Ross is zelf niet blij. En daar worden wij niet blij van.
Ah de belofte van de toekomst, hoe mooi. Oké, nu zit je vast in die uitzichtloze baan waar je naartoe rolt in een grafbak, zeurt je vriendin je de oren van het hoofd als je thuiskomt, heb je geen geld voor de vakantie van je dromen en tors je overal vijf kilo te veel met je mee. Máár, morgen, volgende week, volgende maand of volgend jaar kan dat allemaal anders zijn. Dat lot uit de loterij, dat moordwijf, die promotie, die killer bod, de mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos. Nog maar even doorbikkelen dus, tot het zover is. Het zal immers de moeite waard zijn.
Misschien is het wat zwaarmoedig om te stellen dat voor velen bovenstaande scenario in meer of mindere mate toepasbaar is op het leven, maar het geldt in ieder geval in bepaalde mate wel voor de F1. Want laten we eerlijk zijn, we tolereren die amechtige V6 Turbo’s die in leven worden gehouden door kunstmatige beademing en opgevoerde AED’s alleen omdat we hopen dat er ooit weer brullende motoren een plaats zullen vinden in de staarten van F1-bolides. Tot het zover is moeten we even door de zure appel heenbijten.
Maar, in 2021 komt dan dat moment dat alles mogelijk is. In theorie. Het huidige concorde agreement, nog ontstaan onder de bezielende leiding van Bernie Ecclestone, loopt na het seizoen van 2020 namelijk af. Liberty Media kan daarna letterlijk alles doen wat ze willen. Ook alle races in Amerika organiseren op ovals, bij wijze van spreken. Ze hebben de F1 nu immers in eigendom, toch?
Helaas. Hoewel dat laatste inderdaad zo is, weten de F1 volgers al langer dan vandaag dat de andere stakeholders in de sport behoorlijk wat in de melk te brokkelen hebben. In een podcast van F1 Fan Voice gaat Ross Brawn nog eens dieper in op zijn gedachten en gevoelens over de F1 motor van de toekomst.
Ross geeft aan dat hij niks liever zou willen dan de V10 of V12 motoren terugbrengen, maar dat dit simpelweg niet gaat gebeuren. We kunnen elk sprankje hoop dat hier misschien nog over bestond opgeven. Het einddoel van Ross en de zijnen is namelijk zoveel mogelijk fabrikanten betrokken houden bij de sport. Nieuwe fabrikanten aantrekken is de droom, maar het lijkt er inmiddels sterk op dat men al blij is als de huidige fabrikanten door willen gaan in de F1. Zo was het eerst de bedoeling dat de complexe doch voor straatauto’s totaal irrelevante MGU-H het veld zou ruimen, maar zoals de kaarten er nu bijliggen gaat zelfs dat niet gebeuren. Dit laatste terwijl de twee meest prominente fabrikanten die interesse hebben getoond om hun hoed in de F1-ring te gooien (Porsche/VAG en Aston Martin) al hebben aangegeven dat zij níet mee willen doen als de MGU-H blijft.
Liberty Media laat zich kortom by the pussy grabben door Mercedes, Ferrari, Renault en Honda, wetende dat het zichzelf daarmee enigszins in de voet schiet. Een organisatie met visie zou gewoon een geweldige formule (HAR HAR) verzinnen en vervolgens de ‘gok’ nemen dat fabrikanten daar maar al te graag deel van uit zouden maken. En als Jean Todt en zijn FIA dan moeilijk zouden doen, schuif je die ook gewoon aan de kant. Hoppa! Er zijn immers talloze raceklasses die zonder ‘hulp’ van de FIA kunnen.
