Het zit Ferrari sportief gezien niet mee en Brawn leek dé persoon om daar wat aan te doen. Moet hij dat zelf natuurlijk wel willen.
Begin jaren ’90 moet Luca di Montezemolo voor de tweede maal orde op zaken stellen bij Ferrari. Ditmaal niet als teambaas van het F1-team, zoals in de jaren ’70, maar als CEO. Het F1-team kan echter ook wel wat nieuw elan gebruiken en dus trekt di montezemolo een drietal mannen aan die samen aan de basis zullen staan van Ferrari’s dominantie begin deze eeuw: Michael Schumacher, Jean Todt en Ross Brawn. Laatstgenoemde was vanaf 1991 werkzaam voor Benetton en was het brein achter de briljante wagens waarmee Der Michael in 1994 en 1995 wereldkampioen werd. Vanaf 1997 zou hij bij Ferrari werkzaam zijn.
Uiteindelijk blijft Brawn tot en met het seizoen 2006 bij zijn Italiaanse broodheer. In 2008 is hij terug met Honda, alleen dat merk trekt eind dat jaar de stekker uit haar F1-team. Doodzonde, want Brawn is net op iets magnifieks gestuit. Hij besluit daarom maar zelf een meerderheidsbelang in het team te kopen van Honda en leidt het team in 2009 met Jenson Button naar het wereldkampioenschap. De reden? Een controversiële diffuser die het team de eerste helft van het jaar schier onverslaanbaar maakt.
Het jaar erop koopt Mercedes een groot deel van de aandelen en wordt tevens Michael Schumacher gestrikt voor een comeback in de Formule 1. Helaas loopt het de jaren daarop niet zoals gehoopt en worden er nauwelijks races gewonnen, laat staan kampioenschappen veroverd. Aan het einde van 2013 laat Brawn weten de sport zijn rug toe te keren, hij gaat met pensioen. Prompt wordt Mercedes in 2014 en 2015 wereldkampioen…
Het wat roemloze einde ten spijt heeft Brawn een carriere om u tegen te zeggen. Reden voor het kwakkelende Ferrari om Brawn te vragen voor een adviserende rol. Helaas, volgens bronnen rondom de voormalige Britse engineer ziet Brawn een terugkeer in de sport niet zitten. (via Motorsport.com)
lincoln zegt
Neem je Louis van Gaal toch ..
Dizono zegt
@lincoln: of jou, dan halen ze dit jaar sowieso nog twee puntjes ;)
SpiderIV zegt
@lincoln: leuk, ook om het Italiaans van Louis eens te horen ;-)
Dutchdriftking zegt
@SpiderIV: +10
pinut187 zegt
@lincoln: ha mooi!
ghost zegt
Ben benieuwd, als na volgend seizoen Max naar Ferrari gaat, heb je een goede kans op succes.
jaccovdzaag zegt
@ghost: Ja. Want die ontwerpt z’n eigen auto wel.
stfu zegt
@ghost: alsof Red Bull hem zomaar laat gaan. Die kans acht ik zeer klein.
lekkerlinksrijden zegt
@stfu: kan beter bij Redbull blijven. Meer kans om kampioen te worden. Het enige om over te stappen zal het financiële plaatje zijn, maar sportief gezien……
ghost zegt
@stfu: kijk even naar Vettel zijn carrière.
mrB zegt
@ghost: Alsof hij wil gaan. Hij zit bij een top team, Renault maakt ook steeds betere motoren en volgend jaar allemaal nieuwe aerodynamische regels, waarbij je met Newey als designer blij mag zijn. Bij Red bull heeft hij net zoveel kans als bij Ferrari. Alleen bij Mercedes hebben ze een streepje voor gezien de motor by far het beste van het veld is.
Dutchdriftking zegt
@ghost: Doet hij niet. RB is momenteel beter, Ferrari moet het komende seizoen met een chassis update en een super motor komen, zo niet hangen ze gewoon achter Mercedes en RB.
pinut187 zegt
Jammer voor Ferrari..
dawwg zegt
En terecht; die man is 61, heeft zelfs een jaar z’n eigen F1 team gehad en werd ook daar wereldkampioen mee; en werkt al sinds de 80s in de F1; hij stond zelfs in ’85 aan de wieg van de Lola THL1 en THL2 een jaar later. Dikke pluim van de Koningin erbij … groot gelijk dat je dan op je 61ste geen 80 urige werkweek meer wilt draaien …
MAB zegt
@dawwg: ze gaan die gast echt geen 80 uur laten draaien. Een “adviserende rol”.
gregorius zegt
@MAB: Ja, maar zo’n man kan dat niet. Als je die auto wil verbeteren, wil je die hele auto uit je hoofd kennen. Precies weten hoe alles samenhangt. Dat is niet iets wat je gelijk even doet en dat is ook niet iets wat je een paar jaar par-time kan doen
john4545 zegt
Niet zo gek. Hij heeft zelf Mercedes zo groot gemaakt: 1500 engineers, 2 fabrieken, kilometers voorsprong en bijna een miljard aan investeringen. Met huidige regels zal het voor iedereen erg moeilijk worden.
pomoek zegt
Groot gelijk. Ik denk ook dat hij in 2013 echt op was. Die man heeft echt tropenjaren gehad. Als hijzelf niet de wijste geweest is, dan is het ongetwijfeld zijn familie wel.
str8six zegt
Denk je niet dat de titel van in ieder geval 2014 niet ook aan het voorbereidend werk van Brawn heeft gelegen? Beetje makkelijk om het af te doen als: hij ging weg en ze werden prompt kampioen..
sracert zegt
Top kerel, wat een prestaties en een rust straalde hij altijd uit. Hij kon altijd op de grens v/d regels top resultaten neerzetten. Voor mij een echte “meester” als team manager.