• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ross Brawn wil dat een underdog als Lambo wint in F1

Auteur: jaapiyo, gepost 25 januari 2017 om 16:13 – 19 Reacties

Brawn


De kersverse Managing Director Motor Sports van de F1 gooit vast wat proefballonetjes de lucht in.

Ross trekt daarbij een parallel die niet alle F1-liefhebber goed zullen trekken, namelijk met voetbal. Afgelopen jaar werd in de Engelse Premier League namelijk Leicester City kampioen, terwijl ze in het voorgaande seizoen nog bijna waren gedegradeerd. Om kampioen te worden moesten ‘The Foxes’ partij bieden aan het financiële geweld van hun concurrenten. Leicester heeft/had naar verluidt een begroting van zo’n 140 miljoen Euro per jaar, oftewel maar iets meer dan twee keer zoveel als Ajax en PSV. Concurrenten als Manchester City, Chelsea, Manchester United, Arsenal en Liverpool beschikken over (véél) meer pegulanten. De titelwinst was dan ook een van die bijzondere ‘David versus Goliath’-sprookjes in de sport.

Nou was Ross Brawn in de Formule 1 zelf in 2009 de architect van een vergelijkbare prestatie. Het verhaal is F1-fans genoegzaam bekend: na het seizoen 2008 nam Ross het team van Honda over en in 2009 werd Button in de Brawn GP 001 kampioen. Ross realiseert zich echter dat dit een unicum was dat alleen door de speciale omstandigheden kon ontstaan. Ten eerste werd het team dat jaar nog grotendeels gefinancierd door geld van Honda. Ten tweede kwamen ze met de dubbele diffuser op de proppen. Daarbij hadden de traditionele grootmachten Ferrari en McLaren ook nog eens moeite met het goed laten functioneren van hun nieuwe KERS-bolides.

In de toekomst wil Brawn ervoor zorgen dat er niet meer per se zo’n perfect storm van toevalligheden nodig is voor een van de underdogs om te winnen in de F1. De kans dat dit gebeurt moet wat hem betreft groter worden. Tegenover Reuters zegt Brawn:

“The level of resource the top teams are using has made an enormous gap. My Nirvana would be you get slightly odd circumstances and suddenly a team from the back wins. But at the moment you have two or three teams who can win and we need to spread that.”

In principe is deze gedachtengang niet per se nieuw in de F1. Enkele jaren geleden werd er al gestreden voor een budget cap, waardoor de macht van de teams aan de top kleiner zou worden. Brawn lijkt echter vooral de technische kant aan te willen vallen om de F1 te nivelleren.

“We need to reduce the scope of the technology because there is too big a gap between the bigger and smaller teams. We need to think through the solutions. I have ideas — I can’t share them all with you because I want to share them with the teams first — but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in 2018 or 19.”

Als geen ander zal Ross echter weten dat de topteams niet zitten te wachten op dit soort technologische beperkingen. Hij werkte namelijk het grootste deel van zijn F1-carrière voor zeer goed gefinancierde teams. Deels druist kunstmatige technologische beperking ook in tegen de natuur van de F1, dat niet alleen een kampioenschap voor rijders is maar ook voor techneuten. De technische vooruitgang is altijd juist een van de bestaansrechten van de F1 geweest. Beperk het teveel en je eindigt met een soort super-GP2, waarbij je je moet afvragen of de formule nog wel toegevoegde waarde heeft voor autofabrikanten.

Aan de andere kant zien we ook dat de teams aan de staart van het veld de grootste moeite hebben om overeind te blijven. Zonder kans op succes blijven de grote sponsors weg van deze teams en dunt het startveld langzaam uit. Het is kortom de aloude balanceertruc waar de F1 zich altijd al in bevonden heeft. Brawn heeft echter ook nog wel wat ideeën om het risico van een te klein startveld tegen te gaan. Hij wil de kosten die een team moet maken om op de grid te kunnen verschijnen verlagen.

Dat brengt ons bij Lamborghini en Stefano Domenicali. De voormalig teambaas van Ferrari’s F1-team werkt momenteel voor Lamborghini en werd door motoring gevraagd of hij nog ooit wil terugkeren in de F1 met zijn nieuwe broodheer. Lamborghini was voor het laatst actief in de hoogste raceklasse in het begin van de jaren ’90. Helaas bleek het project toentertijd gefinancierd te zijn met drugsgeld. Stefano zegt in geweldig Italiaans-Engels graag terug te willen komen in de F1, maar dat de financiële barrière’s nu nog te groot zijn.

“You’re touching a very sensitive part of my heart [but] I want to be very open with you. Today, we have other priorities and we have to be totally focussed on… Tomorrow? Because motorsport will always be part of Lamborghini, if the [F1] motorsport platform will change and we have the solidity as a company… The answer is why not? It could be.”

Max de kampioen van 2020 in een Lambo? De tijd zal het leren.

Image-Credit: Parc Fermé via Twitter

Ook interessant!

