Dit de RORMaxx Formula AE, een ontwerp uit de koker van twee achttienjarige studenten aan de Harvard-Westlake High School in Beverly Hills, California. Op papier een zeer bijzondere creatie, want het wordt een zero-emissie elektrische auto, waarbij de accu enkel wordt opgeladen door wind- en zonne-energie.
Met behulp van zonnepanelen worden de accu in slechts 1,5 uur volledig opgeladen, maar er wordt druk gewerkt aan een prototype accu waarbij dat slechts 6 minuten duurt. Tijdens het rijden wordt de accu opgeladen door de luchtstromen langs de auto via grote luchtinlaten op te vangen in een soort turbine.
Verantwoordelijk voor de aandrijving is een 284 pk (212kW) elektromotor. Hiermee zal de acceleratie van 0 naar 96 km/u niet meer dan vier seconden duren, bedraagt de topsnelheid 248 km/u en ligt de actieradius op zo’n 320 km.
Ben ik nou gek, of denkt het tweetal natuurwetten te kunnen herschrijven. In mijn beleving zorgt de turbine die de luchtstromen langs de auto moet opvangen alleen maar voor extra weerstand. De energie die je hiermee opwekt is altijd kleiner dan de energie die verloren gaat door de extra luchtweerstand.
In augustus van dit jaar moet een rijdend prototype af zijn. Mocht de RORMaxx zijn belofte waarmaken en in productie gaan (don’t bet on it), dan zal ‘ie ergens tussen de 80.000 en 150.000 dollar gaan kosten. (via: worldcarfans)
Student venture RORMaxx Automotive utilizes ultracapacitors, solar panels, and airflow recovery to construct an alternative energy vehicle.
RORMaxx Automotive, a student venture out of Harvard-Westlake High School, is constructing a wind and electric powered vehicle. Eighteen-year-old high school seniors Rory Handel and Maxx Bricklin are developing the first student-built wind-assisted vehicle called Formula AE.
The ultracapacitors utilized in the vehicle will provide easily accessible power to the car at all times, avoiding the voltage drop problem in normal batteries. The ultracapacitors will address the high acceleration demands of a car, boosting the Formula AE car from zero to sixty miles per hour in less than 4 seconds. The vehicle will be limited by its gearing to a top speed around 155 miles per hour.
Formula AE will implement solar technology in the form of newly developed flexible thin-film photovoltaic cells. Laminated with a flexible flouropolymer, the cells will be protected from any damage and will be flexible enough to fit the aerodynamic form of the vehicle.
The battery of the car is projected to have a range greater than 200 miles per full charge, and should handle a full one-hour race without difficulty. The charge time of the battery is less than 1.5 hours, but a prototype battery currently in development could cut the charge time to just six minutes.
Finally, the vehicle will recover wind flow energy using intakes channeling air to a turbine fan. By constructing ducting to achieve an optimal wind speed, an appropriate generator Awill convert the airflow into usable energy for the car.
The Formula AE car is meant to be a technological showcase to inspire the automotive world to embrace these rarely thought of alternative sources of energy. Although there are currently no plans for commercial production, the car would likely have a projected retail between $80-150k (USD).
The Formula AE Prototype will be completed in August 2009.
Victor-tje zegt
beetje pagani voorkant maar wel erg leuk en futuristis, erg leuk maar of het in productie gaat, i don’t think so!
RenJie zegt
Van de studenten moeten we het gaan hebben!
kowalsk zegt
Goed idee om de wind ‘op te vangen’, verder weinig nieuws…
Jochempie zegt
Lijkt me een hoax.
Robin zegt
Iedereen Pagani achtig, of Mercedes Clk Gtr.
In ieder geval een mooi concept, hoop dat ie het red ;)
wotevajjjj zegt
kheb nog liever de barbie dollyparton van de porige post dan dit
lelijk!
Fova' zegt
Ik laat me verrassen!
Emile zegt
moeten ze me toch even uitleggen hoe dat werkt
T.G zegt
Met alle respect…op papier allemaal wel leuk en aardig, maar zo ken ik er ook nog wel een paar…ik heb dit vaker gezien, maar tot uitvoering komen deze project (bijna) nooit…kijk goed is het natuurlijk wel, wie weet leidt het nog tot iets moois…..later :P
RenesisHP zegt
Ik vind dat deze auto te weinig vermogen voor het uiterlijk heeft.
