Wat kan de Gemeente Rotterdam die typegoedkeuringen schelen? Nog een paar dagen en de milieuzone in Rotterdam is een feit. En dus dumpten al 10.000 mensen hun auto, waarvan een groot deel via een sloopregeling.
Aanstaande vrijdag is het ondanks protest van zo’n beetje iedereen zover. Als je als eigenaar van een oudere auto in het hartje van Rotterdam woont, zit je op dat moment met een dubbele kater. Niet alleen van de alcohol, maar ook van het feit dat je niet meer met je vierwieler bij huis kan komen zonder een enorme boete scoren.
Dieselauto’s van voor 1 januari 2001 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mogen vanaf vrijdag niet meer de stad in. Gevolg is dat zo’n 15.000 auto’s uit hartje 010 niet meer op straat mogen komen binnen de milieuzone. Sinds oktober zijn er al zo’n 10.000 auto’s uit het centrum verdwenen, wat dus ook betekent dat ongeveer 5000 auto’s nog een paar dagen hebben voor ze boetes gaan vangen.
In totaal zijn 6560 aanvragen ingediend voor en sloopregeling, meldt De Telegraaf vanmorgen. Daarvan zijn inmiddels 2654 auto’s daadwerkelijk de shredder in gegaan. De regeling is dus populair te noemen, iemand die zijn auto aanbiedt kan 1000 tot 2500 euro subsidie krijgen van de gemeente.
Om de boel extra te versnellen trekt Rotterdam per 1 mei 2016 (als de zogenaamde “gewenningsperiode” afloopt) ook nog eens 1450 parkeervergunningen van oudere auto’s in. Tijdens de gewenningsperiode geldt dat je een boete van €90 euro krijgt, elke keer als je gesnapt wordt. Tsja, dan heb je geen winnend lot in de Staatsloterij nodig natuurlijk. KATSCHING!
Oh, en gok nog even niet op de dagontheffing die 010 je beloofd heeft, want op dit moment melden ze op hun website gezonderelucht.nl het volgende: “Let op, het is op dit moment nog niet mogelijk om een ontheffing aan te vragen. We houden je via deze website op de hoogte.” Lekker bezig jongens, lekker bezig.
norge zegt
Toen wij uit Rotterdam vertrokken…
rulefollower zegt
@norge: Geldt de regeling ook voor schepen langs de Maaskade?
pomoek zegt
De mileuzone is voor mij het voorbeeld van symbool politiek van 2015. Maar dat kan ik ook: hoeveel nox komt er vrij bij de nationale vuurwerkshow op de Erasmus brug?
lincoln zegt
@pomoek:
En bij de marathon van Rotterdam !!
rob5nismo zegt
@lincoln: city race???
keeper1 zegt
@rob5nismo: nee alle spanningsscheetjes die gelaten worden tijdens de marathon
Jantje_555 zegt
@keeper1: en tijdens kerstboomverbrandingen
robert110 zegt
@pomoek: Waarom heeft iedereen het since dat Volkswagen incidentje opeens alleen maar over NOx? Voorheen was het altijd maar die CO2
ej20g zegt
@robert110: eigenlijk is dat wel beter. NOx is schadelijk, CO2 niet. Mensen denk er nu meer over na denk ik.
dawwg zegt
@ej20g: Eens; daarnaast is personenvervoer maar voor minder dan 10% van de CO2 uitstoot van de totale transportsector verantwoordelijk; dat alles bij elkaar is nog steeds slechts 3~4% van de totale CO2 uitstoot. Ofwel, 8 miljoen auto-eigenaars moeten keihard bloeden voor < 0.5% van de CO2 uitstoot terwijl de grootvervuilers (industrie, bio-industrie en moeder natuur zelf) zich kapot lachen dat de consument de rekening betaalt …
Blij dat men het nu eindelijk over de echte fijnstof-killer heeft ipv de 'nep-vervuiling' in vorm van CO2. En de NOx uitstoot is trouwens prima te filteren/converteren met b.v. AdBlue; zo ben je en van je mestoverschot af en wordt de uitstoot van schadelijke broeikasstoffen geminimaliseerd…
pomoek zegt
@robert110: omdat de milieuzones om nox terug dringen gaat.
