Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld…
Een fittie tussen twee honcho’s, als dat maar goed gaat. Aan de ene kant bestaat de F1 al bijna 70 jaar uit aaneengeregen fittie’s tussen baasjes, aan de andere kant moet er eentje ooit de laatste zijn. Als we kijken naar het grote plaatje van de F1, broeit er al een tijdje een storm in de lucht die het potentieel heeft de F1 zoals we die kennen volledig weg te blazen. In deze context kan je ook de onvrede plaatsen die Ross Brawn uit over de uitlatingen van Sergio Marchionne.
De kleurrijke Italiaan die gaarne gehuld gaat in kleurloze coltruien, heeft namelijk de wereld ingeslingerd dat Ross als technisch brein van Liberty Media de sport ‘dommer’ wil maken. Ferrari ziet dat met lede ogen aan, omdat dit volgens hen het cutting edge karakter van de sport op het spel zet. Iets waar ondergetekende het overigens volledig mee eens is, maar dat terzijde. Dit is echter de officiële, ‘nobele’ reden die Ferrari laat optekenen als reden voor de kritiek.
Het feit dat de renstal zich met hun joekelige budget tot een van de slimmere jongens van de klas mag beschouwen, zal op de achtergrond ongetwijfeld ook meespelen. Een F1 die minder technische uitdagingen biedt, zou vanuit dat oogpunt bezien vooral goed zijn voor het meerendeel van de concurrerende renstallen. De belangrijkste uitzondering hierop vormt Mercedes, dat dan ook niet geheel verrassend ontzettend vaak samen optrekt met Ferrari in het politieke F1-spel dat gespeeld wordt op de achtergrond. Mercedes-eindbaas Dieter Zetsche zei eerder dit jaar nog over zijn Canadees-Italiaanse evenknie:
We are 100% aligned on our thoughts in Formula 1 and our strategic actions in Formula 1. We are good friends.
Het is precies deze ‘alliantie’ die een groot gevaar vormt voor de F1. Mocht Marchionne zijn dreigementen om de sport te verlaten waarmaken als de F1 niet in de richting beweegt die hij wil, zou Mercedes weleens kunnen volgen. Dat zou betekenen dat de sport het meest legendarische team uit haar historie én de dominante factor van de afgelopen jaren verliest. Het betekent ook dat er twee partijen verdwijnen die elk jaar honderden miljoenen in de sport pompen en behalve hun eigen coureurs ook nog een paar talenten hebben rondrijden bij andere teams. Overleeft de F1 een dergelijke klap? We hebben onze twijfels…
Toch is Ross Brawn van Liberty Media allerminst bereid ‘ja en amen’ te zeggen op alle wensen van Marchionne en consorten, zo blijkt uit zijn laatste uitlatingen tegenover ESPN:
I find it personally offensive when people accuse me of dumbing down the sport because we know if we did that we’d spoil the sport at its core, and we’d spoil the commercial basis of the sport as well. The teams at the top are probably spending two or three times what they were spending five or six years ago, and yet you wouldn’t say five or six years ago that the sport was dumb. So it’s just a question of degree.
We have to help the teams at the top recognise and realise that to have a sport for the future we’ve got to rebase the commercial revenues for the teams, we’ve got to rebase the amount of scope that the teams are allowed to explore technically in order to give a more exciting competition.
Ross beschouwt de woorden van Ome Serge dus als een persoonlijke aanval op zijn enorme brein. Respect voor Ross dat hij zijn poot stijf houdt, of kan ‘ie Ferrari toch maar beter een beetje zoet houden?
gove zegt
”Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld…” wat deed dat vroeger toch zeer als ze dat riepen.
dijan zegt
@gove: Nu nog.
str8six zegt
@dijan: zakdoekje nodig?
dailydriver zegt
@str8six: nee een tissue is voor een issue.
Turboost zegt
@gove: Dat klopt helemaal. En tóch gebruik ik het nu zelf ook als die kleine schavuiten weer iets bijzonders hebben uitgespookt.
bischero zegt
@turboost: vlegels zijn het ?
mulsanne zegt
Laten ze bij ferrari het woord eens bij de daad voegen
Vertrek met dat hoogachtend en narcistisch gedrag !!!
Elk jaar krijgen ze meer als elk ander team , zelfs de FIA is aan hun hand
str8six zegt
@mulsanne: *dan
donvincenzo zegt
F1 gaat in de huidige vorm sowieso verdwijnen. Voor de grote fabrikanten zijn auto’s op benzine binnen een paar jaar niet interessant meer – daar is namelijk niks cutting edge meer aan. Alle innovatie zal gaan zitten in andere motoren, waarschijnlijk elektrische.
hammerman zegt
@donvincenzo: ja, kijk maar naar de vele fabrikanten die instappen in de Formule E. Zou me niet verbazen dat ze de Formule 1 inhalen over een paar jaar.
paulvtec zegt
@hammerman: Ze zullen bij Formule-E wat meer uit de kast moeten halen om huidige F1 fans te laten kijken. Auto’s zijn niet mooi, geen lawaai, mist emotie, moeten halverwege een nieuwe auto halen en kan nog wel even doorgaan.
hammerman zegt
@paulvtec: de auto’s van volgend jaar zijn een stuk mooier, halverwege wisselen hoeft dan niet meer en de races zijn spannender.