Dit lijkt op een Le Mans Prototype. :)
Een betere ontwerper zegt
Ziet er nice uit :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nog even doorstuderen jongens!
Misschien als jullie haar op je plassertje krijgen, krijgen jullie het voor elkaar een meer haalbaar prototype te tekenen…
Michiel_vd_Brink zegt
Nog even en ze komen met de perpetuum mobile!!! Mark my words!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile
Emile zegt
en dan gebruiken ze conventionele remklauwen my ass
six-trey zegt
doe mij maar de Caddy WTF, geen uitstoot wel cool :D
mrB zegt
als die gasten ff kappen met mileu gedoe, en dan er ff een hoogtoerige 6L (of meer :P) V12 in doen wordt die wel leuk
Volvo_440_turbo zegt
Binnenkort kunnen ze zonnecellen uit een spuitbusje halen, stond eens in EOS
Bij auto’s als deze zou dit nog wel handig zijn…
Bert zegt
Ze zijn het electrisch molentje om de turbines ook bij stilstand electriciteit te laten opwekken vergeten!!!!
H zegt
Hoe stap je in??
blokker5 zegt
@michiel van den brink
Je bent me net twee minuten voor;)
Alleen jammer dat deze natuurlijk ook zonnepanelen heeft, dus ik snap niet waarom er over begonnen wordt
papa zegt
@ Michiel
Dat zou mooi zijn, daar staat een leuke prijs op!
Volvo_440_turbo zegt
ps, alle nieuwe technieken en ideetjes kunnen maar goed zijn om ooit een echte productie auto te maken…
MDA zegt
jaja… wind opvangen met turbines… dat is net zoiets als tegen je zeilen aan blazen als je in een zeilboot zit.
JPM zegt
Veel negatieve reacties maar ik heb als 18 jarige student vroeger nooit het nieuws gehaald aan de andere kant van de wereld met mijn creatie.
RenesisHP zegt
@Michiel van den Brink.
Als dat bestaat voorspel ik nieuwe spaceshuttle’s. Sterker nog. Het zou een echte oplossing voor het energieprobleem zijn.
Dat gebeurt bij voorbaat al niet. :?
Cooper S zegt
Ben benieuwd hoe je erin komt…
Vive la FRANCE! zegt
Voorkant is inderdaad een beetje Pagani (nogal standaard, vooral die spoiler), maar de achterkant is gewoon cool!
Sjaakk zegt
-edit: ip-ban-
Emile_Benz zegt
@ Sjaakk: GA ERGENS ANDERS LOPEN SPAMMEN!!!
ja, ik heb m’n Caps Lock gecheckt…
Zapp zegt
Lijkt me tamelijk onmogelijk, dat zijn echt van die dingen die ik tekende toen ik klein was omdat ik dacht dat als ik een perpetuum mobilae uit zou vinden ik binnen was. :P
Emile_Benz zegt
Lol @ SAAB btw :lol:
Brokkenpiloot zegt
En volgens mij zou de Amerikaanse regering dit nog subsidiëren ook.
Wollie zegt
Ze verkopen vooral veel wind.
Hans de Groot zegt
De auto ziet er natuurlijk fantastisch uit en het verhaal erbij is gewwon te mooi om waar te zijn, maar daar heb ik geen verstand van. Wat ik wel weet dat als dit project maar de kleinste kans van slagen heeft laten we zeggen 1 0/00 (promille) van die 7 miljard steun voor de o zo efficiente amerikaans autoindustrie in dit project als onderzoek gestoken mag worden. en nauw niet gelijk gaan zeiken dat je niks kan doen met 7 ton als 2 18 jarige studenten dit kunnen (??????) dan verdienen ze een leuk onderzoeksbudget..