Maar ja, voor dergelijke draconische maatregelen heb je een sterke leider nodig als Bernie. Dat is dan weer ironisch: we hadden wellicht verwacht dat de komst van de ‘onbehouwen’ Amerikanen zou kunnen zorgen voor change we can believe in, maar ze blijken juist op de verkeerde vlakken uiterst conservatief en behoudend te zijn. Wie had dat gedacht? Ach, er is altijd nog 2026…of 2035…
991gt3rs zegt
Niet je vuile was buiten hangen in een auto gerelateerd artikel
jaapiyo zegt
@991gt3rs: ghehe. Nee het gaat niet om mij. Heus waar. Single and ready to mingle yo. Deze is voor alle broeders die vastzitten in de daily stroggel.
Orichy zegt
@991gt3rs: Het is een Autoblog, voor als je het vergeten was.
cloverleaf zegt
Er schijnen serieus relaties te zijn die af en toe best leuk zijn…
lekkerlinksrijden zegt
@cloverleaf: beste grap vd dag
HZW zegt
Ik zou niet weten waarom de complexe doch voor straatauto’s totaal irrelevante MGU-H, irrelevant zou zijn.
Een MGU-H zou prima toe te passen zijn op de Turbomotor met Hybrid systeem van een straat auto om de accu’s van het hybrid systeem op te laden.
sr20det zegt
@HZW: absoluut niet dus, omdat het veel te duur is. En huidige straatauto’s hebben dergelijk systeem al door een elektromotor als dynamo te laten fungeren.
e28forever zegt
@sr20det:
Een dynamo is zwaar achterhaald…
jaapiyo zegt
@hzw: de mgu-h is eigenlijk alleen effectief onder vollast. Los van AB-lezers rijdt er op de gritty streets niemand volle polle. En zelfs AB-lezers doen dat hooguit sporadisch.
tjorque zegt
@jaapiyo: ik heb daarstraks nog vollast gereden (ah ja want AB lezer) maar zelfs toen was het toerental ca 10k rpm lager ???
Dutchdriftking zegt
@tjorque: U heeft een diesel?
tjorque zegt
@dutchdriftking: nope geen vloeibaar NOx hier…
Ik was in de waan dat in F1 +16.000rpm gangbaar was, maar ben blijkbaar in andere tijden blijven hangen.
Dutchdriftking zegt
@tjorque: 13 a 14k max tijdens kwalificatie, dat is het wel helaas. Ik zal zo eens kijken of ik met m’n eigen wagen de 7k nog kan aantikken.
tjorque zegt
@dutchdriftking: onze nieuwe tsi heb ik nog niet verder dan 6k geduwd (denk ik).
Bij m’n motor kickt de begrenzer ergens rond 11k in.
Maar meestal is bij zulke toerentallen de acceleratie er wel uit.
ikleesookoverautos zegt
Je zou denken dat de Amerikanen toch op z’n minst een V8 er in willen.
duckmefaddy zegt
@ikleesookoverautos: en meteen 8 kleppen en 3 nokkenassen er uit
Oh en doe maar een carburateur er bovenop
pomoek zegt
Ik snap het wel en niet. Ik zou zeggen: Doe eens een eenvoudige standaard motor. Misschien met een homologatie eis? Wel geinig maar misschien te hoog gegrepen. Enfin. De motor is een onderdeel van de auto waar je als toeschouwer toch geen reet van ziet. Dan kan je als constructeur daar een leuke auto omheen knutselen. Ga uit van een PK of 900. Voor mij persoonlijk is een jankende uitlaat geen must. Als tussenoplossing stel ik voor om Olav Mol af en toe in de microfoon te laten gillen om de fans tegemoet te komen.
Dat Amerikanen meer woorden dan daden zijn is eigenlijk al meer dan 70 jaar bekend…
chrisvis zegt
@pomoek: je ziet de motor idd niet maar helaas hoor je hem wel.
