U mag er weer doorheen knallen.
Goh, een overheidsproject dat niet uit de klauwen loopt en op tijd af is! De Maastunnel ging op 3 juli 2017 op slot voor verkeer in de richting van Rotterdam-Zuid. Een met name ingrijpende maatregel voor automobilisten die er dagelijks gebruik van maakten, want die groep moest ruim twee jaar lang gaan omrijden. Hierdoor kregen de Erasmusbrug en reeds opgeknapte Willemsbrug met weel meer autoverkeer te maken.
Met een leeftijd 77 jaar (1942) is de Maastunnel de oudste tunnel van Nederland. De vloer kampte met betonrot en de tunnel werd daarom in zijn geheel gerenoveerd en gerestaureerd. Zo zijn onder andere de klassieke tegeltjes aan de wand vervangen voor replica’s. Tevens zijn er nieuwe ventilatoren geïnstalleerd. Bij brand worden die ingeschakeld. Met een stoot lucht blazen ze de rook uit de tunnel en kunnen mensen op een veilige manier vluchten. Het nieuwe asfalt wat er ligt is geel van kleur, een verwijzing naar hoe het vroeger was.
In de periode voor de afsluiting reden er dagelijks zo’n 60.000 automobilisten door de tunnel, op drukke dagen zelfs 100.000 automobilisten. De werkzaamheden zijn op tijd afgerond en daardoor kan de tunnel vandaag geopend worden. Helemaal klaar zijn alle werkzaamheden aan de Maastunnel nog niet. De voetgangers- en fietstunnel is tevens onderdeel van de renovatie. Men verwacht in de zomer van 2020 helemaal klaar te zijn met het project.
Hoe lekker een V8, V10 of V12 klinkt in de vernieuwde tunnel is op dit moment nog niet bekend.
Foto: Lambo door @carsofnl, via Autojunk
https://www.instagram.com/p/B1QgW2WFGX7/
granlusso zegt
Klinkt als een mooi project, leuk detail ook dat gele asfalt, en ondanks dat projecten soms langer duren, zijn we hier wel goed in in Nederland, de bouwkwaliteit is over het algemeen erg goed hier.
daihatsucuore zegt
@granlusso: Precies, zolang je je auto niet in een parkeergarage zet of een voetbalwedstrijd vermijdt heb je niks te vrezen.
crashingduke zegt
@granlusso: Rotterdam. Geen woorden maar daden.
Gulli zegt
Typisch Rotterdams, niet lullen maar poetsen ?
Dutchdriftking zegt
Wat mij nog het meest verbaast is wellicht het bouwjaar. De vorige tunnel is midden in de oorlog opgeleverd toen Rotterdam nog redelijk in puin lag….
laptom zegt
@dutchdriftking: was een verzetstunnel.
Gulli zegt
@laptom: de vietcong heeft er nog stage gelopen om te kijken hoe die Hollanders dat nou aanpakten, zo’n verzetstunnel
crashingduke zegt
@gulli: Duitsers
crashingduke zegt
@dutchdriftking: Ze waren met dit project al voor de oorlog begonnen. De Duitsers zagen het voordeel van de tunnel wel in, er was maar één brug over de Maas, en hebben het project afgemaakt.
henkp1 zegt
@crashingduke: Klopt, in die zin dat de Nederlanders de tunnel hebben afgemaakt, Duitsers hebben er niks aangedaan. Enige Duitse aan de tunnel zijn de aandrijvingen van de, grotendeels houten, roltrappen; dateren van 1937 en functioneren nog steeds!
Dutchdriftking zegt
@crashingduke: aha, toch eens in verdiepen. Klinkt als een interessant stukje geschiedenis.
crashingduke zegt
@dutchdriftking:https://anderetijden.nl/artikel/1972/Maastunnel-Rotterdam-75-jaar-oud
Dutchdriftking zegt
@crashingduke: @henkp1: tnx!
henkp1 zegt
@dutchdriftking:
https://www.gilderotterdam.nl/toon.php?pag=Maastunnel
chrisc zegt
@crashingduke: project afgemaakt?! ROTTERDAMSE glorie die al af was voor er Duitsers waren.
fromtheg zegt
Mooie techniek en architectuur in de tunnel. Voor de geïnteresseerden, je kunt er ook wel eens rondleidingen krijgen.
sabrerator zegt
En vergeet vooral de schitterende ventilatorgebouwen niet aan beide kanten van de Maas. Ze zijn nu niet meer in gebruik, maar iconen in de stad. Ook de ingangsgebouwen van de voetgangers- en fietstunnel zijn de moeite waard.
Met de eerder genoemde houten roltrappen.
Fijn dat ie weer klaar is.