Mtyn zegt
Zoals velen het hier zien is het inderdaad het herschrijven van de hoofdwetten in de thermodynamica. Heel simpel; energie kan niet uit het niets onstaan, het word altijd omgezet. Je neemt dus energie uit je accu, zet die om in mechanische energie, zet die met de turbine terug om naar energie die de accu weer ingaat en zo is de kring rond. Maar wel heb je in die kringloop veel energie verloren. Je verliest dus, en wint helemaal niets.
Maar wat ik denk, en wat wel slim is, is om het te gebruiken om de energie te benutten tijdens het uitrollen. Zorg je dat dan kleppen opengaan die de turbines kunnen aandrijven dan gebruik je het eigenlijk als een soort van rem, die de kinetische energie die nog in het voertuig zit terugwint. Een beetje zoals de Prius werkt, bij het remmen win je (een deel) van de kinetische energie die het voertuig bezit terug. Maar ook bij stilstand/parkeren zou de windturbine aan kunnen blijven die energie wint uit de wind die langs het voertuig stroomt. Als je het zo bekijkt, is het best een slim idee. Al hebben Mercedes en Mitsubishi al concepts met deze technologie gehad.
Waar ik echter mijn betrekkingen op heb is het opladen met zonne-energie. 1,5 uur is écht heel snel om een accu op te laden die een 200kw motor 300 km kan aandrijven.
Larrs zegt
Zijkant lijkt een beetje op de Ford GT90.
Het ziet er goed uit, ben dan ook benieuwd of hun ideeën ook goed werken.
Endlezz zegt
bij het zien van de naam dacht ik in elk geval eerst dat het ging over een nieuw soort hair conditioner…
en hij ziet er een pak beter uit op de schetsen dan in het echt/op de rendering
Endlezz zegt
@Michiel van den Brink
wel lastig als je wil parkeren met zo’n perpetuum mobile ;)
Rhine zegt
@mtijn Beetje omslachtige methode om rem energie terug om te zetten in stroom als je auto al een elektro motor heeft. Misschien bedoelen ze meer zoiets als http://www.windenergyevents.com/
rijzerlo zegt
Het is natuurlijk wel duidelijk dat dit concept voor geen meter gaat werken. Dit soort manier van electriciteit opladen tijdens het rijden heb ik al zó vaak gehoord… maar werkt niet, teveel weerstand (zoals al uitgelegd)
Sidney zegt
euhm, iedereen heeft het over natuurwetten en het behoud van energie – maar door de zonnepanelen voor je ook energie aan
en dus is dit geen gesloten kringloop ;-)
en dus ook geen perpetuum mobile :-)
dotternetta zegt
bah, weer zo’n onmogelijk project van een stel fantasten
Buyck zegt
Wat een design!!! Zet de huidige topontwerpers toch een beetje in hun onderbroek! SCHITTEREND
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Michiel: zou het er OOIT van komen???
FP zegt
Dit is echt een broodje aap verhaal. Energie opvangen terwijl je energie aan het verbruiken bent
Roger zegt
Moet een plug-in zijn gecombineerd met HR zonnecellen.
En dan nog…zelfs de Nuna 4 met 6 vierkante meter aan zonnecellen haalt dergelijke snelheden niet. Fake of verkeerde intrepetaties.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuna_4
Edje® zegt
Geweldig idee. Toch zou ik nog graag iets meer uitleg willen hebben. Wie o wie? Het verhaal van de heer “MTYN” lijkt me heel realistisch. Toch denk ik dat het werkt:
Deze auto kan 248 km/h. De accu heeft een actieradius van 320 km. Als het prototype van deze accu uitgerijpt is, dan is ie in 6 minuten te herladen. Tenminste dat begrijp ik uit het verhaal.
Ik rij 200 km/u met deze auto. Ooit motor gereden? Steek je kop eens boven de kuip uit…. de winddruk is enorm. Deze is dus net zo enorm tegen deze auto met die snelheid. Je vangt die wind op en laat daarmee een schoepenwiel draaien welke aan een dynamo vast zit. Dan hoeft dat maar 6 minuten te duren en is de accu weer vol.
Zo heb je toch een auto die in principe eindeloos rijdt? Als je 320 km de tijd hebt om 6 minuten power te leveren aan de accu, dan moet dat toch lukken?