dutchcourage86 zegt
@pomoek: Mwah misschien is het niet te vergelijken maar hier in Colombia in de grotere steden wordt je leven met 10 jaar verkort door al die diesel dampen van oude autootjes geloof ik. Frisse lucht is er niet echt bij in ieder geval. Misschien wel goed dat ze er iets aan doen toch.
lincoln zegt
2654 auto’s in de schredder ??
Vergeet het maar ..
Die dingen zijn stuk voor stuk ergens anders de boel aan het “vervuilen” ..
Komt omdat auto’s uit die periode van prima kwaliteit zijn ..
En dus enorm DUURZAAM ..
Om het simpele feit dat ze al geproduceerd zijn ..
(Productie energie van een auto staat gelijk aan 150.000 km transport in zo een ding) ..
erikw zegt
Hoe zitdat eigenlijk met klassieke motoren ? Mag ik met mijn klassieke Honda Goldwing uit 1989 de stad wel in?
norge zegt
@erikw: ja, maar of je dat wil….
dragspert zegt
@erikw: Goeie vraag! Heb alleen geen idee wat het antwoord is.
parker zegt
Mooi zo. Absurd hoeveel van zulke oude auto’s er in zo’n stad staan terwijl dat één van de weinige plekken in NL is waar wél genoeg en goed OV is te vinden is.
stephano zegt
@parker: De wereld houd niet op bij de stadsgrenzen, voldoende mensen zullen voor hun werk in de binnenstad vanuit de dorpen rondom Rotterdam of verder weg komen. Een diesel heb je doorgaans niet omdat je af en toe naar de supermarkt om de hoek moet, die heb je juist omdat je veel kilometers moet maken.
hammerman zegt
@stephano: Jouw redenatie klopt op zich wel. Echter wonen in Rotterdam toch best veel mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst die bij voorkeur diesel rijden. Die rijden misschien voornamelijk korte stukjes en hebben de diesel voor de grote migratie in de zomer?
mashell zegt
@hammerman: volgens mij zijn die Turkse en Marokkaanse mensen veel slimmer dan dat en boeken ze gewoon een vlucht. Het zou me zelfs niet meer verbazen als hele volksstammen Nederlanders, die Turks of Marokkaans genoemd worden, daar niet eens (meer) op vakantie gaan.
rob5nismo zegt
@mashell: nee want vliegen met heel de familie is te duur.
Een goede turkse collega van mij rijd 1x per 2jaar voor 6weken naar Turkije
toniominestrone zegt
@parker: heb ook gelijk het enige pluspunt van 010 te pakken.
loggy zegt
@parker: groot deel werkt in het havengebied, Botlek en de Maasvlakte. Daar gaat geen enkel openbaar vervoer heen en die mensen verdienen vaak weinig. Wat moet je dan? 50km op de fiets naar de Maasvlakte? Waarom denk je dat die A15 elke dag dicht staat.
Dutchdriftking zegt
Kansloze actie blijft het toch. Gedoemd om te falen. Ga nou gewoon al die brommertjes aanpakken……
anders zegt
Zooo, en nu kopen die mensen 10.000 nieuwe auto’s die waarschijnlijk Rotterdam in gevaren gaan worden met een extra schip die (zonder katalysator) alleen al bij het starten van de motor het hele verschil aan CO2 de lucht in boert. Rechtse jongens die Rotterdammers. Wie rijden in diesels uit 2000 en benzinewagens uit 1992???? Juist! De mensen die een nieuwe auto niet kunnen betalen!
