Een megadeal is aanstaande. Liberty Media koopt mogelijk de MotoGP!
Blijkbaar hebben ze bij Liberty Media hun handen nog niet vol aan de Formule 1. In 2016 kocht het Amerikaanse bedrijf de Formula One Group voor 4,4 miljard dollar. Onder het bewind van Liberty Media heeft de F1 een complete transformatie ondergaan. De focus ligt nog meer op entertainment dan voorheen.
Dat is onder andere gedaan om de Amerikaan voor de buis te krijgen. In Europa keken we al naar de Formule 1. Liberty Media heeft sinds de overname in 2016 niet stilgezeten. Denk aan onder andere de populaire serie Drive to Survive op Netflix en de introductie van het F1 TV platform.
Valentino Rossi
Wat dat betreft is Rossi eigenlijk te vroeg gestopt. Voor Netflix zou het goud zijn geweest met Valentino Rossi als gezicht van een serie rondom de MotoGP. Het is en blijft de bekendste coureur in de motorsport. Een bekende smoel helpt enorm in het promoten van iets nieuws.
Gaat Liberty Media dezelfde commerciële stappen uitvoeren met de MotoGP? Volgens de Financial Times heeft Liberty Media een akkoord bereikt met Dorna, de huidige eigenaar van de MotoGP. Het Amerikaanse bedrijf zou meer dan vier miljard dollar willen betalen om de MotoGP in handen te krijgen.
Onder de vleugels van Liberty Media kan de koningsklasse van de motorsport uitgroeien tot wat de Formule 1 nu is. Meer focus op entertainment, nieuwe markten aanboren en meer mensen enthousiast maken voor de sport. Het is ze met de F1 goed gelukt en waarom zouden ze niet hetzelfde voor elkaar kunnen krijgen met de MotoGP?
De deal zou aanstaande zijn, met een mogelijke aankondiging in de loop van volgende week. Met de aanwinst krijgt Liberty Media de uitzendrechten, vergoedingen van circuits, sponsorschappen, hospitality en merchandise van de MotoGP in handen. Ook de Superbike World Championship en het elektrische MotoE kampioenschap vallen onder deze tak.
Dutchdriftking zegt
Als Valentino niet kan (hij wil vast wel wat interviews geven) wil ene Marc ook vast wel het gezicht zijn van de sport.
pomoek zegt
Rossi bekender dan Boet van Dulmen? I think not!
Dutchdriftking zegt
Wellicht is het de leeftijd, voor Boet moest ik even googlen, en bij Rossi denk ik meteen aan een blauwe Yamaha met fluoriserend geel 46.
Robert zegt
Bij Valentino Rossi denk ik meteen weer aan al die duizenden mooiweer-rijders die, niet gehinderd door enige ervaring, correcte motorkleding of kennis van verkeers- en gedragsregels tussen maart en oktober onze wegen onveilig maken met hun stunts en capriolen.
Oh wacht…
rollingstoned zegt
@pomoek You’re kidding, right?! Valentino Rossi is negenvoudig wereldkampioen.
pomoek zegt
@rollingstoned: je hebt gelijk, ik bedoelde niet Boet van Dulmen maar Wil Hartog. De Grasdroger uit Abbekerk.
Rudy zegt
Vraag me af of dit terug te verdienen is. MotoGP is veel meer een niche, wel een lagere instap drempel dan F1 denk ik. Kortere races en meer spektakel dan F1.
Heb de motorraces gevolgd van de jaren 90 tot een jaar of 5 geleden. Geen zin om extra te betalen en gewoon geen tijd en zin om alle klasses te volgen. Een digitaal motogp abonnement kost iets van €140 per jaar!
okdoei zegt
F1 was ook vrij niche.
kniesoor zegt
Geen idee of-ie er voor te porren is, maar Rossi zou de ideale pitreporter zijn, lijkt me. De huidige MotoGP rijders hebben ongetwijfeld respect voor hem en voor z’n prestaties, dus daardoor heeft-ie een goede kans om de rijders interessante uitspraken te ontlokken. En met dat prethoofd van ‘m is-ie ook geschikt om op camera te komen, leuk voor de televee-kijkers.
rutgerg zegt
Mag niet hopen dat motogp dan straks ook wlleen via een of andere viaplay/f1tvpro abonnement achtige manier te bekijken is.
Rudy zegt
Als je niet bij Ziggo zit, moet je er nu al voor betalen.
Wolflow zegt
Dus dit gaat de volgende sport zijn die door Liberty Media gesloopt gaat worden?!
Gaan er dan ook races op parkeerplaats van Walmart komen net zoals bij F1 nu op parking van football stadion?
gregorius zegt
Zouden ze bij LM weten dat het niet handig is om MotoGP op stratencircuits te organiseren?
Robert zegt
Gewoon wat strobalen neerleggen, net als vroeger in Assen. Of tegenwoordig nog, op Goodwood.
ericc zegt
Suzuki en Kawasaki doen al een tijd niet meer mee. Wat ze dringend nodig hebben, is een nieuwe regelgeving omtrent de motoren. Zo komen deze 2 merken misschien terug.