Als je 100 rijdt is de winddruk half zo hoog. Dan draait het schoepenwiel half zo snel. Dus doe je er 12 minuten over. Nou en? Je hebt 320 km de tijd. Daar doe ik langer over als 12 minuten.
Nog een paar jaar researchen en dit is helemaal de bom. Dan is de mensheid nooit meer afhankelijk van olie. Wind is een duurzame oneindige energiebron. En laten er nou inderdaad interne wrijvings verliezen in zitten. Deze zijn dan te compenseren met zonnecellen op het dak. Die helpen ook mee.
Of zie ik het nou verkeerd? Kan dit natuurkundig niet? En waarom niet? Vandaar de vraag om meer uitleg.
ML zegt
Geweldig!
als we maar genoeg van deze auto’s laten rondt rijden hoeven we geen kerncentrales meer te maken, alleen gratere snelwegen.
die studenten hebben 1 fundamentele natuurwet over het hoofd gezien: behoud van energie, houd in deze context in dat je van energie NOOIT meer energie kan maken.
daarnaast vindt ik die zonnecellen en die accu ook wel heel sci-fi.
Floryn zegt
hoax
Jandepandaman zegt
Tot nog toe is het zo dat als ze de luchtweerstand voor de openingen naar die schoepen toe zouden dichten, ze waarschijnlijk meer energie zouden behouden dan dat ze nu kunnen winnen….
Maar goed, verder vraag ik me af hoe zij willen dat die auto aan de stekker zich alleen maar aan wind en zon laaft- Als er dan electriciteit uit kolencentrales of kerncentrale door de draad komt, spuugt die wagen ze dan weer uit of zo…?
Oh nee- er zit geen stekker aan, want deze auto wint echt al zijn energie zelf- Even heel hard rijden gedurende 6 minuten in de zon en je kunt weer 4 uur racen…….. Natúúúúúúúrlijk….!
Esprit_de_Flandre zegt
Zeeer mooi. Vooral langs achter.
TJMotorsports zegt
moet in productie gaan met een dikke vette 10 cilinder onder de kap en
meer als 600 trappelende pony’s, met veel koppel
Jorden zegt
Als je met de combinatie van wind- en zonne energie in 6 minuten de auto kan opladen. Dan is het daadwerkelijk mogelijk wat zij beweren.
Alleen was het voor mij nog onbekend dat er accu’s zijn die zo snel kunnen opladen.
Zie het als je telefoon. als je die op de accu zet kan je toch ook oneindig bellen. Opladen gaat sneller dan het verbruik!
Savipe zegt
@ Michiel
er zijn inderdaad mensen mee bezig
KL_KH zegt
Mtyn –> hij heeft niet voor niets een actieradius van 320 km. Als ie geen energie zou verliezen zou je voor eeuwig door kunnen rijden.
Ik weet het niet zo met die windturbineachtig ding in de auto. Bij mij weten leverd dat ding meer weerstand op. Je hebt extra openingen in de auto zitten. Laat we reeel zijn en zeggen dat dat je met die windturbine in je auto 15 % van de energie behoefde opwekt. Daar gaat van af minstens 10% van het verstoren van de luchtstroom (met je twee voorramen geopend rijden op de snelweg kost je minstens 10 % meer aan brandstof)…..
Ik vind het een moeie gedachte, maar ik denk dat dit idee praktisch onhaalbaar is.
Mtyn zegt
@KL_KH, ja hij verliest natuurlijk energie, het is onmogelijk om oneindig te blijven rijden. Dat kan natuurkundig niet, je kunt nooit energie omzetten zonder enige vorm van verlies. Dan heb je iets wat zichzelf kan blijven voeden, en zo tot in het eeuwige arbeid kan leveren en die helemaal terugwint. Dat is onmogelijk, zie de perpetuum mobile die michiel in een van de eerste posts plaatste.
Kijk om het precies uit te leggen kan je wel pagina’s vol typen. Ik snap het verhaal van Ed, zo zou je het ook denken. Het is dan ook een verhaal apart.
