De gemeente Rotterdam wil minder en minder auto’s in het centrum.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het zwaar gebombardeerde Rotterdam opnieuw opgebouwd. In tegenstelling tot de meeste andere Nederlandse steden, werden de Rotterdamse wegen gebouwd naar Amerikaans model. De meeste Nederlandse steden zijn dan ook niet gebombardeerd, maar dat geheel terzijde. Anyway, lekker veel ruimte voor de auto’s!
Het maakt 010 een heerlijke stad om doorheen te rijden. Naja, tegenwoordig is dat ook niet meer wat het geweest is. De nieuwe Coolsingel is autoluw gemaakt. Maar daar blijft het niet bij. Het Hofplein gaat op de schop. De bekende rotonde met de mooie fontein in het midden heeft nu vijf rijbanen om zich heen. Dat gaat teruggebracht worden naar twee.
Verder gaat de maximumsnelheid omlaag van 50 km/u naar 30 km/u. De stoplichten verdwijnen en er worden 150 bomen al grotendeels volwassen bomen geplaatst. De cirkelvormige rotonde verdwijnt en in plaats daarvan komt er een rechthoek.
De gemeente Rotterdam wil de stad zo meer autoluw maken. Volgens de gemeente heeft veel verkeer op het Hofplein ‘niets in de stad’ te zoeken. Het verkeer zou verderop in de stad moeten zijn en niet in het centrum. Maar ja, mensen rijden daar ook niet voor de lol. Tenzij het huurvolk is in dikke Duitse AMG’s natuurlijk.
Het verkeer dat nu nog gebruikt maakt van de route door het centrum moet meer gebruik gaan maken van de Ring, vindt de gemeente. Een alternatieve route vinden of gebruik maken van alternatief vervoer is de boodschap. Zoals wel vaker klinkt dat theoretisch heel goed.
De Ring staat echter nu al op sommige plekken ontzettend vast. Zeker de A20 bij het Terbergseplein is een hotspot. Als daar nog meer verkeerd geduwd gaat worden zijn opstoppingen niet uit te sluiten.
Ook een belangrijk vraagstuk. Hoeveel mensen passen nog in de fontein als Feyenoord weer kampioen wordt?
zjos zegt
Je moet niet alleen de automobilist weg pesten. Als je verstandig ruimtelijke ordening wil gaan toepassen moet je ook beleid maken dat alles wat verkeer aantrekt ook niet meer in die stad hoeft te zijn. In het centrum bouw je dan een groot bejaardentehuis en alle winkelcentra, kantoren meeting- en vergadercentra langs de autoweg ver buiten het centrum.
W115 zegt
Bejaardentehuizen bouw je niet op peperduur grond.
mashell zegt
Als je geen winkels, kantoren en dergelijke in het centrum hebt wat zit er dan nog wel?
Op zich is het geen probleem dat het centrum verkeer aantrekt (economische activiteit) maar doorgaand verkeer kan beter een andere route nemen.
alfa147ti zegt
Breng die ambtenaren niet op dat iedee, dan gaan ze ook nog uitvoeren 😂
flatsix010 zegt
Als inwoner van Rotterdam ben ik hier blij mee. Zie maar weinig redenen om door het de centrum te rijden, daarbij is hier het OV wél goed georganiseerd.
pomoek zegt
Ja. en dat is maar goed ook. De wederopbouw van Rotterdam is een complete ramp gebleken waar de stad nu pas van is aan het herstellen. Overigens zijn ze , zelfs in de VS, meerbaanssnelwegen door steden aan het afbreken en de stad terug aan het geven aan de voetganger.
kniesoor zegt
“De wederopbouw van Rotterdam is een complete ramp gebleken” ? Hoebedoelu ?
pomoek zegt
@kniesoor: precies wat ik zeg. De idee dat de auto overal maar zo snel mogelijk moest door kunnen rijden maakt de stad geen fijne plek
Zijn ze nu aan het herstellen.
martinus.tussengas zegt
Merendeel is ook echt wel tuig dat een auto bestuurd in die stad. Prima oplossing.
kerre zegt
Is dat geen primeur dat Rotterdam een rechthoek rotonde krijgt. 🙃😜🙃
slickrick zegt
Terecht je bent je leven niet zeker als je over een zebra loopt in de stad ……onlangs nog twee mensen doodgereden op de Maasboulevard .
kniesoor zegt
Zo blijft er wel erg weinig ruimte over om te tüteren als er een voetbalwedstrijd gewonnen is 🥳
utregcity zegt
Tja, dat krijg je met die linkse gemeente coalities!
herve11f zegt
Hebben ze in Gent – België ook gedaan. Stad leeft nu enkel nog van een paar toeristen die in een van de ontelbare chocolade zaken pralines gaan kopen en verder hebben de grote bedrijven zich op de invalswegen verplaatst en slibben deze nu gewoonweg dicht. Het probleem heeft zich gewoon verplaatst.
Gulli zegt
Ik als randje Rotterdammer kom maar een of twee keer per jaar in het centrum, en dan vaak nog op de motor. Meestal ben ik dan zo gefrustreerd als ik thuis ben dat ik ook meteen weer weet waarom ik daar maar een of twee keer per jaar kom.
adbrotjeknor zegt
Als je per se met de auto in het centrum van Rotterdam moet zijn, kan je redelijk goed bij de parkeergarages van Centraal Station, -Boompjes, -Meent en -Schouwburgplein komen. Dan is de tram en metro altijd vlakbij. De Coolsingel is van 4 baans-‘snelweg’ dwars door het centrum in een mooie boulevard veranderd. Alle verkeer moet daar inschikken, ook fietsers. Dat is de moderne tijd. Wen er maar aan.
hotze zegt
Wat een vreselijke stad, zeker met al die ploffende Mercedesjes en Golfjes en het schorriemorrie dat er rondkrioelt. Het zal wel komen doordat ik deels ben opgegroeid in het (voormalig) Mokums paradijs. Maar dat is ook een deceptie tov vroegere jaren met z’n toerismehordes en bakfietsenvolk.
Autoluw maken van centrums: groot voorstander. In A’dam zou’k beginnen met het sluiten van de Bijenkorfparkeertoren. Alle plannen om Rotterdam-centrum autoluw te maken 👍 Aan de andere kant, wat moet je er.
adbrotjeknor zegt
Of 020 en 010 er in de loop der tijd leuker op geworden zijn, laat ik in het midden. Maar je betoog om de Bijenkorfparkeertoren te sluiten zou ook in Rotterdam flink schelen.
marcomanta zegt
Kom er voorlopig toch nooit meer, wat een drama om daar te rijden, opgefokt tot en met.