  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Lambo's nemen steden over in Movember Bull Run
    Lambo's nemen steden over in Movember Bull Run
  • Video: wanneer iemand zijn Lambo te dicht op jou parkeert
    Video: wanneer iemand zijn Lambo te dicht op jou parkeert

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lamborghini, Racing, ross-brawn, stefano-domenicali

Vorig bericht: « Zou jij naar de merkdealer gaan… van een ander merk?
Volgend bericht: Verflixt! Duitse regering keurt tolwet des doods goed »

Lees Interacties

Reacties

  1. banaan7 zegt

    25 januari 2017 om 16:18

    Die auto’s gaan vast harder dan de Mercedessen. Want die hebben geen stierenkrachten.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      25 januari 2017 om 20:05

      @banaan7: Lambo’s en Red Bull is qua branding natuurlijk wel de ideale match :) Maar goed; eerst zien wat Brawn voor elkaar gaat krijgen op korte termijn; dit is natuurlijk wel HET moment met de frisse wind …

      Login om te reageren
      • banaan7 zegt

        25 januari 2017 om 21:27

        @dawwg: zekers. Je kan ze ook niet bij hoorns vatten want het zijn stieren. Beuken iedereen van de baan af alsof het een rodeo is

        Login om te reageren
  2. oetelaar zegt

    25 januari 2017 om 16:22

    Leuk ballonetje van Brawn. Voorlopig heeft de man bij mij nog zoveel respects dat ik bij mezelf denk: goh Ross, wat een interessant idee. Bij iedere andere bobo had ik het verhaal af afgedaan als populair gebrabbel.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      25 januari 2017 om 18:04

      @oetelaar: ik vind dit populair gebrabbel

      Login om te reageren
  3. oetelaar zegt

    25 januari 2017 om 16:24

    @oetelaar: één af teveel…

    Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    25 januari 2017 om 16:29

    Tuurlijk. Zou mooi zijn voor de sport als Manor ineens kan winnen

    Login om te reageren
  5. riddertevoet zegt

    25 januari 2017 om 16:30

    Weinig hoopgevend, de teksten die het nieuwe F1 management uitslaat. “De show moet beter, underdogs moeten kunnen winnen” bla bla bla. Het zou me niks verbazen als ze met kunstgrepen als strafgewichten en reverse grids op de proppen komen zodat de races #yolo #random worden en de Justin Bieber generatie ook geboeid kan blijven kijken. Heeft allemaal weinig met pure sport te maken. Stel gewoon een technisch reglement op zonder hybride bullshit en degene die de beste auto bouwt wint. Je moet van de F1 geen knotsgekke Renault Clio Cup willen maken waarin iedere week een ander wint.

    Login om te reageren
  6. madmarky zegt

    25 januari 2017 om 16:35

    Lamboghini, oftewel Volkswagen, in de F1?
    Die lui kunnen het geld dat daar voor nodig is momenteel wel beter gebruiken, er moeten nog wat boetes betaald worden enzo.

    Login om te reageren
  7. bassx zegt

    25 januari 2017 om 16:44

    Een andere toevalligheid was ook dat McLaren auto’s voor de op de straat wilde maken. Dit beviel Mercedes totaal niet en voorzag BrawnGP dan ook van een motor op het laatste moment, aldus Brawn zelf.

    Login om te reageren
  8. dedokter zegt

    25 januari 2017 om 16:49

    “Helaas bleek het project toentertijd gefinancierd te zijn met drugsgeld”
    Wel snelle drugskoeriers.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      25 januari 2017 om 23:41

      @dedokter:
      @jaapiyo

      Chrysler handelde dus in drugs?

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        26 januari 2017 om 02:33

        @carmasterr: Nee het project werd grotendeels gefinancierd door een stel Mexicanen. Die bleken later de voorgangers van El Chapo te zijn.

        Login om te reageren
  9. mashell zegt

    25 januari 2017 om 16:52

    Dus elk seizoen flinke regelwijzigingen zodat de engineers die het slimste de nieuwe regels weten om te zetten het jaar erop onverwacht de nieuwe kampioen kunnen worden. Is dat nog sport waar de beste wint of maak je er zo een een loterij van?

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    25 januari 2017 om 17:23

    Dit lees ik op een andere site:

    “We need to make sure there is no artificial solutions,” Brawn said. “The drag reduction system; everyone knows it’s artificial. We need to find purer solutions.

    “We need to think through the solutions. I have ideas – I can’t share them all with you because I want to share them with the teams first – but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in ’18 or ’19.”

    En dit lees ik op jullie site:

    “We need to reduce the scope of the technology because there is too big a gap between the bigger and smaller teams,” Brawn added.

    “We need to think through the solutions. I have ideas — I can’t share them all with you because I want to share them with the teams first — but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in 2018 or 19.”

    Welke is nu juist? Want die twee spreken elkaar een beetje tegen.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      25 januari 2017 om 18:05

      @Rick-dos: shots fired

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 januari 2017 om 18:49

      @rick-dos: @lekkaah: toch zijn allebei de quotes van Brawn afkomstig, dus de verwarring komt uit het brein van Brawn.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2017 om 17:25

    Ja dat zou leuk zijn….

    Login om te reageren
  12. luittinke zegt

    25 januari 2017 om 18:26

    Voor een ieder die wil ontdekken hoe een underdog met een beperkt kan winnen, kijk de film ‘Moneyball’ en ga eens op zoektocht naar de theorieën die genoemd worden in de film.

    Verder, kom maar op met Lamborghini in de F1. Wie weet krijgen we dan een leuke strijd tussen twee op en top Italiaanse renstallen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North