Kijk eens naar je fiets, daar hangt een dynamo aan. Je denkt dat wiel draait toch rond, dus ik kan er een dynamo aanhangen. Wat er echter gebeurt als de dynamo aangaat, is dat deze word aangedreven. Die energie leveren je benen ineens. Anders gezegd, de energie die je dynamo wint, die voeg jij toe. Rijd je dus 10km/h op je fiets met je dynamo aan, dan kost dat je meer energie dan rijden met 10km/h zonder dynamo aan. Hij onttrekt namelijk energie uit het wiel voor het fietslampje, en dus moet je harder trappen terwijl je toch evenhard gaat als iets zachter trappen zonder dynamo. Het is een wat karig voorbeeld, maar zie het ook zo met de rijwind.
Je denkt, die rijwind, die is er gewoon! Maar de rijwind die je voelt is niets meer dan het snelheidsverschil tussen de (bv. stilstaande) lucht en jou rijdende voertuig. Hang je er een turbine aan, dan moet je voertuig meer energie leveren om de luchtweerstand die het turbinewiel laat draaien te overkomen. De energie die nodig is om die luchtweerstand te overkomen is ongeveer de energie die je windturbine wint. Je zorgt namelijk zelf voor die rijwind, je voertuig levert energie die word omgezet in een andere energie (namelijk je snelheid, die dus de rijwind veroorzaakt), die energie zet je weer om naar elektrische energie die je accu weer ingaat.
Zie het anders eens in het klein, we nemen een autotje van lego. Daar zetten we zo’n mooi lego elektromotortje op, met een kleine accu, en een windturbine. Je laad de accu een beetje op, en de auto gaat rijden. Door zijn rijden onstaat er rijwind en die vangen we op met de windturbine. Ik hoop dat je snapt, dat heel langzaam je autotje steeds langzamer gaat rijden. Zie dat rijwind niets anders is dan het verschil in snelheid tussen de (hier stilstaande) lucht en jou rijdende voertuig. Je zou dan op eenzelfde manier ook energie kunnen winnen uit de ondergrond. De weg staat immers stil en zelf rijd je. Denk dan eens terug aan het voorbeeld van de dynamo, je autotje moet meer energie leveren omdat hij ook nog eens een turbine/dynamo moet aandrijven maar rijd toch evenhard als zonder turbine/dynamo.
Ik hoop dat ik het een beetje bruikbaar heb uitgelegd, er zitten tal van wetten en formules achter die bepalen hoeveel energie er teruggewonnen kan worden. Onthoud gewoon dat energie niet uit het niets kan ontstaan, en alleen omgezet kan worden, en dat dat niet kan zonder verlies. Dan weet je dat de rijwind een vorm van energie is die je voertuig zelf heeft veroorzaakt, hij heeft daar energie voor moeten leveren. Die kun je inderdaad terugwinnen, maar alleen met verlies en die energie die je wint is dan alleen gebruikt om die turbine aan te drijven en dus niet om mee te kunnen rijden. Zie het op dat gebied als de dynamo op je fiets, waar je harder moet trappen om toch evenhard te fietsen als je dynamo aanstaat. Die extra energie zet je gewoon om, met verlies.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik ben wat dat betreft ook nog maar een 19-jarige student zoals de ontwerpers van dit voertuig, maar ik hoop het principe van de hoofdwetten van de thermodynamica (die vertellen eigenlijk alles over dit hele gebeuren) op een begrijpbare manier uitgelegd te hebben. Het lijkt allemaal heel mooi, maar uiteindelijk kun je er alleen de kinetische energie mee winnen wanneer het voertuig niet aandrijft maar uitrolt. ;)
Mtyn zegt
Oh en nog @Rhine, die voertuigen rijden op wind inderdaad. Maar die rijden op de wind zoals die zelf “rondwaait” hier. Een soort zeillboot op wielen dus, maar dan met een turbine die de wind omzet in energie inplaats van een zeil die gelijk voor de voortstuwing zorgt. Als het windstil is zal het voertuig niet rijden, waarom lees je hierboven.
Sorry van mijn veels te grote lap tekst trouwens, maar misschien doe ik nu wel een gooi naar de langere reacties van 2009 wanneer die verkiezingen er weer zijn! ;)
Serge zegt
Het hele verhaal over meer luchtstand dan dat het oplevert is waar, maar we moeten niet vergeten waarom echte supercars spoilers hebben. Die zitten daar voor extra luchtweerstand, voor beter bochtenwerk!