lekkaah zegt
Ziet gelijk verschil, vooral met dat kleine haventje van rotterdam in de buurt
W115 zegt
Dieselrijders zijn de s#ksslaven van de overheid.
e1000bmw zegt
@w115: benzinerijders gezien de huidige accijnstarieven net zo…
W115 zegt
@e1000bmw523i: een dieselauto uit 2000 is pas ingereden. Zonde om deze te slopen.
henkhupelschoten zegt
Ik zou langs jet cars gaan, alle oude diesels opkopen en dan in de shredder laten verdwijnen! Pure winst!
e1000bmw zegt
@henkhupelschoten: klein probleempje: om in aanmerking te komen voor de sloopregeling moet je aan de volgende criteria voldoen:
– je hebt de auto tenminste 5 jaar achtereen op je naam gehad;
– de subsidie is niet hoger dan de dagwaarde (meen ik mij te herinneren)
– je gebruikt het geld voor de koop van een nieuwe auto.
Er gaan er dus nog een hoop van een koude kermis thuis komen…
henkhupelschoten zegt
@e1000bmw523i: huilen met de pet op…
e1000bmw zegt
@henkhupelschoten: ik heb de (nationale) regeling ff opgezocht. Hier en daar zat ik naast… Je wordt er echter niet vrolijker van…
http://www.nationalesloopregeling.nl/sloopregeling.html
eklasse zegt
Volkswagen heeft software ontwikkeld waarbij een Golf II als bouwjaar 2015 in de systemen van het rdw staat. Netjes VW..
En nu die brommers aanpakken !
baasbas zegt
Kijk, ik heb er geen moeite mee als een stad een bosje klootviolen als bestuurders kiest. Eigen schuld, masochisten. Maar als die zakkenwassers met dit soort onzin komen. .. bedankt Rotterdammers, bedankt :-/
367pk zegt
Dan zal ik alle haatmail maar over me afroepen:
Volledig terechte actie van de gemeente Rotterdam; over de uitvoering valt misschien te twisten (bijvoorbeeld oudere Volvo’s hebben al een geregelde cathalysator), en natuurlijk hadden ze ook alle tweetakt brommers/scooters aan moeten pakken, maar 99% van de nu “getroffen” voertuigen stinken een uur in de wind, zijn uitermate schadelijk voor de gezondheid van de luchtwegen ivm fijnstofuitstoot en hebben dus niets meer in de stad (en de rest van het land) te zoeken.
camber24 zegt
@367pk: nee hoor. Mee eens, het uitgangspunt van de regeling is best okee; stinkrommel uit de stad. Maar een Lupo 3L verbieden? En idd, Rotterdamse Sjaantje op d’r brommer niet? Q7 V12 niet? Regeling had makkelijk aan individuele CO2 uitstoot gekoppeld kunnen worden, RDW gegevens vrij opvraagbaar. Maar dan nog; had gemeentes niet zo laten sukkelen. Had het nationaal aangepakt; wegenbelasting op CO2 basis, ipv dat belachelijke gewicht. We leven hier echt nog in 1973 wat dat betreft.
knipperlichtje zegt
@camber24: het gaat hier niet alleen over CO2, maar meer over de andere troep die lokaal erg vervuilend is. Daarvoor zijn ooit de euronormen bedacht, maar die heeft de RDW niet bij elke auto opgeschreven. De gemeente Rotterdam lost het dus anders op, ze stellen de grens bij de datum waarop een nieuwe euronorm voor alle auto’s in de showroom van kracht werd. Helaas is dat niet perfect, die euronorm is al van kracht op nieuwe auto’s die in het jaar voor de nieuwe algemene norm op de markt komen en sommige auto’s/merken voldeden uit eigen beweging al voordat de norm van kracht werd aan de norm. Het is dus niet perfect, maar dat is meer de schuld van de RDW dan van de gemeente Rotterdam.
