Oppassen dus!
De kans is groot dat je vandaag een trekker op of rondom een snelweg gaat zien. De boeren zijn van plan opnieuw te gaan protesteren. Dit keer in een andere vorm dan verleden keren. Zo trekt men niet naar Den Haag of naar een provinciehuis, maar zijn snelweg op- en afritten het doel.
De boeren willen van zich laten horen naar aanleiding van een gesprek dat vandaag gevoerd gaat worden tussen landbouworganisaties en minister Schouten van Landbouw. Volgens de Telegraaf zijn de snelwegen A2, A28, A58 en A67 in elk geval een ‘doelwit’. Het is de bedoeling dat het overige verkeer niet heel veel last krijgt van het protest. Zo gaan de boeren op deze snelwegen met hun trekker stilstaan op de vluchtstrook bij op- en afritten en dus niet op de snelweg zelf.
Dat is echter de theorie. Eerdere protesten hebben laten zien dat er altijd boeren tussenzitten die een eigen plan der campagne maken. Het protest duurst slechts anderhalf uur en zal buiten de spits (12:30 tot 14:00 uur) plaatsvinden. Als de demonstratie inderdaad volgens dit plan verloopt moeten files op de snelwegen uitblijven. Het kan hooguit wat rommeliger verlopen bij de op- en afritten. Het is niet bekend of de politie gaat optreden tegen het protest. Een voertuig parkeren op de vluchtstrook is immers niet toegestaan. Voor het verkeerd gebruik maken van de vluchtstrook staat een boete van 370 euro.
jens28 zegt
Het is de bedoeling dat ze in de bermen langs de snelwegen gaan staan en langs nog veel meer snelwegen dan hier beschreven
karhengst zegt
Je hoeft er maar eentje neer te zetten en de politie te laten komen en het staat in beide richtingen vast middels twee kijkersfiles.
Dat valt vast wel te cowfunden.
Dutchdriftking zegt
Kunnen ze aangeven dat ze ook protesteren voor de 130 maatregel? Is dat ook meteen gefikst.
Shaw zegt
@dutchdriftking: inderdaad! Complete waanzin die 100km/h-gijzeling, wanneer houd de overheid zich gewoon eens aan de afspraken en wordt 130 overal ingevoerd, zoals beloofd
maotje zegt
@shaw: euh 10 jr geleden werd er een afspraak gemaakt mbt de max uitstoot van stikstof. Daar hebben ze jaren lang schijt aan gehad. Nu is devoverheid op de vingers getikt en gaan ze er wat aan doen. Dus t is maar hoe je het bekijkt mbt houden aan afspraken
rutgerg zegt
@dutchdriftking: 100km/h op de John Deere lijkt me meer dan voldoende…
Dutchdriftking zegt
@rutgerg: Daar denken ze bij JCB heel anders over…. : https://www.autoblog.nl/nieuws/ritje-naar-malieveld-gaat-nu-sneller-dan-ooit-132664
jipino zegt
Klinkt veilig, kan aardig tegen ze keren als er ongelukken gebeuren.
kennone zegt
@jipino: jankerd
stephane8200 zegt
@kennone: waarom jankerd? Los van dat de overheid maatregelen treft of bedenkt die twijfelachtig zijn, vind ik dit ‘protest’ ook discutabel. Ik vind het net zoals staken een nogal kortzichtige manier om je punt te maken.
Ze vallen in dit geval mensen lastig die er weinig tot niets mee te maken hebben. Wat kunnen die er aan helpen?
kennone zegt
@stephane8200: hoe moeten ze anders van zich laten horen wat ook nog een enige kans van slagen heeft?
stephane8200 zegt
@kennone: wat dacht je van praten met de personen die hun belangen vertegenwoordigen?
antoombom2000 zegt
@stephane8200: en wat als die personen niets willen veranderen?
De stem van de bevolking is al afgepakt door het referendum af te schaffen dus wat moeten ze dan? Klagen en niks doen zoals de meeste Nederlanders?
Verkiezingen duren ook nog wel effe dus op een andere partij stemmen is op dit moment helaas geen optie.
stephane8200 zegt
@antoombom2000: ik heb het over vertegenwoordiging van de boeren zelf. Niet de volksvertegenwoordiging als in de regering of kamers.