Dan kan je zeggen, schroef die enorme spoiler eraf en plaats turbines strategisch alleen zo dat dit de handling verbeterd en tegelijkertijd van extra energie voorziet. Voor de hedendaagse sedan en hatch daarentegen, is dit nog niet bruikbaar, daarvoor moet het rendement van micro-turbines nog flink opgeschroefd worden.
Serge zegt
Oke niet extra luchtweerstand, een spoiler probeert een luchtstroom meer laminair te maken, alleen verslechtert een spoiler wel de algehele aerodynamica
CCX zegt
Al dat gediscussieer hier : we lijken wel die 19e eeuwse oplichters/geleerden die dachten dat ze hèt gevonden hadden.
Onthoud 1 ding, jawel maar ééééén ding:
nog nooit, maar nog nooit heeft men ook maar iets uitgevonden met een rendement van 100%, nog NOOIT !
CCX
Mtyn zegt
Je spoiler verhaal past daardoor wel precies in mijn verhaal. Want door de extra luchtweerstand moet je auto om dezelfde snelheid te rijden iets meer vermogen inleveren (en dus word de algehele topsnelheid van de auto waarschijnlijk lager). Maar een spoiler moet je zien als een omgekeerde vleugel, hij drukt het voertuig op de grond zoals de vleugels van een vliegtuig het vliegtuig de lucht “insturen”.
Je zou dat met turbines niet voor elkaar krijgen, je kunt wel extra luchtweerstand veroorzaken zo, maar het is geen omgekeerde vleugel die de wagen echt de grond opdrukt.
Serge zegt
Luchtweerstand is een kracht, Stel je stelt de de turbines zo op dat de richting van de luchtstroom dat de turbines nadert bijna loodrecht op het grondoppervlak staat gericht en daarna de luchtstroom in een tunnelsysteem wordt verder geleid om achter de auto er weer uit te komen. De weerstand-kracht vergroot dan wel de downforce theoretisch.
Serge zegt
En dan heb ik het over de weerstand die de turbine veroorzaakt! Want de lucht wordt afgeremd door de turbine, omdat die energie wordt gebruikt voor het draaien van de turbine.
Uiteraard is er meer vermogen nodig, daarom moet er eerst onderzoek worden gedaan naar rendabelere turbines om het systeem energetisch rendabel te maken
Mtyn zegt
Ik begrijp waar je heen wilt, je ziet een soort diffusor techniek in die de luchtstromen afremt en zo “neerzet” dat je een soort hele grote spoiler maakt. Je wilt namelijk de luchstroom onder de auto zo snel mogelijk maken, terwijl de luchtstroom over de auto zo langzaam mogelijk moet gaan. De vorm van de auto verpest dat principe al, lucht word harder over de auto gestuurd dan dat het onder de auto gaat. Als je het zo bekijkt kun je er inderdaad misschien wat mee doen.
Ach zoals gezegd, ik ben maar een energie- en procestechniek studentje, al lonkt bij zulke posts autotechniek steeds en steeds meer :( Ik vertel hier vooral wat ik denk, het zijn geen feiten ofzo voor iemand me kwaad aankijkt hier! En nu volg ik de tip van CCX op! ;)
Dweep zegt
@ Mtyn: thanks voor de geweldige uitleg! Heb het hele energieverlies-concept nog nooit zo helder gevonden…
On topic: vergeten we niet iets wat al een paar keer naar voren hebben gebracht: de zonnecellen. Ik begrijp volledig dat we geen 100% sluitende cirkel kunnen maken met de energie die we winnen met de turbines tov de wond die we verliezen met het vooruit bewegen van de wagen. Maar geven de zonnecellen geen ‘battery juice’ die volledig “gratis” (of die toch alleszins een positief rendement geven in de zin dat we we er meer energie uithalen dan er in stoppen…)
En zonne-energie zal (veronderstel ik) wel moeilijker op te vangen zijn door een voortbewegende zonnecel (rijdende) auto dan een stilstaande, maar stel dat we uit het hele voortbewegen/windenergie een redenment van 80% kunnen halen (dus 20% verliezen), dan moet de zonnecel toch gewoon genoeg energie binnen pompen om ide 20 te compenseren en dan kan je toch blijven gaan?
