijn reactie goed uitgelegd te hebben.
stirling zegt
@pand: ok slijmbal, je krijgt geen ban.
Oops, misschien, krijg ik er nu wel 1.
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Zie reactie @pand:
yerrie zegt
@E34M5Touring: Nou rij ik er niet iedere dag langs maar volgens mij klopt dat groen helemaal niet en is dat blauw (tegenwoordig)
agera zegt
@yerrie, @e34m5touring , @bozewolf, @sir_smokalot: en alle anderen: Ik als Schiedammer rijd geregeld langs het pand als ik ga sporten bij David Lloyd naast Blijdorp. De foto geeft een vertekend beeld moet ik wel zeggen, want in het echt is het pand wel indrukwekkend te noemen. Het is geen nieuw of een modern pand, maar schitterend gelegen langs het snelweg met een mooi uitzicht een mooie locatie vind ik dan. En binnen mooi ingericht en vooral groot.
jerone zegt
@agera: En ik maar wachten op een recent plaatje die uit deze discussie zou rollen…
Voor geïnteresseerden: http://www.rijnmond.nl/nieuws/05-06-2013/mercedes-dealer-van-dijk-failliet
reggie-boy_rood zegt
@E34M5Touring: like louwman
StijnB zegt
@bozewolf:
Tja, Mercedes is een merk met (mooie en minder mooie) geschiedenis, het is dan ook logisch dat dealerships geen moderne glazen paleizen zijn maar eerder op een bunker lijken…
reggie-boy_rood zegt
@StijnB: wat is het mindermooie dan?
Jipp zegt
@reggie-boy_rood: de rol die het had in de oorlog misschien? Laatst nog een stuk op AB dat ze zelf foto’s hadden verspreidt met nazi logo’s…
reggie-boy_rood zegt
@Jipp: of het waar is of niet is volgende. Maar geef toe, vrijheid is een volgetankte Mercedes !
Jipp zegt
@reggie-boy_rood: dat daar waar is is een feit, kan je niet omheen.
Daarbij of een volgetankte Mercedes vrijheid geeft, valt wel mee de associatie met Mercedes staat me niet zo.
Liever een ster in mijn voorruit(op dit moment het geval) dan een op mijn motorkap, tegenwoordig in de grill. Mercedes rij ik alleen als ik taxi nodig heb, andere rij ik liever in in mijn ogen kwalitatief minsten zo goede en qua status betere andere Duitsers.
yerrie zegt
@bozewolf: het is geen mooi pand maar deze foto vertekend, het ziet er redelijk uit, niet mooi maar wel schoon/netjes
sir_smokalot zegt
@yerrie: De foto is van Google Streetview geplukt, vandaar. Zal eens kijken of ik wat anders kan vinden.
yerrie zegt
@sir_smokalot: Weet niet of heel rotterdam even oud is in streetview maar mijn appartement is nog in aanbouw op op streetview en dat was toch wel opgeleverd in 2009 dus ik denk dat het minimaal 4 jaar oud is op streetview (ik woon in het centrum dus dat zal eerder geupdate zijn denk ik)
E550 zegt
@bozewolf: Het pand MB pand in Vladivostok is toch een stuk mooier dan dit gedrocht: http://www.mercedes-altair-auto.ru/content/russia/retailer-6/altair_avto/ru/home/passengercars.flash.html
jzaero zegt
@bozewolf: http://www.rijnmond.nl/sites/default/files/imagecache/photo_popup/e/4/van-dijk_262E056F655C8DF1C1257B810035BF9A_0.jpg
kogando zegt
Zo slecht gaat het niet met Mercedes dus de bedrijfsvoering zal niet zo geweldig geweest zijn.
StijnB zegt
@kogando:
Misschien is de premimumvoorkeur bij Rotterdammers niet zo ster(k)
Carreza zegt
Ik ken de dealer zelf niet (zuiderbuur), maar misschien een gevalletje foute investeringen gedaan zoals Kroymans wanneer de crisis toesloeg…
E34M5Touring zegt
@Carreza: Of een importeur die je wagens in de maag blijft splitsen. Verplichte voorraad etc. Reken dr op dat de meeste Importeurs je gewoon blijven pushen auto’s af te nemen en voor te financieren. In Arnhem zat een Opel dealer die nauwelijks de kop boven water hield. Maar Opel bleef wel vrachtwagens met nieuwe auto’s op z’n stoep parkeren. Of meneer die even wil verkopen want de importeur komt er niet vanaf. Oja, en wel ff betalen graag.
tim_vanvlerken zegt
@E34M5Touring: Niet echt een goede vergelijking Opel produceert anders dan Mercedes. Opel doet massa productie Mercedes niet en daardoor krijgen opel dealers waarschijnlijk modellen op de stoep gezet om te verkopen.
dadutchdude zegt
@tim_vanvlerken: Hoe kom je erbij dat Mercedes niet aan massaproductie doet? Dikke onzin!