1000bochten zegt
@367pk: Er wordt wel iets verder gekeken dan de neus lang is. Ik kreeg aanvankelijk ook een brief dat ik Rotterdam centrum niet meer in mocht met mijn 205 GTI, maar even later kreeg ik een brief dat het toch wel mocht op basis van mijn kentekengegevens. Zie: http://www.autojunk.nl/2015/12/goed-bezig-met-die-rotterdamse-milieuzone
O plaat zegt
@367pk:
Voor jou zijn het stinkende autos voor mij is het mijn hobby. Een beetje respect is ook op zijn plaats. Ik ga niet andere autos rijden om dat jij ze als de duivel afschildert. Is er ook nog iets van cultureel erfgoed…
aj26sc zegt
Blijf het bizar vinden dat mijn (inmiddels verkochte) w140 uit het centrum geweerd zou worden terwijl hij in Duitsland gewoon dezelfde groene sticker als een nieuwe auto kreeg..
frederik zegt
@aj26sc: Als er een aanduiding als U9 bij omschrijving RDW staat mag hij wél.
frederik zegt
Als je je auto voor 1 juni al had, kun je een ontheffing aanvragen. En oldtimers (40+) mogen ook!
lekbak zegt
@frederik: is dat al definitief? De geruchten gaan al een tijdje maar tot nu toe is er nog niks van bevestigd.
martingtv zegt
@lekbak: volgens de kenteken check op gezonderlucht.nl wel
http://www.gezonderelucht.nl/milieuzone?kenteken=jz-76-40
Dus je kunt met je land rover diesel uit 1963 zonder problemen de milieu zone binnen rijden.
frederik zegt
@lekbak: Zeker, staat in een bijzin op de site en mijn DS uit 67 mag Rotterdam in.
harrie zegt
@frederik:
Thanks, moet nog wel eens in het centrum zijn met mijn 71’er.
stephano zegt
Ik zou serieus overwegen om de meest vervuilende Hummer of equivalent terug te kopen op het moment dat ik mijn auto zou moeten verkopen voor zo’n achterlijke regel. Je betaalt wegenbelasting en brandstof accijns, dan heb je wat mij betreft gewoon het recht om overal te gaan en staan waar je maar wilt. En zeker als je binnen die milieuzone woont. De gemeente kan jou toch niet zomaar dwingen je auto te verkopen waar jij misschien al 20 jaar met plezier in rijd?
e1000bmw zegt
@stephano: in Nederland kan alles. Als je dat nu nog niet doorhebt…
87sandyd zegt
@stephano: als ik over een paar dagen 30 miljoen win koop ik een paar 10 hummers, die zet ik allemaal op een rij in hartje r’dam, op de handrem, in de neutraal en een baksteen op het gaspedaal
jackass266 zegt
Dus je Porsche 964 uit 1991 mag zonde shredder in?
g40freak zegt
@jackass266: mag wel, je kan ook uit de binnenstad blijven
sportevo zegt
Ik vraag mij af wat het effect zal zijn van deze regels. Ik denk namelijk dat de mensen die in zo’n oude auto rijden, ook niet veel zullen rijden. Ze zijn vaak minder vermogend dus zullen ook niet vaak de auto pakken. Niet zo vaak als de zakelijke rijder met de leasebak in ieder geval. En als deze mensen dan een modernere auto terugkopen, hoeveel schoner is deze dan t.o.v. de vorige? Ze zullen vast niet allemaal een nieuwe kopen. Wat is de winst? Is zo’n maatregel dan niet een beetje een druppel op de gloeiende plaat?
valetparker zegt
Ze hebben een mooie juridische fout gemaakt (volgens mij): de gemeente communiceert overal ‘Deze auto mag er niet meer in’. Puur semantisch uitgelegd betekent dat, dat die auto’s dus niet meer over de grens van de milieuzone mogen rijden. Wat op zijn beurt weer betekent dat ik met mijn barrel ín de milieuzone kan blijven rondrijden zolang ik er maar niet uit ga, want daarna mag ik er niet opnieuw in.