(puur theoretische % natuurlijk, die cijfers zullen we nu nog neit kunnen halen, maar ‘ooit’)
Damn, boeiend onderwerp :-)!
Apache zegt
Auto op windenergie. Eén klein praktisch probleempje: hij maakt alleen vermogen op volle snelheid.
Mtyn zegt
@Dweep, bedankt voor je compliment. Echt leuk te horen! En sorry CCX, ik kan niet stoppen met discussieren want het is inderdaad redelijk boeiend! ;)
Ik begrijp wat je bedoelt Dweep. Ik denk echter dat je het andersom zal moeten zien. Zonne-energie zal de “hoofdleverancier” zijn voor het voertuig. De windenergie is wat mij betreft nog een twistpunt. Je voertuig levert de energie die je in de windturbines weer terugwint. Zoals in mijn voorbeeld van de fietsdynamo. Er word meer vermogen geleverd door de motor, maar die meerderheid word helemaal gebruikt om de extra weerstand die er ineens is tussengekomen te overkomen. De energie die dat kost win je dan weer deels terug in je windturbine. Als je het zo bekijkt is het volkomen zinloos.
Maar wat ik al eerder zei denk ik dat de windturbines vooral interessant zijn om als rem te gebruiken. Je wint al remenergie terug, of uitrol energie terug doordat het elektromotoren zijn. Het mooie daarvan is is dat als ze zelf geen vermogen leveren maar op de as wel vermogen word neergelegd (zoals bij het uitrollen) het een generator wordt die de energie die nodig was om op die snelheid te komen er weer voor een groot deel terug uithaalt. Maar die turbines kunnen ondertussen ook hun steentje bijdragen door de luchstroom die zich nog om de auto bevind te gebruiken om ook energie op te laden. Zo rem je sneller, en ondertussen laad je de batterijen op!
De zonnecellen kunnen non-stop de accu opladen, en zo heb je in totaal een prachtig groene wagen. Helaas is dit nog toekomst muziek, en ik vraag me echt af waar de ontwerpers hier hun informatie vandaan hebben. Met een rendement van 5 tot 15% heb je heel veel oppervlakte aan zonnecellen nodig wil je die accu (en een 200kw motor is niet niets!) opladen. Als de zon prachtig straalt op het beste tijdstip in de middag en op de langste dag van het jaar dan zal de zon zo’n 1kW per vierkante meter kunnen neerleggen in Nederland. Met een rendement van 20% (laten we eens optimistisch zijn) leveren je zonnepanelen in die zon 0,2kW per vierkante meter. Stel de auto is perfect bedekt, en we hebben zo’n 10 vierkante meter aan zonnecellen die allen perfect in die zon staan. Dan levert de zon zo’n 2kW per vierkante meter aan de accu. Stel we laten dan de auto 100 uur in die zon staan, dan levert dat 200kWh (2kW x 100 uur) aan elektriciteit die in de accu zit op. Daarmee kunnen we dan precies 1 uur rijden! (een motor van 200kW verbruikt 200kWh per uur op vol vermogen).
Stel de windturbines vangen bij stilstand ook de wind op en laden de accu bij, dan nog is 1,5 uur om op te laden ontzettend weinig. Het is een interessant project, maar de technische gegevens zijn nu nog echt onbereikbaar.
Wat mij een veel beter idee lijkt, is om inderdaad een auto te maken die veel van zijn energie benut, en dus bij het uitrollen en remmen veel terugwint. Dat zorgt voor een gunstig rendement van het voertuig en dat wil je inderdaad zo hoog mogelijk krijgen. Maar om de accu’s echt op te laden zou je eigenlijk een tankstation moeten hebben, welke een dak heeft met vele vierkante meters zonnecel en een prachtige 2MW windturbine. Laat je die windturbine 1 uur draaien, dan heb je genoeg energie om deze auto 10 uur te laten rijden op vol vermogen. Als dan niet iedereen gelijk overstapt op elektrisch, en het dus rustig uitgebreid kan worden. Dan zul je zien dat elektrisch eigenlijk de wereld is waar we helemaal naartoe zullen gaan. ;)
Voor degenen die zich eraan ergeren, sorry voor mijn boekwerk! :P
lennart888 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=fcNVp-FDrAY
hey Mtijn
dit werkt toch ook waarom zou het niet werken bij een gewone auto dan? :P
even ter verduidelijking dit is een windtunnel met een wagentje aangedreven door de windmolen.