Laue zegt
@tim_vanvlerken: Mercedes produceert gewoon massa hoor. misschien wel meer massa dan Opel op dit moment haha
tim_vanvlerken zegt
@Laue: Mercedes doet geen massa productie heren, maar mass customisation. Wat in houd dat elke mercedes die van de band rolt verkocht is, en bij opel doen ze het oude massa producitie zoals bijna alle Amerikaanse autobedrijven nog steeds doen. Vandaar dat de crisis bij bedrijven die deze manier van produceren handhaven hard inslaat.
Om een lang verhaal kort te maken opel maakt auto’s die niet verkocht zijn en Medercedes, Audi, Volkswagen etc produceren auto’s die verkocht zijn.
Voor verderen details verwijs ik je graag naar google om LEAN production even op te zoeken. Kan je meteen bestuderen waarom sommigen producten al na twee jaar kapot gaan .
Laue zegt
@tim_vanvlerken: Sounds legit, bron?
Hubert zegt
@tim_vanvlerken:
Onzin.
Mercedes bouwt veel op bestelling maar de gaten in productie worden gewoon opgevuld met “standaard” uitvoeringen.
Er zijn genoeg landen die geen levertijd hanteren maar waar je gewoon een auto naar jouw keuze kunt uitzoeken.
En er zal geregeld ook zo’n batch naar Nederland verscheept worden en verdeeld onder de dealers.
robbie zegt
@tim_vanvlerken: tot op zekere hoogte, maar MB NL krijgt gewoon een quotum van een X-aantal auto’s dat ze moeten afnemen. Dealers krijgen daar vervolgens een mooi aandeel van.
Het is echt niet zo dat als er even geen S-Klasses besteld worden dat de band wordt stilgelegd. Dealers bestellen ook op voorraad en moeten gewoon een X-aantal auto’s afnemen.
Fabrikanten moeten maanden/kwartalen van te voren als weten hoeveel ze moeten inkopen bij toeleveranciers etc dat wordt echt niet allemaal op het laatste moment aangepast op de grillen van klanten.
topless zegt
@tim_vanvlerken:
LEAN is door Toyota bedacht. Doet Toyota dan ook niet aan massa productie?
Jipp zegt
@tim_vanvlerken: LEAN heeft te maken met de optimalisatie van het productieproces.
Je doelt op het KOOP punt, normaal zou dat volgens jou bij punt 3 en hoger liggen, echter zou dit ook betekenen dat er geen nieuwe auto’s in de showroom zouden kunnen staan.
Ieder merk doet aan massaproductie. In zekere zin zelfs merken als Rolls en Ferrari om maar een model in de showroom te hebben staan. Denk aan Ferrari die 2 FF modellen bij munstrhuis heeft staan.
E34M5Touring zegt
@tim_vanvlerken: Zoals gezegd is Mercedes wel degelijk massaproductie. En daarbij gaat het niet om hoe je produceert maar om je importeur. Ford en Citroen bijv. hebben er ook een handje van. Verplichte afname. En dat zijn nooit die supercourante modelletjes. Dus krijg je iets extra financetijd maar zit je wel met een kale uitv. in een mosterdgele kleur met de verkeerde motor, die niemand wil hebben. Nogmaals probeer hier niet Van Dijk recht te lullen. Maar dr zit vaak meer achter dan men denkt.
tim_vanvlerken zegt
@E34M5Touring: Nogmaals, Mercdes doet aan Mass customization en daardoor krijgen dealers geen auto’s op de stoep die ze niet willen. Opel doet aan Mass production wat in houd dat er modellen worden gemaakt die niet kunnen verkocht worden.
E34M5Touring zegt
@tim_vanvlerken: http://www.autoblog.nl/nieuws/hoeveel-afgedankte-audis-tel-jij-hier-58777
tim_vanvlerken zegt
@E34M5Touring: Geloof het of geloof het niet, het zal mij niet interesseren. Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat er dusdanige verschillen zitten in manieren van produceren tussen auto bedrijven.
p.s Goed lezen wat er in het artikel staat.