Ik ben bijna geneigd om het gewoon te gaan proberen.
bmwalpina zegt
En hoe zit dat dan met auto’s op gas?
frederik zegt
@bmwalpina: Zelfde als benzine
ovdesigns zegt
Als ze zo door blijven gaan in al die steden kunnen alle exclusieve oldtimers ook wel naar de sloop
fit4fun zegt
Triest dat Autoblog schijnbaar nul komma nul interesse heeft voor volksgezondheid en milieu. Kinderen die op een naast een drukke weg gelegen school zitten blijken meer longproblemen te hebben. Er is meer dan genoeg onderzoek naar gedaan. Autoblog medewerkers hebben zelf geen kinderen? Astma en COPD zijn niet stoer blijkbaar?
harrie zegt
@fit4fun:
Ik denk dat iedereen een voorstander van schonere lucht is, probleem is dat Rotterdam net als Utrecht een volkomen arbitraire regel invoert waarvan de efficiëntie bijzonder twijfelachtig is en heel veel mensen treft.
Symboolpolitiek op en top.
reactief zegt
@fit4fun: het gaat om de uitvoering.
Het is gewoon belachelijk dat een stad op zichzelf kan bepalen welke auto’s er in mogen, en welke niet.
Zometeen heb je tig steden met zo’n regeling, en elke keer net iets anders. Dat is niet te doen.
Er moeten gewoon landelijke richtlijnen opgesteld worden. En niet op bouwjaar, maar op uitstoot. En ook verplicht andere maatregelen te treffen, bijv tweetakt scootertjes verbieden.
Daarnaast hebben ze hun zaakjes blijkbaar niet op orde, omdat je nu geen ontheffing kan vragen, maar dat later nog wel mogelijk wordt.
Het idee is harstikke goed en terecht. Luchtkwaliteit is belangrijk.
888natan zegt
@fit4fun: ohmygod man, tegenovergestelde van roodrechts?
Laat ze eerst maar eens die 2takt scootertjes verbannen uit de stad.
888natan zegt
@fit4fun: ohmygod man, tegenovergestelde van roodrechts?
Laat ze eerst maar eens die 2takt scootertjes verbannen uit de stad.
888natan zegt
@888natan: r3kt…
freeze zegt
Over twee jaar komt er een rapport waarin staat dat het effect minimaal is maar ja dan is de zone er al twee jaar en kunnen we niet meer terug. Het invoeren van wetten etc. kost de overheid een jaar, afschaffen duurt 8 jaar.
crisert55 zegt
Het kan zijn dat ik mij vergis. Maar als ik 20 jaar lang met dezelfde mercedes diesel rijd, of 7 jaar met een hoogtoerige 3 cilinder pruttel diesel is de impact van de benz op het milueu bijna hetzelfde als die prutteldiesel. Dus Rotterdam?
Is het nu zo dat jullie de economie een handje willen helpen door meer auto’s te verkopen?
Ik vind dit propaganda, doet me denken aan een persoon met een raar snorretje met ook een afwijkend wereldbeeld.