Wat ik zeg, op beide kanten valt wel wat aan te merken.
davelepeef zegt
@kennone: luister jij alleen als iemand stennis schopt? Of zou je ook luisteren als iemand respectvol aan deur komt zonder meteen z’n auto in de tuin te parkeren?
kennone zegt
@davelepeef: vergelijk je mij nu met de roverheid?
markoh zegt
Actie maandag 25 november’19
Lijstje met tot nu toe gemelde locaties waar trekkers zullen staan:
A1 Stroe
A1 Baarn/Eemnes
A1 Bunschoten
A1 Hengelo
A1 Laren Lochem( tolweg)
A1 Muiden
A2 Kerkdriel/Zaltbommel
A2 liempde
A2 leende zuid
A2 budel leende
A2 Budel Maarheeze
A2 Breukelen
A2 Abcoude
A2 Enspijk
A2 Kelpen
A2 ‘S Hertogenbosch
A2 St. Joost
A2 Vinkeveen
A4 Leimuiden
A4 Leiderdorp
A4 berm 39,6 (Stompwijk)
A4 Schipluiden
A4 Zoeterwoude
A6 Bant
A6 Emmeloord
A7 Leek
A7 Frieschepalen
A7 Julianaplein Zuid
A7 Kolham
A7 Zuidbroek
A7 Winschoten
A9 Akersloot
A10 Volendam
A12 Ede / Maarsberge
A12 Bleiswijk
A12 Waarder -> Bodegraven
A15 Vuren
A15 Spoortunnel Betuwelijn
A15 Sliedrecht/Wijngaarden
A15 Gorinchem Oost
A16 Moerdijk
A18 Varsseveld
A20 Nieuwerkerk aan den Ijssel
A27 Almere( Vogelweg)
A27 Jank
A27 Meerkerk
A28 de lichtmis
A28 Rogat
A28 Hoogeveen
A28 Leusden
A28 Veeningen
A28 Zuidwolde
A32 Havelterberg
A32 Leeuwaarden
A32 Heerenveen
A35 Almelo
A35 Borne
A35 Enschede
A37 geesbrug/nieuwlande
A37 Erica
A37 klazienaveen
A37 Wachtum
A37 Hoogeveen
A50 sint oedenrode
A50 Veghel
A50 Ewijk
A50 Paalgraven
A58 Ulvenhout
A58 Bavel
A58 Breda
A58 Wouw
A58 Gilze
A58 Goirle
A58 Hilvarenbeek – Tilburg
A58 Moergestel
A58 Oirschot
A58 Best
A59 Paalgraven
A59 tussen hooipolder en zonzeel alle viaducten
A67 Hapert
A67 Eersel
A67 Aalst/Eindhoven
A67 Geldrop / Heeze
A67 Lierop
A67 Asten
A67 Liessel
A67 Sevenum
A73 Ewijk
A73 Cuijk
A73 Horst
A73 Haps
A73 Boxmeer
A73 Vierlingsbeek
N11 Alphen a/d Rijn west
N11 A4 Zoeterwoude
N36 Witte paal
N65 Helvoirt
N206 Zoetermeer
Graag enkel wegnummer MET plaatsnaam/plaatsnamen noemen!
Stand: zondag, 23:29u
markoh zegt
@markoh: Officiële lijst van FDF
techniekmeneer zegt
@markoh: Tering wat een lijst!
bernoulli zegt
@markoh: A27 Jank. ?
mashell zegt
Ik snap dat het laagseizoen is op het boerenbedrijf en ze alle tijd hebben om te protesteren maar waar protesteren ze eigenlijk nog voor? Ze hebben al gewonnen, de boeren mogen hun absurd grote veestapel houden, de burgers mogen nog maar 100 op de snelweg. Boeren, burgers 1:0.