E34M5Touring zegt
@tim_vanvlerken: Ja die auto’s gaan de markt niet op maar zijn ook niet verkocht. Opgebouwde voorraad heet dat. En ik durf te wedden dat ik nu een Merc showroom in kan lopen en met een voorraad auto weer naar buiten ga. Ik denk dat je je built to order verhaal iets te ver door trekt.
tim_vanvlerken zegt
@tim_vanvlerken: Om mijn argument kracht bij te zetten. Build to order kan ook worden gebruikt om het te verduidelijken. Vergelijk DELL en bijvoorbeeld ASUS. Dell maakt computers naar de specifieke wens van de klant en produceert geen voorraad, ASUS produceert in grote aantallen dezelfde computers. Bij deze kan je Dell enigszins vergelijken met DELL en Asus met Opel.
jzaero zegt
@tim_vanvlerken: zij verkopen ook gewoon voorraad. BMW hier in de stad doet dat ook. Zij doen voor 30% korting 1 series weg en voor iets minder veel korting 3 en 5 series. Het zijn zogenaamde demomodellen, maar wel auto’s van krap 2-3 weken oud en maximaal rond 500km op de teller. Deze modellen hebben ze gewoon staat in voorraad (volgens mij tientallen 114i’s etc). Ook premiummerken moeten volume draaien en daar zijn de goedkope bakjes voor. Een 550i ga je niet in massa produceren nee, maar een 114i of 316i maar al te graag. Zo ook de Mercedes dealer, waar ook genoeg A klasses staan die nauwelijks een maand oud zijn.
AbarthMkII zegt
@tim_vanvlerken: Als Mercedes alleen verkochte auto’s zou produceren. Hoe is het dan te verklaren dat je via Mercedes.nl (http://nieuwopvoorraad.mercedes-benz.nl/voorraad) gewoon een nieuwe auto uit de ‘landelijke’ voorraad kunt uitzoeken? En dan zijn het niet alleen de ‘goedkopere’ modelletjes! Maar van A180 tot aan de SLS AMG.
yerrie zegt
@AbarthMkII: ik had die SLS AMG bestelling gecancelled dus die is vrij gekomen : p
en voor er een internet kiddo gelijk los gaat: dat was een grapje
tim_vanvlerken zegt
@AbarthMkII: Ik zeg ook niet dat er niet uit voorraad kan worden bestelt. Mercedes ( de fabriek ) het merk produceert naar maten er bestelt wordt naar het principe van MASS CUSTOMISATION en niet MASS PRODUCTION. Dat een dealer of importeur een voorraad heeft staat los van de productie manier van Daimler.
Mass production is, allemaal dezelfde auto’s in grote hoeveelheden van de band laten rollen. De optie lijst die je bij Benz kunt aanklikken is Mass customization.
eklasse zegt
@E34M5Touring: check your facts. En wees er van bewust dat Mercedes naast personenauto’s ook bedrijfswagens bouwt. Misschien dat je denk fout daar zit.
E34M5Touring zegt
@eklasse: Ik zeg enkel dat, wat van de voorbeelden in de comments over ‘foute investeringen etc’ misschien wat te snel geconcludeerd zijn. Nogmaals ik ken de situatie niet, ik weet enkel hoe sommige importeurs zich gedragen en kan me voorstellen dat dat bij Merc niet anders is. En aangezien je verplichte voorraad ook uit CL-CLS-S-ML-GL etc bestaat is de investering iets groter dan bij Mazda of Fiat bijv. Als de mensen dan wegblijven zit je wel met een enorme finance post.
mout zegt
Nou, dan voelen ze de crisis nu zeker ook in de onderwereld!
robbie zegt
@mout: yep, blijkbaar zitten er teveel criminelen achter de tralies en gaan er minder mensen met de taxi.
autogek123 zegt
Ben er wel eens geweest. Geen service. Er zijn genoeg MB dealers, dus waarom zou je dan terug gaan naar een slechte? En de lokatie/ pand straalt ook niets uit. Je wil wel een luxe gevoel als je onder de 25000 euro niets mee naar huis kan nemen.
jzaero zegt
@autogek123: je kan voor 60 euro een modelauto van Mercedes kopen.. en misschien wilt de secretaresse voor dat bedrag ook wel nachtje mee..
papa zegt
@autogek123: Hebben ze daar geen smart dan?
jrk68 zegt
@papa:
Bij van Dijk niet, tot een aantal jaren terug was het geeneens een officiële Mercedes dealer maar haalde hij alles rechtstreeks uit mijn Heimat, daarnaast deed hij Honda.
De hint van @mout geeft je een goede indicatie van zijn clientèle.
Hij deed veel uit voorraad en had een flinke vinger in de taxi pap.
Als je ooit in 010 komt moet je maar een op de kentekenplaathouders van taxi’s kijken.
