Ja, dat klinkt gek hè? Maar Rotterdam wil echt dat vieze auto’s rondjes door de stad gaan rijden.
We leven in gekke tijden. Van transitie enzo. Alles moet schoon, politiek correct en alles moet worden gedaan om te voorkomen dat mensen gekwetst worden. En hoe dat afloopt, kun je vragen aan Joost Klein. Doch dit terzijde.
In steden willen ze ook dat er geen vieze auto’s over de straten rijden. Da’s gewoon goor en slecht voor de toch al broze gezondheid van de inwoners. Daarom hebben ze milieuzones (meer nog vanaf 2025) en kun je het wel schudden met je oude en vieze auto.
Zo ook in Rotterdam. Zou je denken. Maar die gemeente wil juist dat vieze auto’s rondjes door de stad gaan rijden. Echt! Niet echt logisch voor een stad waarbij de laatste jaren het beleid actief is om te zien hoe ver je de automobilisten moet frustreren voordat ze die auto uit komen (’s Gravendijkwal iemand?)
Rotterdam wil vieze auto’s in de stad
Wat is nou het geval? Dat zullen we je uitleggen. In Rotterdam bestaat de mogelijkheid om voor bepaalde parkeergarages kortlopende abonnementen af te sluiten. Voor een maand, 2 maanden, of een half jaar. Of langer, wat jij wil.
Da’s echt heel handig als je bijvoorbeeld een oldtimer hebt die je in de winter graag overdekt weg wil zetten. Je betaalt niet de hoofdprijs, maar je geliefde ouwe beessie staat veilig, droog en warm gestald totdat de lente weer aanbreekt en je er af en toe mee gaat rijden. Of je hebt een grotere auto waarmee je in de zomer met de caravan op pad gaat.
Zo dacht ook onze hoofdredacteur @michaelras. Zoals iedereen weet is hij de trotse eigenaar van een Fiat Panda 4×4 van de eerste generatie en kreeg hij die eind vorig jaar in zijn bezit.
Oude Italiaantjes wil je natuurlijk niet met slecht weer buiten zetten, omdat er anders enkel een hoopje roest rest als je hem in april weer wil ophalen. Alles goed en wel geregeld, Michael zette zijn Panda in de garage bij de Kuip om hem er rond deze tijd weer uit te halen.
Maar toen ontving hij begin 2024 een brief van de gemeente Rotterdam, waarin stond dat de voorwaarden van het gebruik van die parkeergarages zijn gewijzigd. Voortaan mag je er niet langer dan 28 dagen onafgebroken staan. Dus na een kleine maand MOET je met de auto naar buiten, de straten op, Rotterdam in. Navraag bij de Gemeente leert dat dit volgens de Gemeente al jaren in de Algemene Voorwaarden stond. Feit is wel dat er nu voor het eerst ook echt gehandhaafd wordt.
Daarna mag je hem weer binnen zetten, om dit hele gedoe 28 dagen later te herhalen. Met als resultaat dat er dus volkomen onnodig smerige ouwe auto’s al rokend door de stad trekken. Wat de bomen niet erg vinden, maar de longen van de vrolijk knikkerende, elastiekende en hinkelende Rotterdamse schooljeugd wel. Doerakken zijn het toch hè?
Maar wordt dat ook gehandhaafd? Jazeker, want heer Ras heeft na een overtreding van die 28 dagen ook de eerste dreigbrief al mogen ontvangen. Dus dit weekend hebben jullie wellicht wel een Panda 4×4 over de Coolsingel zien rijden…
We hebben natuurlijk even contact gezocht met de gemeente en de vraag daar neergelegd of bezit erger is dan gebruik. Want de Gemeente Rotterdam bevordert dus het gebruik van auto’s die je graag binnenzet. En Spoiler alert, dat zijn vaak niet de auto’s met de hoogste euro normen of de laagste CO2 uitstoot.
Op de vraag over het hoe en waarom van de 28 dagen regel antwoordt de Gemeente bij monde van een Woordvoerder:
Onze parkeergarages bieden bewoners en bezoekers de mogelijkheid om hun auto in de garage te parkeren in plaats van op straat, waar veel parkeerdruk is. We willen voorkomen dat dit langdurige opslagplaatsen op stallingsplekken voor bijvoorbeeld oldtimers worden. Het is niet relevant hoe lang een auto buiten is. Het is relevant dat de auto buiten komt. Hiermee bevestigt de eigenaar dat de auto rijklaar is en de auto niet wordt verwaarloosd.
Woordvoerder Stadsbeheer
NB, auto’s van 50 jaar en ouder zijn niet meer APK plichtig, dus die zou je anders inderdaad niet meer naar buiten hoeven te rijden. Maar voor de meeste auto’s in de garage is er nog gewoon APK plicht. Dus dat de Gemeente wil weten of de auto’s rijklaar zijn (waarom eigenlijk?). Daarvoor is deze regeling niet ingesteld.
Wij vermoeden toch, zeker door het extra handhaven nu in 2024 van deze regels dat de Gemeente vaart wil maken met het uitdunnen van de autoliefhebbers die van de parkeergarages gebruik maken. Wellicht kunnen ze zich beter druk maken over de parkeergarage onder de Markthal . En ja dat is een flauwe opmerking want die valt niet onder dezelfde dienst. Maar het toont maar eens aan dat er grotere problemen zijn.