Toen ik als 16 jarige voor de eerste keer naar spa ging was ik gecharmeerd door het ongelooflijke geluid en ook wel de remkracht van de wagens toen ze aan de busstop kwamen aanrijden en vol in het anker gingen. Mijn teleurstelling was enorm toen ik de eerste keer de geblazen 1.6 motor hoorde, de snelheid is er wel maar helaas vind ik (en met mij vele anderen vrienden) dat de beleving totaal in het niets valt op deze manier. Het grootte geluk van de GP van Spa (en eveneens van alle gp’s in Europa) zijn de talrijke ‘trouwe’ Nederlanders die een gp minder verlieslatend maken. Moest Max niet meerijden zouden de bezoekersaantallen de diepte induikelen maar zolang dit niet gebeurd gaat er ook niets veranderen volgens mij.
De oplossing is anders vrij simpel: schaf het brandstofverbruik, beperkingen op het aantal motors en fuel-flowmeter gewoon af. Er werd voor introductie van de 1.6 motor gezegd dat het geluid bijna niet ging wijzigen maar in realiteit draaien ze max 12000tpm terwijl er in de reglementen staat dat er 15000tpm mag gehaald worden bijvoorbeeld (gaat natuurlijk niet zonder te mogen bijtanken ook -fuel effency- )
Laat de coureurs gewoon terug het maximale uit de wagen halen ten allen tijde en dan komt het geluid vanzelf terug…
KEV9 zegt
Laat A.M. nu eerst maar eens gaan zorgen dat ze niet failliet gaan voor ze uberhaupt aan F1 gaan denken
snuif zegt
Mijn idee; splits de huidige F1 in 2 klassen die tegelijk racen. Dat kan werken want in de langeafstandsracerij gebeurt dat al jaren.
Een vrije klasse waarin alleen maximale lengte/hoogte/breedte en de nodige veiligheidsregels vast liggen, dus vrije keuze voor techniek maar ook van banden- en brandstofleverancier. Desnoods weer terug naar aparte kwalificatie- en wedstrijdmotoren, everything goes. Een v12, sure, een v6 turbo hybride, ook goed. Als er teams zijn die een schier onuitputtelijke zak geld hebben en zelf een complete auto kunnen en willen neerzetten dan is dit hun plek. Ik schat 3, misschien 4 teams.
Daarnaast dus een reguliere klasse. In de reguliere klasse maakt de FIA of Liberty Media afspraken met 1 motorenleverancier, 1 bandenleverancier, 1 brandstofleverancier, 1 chassisbouwer en een electronicabouwer (en wat er verder misschien nog nodig is). Dit zijn langdurige contracten, zeg voor een jaar of 5 om het voor zo’n leverancier ook aantrekkelijk te maken investeringen te doen. FIA/Liberty Media kan hier alle regels op los laten die ze maar willen. Ik denk dat zo’n auto een stuk goedkoper is dan wat een klein team nu moet investeren. Iedereen met een aardige zak duiten kan in deze klasse meedoen.
Dromen mag altijd … :-)
mashell zegt
We rijden straks allemaal elektrisch of we willen of niet en we kijken straks allemaal formule e want dat lijkt het enige toekomstbestendige.
gregorius zegt
LM moet gewoon ballen hebben. MB & Ferrari willen graag in de F1 en wat LM ook beslist, ze zullen gewoon blijven.
Men zegt wel: F1 zonder Ferrari is geen F1. Maar Ferrari zonder F1 is ook minder waard; en als ze zelf een klasse gaan maken, moet ik nog maar zien dat het net zoveel waard wordt.
En als LM beslist om een makkelijkere motor toe te staan en MB wil het niet: jammer. Als MB wegvalt; dan komen andere merken zo terug.
goodolddays zegt
V8, V10 & V12’s zijn absoluut haalbaar als je maar niet bang bent tegen de constructeurs in te gaan. Motorsport en F1 in het bijzonder zou beter afzijn als ze zich zouden richten op bedrijven als judd & prodrive. Fabrikanten sluiten zich van zelf aan. De F1 is notabene gebouwd op een klantenmotor, namelijk de Ford DFV.