Normale klanten kopen bij Rogam en die doet ook Smart.
stirling zegt
@jrk68: Door een officiële Mercedes dealer te worden was ook een grote “gedwongen” misstap van, van Dijk.
erce zegt
Iemand daar ooit wel eens geweest? Met een trap of een lift naar een aftandse verdieping waar de auto’s uitgestald staan. Uitermate slecht geholpen. De twee andere Rotterdamse dealers (ja, Rotterdam heeft drie Mercedesdealers…) hebben wel allebei een strak pand laten neerzetten. Victoria is volgens mij enkele weken geleden geopend. Niet zo heel raar dat je voor een Mercedes niet meer naar van Dijk ging…
valetparker zegt
@erce: wilde net zeggen, als je dan toch een Mercedes gaat kopen in Rotterdam, dan ga je naar Victoria
Donstil zegt
@valetparker: Als je een Mercedes gaat kopen in Rotterdam dan rij je door naar Oud-Beijerland en ga je naar Wust ;)
circlestorm69 zegt
@Donstil: nou nee hoor. Wat een rot bedrijf is dat.
Ik kwam daar in 1998 om een Vito te kopen voor mijn punk bandje waar ik ieder weekend (ook over de grens) mee speelde. Ik reed in die tijd 50-60.000 per jaar en wilde een goed busje.
Nou heb ik daar een uur met een vriend rond gelopen, maar een jongen van 26 in een spijkerbroek en een t-shirt nemen ze niet serieus, dus na twee keer vragen of ze me konden helpen konden ze de spreekwoordelijke middelvinger krijgen en heb ik een busje van een ander merk gekocht!
jrk68 zegt
@valetparker:
Victoria is inmiddels op gegaan in Rogam.
Svda zegt
@erce: Victoria is al een tijdje open in Charlois
mits zegt
@dahlback: het is al een tijdje rogam in charlois
stirling zegt
@erce: Daar heeft blijkbaar niemand zich aan gestoord in die 49 jaar.
carlbenz zegt
Ik dacht dat deze dealer al meer dan 10 jaar niet meer van de familie v Dijk was maar van Mercedes zelf? en John al enkele jaren in Monaco woont.
Ik denk dat ze met dit pand destijds juist hun tijd vooruit waren maar goed, vergane glorie dus.
Kijken of Rogam, Stern, Wust of een ander al in de rij staat om het over te nemen.
eklasse zegt
@carlbenz: wat dacht je van een sloophamer?
Fidenza zegt
Op afstand ziet het eruit als een afgelegen gebouw in Tjernobyl….ik denk dat ze de nostalgie van dat oud gebouw niet wouden missen.
circlestorm69 zegt
@Fidenza: wouden zijn hele grote bossen.
kwaliteituitturijn zegt
@StijnB waarschijnlijk nog nooit bij een Mercedes-Benz dealer binnen gestapt, over het algemeen zijn dat keurige panden, hier in het zuiden hebben de EMA & Ruttchen prachtige panden waarbij de panden in Eindhoven en Breda echt heel mooi zijn, en niets weghebben van een bunker zoals jij suggereert.
Het is triest voor de mensen die er werken, waarvan enkele al meer dan 25 jaar.
Ik hoop op een doorstart, maar vrees het ergste.
@E34M5touring, wat jij zegt klopt helemaal!
@Tim vanvlerken Wat een onzin dat Mercedes-Benz niet aan massaproductie doet, echt ongelooflijk hoeveel mensen hier denken te weten hoe het in de automotive wereld werkt, maar er echt geen kaas van gegeten hebben. Daar stoor ik me al langer behoorlijk aan hier.
Bij Mercedes-Benz werkt het haast hetzelfde als bij het geschetste Opel verhaal, die MOETEN een bepaald aantal auto’s per maand afnemen van de importeur.
eklasse zegt
@kwaliteituitturijn: als jij wist hoe de automotive sector zou werken had je je Nickname wel gewijzigd. ;)
tim_vanvlerken zegt
@kwaliteituitturijn: Niks van de automotive wereld afweten? ach ja ik probeer alleen duidelijk te maken in de productie verschillen van Mercedes en Opel, Mass production en Mass customisation. Verder heb je nog Make to stock, Make to order etc.
Ik weet natuurlijk niks van dit alles af, google voor de lol even Lean management of lean manufacturing. Misschien dat je het bij six sigma ook nog vind. Als je dan toch nog bezig bent kijk even in een annual report of bij jobs bij benz. of je deze termen hoort terug komen.
stnectaire zegt
@tim_vanvlerken: Beste Tim. Ik heb ondertussen op veel plekken in de wereld gewoond, maar het ‘build-to-order’ systeem is typisch Europees. In Amerika, China en het Midden Oosten bijvoorbeeld worden 99% van de auto’s uit voorraad verkocht. Een auto kopen gaat daar zo: ’s Avonds na het werk even langs de dealer, cheque uitschrijven, verzekering bellen, en dezelfde avond kun je hem mee naar huis nemen. In Abu Dhabi zijn ze dit jaar zelfs begonnen met Rolls Royces uit voorraad te leveren!!!!
