De kersverse sportieve directeur van de Formule 1 ziet deze aërodynamische hulpmiddelen het liefst verdwijnen.
En hij is niet de enige, want ook hier ter redactie en in de comments zijn de haaienvinnen en de vreemde smalle T-wings maar matig populair. In een interview op de website van zijn werkgever noemt Brawn de aërodynamische hulpmiddelen ‘consequences of new regulations, and not intended. So unintended consequences, over time, we need to iron out. And get the things looking a bit more pure.’ Ergo: het ziet er niet uit, het is nooit de bedoeling geweest en we moeten er weer vanaf.
De voormalig technisch directeur van Ferrari is bijzonder enthousiast over de extra snelheid die de auto’s van 2017 brengen en daarom vindt hij des te spijtiger dat de agressievere looks enigszins worden verpest door vinnen en spoilers. Volgens Brawn zijn ze echter het logische gevolg van nieuwe regels, al is die T-wing natuurlijk ontstaan omdat de FIA haar werk niet goed heeft gedaan en een gaatje heeft laten vallen in de reglementen.
Kijk dus niet raar op als de haaienvin in 2018 weer stilletjes van het toneel verdwijnt. Of de T-wing het überhaupt een heel seizoen gaat uithouden is nog maar de vraag, wellicht wordt deze al op een eerder moment in de ban gedaan. Al met al geen vooruitzicht dat ons somber stemt.
ippy zegt
Het gaat er toch vooral om dat die wagens hard gaan. Functie is belangrijk dan vorm.
fmgarcia zegt
@ippy: geld is belangrijker dan functie snelheid etc.. Hoe beter de wagens eruit zien, des te meer fans. Zo zal Liberty media wel denken.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: En het is aan Ross Brawn om de die hard f1 fan tevreden te houden met zulke quotes. Helemaal prima btw
Tonnie zegt
@ippy: ik vind zulke apart ogende vindingen juist wel gaaf! Deze auto’s zoals we ze nu hebben gezien zullen we ons eerder herinneren dan de auto’s van afgelopen jaar.
drdre1 zegt
Ik snap die reactie van Brawn ook niet. Op die vin kan je nota bene perfect reclame maken!
racerx zegt
@drdre1: Blijkbaar hecht Brawn iets meer belang aan de fans en dus lange termijn financiën dan quick wins. In tegenstelling tot ome Bernie ;-)
drdre1 zegt
@racerx: (de band? Thumbs up dan!) daar lijkt het op. Ik had verwacht dat F1 over enkele jaren gewoon, net als NY taxi’s, een half billboard op hun harses meeslepen.
lekkaah zegt
@racerx: lange termijn? Als iemand ‘long term’ goed onder de knie heeft is het Bernie wel
Rohrl-fan zegt
Ik begrijp heel dat gedoe rond de vinnen niet. Zo slecht ziet dat er toch niet uit?
stfu zegt
@rohrl-fan: Jawel. Back to 2010. Bah. Gewoon die achterspoiler omhoog zoals het hoort en vin weg.
basv zegt
@stfu: Zoals het hoort? Moet alles weer terug naar hoe het vroeger was? Minder veiligheid maar meer actie, precies, geweldig. De formule 1 wordt door fans de koningsklasse van de racesporten genoemd, maar ze willen niet de snelle, lichte, zuinige en vooruitstrevende 6 cilinders maar liever de zware, onzuinige en lompe 12 cilinders. Net zoals vroeger. Yeah, right.
Volgens zorgt de snelheid vooral voor de charme van formule 1, en is dat niet het motorgeluid. Daarvoor is nieuwe techniek nodig, en als dat er wat minder uit ziet, dan is dat zo. En als dan bijvoorbeeld een 3 cilinder motor daar voor nodig is, dan zal ik dat toejuichen. Het mooiste geluid in de formule 1 blijft het geluid van goed commentaar, want daar kun je zoveel meer emotie mee overbrengen dan met het gebrul van een oude 12 cilinder.
Rohrl-fan zegt
@basv: Niet volledig akkoord…
Ten eerste claimen veel F1 coureurs die destijds nog met de V10’s gereden hebben dat die wagens sneller zouden zijn dan de huidige hybrids als ze met dezelfde banden zouden rijden.
Verder gaat het me over ‘beleving’ en daar maakt het geluid wel degelijk deel van uit.
Tot slot, qua techniek is F1 al heel lang niet meer de koningsklasse van autosport. Anders zouden zaken zoals actieve ophanging, GPS gestuurde versnellingsbakken en verschillende andere technieken nog steeds gewoon toegestaan zijn.