Formule 1 wordt al beslist in de kwalificatie, alleen pech of een ongeluk verandert nog iets aan de volgorde aan de finish. Kijk maar naar Australie. Op dit moment geef ik zelf ook de voorkeur aan Formule 1, maar over een paar jaar? Stel je voor dat Max of de betere coureurs worden weggekocht door een Formule E teamen er op interessantere circuits gereden worden…
wijsneus zegt
@paulvtec: Het enige wat de Formule E mist, is media-aandacht. Als de F1 volgend jaar beslist om volledig elektrisch te gaan zal er amper wat veranderen aan de kijkcijfers of de bezoekersaantallen. Misschien paar % echte pricipelen. Maar ik zou mij verbazen als het meer dan 5% is.
hans33sw zegt
@paulvtec: en wat te denken van een fatsoenlijke set banden?
Gulli zegt
@paulvtec: op zich niet gek als je je bedenkt dat de F1 al 70 jaar bestaat en al vele (r)evoluties heeft meegemaakt. Formule E komt net kijken en heeft nog een hoop te leren, toch gaat dat al best snel moet ik zeggen.
fordnut zegt
Lekker laten gaan, vroeger was het ook leuk met meer privé teams. Actie op het circuit willen de mensen zien geen optochten met technisch uiterst hoogstaande praalwagens.
rollingstoned zegt
@fordnut: Alleen blijf je op circuits als Australie nog steeds optochten houden omdat ze slecht ontworpen zijn…
gregorius zegt
En ze hebben beiden gelijk.
Cooltrui heeft gelijk, met op een bepaalde manier zeggen dat door meer standaard onderdelen erop te schroeven het nu om uit te vinden wat weg valt.
Aan de andere kant heeft Ross gelijk dat het nu de spuigaten uitloopt.
Niemand in de F1 wil elke race een loterij zien (omdat alle auto’s gelijk zijn).
Wel willen we auto’s zien die dichter op elkaar kunnen rijden, zonder dat die auto’s gelijk overheaten en de banden kut worden. Daardoor komt er close racing en kunnen er ook sneller echte inhaalacties komen: men hoeft niet eerst een gat van 1 seconden te overbruggen (door later te remmen of DRS) en DAN nog in een gat te raken.
En uiteindelijk gaat dat alleen maar goedkomen door wat meer regels en misschien wel wat standaard onderdelen; zodat met de flow achter de wagen kan beinvloeden.
Maar goed, we gaan nergens komen; want er wordt nu alleen maar gesproken over ‘snellere auto’s’, Halo’s, verdwijnen van gridgirls, nog zachtere banden en 15 minuten later beginnen zodat de lokale dictator ook nog even in beeld kan komen.
w0o0dy zegt
Zouden er werkelijk geen teams bereid zijn mee te doen met de vergoeding die Ferrari en Mercedes opslokken in t verschiet? Zijn die minder capabel en zullen ze achteraan aansluiten IPV vooraan? Ehm ja, maar je hebt binnen no-time twee competatieve teams die held veld aanvullen en twee teams die doorschuiven van 3&4 naar plek 1&2..
Dus F1 kan wel zonder die twee aangezien de tientallen miljoenen vrij komen en andere partijen daar vast wel een business case voor kunnen maken.
Catch 22 voor Brawn maar ook voor Toto en Sergio (M niet P).
HZW zegt
Ik zou het op de spits drijven laat Ferrari en Mercedes maar lekker vertrekken, want dan zit de rest heel dicht bij elkaar en krijg je close racing.
Ik vind het ook belachelijk dat Ferrari veel meer geld krijgt dan de rest, de overkoepelende standaard bijdrage voor teams zou voor iedereen het zelfde moeten zijn, om geen competitie vervalsing te hebben.
Dat met sponsors meer binnen haalt op basis van je naam/succes is een ander verhaal.
560pk zegt
@HZW: persoonlijk vind ik niet dat Mercedes en Ferrari “moeten” vertrekken, maar met de rest van jouw verhaal ben ik het roerend eens
kingdante zegt
Misschien is nieuw bloed in de sport juist de oplossing, zegt de Ferrari fan.
mashell zegt
@kingdante: dus opzouten met Ross Brawn? Die werkt al zolang in de F1.