Niemand wil maanden op een nieuwe auto wachten, als je dezelfde dag nog een voorraad auto met een leuk pakket aan opties met een flinke korting kunt rijden.
Aangezien de Amerikaanse en Chinese markt een stuk groter zijn dan de Europese, kan het natuurlijk best zo zijn dat Mercedes voor de Europese markt het Build-to-order principe gebruikt en de rest van de productiecapaciteit gebruikt voor voorraad productie voor de markten op lange afstand.
dadutchdude zegt
Ik snap wel waarom die toko failliet gaat…. Zelfs de parkeergarage in de binnenstad van mijn woonplaats ziet er gezelliger uit.
reggie-boy_rood zegt
Zonde… Wel kans op zeer afgeprijsde benzen!! Maar het pand ziet et niet uit.. Zegt ook weer wat over het bedrijf jammer genoeg
gast zegt
Zoals ik van Dijk kende ging het hier om dat je gewoon een nieuwe mercedes uit voorraad kon kopen.
Dus niet 3 tot 9 maanden wachten maar uitzoeken, betalen en rijden.
Vooral met nieuwe modellen, die kochten ze dan groot in ( full options en ook AMG modellen ). Geen korting, vaak hogere prijs..
Klanten die daar komen ( kwamen ) hadden dan al beslist wat ze wilden ( en het geld ervoor ) voordat ze over de drempel stapten. Dan heb je dus geen fancy showroom of pand nodig..
stirling zegt
@gast: Misschien heeft MB duitsland, deze dealer eindelijk kunnen verwoesten, het was blijkbaar een doorn in hun oog.
Zijn marge was wel heel goed, en dat mag niet van MB, ze verwachten onderdanen.
desjonnies zegt
John van Dijk ex-taxichauffeur is begonnen met de grijze import van Mercedes en zijn afzet lag -juist ja- in de taxi wereld.
Mercedes vond hem nooit zo aardig omdat hij de lokale dealer Victoria aardig in de wielen reed.
Ook werd er veel Mercedes geleverd aan figuren die het daglicht schuwen.
Hij is begonnen op Delfshaven (op = Rotterdams) en in 1979, toen deze showroom opende langs de A 20, was het de grootste Mercedes showroom van Europa.
Helaas is de sleet erin gekomen en ziet de staat vanhet pand er allerminst florissant uit.
Voer daaraan toe dat industrieterrein deSpaanse Polder (waar het pand zich bevind) ook een zwaar gedevalueerd bedrijven terrein is geworden met menig een vreemde garage in de buurt.
Die oplichter, die olie onder je auto sprayde en dan zei dat je wagen versleten was, was 1 van zijn latere ‘buren’
Ik ben er nog nooit geweest, simpelweg omdat ik geen Mercedes man ben en omdat prijzen voor andere meuk altijd zeer onrealistisch waren en de verkooperts een ietsie te bijdehand.
Geen prettig bedrijf naar mijn bescheiden mening, lots of bluf……………………..
yerrie zegt
@desjonnies: Klopt helemaal, mijn ouwe deed dat ook in de 70’s, leuvenhaven vol met mercedessen (heb ik mooie foto’s van thuis), alleen mijn ouwe is gestopt onder druk van Mercedes en Van dijk niet
stirling zegt
@desjonnies: Je bent er nog nooit geweest, maar je weet wel van alles over ze.
Iets van een mug, een olifant maken…
Bullshit.
jrk68 zegt
@stirling:
Nope, iets met de waarheid vertellen, hij mag er dan nooit een voet over de drempel hebben gezet (ik wel) maar er staat geen enkele onwaarheid in zijn reactie.
Maar goed, de handel en wandel van dat bedrijf is hier in 010 publiek geheim.
redbeams zegt
@stirling:
Helaas sla je de plank mis want het is niks andere als de waarheid.
Voor de nachtapothekers had ie ook nog een aparte afdeling in de kelder waar de auto’s cash afgerekend werden.
circlestorm69 zegt
@desjonnies: grijze import. Dat Mercedes dat zelf toeliet. In ieder normaal denkend bedrijf zou zoiets het einde van de dealer/importeur/agent betekenen, want anders wordt het misschien wel het einde van je merk in een bepaalde regio!
schellekens006 zegt
Heej een dealert voor de penoze failliet das apart… Zie je niet vaak.
kwaliteituitturijn zegt
@Tim_vanvlerken Wat jij zegt klopt gewoon niet, er worden auto’s geproduceerd die niet zijn verkocht. een dealer krijgt van de importeur maandelijks een lijst met voorraad auto’s in Duitsland waarvan besteld kan worden.