Mijn punt ging er gewoon over dat ik de vinnen niet echt lelijk vind. Ieder zijn mening zeker? :-)
basv zegt
@rohrl-fan: Dat ze sneller waren zou best kunnen, hoewel ik het betwijfel. Verder claim ik ook niet dat formule 1 de koningsklasse is, ik vond lange tijd dat lmp1 die titel eerder verdient, hoewel dat nu ook met reglementsregelingen (zoals het terugbrengen van downforce) een beetje klaar is. Naar mijn mening zouden constructeurs in de hoogste klassen van de racesport de vrijheid moeten krijgen om technieken zoals jij die opnoemt te gebruiken, zolang de wel gereguleerd wordt door de FIA.
En geluid is natuurlijk mooi, maar in de formule 1 vind ik dat techniek en snelheid altijd voor geluid zou moeten staan.
stfu zegt
@basv: Uh, ik bedoel terug naar vorig jaar qua spoilers e.d. Wie heeft het over vroeger…?
basv zegt
@stfu: We leven in 2017, niet 2011, u had het over 2010. Waarom zou je snellere wagens niet toejuichen?
Maar mijn tirade was niet alleen op u gericht, maar vooral op de oude, zeikende ‘fans’ die steen en been klagen over hoe formule 1 vroeger zo geweldig was en er nu geen actie meer in zit. Sorry als dit overkwam als een persoonlijke aanval, maar het was meer om mijn irritaties aan die groep te uiten.
stfu zegt
@basv: Ik vind de 2010 auto’s graflelijk. Daarom.
toniominestrone zegt
Hij is snel vergeten hoe afzichtelijk zijn winnende Brawn er uit zag met die foeilelijke “wieldoppen “.
Edge zegt
@toniominestrone: Alleen had hij toen natuurlijk totaal geen invloed op de regels. Destijds heeft hij als teambaas gewoo het beste gemaakt van de regels die er lagen. Nu hij wel een dikke inger in de pap heeft, lijkt het erop dat hij dat soort lelijkheden uit de sport wil weren.
gwnbmw zegt
haaienvin vindt ik juist wel mooi, maar ik dacht dat de twing voor testen was ofzo.
Edge zegt
Tja, dan moet Brawn toch echt bij zijn (voormalig) collegas gaan klagen. Red Bull heeft die loophole waardoor de T-Wings mogelijk zijn een paar maanden geleden al bij de FIA aangekaart. De FIA besloot er nu niks mee te doen, dus dan is het aan Brawn de taak om die loophole voor 2018 te sluiten.
bassx zegt
Leuk interview. Brawn zegt ook dat we op de lange termijn DRS ook wel kunnen zien verdwijnen.
https://www.youtube.com/watch?v=VIU4peU2Eb0
w0o0dy zegt
Mijn idee is het om te bepalen of de shark-fin het makkelijker of juist moeillijker maakt om de tegenstander te volgen in bochten. Moeilijker dan delete, makkelijker dan lekker laten.
piquet1986 zegt
@w0o0dy: het werkt als een windhaan, dus meer stabiliteit, voornamelijk met wind dus. Denk dat het voor het inhalen nauwelijks tot niets uitmaakt.
Dutchdriftking zegt
6 wielen lijkt mij wel een leuke verplichting.
reistje zegt
Ik snap het probleem ook niet zo. Vind het er best prima uitzien, en het is ook nog een mooi recht stuk om reclame op te printen.
Robert zegt
@reistje: als je die beredenatie volgt, dan wil ik pleiten voor een sterk versoberde voorvleugel. Zo eentje van één, of hooguit twee vleugelsegmenten boven elkaar, waarop de sponsornamen goed op kunnen worden weergegeven.
En voor de achtervleugel zouden de regels niet veel anders hoeven te zijn.
clarkson zegt
Net als ik. Opsodemieteren met die Fin!
mrrallycross zegt
Weg er mee. Hij wil eigenlijk ook van drs af
tarquesh zegt
Ik heb f1 bolides altijd niet mooi gevonden, maar wat wil je als je over de 300 km/h rijd?
Ik wil dan grip en controlle, en het liefste nog harder rijden dan mijn mede racers.
Qua LMP1 sluit ik me aan bij mijn f1 bolide bevindingen.
Dus wat mijn oog wel graag ziet zijn de GT wagens, Zonda’s, Corvettes, Ferrari FCX’en, Porsche RSR.