De beste Mercedes uit de jaren ’80? De Mercedes W124 AMG in het rood is echt een heerlijkheid.
De Mercedes W124 is geliefd. Het is misschien wel het hoogtepunt van Mercedes uit de jaren ’80. En dan heeft de W124 ook nog zijn hoogtepunten gehad, zoals de 500E en de vele ‘pre merger’ AMG-versies van de W124.
AMG W124
Eigenlijk is de occasion van vandaag niet eentje die per definitie ‘de beste’ AMG W124 is. Het is namelijk geen Hammer en al helemaal geen Hammer Widebody, de meest zeldzame versie die er is. Het is, voluit, een Mercedes 300 CE-24 AMG Coupé Widebody. Wat je daaruit kan afleiden: het is geen V8 (dus geen Hammer), maar de versie met de 3.4 liter zes-in-lijn 24-klepper. Nog steeds een prima blok en met ruim 270 pk en een sprinttijd van rond de zes seconden ook een prima AMG-product zo anno 1989. Het is de coupé, wat niet de meest praktische maar wel de mooiste carrosserievariant is. En het is dus wél een widebody, dus met de extra geaccentueerde wielkasten. En dat staat deze auto goed.
Rood
Wat bij deze W124 AMG 300 CE-24 de kers op de taart is: de specificatie. Het gaat namelijk om een exemplaar in Signal Red. Inclusief meegespoten stootstukken in de bumper, maar dan weer niet met de meegespoten AMG Monoblock-velgen. Dat laatste maakt van de AMG Hammer altijd een extreem foute auto. Wat past bij het karakter, maar zo met zilveren velgen is wel zo clean.
Interieur
Over fout gesproken: het interieur is een bijzondere kleurencombinatie. De eerste eigenaar van deze W124 AMG 300 CE-24 koos voor beige leer met rode accenten. Zoals de pijpjes in het leer, de bovenste helft van het dashboard, de vloermatten en het stuur. Een bijzondere optie is de AMG-tellers: deze hebben witte klokken en een snelheidsmeter die doorgaat tot 300 km/u. Dat terwijl de topsnelheid van de 300 CE-24 AMG als het goed is net boven de 252 km/u ligt en je dus aan eentje die tot zo’n 260 gaat meer dan genoeg hebt. Dit is dan ook omdat de AMG Hammer met de 6.0 V8 doorjakkert naar 288 km/u, dan is die 300 km/u niet vergezocht.
Kopen
Deze unieke Mercedes AMG W124 300 CE-24 gaat binnenkort onder de Hammer hamer. Het gaat om een exemplaar dat nieuw besteld is in Japan in 1989, wat daar tot maart 2023 is gebleven. Toen werd de 300 CE naar de VAE gebracht waar deze is gerestaureerd om tot de huidige staat te komen. Overigens heeft dit exemplaar maar 50.000 km achter de kiezen.
Daarom wordt er een resultaat van ergens tussen de 175.000 en 200.000 dollar verwacht. Da’s flink, maar dan heb je wel een hele mooie W124 te pakken. Kopen, of gewoon even naar de plaatjes kijken, kan bij Broad Arrow Auctions.
mustang750supersnake zegt
nee dankje…doe mij maar gewoon een donkergrijze of zwarte coupe òf sedan met creme leer interieur en het wortelnotenhout…. maar dan wel met de 3.2 6pitter..😁😁 dat blok ziet dr namelijk uit als een tank opzich😄👍🏻
ponnie zegt
de oude 3.0 en daarvan afgeleide varianten is toch wel het beste blok, de nieuwere 2,8 en 3,2 versie hiervan zijn weer meer op emissie ontwikkeld.
Het enige verschil qua uiterlijk is overigens het kleppendeksel en de inlaat tussen de oude en de nieuwe versie, de nieuwe ziet er inderdaad een stuk massiever uit :P.
mark383 zegt
Dat rode dashboard had niet gehoeven. Voor de rest best een dik ding!
p993 zegt
Maar die rode pijpjes maken het beige leder prachtig af, vind je niet?
drtim zegt
De rode accenten zijn mooi, maar dat dashboard eeuwig zonde
mjpamsterdam zegt
T*ring, wat cool ! In de hoek van je giga-garage zetten en periodiek op een krukje er naar kijken. Rijden hoeft niet.
Robert zegt
Poeh, dit is wel heel erg gaaf hoor. Zeker in die kleur. Kom daar anno 2024 maar eens mee bij AMG.
rollingstoned zegt
Leuke spec als je uitbater bent op De Wallen ofzo.
lecomte zegt
Pijpjes? Biezen noemen we dat. Ik prefereer hem liever in almandinerood of borniet.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Doet mij denken aan de 500e uit de film Taxi.