Dus hou alsjeblieft op met je onzin het begint echt heel irritant te worden.
Als je iets niet (zeker) weet, houd dan gewoon je mond dicht.
kwaliteituitturijn zegt
@eklasse. weet jij waar mijn nick voor staat ? kwaliteit Uit Turijn, oftewel KUT.
eklasse zegt
@kwaliteituitturijn: dan is het goed. Ik wist niet dat je boos werd.
yerrie zegt
fam van dijk heeft zijn schaapjes al lang op het droge gezet dus medelijden hoeven we niet te hebben. Maar treurig is het wel die economische tijden
Homer55 zegt
Als je naar het pand kijkt krijg je een gevoel dat dit echt een specialist is voor modellen tot 1995 :P
Svda zegt
Bedrijf staat daar totaal verkeerd met hoop foute garages zoals ozkan garage enz waar je gejatte velgen kan kopen enz.
En nog wat foute bedrijven daar die weleens op tv geweest zijn.
Jammer voor de werknemers maar niet voor MB voor wat ze nu maken, de 1 lelijker de andere ( a klasse en cla oa )
eeriek zegt
@dahlback: Dus omdat mercedes volgens jou geen mooie modellen bouwen moeten ze maar failliet? Das apart.
stirling zegt
@eeriek: De (misschien aankomstige) klant bepaalt.
Klant is koning.
thomcarspotter zegt
@dahlback: enz enz. A klasse vind ikzelf redelijk geslaagd, maar die CLA had van mij op de tekentafel mogen blijven liggen, iemand in mijn straat heeft er ééntje, maar man oh man, wat vind ik die achterkant afschuwelijk.
Svda zegt
@thomcarspotter: Die Cla is idd een gedrocht net zoals de ML, lijkt net een Koreaanse wagen.
Jammer dat MB deze zijweg heeft genomen want voorgaande modellen zagen stuk beter uit, nieuw front is helemaal om te huilen.
thomcarspotter zegt
@dahlback: vooral de vorige generatie ML63 AMG vind ik er zo goedkoop uitzien. ik heb er gisteren 1 gespot (nog niet geupload) maar ik vind het niet een auto lijken van ruim anderhalve ton. Nieuwe voorkant van de E klasses vind ik serieus om van te huilen.
yerrie zegt
@dahlback: nou als ik moet kiezen tussen een bmw 1 serie, audi a3 of een merceds a word het de nieuw A en als het M, S of AMG moet worden word het toch een AMG als is het maar voor het geluid, ik ben ook bang dat ik niet de enige ben
Svda zegt
@yerrie: 1 serie valt zowiezo af met zijn down syndroom koplampen en polo achterlichten waar al die jonge vertegenwoordigers in rijden en denken dat ze kunnen plakken enz. Eerder toch de A3 voor mij.
Amg doet mij niet zoveel, heb tijd gewerkt bij MB maar wat rijden daar aparte figuren in, M helemaal niets meer sinds de nieuwe M5 want geluid niet om aan te horen en lijkt veel op de 3 series als je de achterkant ziet. Maar dat is persoonlijk, eerder een leuke Rs6, straalt meer agressie uit :)
yerrie zegt
@dahlback: het AMG volk is idd een drama maar tegenwoordig heeft al het gespuis geld dus ook rangeRovers zijn niet meer te doen (helaas) ( ;
en die 1 is erg he, BMW ging weer beetje beter wat design betreft de laatste tijd (sinds de 5) maar die 1 hoe erg moet het worden
stirling zegt
@yerrie: succes met je fiets, misschien met een AMG sticker.
stirling zegt
@yerrie: Denk je nou echt dat iemand een auto van meer dan 100.000 euro koopt, voor het geluid!
Nee natuurlijk niet.
The_Gent zegt
Niet geheel verbaasd, te ruim geleefd en teveel (voorraad) gefinancierd. Blijft jammer dat zo’n mooi bedrijf failliet gaat. Hoop dat ze een doorstart kunnen maken.
yerrie zegt
@The_Gent: Hoe kom jij aan die informatie ? ik vermoed dat buiten de accountant en de directie niemand dat weet of kan weten. Het is ook niet zo’n rare tijd om tegen ellende aan te lopen en als het wanbeleid was geweest hadden ze het niet gered tot 2013.
