Eh, nee, we bedoelen geen haaientanden.
Te hard rijden kan voor veel mensen een bron van ergernis zijn. Niet zozeer op snelwegen, maar wel binnen de bebouwde kom. Je weet wel, daar waar mensen niet alleen met de auto rijden, maar er zijn er ook een heleboel die fietsen, spelen, leven, wandelen en dergelijke.
Je kan een flitskast neerzetten in de bebouwde kom. Maar ja, helpt dat nu echt? Men gaat vooral dan eventjes remmen om daarna weer te rijden. Politiecontrole in de wijken klinkt eigenlijk zo gek nog niet, maar dat vereist erg veel personele bezetting. In Rotterdam hebben ze er een oplossing voor: drakentanden!
Je kan drakentanden zien als het neefje van de haaientanden. De haaientanden zijn voornamelijk bedoeld om aan te geven dat er gestopt dient te worden. De drakentanden moeten een ander effect bewerkstelligen: men moet er langzamer van gaan rijden. De eerste proef wordt nu gedaan op de Beukelsdijk en de Beukelsweg. Op beide wegen mag men niet harder dan 50 km/u te rijden.
Nog een verschil met de haaientanden is de afstand en het formaat van de ’tanden’. De drakentanden zijn verdeeld over een afstand van 70 meter. Ze worden telkens groter en staan ook telkens dichter bij elkaar. Dit moet de bestuurder de illusie geven dat de weg telkens smaller wordt en dat de chauffeur in kwestie af gaat remmen.
Dan willen jullie natuurlijk nu weten: heeft het succes? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Althans, de mate waarin het succes gevierd mag worden. De drakentanden staan er nu zo’n tweeënhalve week. Naar het schijnt is er enorm veel data die uitgedokterd dient te worden alvorens er keiharde conclusies getrokken worden. Naar het schijnt heeft het wel effect en wordt er langzamer gereden, maar op officiële cijfers moeten we dus nog even wachten.
fotocredit: Jörgen de Koning
torsen zegt
En krokodillentranen als het niet werkt zeker?
tjorque zegt
@torsen: en dan even doorbijten?
arhanso zegt
Wil je de snelheid er uit halen is het versmalen van wegen sowieso een goed idee. Zeker in steden zou je dan een extra rijbaan kunnen realiseren en samen met de lagere snelheid stroomt het verkeer veel beter door…
flutterby zegt
@arhanso: bomen langs de weg. Veel en grote bomen met dikke stammen. Dat geeft een barrier langs de weg, een tunnel effect en de straten zien er een stuk minder stedelijk uit.
PS: die bomen kunnen gelijk ook CO2 opnemen en fijnstof filteren.
tjorque zegt
@flutterby: en als er een hardrijder tegen knalt is dat gelijk een hardrijder minder…
RiKe zegt
@tjorque: Ik zie alleen maar voordelen in dit verhaal
carspotterwoerden zegt
@tjorque: hahah ja of gewoon van die hele irritante plastic hobbels
arhanso zegt
@flutterby: I like it! Beetje off-topic: zo lijkt het me ook een plan om wegen deels te overkappen met zonnepanelen. Voor veel wijken zou dat dan ook direct een geluidsmuur kunnen zijn.
Eigenlijk is het een zwakte bod dat wanneer de overheid iets wil ondernemen dat het geld kost i.p.v. geld oplevert. Elke project kan zaken herbergen die de kosten of drukken of dat er zelfs winst wordt gemaakt…
mashell zegt
@flutterby: maar het halve land krijgt hooikoorts van berken en de andere helft krabt zich het leplazerus vanwege de eikenprocessierups. Als de wethouder durft te vragen: Willen jullie meer of minder bomen? Dan weten we het antwoord al.
racerx zegt
@mashell: Dat er een Es geplaatst wordt..?
olivier420 zegt
@flutterby: Met welke ruimte dan..? Houdt niet bepaald over zo tussen de huizen, bus/trambaan en fiets/voetpad….
joost1234 zegt
@flutterby: goed idee, echter mogen ze wel elke paar maanden het asfalt vervangen door de wortels..
peugpower1000cc zegt
@arhanso: en aan het vrachtverkeer wordt weer niet gedacht. Het is in de stad al krap
omarrs6 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vroaaaaaaaaaar zegt
@omarrs6: je bedoelt waarschijnlijk regel ipv zin. Hoe dan ook in de 3e alinea zouden de tandjes gewisseld moeten worden tussen 2e zin en 3e zin. Haaientanden zijn om te stoppen en drakentanden om te vertragen.
omarrs6 zegt
@vroaaaaaaaaaar: oeh daar heb je me wel te pakken ;) ik bedoelde inderdaad regel ipv zin
Pallas zegt
Werkt misschien de eerste keer als je er langskomt
karhengst zegt
@pallas: net zoals iedereens favoriete drempel: de optische.
Al is het op zicht wel een goede manier te waarschuwen voor Eem specifieke reden om af te moeten remmen, zoals het zebrapad.
gandini zegt
Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Rotterdamse trouwstoet hiervan onder de indruk is.
vroaaaaaaaaaar zegt
@gandini: is een Rotterdamse trouwstoet ooit gemiddeld te noemen?
olivier420 zegt
@vroaaaaaaaaaar: Inmiddels wel. Helaas..
vroaaaaaaaaaar zegt
@olivier420: gemiddeld bestaat niet. Of het zijn hele brave burgers, of volslagen idioten.
arhanso zegt
@flutterby: I like it! Beetje off-topic: zo lijkt het me ook een plan om wegen deels te overkappen met zonnepanelen. Voor veel wijken zou dat dan ook direct een geluidsmuur kunnen zijn.
Eigenlijk is het een zwakte bod dat wanneer de overheid iets wil ondernemen dat het geld kost i.p.v. geld oplevert. Elke project kan zaken herbergen die de kosten of drukken of dat er zelfs winst wordt gemaakt…
arhanso zegt
@arhanso: Aaargh…. verkeerd gepost. Weet iemand waar de edit-knop zit?
Erik zegt
@arhanso:
Ja.
arhanso zegt
@erik2907: Thanx man!
lebeaunl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gulli zegt
Zolang onze auto’s steeds breder worden lijken de wegen steeds smaller te worden. Dat probleem lost zichzelf wel op! ?
SimonMc zegt
Of drempels gevuld met niet-Newtoniaanse vloeistof. Onlangs ergens gezien. Als je de normale snelheid rijdt, voel je hem niet. En hoe sneller je er over rijdt, hoe harder hij wordt.
nietcreatief zegt
Vlak voor een zebrapad het hele stuk asfalt waar de wielen staan griploos wit maken. Zodat je, zelfs als bestuurder die gewoon netjes de max snelheid aanhoudt, die voetganger die tussen de geparkeerde auto’s ineens opdoemt gaat raken..
Leuk idee, maar de uitwerking laat te wensen over.
evoness zegt
In Rotterdam hebben ze een ander soort probleem dan de argeloze te hard rijder. Jong volk in VAG en Benz apparaten (en ook opvallend veel Renaults en Aygo’s). Ze rijden als mongolen, voelen zich boven de wet staan en doen niets anders dan rondjes rijden. Die minderen volgens mij geen vaart bij het zien van deze rij tanden.
poes zegt
@evoness: zo waar dit, helaas. Lijkt ook steeds erger te worden.
Jantje_555 zegt
je doet dat toch slechts de eerste keer en daarna niet meer omdat je het truukje kent