Toch gek. Dat de gemeente willens en weten de gezondheid van de inwoners op het spel zet. Want welk probleem denken ze hier nu mee op te lossen. De betreffende parkeergarage is overigens verre van vol. Dit ondanks de absurd lage abonnementsprijs van € 33 per maand. Dat ze niet willen dat de garage gebruikt wordt om auto’s te stallen is zo bijzonder, voor een plek die gebouwd is om auto’s te stallen. Tegen die logica kan een mens zich moeilijk verweren.
Meer lezen over het auto ontmoedigingsbeleid van Rotterdam doe je hier.
Joel_D zegt
En hoe zit dat dan met auto’s in het kwarttarief? Daar mag je in de wintermaanden helemaal niet mee rijden…
michaelras zegt
Sowieso is er een heldere regel bij deze en andere parkeergarages in Rotterdam van de gemeente: alle auto’s die er binnen staan moeten gewoon IN de wegenbelasting staan. Schorsen mag niet. En op zich is dat een prima punt.
Belangrijk om op te merken dat alle (Nederlandse) auto’s die binnen staan dus een geldige en actieve APK, WA verzekering en wegenbelasting hebben
Robert zegt
Èn een geldige typegoedkeuring.
In Arnhem kennen wij ook een milieuzone. Als ze daar weer aan gaan morrelen, ga ik er een bodemprocedure voor opstarten. Ik woon namelijk met nog 19.000 medeburgers langs de drukste N-weg van Nederland, die als ontsluiting geldt voor de stad. Daar worden dus alle ‘vieze’ voertuigen heen gedirigeerd. Meer dan 80.000 per etmaal zijn dat er nu al. De gemeente maakt het centrum dus ‘schoner’, maar verlegt die vervuiling vervolgens naar een gebied met twee keer zoveel inwoners. Volgens mij moet, op basis van het gelijkheidsbeginsel, daar door een rechter gehakt van worden gemaakt.
En wie weet zet dat eindelijk eens aan tot haast in het doortrekken van de A15 naar de A12.
V8Vantage zegt
Dit is gewoon de lokale versie van ‘schoon’ zijn en het vuil buiten de deur houden. Als je wat verder uitzoomt, dan doen we dit op mondiaal niveau ook. Europa ‘lekker’ schoon en goed opweg met EV-rijden terwijl ‘we’ de vervuiling droppen in China en Afrika.
pomoek zegt
Maar… wat was het antwoord van de gemeente Rotterdam dan op jullie vragen? Dan?
michaelras zegt
Als we een reactie ontvangen dan horen jullie het ook!
pomoek zegt
Mja, maar is het dan niet slimmer om eventjes te wachten op hun reactie voordat je dit bericht op het net plempt? Want joernalistiek en zo?
michaelras zegt
Op zich hoeft mijn eigen ervaring niet bevestigd te worden door de Gemeente Rotterdam. Ik heb de gewijzigde voorwaarden ontvangen en vervolgens de dreigbrief toen ik inderdaad de auto langer dan 28 dagen liet staan. Dus toen moest ik inderdaad een rondje gaan rijden. En nu staat hij weer binnen en de kookwekker staat op 27 dagen ;-).
Wat ze precies hopen te bereiken met deze maatregel en of de onbedoelde neveneffecten ook ongewenst zijn, die vraag ligt bij de Gemeente.
pomoek zegt
Precies. Maar hoor, van jou, en wederhoor, van de gemeente, geeft wel een completer beeld van wat er aan de hand is. Natuurlijk kan dat ook over een paar dagen, of weken, als de gemeente reageert. Die hebben ook andere dingen te doen namelijk. Dus dat is vrij logisch. En dan is iedereen het hele verhaal al weer vergeten.
monsieurleloure zegt
Vind het koddig dat jij er vanuit gaat dat de gemeente Rotterdam gaat reageren .
michaelras zegt
ho ho, de reactie is binnen en verwerkt in het artikel. We hebben het hier wel over Rotterdam. Doorwerken KAN hier wel ;-)
Dutchdriftking zegt
Voor 33 euro per maand je auto warm en droog… Waar kan ik dit buiten Rotterdam vinden?
Poulusma zegt
‘Rotterdam wil dat vieze auto’s rondjes door de stad gaan rijden’ Ik weet nog niet wanneer ik weer een keer naar Rotterdam moet/ga, maar zal eraan proberen te denken mijn auto daarvoor niet te wassen….
crashingduke zegt
Huur je een plek of gaat het op kenteken? M.a.w. kun je eerst auto 1 28 dagen en dan auto 2? Dan lijkt het mij alleen lastig in de winter.
michaelras zegt
IK heb een abonnement en daar kan ik meerdere auto’s op zetten. In ons geval staat de Panda op het abonnement EN de familie Up!
En de toekomstige Private Lease Audi. Maar je kunt er dus constant eentje parkeren. Dus wisselen kan vooralsnog
MarcoM zegt
We zijn in Nederland helemaal de weg kwijt. Kijk eens in Spanje wat daar aan oude diesels rijden bijvoorbeeld.
mashell zegt
Ben benieuwd waarom de gemeente deze regel heeft ingevoerd en welk probleem er mee wordt opgelost. De regelzucht is groot in Nederland en de neiging om “mag niet te roepen” nog groter.
RutgerK zegt
In Amsterdam centrum is een uur rondrijden tgen 23 cent per km met max 30 km in het uuur ook goedkoper dan je auto een uur parkeren.
maotje zegt
De dorpsweg in Charlois hebben ze boven de rechterbaan borden gehamgen dat deze ineens enkel nog maar zijn voor lijnbussen en elektrische taxi’s. Alles wat een verbrandinfsmotor heeft mag enkel op de linkerbaan in de file staan. Goed voor de gezondheid van de mensen die daar wonen.