En als je weet hoe de van Dijks wonen dan kan het lijken of ze te ruim leven maar dat zegt niets als je niet in de boeken kan kijken, ik kan aan de buitenkant van de huizen de financiele constructies niet zien
The_Gent zegt
@yerrie: hoor je mij spreken over wanbeleid? Als dat zo zou zijn, dan redt je het niet bijna 50 jaar lang. Het is in de automotive wereld vrij bekend, dat er bij van Dijk vrij fors gefinancierd werd. Het huis aan de Straatweg is ook niet misselijk natuurlijk. Maar je mag absoluut ruim leven, als je hard werkt als ondernemer. Maar waarom zijn er andere dealers die het wel redden in deze tijd? Zie bijv. Rogam, ook bekend in regio Rijnmond.
r2d2 zegt
@yerrie: Gewoon het jaarsverslag erbij pakken Yerrie, dat is waarschijnlijk net gepubliceerd over 2012. En je hoeft geen financieel wonder te zijn om te weten dat dit voor bijna elke dealer (welk merk dan ook) geldt. Daarnaast, is er een enorme consolidatieslag gaande binnen de autowereld. Dealers fuseren, leasevloten worden opgekocht. Als je klein bent zijn de marges niet groot genoeg om te overleven. Ik ben bang dat dat ook voor van Dijk gold. Ik ken de details helaas niet, maar ik acht het zeer waarschijnlijk. (of ze moeten iets stupide gedaan hebben)
stan zegt
En ze hadden ook nog een heerlijke SL65 AMG B.S. staan.
norge zegt
Morgen begint tie weer…
schim zegt
Wat een reactie’s weer van een hoop kinderen die de ballen verstand er van hebben, Van dijk was gewoon een prima dealer…kwam er al jaren, nu moet ik verplicht naar een dealer die door de importeur aangestuurd worden, ik vrees het ergste…was daar jaren geleden al vertrokken…nu maar hopen op een doorstart :)
stirling zegt
Al dat natrappen, het is een zwakte.
Dit bedrijf heeft 49 jaar!! goede zaken gedaan, er zijn niet veel andere bedrijven, die dat kunnen evenaren!
gearhead zegt
Van dat die door de overheid overeind gehouden stinkgraaiers van een ING even heel stoer gaan doen. Kutambtenaren.
mout zegt
@gearhead: Eh, wacht. Een bedrijf kan zijn rekeningen aan een bank niet betalen, en dat ligt aan ambtenaren. OK.
Goed, ook deze bank is inmiddels staatsbank (heeft de staat al een monopolie?), maar dan nog?
En dan: Als het echt ambtenaren zijn, zijn het nog mijn rekeningen ook, die daar open staan.
fit4fun zegt
De oprichter vorig jaar in het bedrijf:
http://www.flickr.com/photos/75491356@N06/7550040928/in/photolist-cvaW8s-9WjG8r-af5fa4-eCXq7y
fit4fun zegt
Vroeger verkochten ze ook Honda op de eerste verdieping dacht ik (Eind jaren ’90 een keer bezocht)
fit4fun zegt
Radio Rijnmond audio verslag (stond een meneer voor de deur die zijn nieuwe auto kwam ophalen…)
http://www.rijnmond.nl/nieuws/05-06-2013/mercedes-dealer-van-dijk-failliet
alfista zegt
misschien een paar koopjes voor Frans Bauer of andere kampers…
SimonMc zegt
Jammer…Dijk van een dealer ( ha ).
pvs1 zegt
Zullen ze die fabrieksnieuwe 190 EVO2 ook mee hebben genomen ?
Die staat ergens verstopt onder een zeiltje.
m63amg zegt
Ik heb altijd mijn Mercedes bij van DIjk gekocht en altijd met tevredenheid geholpen, nu hoor je alles en iedereen heeft verstand van zaken hoe en wat er allemaal verkeerd is gegaan nou ik kan jullie zeggen iedereen maak wel eens een foutje. Ook van Dijk, kijk naar Hessing is ook failliet gegaan, en dat komt niet door het pand waar ze in gevestigd zaten. Misschien dat dit linkje jullie meer duidelijkheid geeft http://www.quotenet.nl/Nieuws/Van-Dijk-terug-in-NL-37811. Ik weet van oud eigenaren van auto mobiel bedrijven dat er hoge kosten zijn gemaakt voor een bepaalde auto meneer mandemakers heeft er ook een maar Mercedes wou wel even dat jij je showroom verbouwden voor een miljoentje of meer om een erkend dealer te worden van maybach een 2 jaar later en 3 maybach’s verder stopt Mercedes met de productie, en ook was je verplicht om een voorraad te hebben dus wel degelijk massa productie. ik kan het weten want heb van 2000 tot 2005 jeen taxi bedrijf gehad van 40 auto’s waar onder 10 mercedessen en ja deze waren op voorraad bij van Dijk, en ook bij andere Mercedes dealers konden we zo onze auto’s ophalen.