wimbraber zegt
Blijft apart dat ze totaal niet kijken naar de motorische gesteldheid van een auto, stel je hebt een 530d uit 98, dan ben je dus genoodzaakt om die weg te doen terwijl dat een super fijne auto is, en dat motorblok is nog tot 2004 te vinden in andere bmw’s. Maar daar letten ze dan weer niet op, en dat is natuurlijk nog met veeeel meer auto’s zo…
Hypocriete overheid
robert110 zegt
@wimbraber: Nog veel stommer is dat als je bijvoorbeeld een Defender TD5 van 31 december 2000 hebt, dan mag je de mileuzone niet in maar heb je een Defender TD5 van 1 januari 2001, die waarschijnlijk nog naast elkaar in de fabriek hebben gestaan en dus ook identiek zijn dan mag je de milieuzone opeens wel in. Maar ja, mij maakt het niet uit want ik kom er toch nooit. Het verbaast me wel dat die 15000 autobezitters er zomaar in mee gaan, volgens mij kunnen die genoeg steun vinden om die hele millezone van tafel te vegen of in iedergeval nog een jaar of 10 uit te stellen
miezemiez zegt
Mijn onderbuikgevoel zegt dat er nog veel gesjoemeld gaat worden met kentekens/autopapieren/chassisnummer betreft deze regeling. Ongure zaakjes kunnen zo goedkoop inkopen, aanpassen en winstgevend weer op de weg zetten.
dnadave zegt
Mail van rotterdam : “Tot eind april de milieuzone zult u geen boete ontvangen als u zich ongeoorloofd in de milieuzone bevindt.”
rotasaxal zegt
Hoe is het mogelijk dat een gemeente boven de wet staat. En wie gaat mijn dochter nu ophalen na een nachtje stappen in Rotterdam?
En milieu mijn hoela, dan moeten ze eerst dat skiën verbieden. Ff 2000 km rijden en op kunstsneeuw naar beneden. En met kolencentrale opgewekte elektrische kabel banen Naar boven.
Maar dan kunnen ze geen boete geld innen.
v8rules zegt
Rotterdam, de stad van 1 van de grootste havens ter wereld, een vliegveld en Pernis. En dan nog zonder schaamte auto’s weren uit een klein stukje stad.
romeo_milan zegt
Je zal maar in het centrum van de stad wonen en geen nieuwere auto kunnen kopen, ook niet met de slooppremie.
Eigenlijk vind ik dat ze iedereen een gratis fiets o.i.d. moeten aanbieden zodat ze hun auto buiten het centrum kunnen parkeren en er op de fiets heen en terug. Of beter, geef ze een ov kaart/ trajectabonnement voor de te overbruggen afstand.
mashell zegt
@romeo_milan: waarom? Waarom moeten mensen die geen geld hebben (maar blijkbaar wel een oud en milieuonvriendelijk barrel kunnen laten rijden) cadeautjes krijgen? En krijgen mensen die zelfs geen geld hebben om een oud en milieuonvriendelijk barrel te laten rijden niets? Waarom is de hoeveelheid geld die iemand bezit eigenlijk relevant om cadeautjes uit te delen? Dat is dus helemaal niet relevant. Deze regel is generiek, op iedereen van toepassing (voor wie in het centrum van Rotterdam woont, voor wie er werkt en voor wie er 1x per jaar komt om het Boijmans te bezoeken maar ook voor wie er niet woont, wie er niet werkt en ook op wie er nooit komt). Daarom is compensatie dus ook niet passend.
amjz2 zegt
Beetje jammer dit, neem bijvoorbeeld een Lupo 3L geweldig zuinig en milieuvriendelijk dieseltje welke tot een aantal jaar geleden zelfs nog belastingvrij was wegens de lage uitstoot….
amjz2 zegt
Tsja, dan sta ik ook voor L*L met mijn Golf mk2, deze is omgebouwd naar een 1.9TDi uit een Golf 4… het betreffende motorblok is van 2002… ik kom het centrum dus gewoon niet meer in…
Net als mijn moeder die een Golf 4 TDi van 2000 heeft… zij mag de stad niet meer in, maar de buurman een paar huizen verderop met dezelfde auto van 2002 wel…
Kansloze actie van de gemeente dit…..
Rob zegt
Een gigantische haven om de hoek hebben. Een vliegveld met 50 duizend vliegbewegingen per jaar om de hoek hebben. Een snelweg ten noorden, zuiden, oosten en westen van je hebben. Maar dieselautootjes mogen de binnenstad niet meer in…..
Zou wel Rotterdamse humor zijn…..