gr
Mtyn zegt
Ha die Lennart, net of jij dat niet weet (A)
Het zou inderdaad werken, maar zo heb je een soort zeilboot op wielen. Het voertuig rijd op de energie van de wind zelf, niet op zijn eigen rijwind. En op een andere manier, de molen die ronddraait doordat de wind ertegen blaast drijft de wielen aan. En inderdaad zou dat bij deze supercar ook kunnen, als je tegen de wind inrijd terwijl het waait zul je meer energie met de windturbine kunnen “opvangen”. Je wint dan namelijk nog eens de wind die al waait. Maar je zult dan evenveel opvangen als bij stilstand. Waar hier de discussie echter overging was over de rijwind. Maar al wat ik nu zeg, past weer perfect in de wetten van de thermodynamica. Energie kan nooit uit het niets onstaan (hier haal je die dus uit de wind die er is, en niet je rijwind wat energie is die je net zelf door je elektromotor hebt veroorzaakt) en energie kan nooit omgezet worden zonder verlies.
Maar daar weet jij alles van, klasgenoot. ;)
lennart888 zegt
Ik vind dat je nogal veel aan het lullen bent Martijn :P echt die verhalen van jou kan je ook in 2 zinnen neerzetten :P
Maar idd energetisch zou je maar ongeveer 10% (ongeveer het rendement van een grootte windmolen dus kleine zijn nog veel en veel slechter) van de energie die in de rijwind zit kunnen terugwinnen, maar waarom zou je dat willen? want je moet het er tenslotte zelf instoppen. Ook het idee om de remenergie terug te winnen vind ik dom want dat is echt allemaal moeite doen waar je bijna niks aan hebt.
Ik zie je nog wel op school he martijn
Gr Lennart
Mtyn zegt
Ik ben aan het oefenen voor mijn boek Lennart, laten we het daarop houden. ;) Nee ik probeer het voor iedereen duidelijk te maken, ik vind het interessante onderwerpen hier op autoblog en de discussies zijn dan ook leuk. Beter kom jij hier ook wat vaker!
lennart888 zegt
@ Mtyn
geef mij maar http://www.motor-forum.nl :P
daar wordt tenminste echt veel onzin geluld :P
nee ik kijk hier wel regelmatig alleen meestal post ik hier niks
Victor zegt
Doet me denken aan een verhaaltje…
Sadi Carnot, een Fransman uit de 19de eeuw, wou inzicht krijgen in het rendement van de verbrandingsmotor. Zijn doel was aanvankelijk om het rendement te verhogen, maar hij werd al snel afgeleid en richtte zich tot de basis principes van de thermodynamica. In 1825 kwam hij tot een conclusie van zijn onderzoek: de carnotcyclus.
Dit was een theoretisch model van een verbrandingsmotor met een rendement van 100%. Zijn grote besluit was: dit is praktisch onmogelijk, en zal nooit mogelijk zijn/worden!
(meer uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_wet_van_de_thermodynamica, http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnotcyclus, http://nl.wikipedia.org/wiki/Reversibel_proces)
Het komt er dus op neer dat een turbine meer energie vraagt dan er uit zal komen (rendement van 100% is onmogelijk in de thermodynamica) en dus een negatief effect heeft op de totale energie. Zwier dat ding dus uit die wagen stelletje gekken =p
Bedank Sadi Carnot…
Fred zegt
Vanaf de zijkant is het bijna exact een koenigsegg…
Rob zegt
Een beetje later in het jaar, maar volgens mij vergeten we hier iets……………
Het voertuig wordt opgeladen door rijwind EN zonnepanelen
Met andere woorden, de zonnepanelen voegen altijd energie toe, terwijl de rijwind-dynamo’s de actieradius zullen kunnen vergroten?