Nu heb ik dan het taxi bedrijf niet meer, maar rijd wel een m63 amg en ja deze komt bij van Dijk van dan een top bedrijf ben altijd goed geholpen.
autogek123 zegt
@m63amg: Blijkbaar moest je dan (ex)taxi-chauffeur zijn om daar een beetje service te krijgen. ;-(
skunktrip zegt
Hier was het inderdaad altijd mogelijk contact te betalen , bedragen van 100.000 cash was voor meneer van dijk geen probleem , sterker nog hier krijg je nog hebbedingetjes bij , mijn moeder heeft nog steeds een gouden vrouwen zippo die ze +- 35 jaar geleden kreeg toen haar toenmalig partner een tonnetje contact neer legde
autogek123 zegt
@skunktrip: Elke auto die nieuw of tweedehands is en boven de 20.000 kost en cash wordt betaald zou gelijk aan de belastingdienst gemeld moeten worden. Dan worden er gelijk stukken minder vette auto’s gekocht. Dus minder vraag en lagere prijzen. Dan kan de eerlijke hardwerkende BELASTINGBETALENDE Nederlander ineens wel een leuke auto betalen met zijn eerlijk verdiende geld.
m63amg zegt
@autogek123 je hoefde geen (ex)taxi chauffeur te zijn bij van Dijk ook de normale haven arbeider kwam daar zijn Mercedes kopen. Ik ben tot nu toe altijd te spreken geweest over de service heb net vernomen op de site van rijnmond.nl dat er ook geen doorstart wordt gemaakt, jammer nu ben ik verplicht om naar rogam te gaan ex Victoria ben daar nooit te spreken geweest over de service hoop dat het verandert is en zoals @skunktrip al zegt je kreeg altijd wat extra’s jammer weer een bedrijf naar de klote door de euro en Rutte
autogek123 zegt
@m63amg: Lees nou wat je zelf schrijft man: ” De normale havenarbeider kwam daar zijn Mercedes kopen”. Welke normale havenarbeider kan een MB betalen? Hou toch op.
m63amg zegt
@autogek123 weet niet of je heet weet maar de oude grade haven arbeiders hebben een beter salaris dan een gemiddelde arbeider en ik kan het weten want familie werkt in de haven. Ach maar waarschijnlijk kwamen in jouw ogen alleen maar criminelen en taxi chauffeurs bij van dijk weet dat er ook gewoon normale mensen kwamen die niet geholpen wilde worden door Victoria omdat je bij Victoria niet alle modellen kon of hun het niet wilde leveren maar ja laten we eerlijk zijn is zonde dat er een bedrijf failliet is gegaan
autogek123 zegt
@m63amg: ik ken ook van die oude garde havenwerkers. Veel zwart bijklussen en laat ik het idd niet hebben over degene die leuk de smokkelaars helpen. Of weer een zeecontainertje die ineens leeg was. Een normale eerlijke havenwerker kan met zijn normale netto salaris niet even een MB kopen.
Natuurlijk is het rot als mensen hun banen verliezen doordat een bedrijf faillet is. Maar sommige bedrijven hebben al zo lang hun zakken zowel zwart als wit gevuld. Die bedrijven horen allang geen bestaansrecht meer te hebben.
Ik ben van mening als een eigenaar zijn bedrijf failliet verklaart hij daarna geen stuiver meer hoort te hebben. En de rest van zijn leven zijn schulden afbetalen moet en tot dat dat gebeurt is hij geen nieuwe zaak mag opzetten. Maar helaas, zo zijn de regeltjes in NL niet. Je ag gewoon iedereen op straat zetten. Zelf in een miljoenen villa blijven wonen en daarna gewoon weer gelijk opnieuw beginnen.
Dat is pas echt eerlijk.
m63amg zegt
@autogek123 ik snap jouw stam punt, alleen ik vind het zonde voor de werknemers sommige werken er meer dan 25 jaar. Heb zelf ook een onderneming maar ik weet dat als je schuld ben dat je gestraft wordt ook als is het een bv het is nu af wachten wat er naar boven komt en waarom de zaak failliet is gegaan. Maar ik kan wel opzoek naar en andere dealer in de regio mijn hele familie heeft altijd de auto’s gehaald bij van dijk en wij zijn geen criminelen
autogek123 zegt
@m63amg: Dat stel ik ook niet. Maar eerlijke havenwerkers die een MB kunnen betalen zijn er weinig. ;-)