Om het publiek niet tegen zich in het harnas te jagen zouden de boeren er goed aan doen terug te keren naar hun eigen land (dank Fokke en Sukke) en zich nu een tijdje koest te houden.
robert110 zegt
@mashell: De boeren hebben nog helemaal niet gewonnen. De maatregelen die in eerste instantie aangekondigd waren zijn tijdelijk van tafel. In de tussentijd is er samen met die 100 km/h al een noodmaatregel aangekondigd: een andere samenstelling van het voer. Op dit moment wordt er gekeken naar andere maatregelen voor de landbouw. Daarom houden de boeren de druk op de ketel.
mashell zegt
@robert110: er waren helemaal geen maatregelen aangekondigd, alleen een schot voor de boeg door D66, een halvering van de veestapel. De minister heeft gezegd dat ze dat niet gaat doen. Daarmee hebben de boeren gewonnen. Er is de komst van afkoopregelingen in de buurt van natuurgebieden aangekondigd. Maar zelfs het zeer logische afromen van de ongebruikte stifstofquota (om te voorkomen dat het probleem nog groter wordt) is door de provincies al weer van tafel gehaald. En natuurlijk gaat geen boer gaat zijn vee dat andere voer geven, daarmee haalt de boer een lager rendement. Juist het streven naar rendement en de daaruit volgende schaalvergroting hebben ons in deze situatie gebracht.
robert110 zegt
@mashell: Het eerste protest was als gevolg van de uitspraak van D66. Dat was overigens niet de enigste reden, die uitspraak was enkel de druppel die de emmer deed overlopen, het vertrouwen in de politiek is al jaren weg. Er volgt inderdaad geen halvering van de veestapel, maar het blijkt dat het wel minder moet, veehouderijen in de buurt van gevoelige natuurgebieden moeten vrijwillig weg, ook wordt duidelijk dat de landbouw onvrijwillig stikstofruimte moet inleveren, op basis van deze aangekondigde maatregelen en de twijfel aan de correctheid van het RIVM volgt een tweede landelijk protest, daarnaast volgen er een aantal protesten op provinciaal niveau. Er is wisselend succes, landelijk worden de maatregelen beter bekeken, en enkele provincies hebben hun veel strengere maatregelen tijdelijk ingetrokken.
Nu wordt er over maatregelen gesproken, en de sector wordt er bij betrokken. Wat dat betreft hebben de boeren wat bereikt maar er is niks gewonnen. Het vertrouwen in de politiek is er nog steeds niet, en daarom is het voor de boeren belangrijk druk op de ketel te houden.
Uiteindelijk komen er gewoon maatregelen, en voor de boeren zal het niet leuk zijn. De boeren kunnen dit dus ook nooit winnen, maar enkel de schade zo veel mogelijk beperken.
mashell zegt
@robert110: het vertrouwen van iedereen in de politiek is al jaren weg (of er in compromis land Nederland helemaal nooit geweest). Boeren, burgers, Shell directie, niemand is tevreden. Ook de man die om 6u met een wit busje bij een tankstation koffie drinkt is niet tevreden. De boeren zijn door CDA/VVD/LTO en Rabobank verschrikkelijk misleid dat uitbreiden, uitbreiden en nog meer uitbreiden de enige optie was. Nu zal er een grote verandering moeten komen, het moet veel kleinschaliger en veel hoogwaardiger (de cursussen bio-boer gaan vol zitten). Ik krijg de indruk dat veel van de boeren dit nog niet inzien (vorige week waren er wat voorstellen van boerenorganisaties om de problemen op te lossen en die waren nog het best met de woorden “volkomen wereldvreemd” samen te vatten. Vrijgekomen stikstofruimte niet voor andere sectoren te gebruiken? Die hebben er echt niets van begrepen).
antoombom2000 zegt
@mashell: ik weet niet hoe u der bij komt dat de boeren gewonnen hebben maar die stikstof regel is nog steeds niet aangepast. Daarnaast is die 100km ook maar een tijdelijke optie (hopelijk, met dit kabinet weet je het nooit) en zal er over een paar maandjes weer gezeik zijn.
markoh zegt
denk dat je het probleem niet begrijpt. 1e probleem is dat er geen probleem is, lees de afname van stikstofverbindingen. 2e is dat deze boeren om te overleven aan schaalvergroting hebben gedaan, dus financieringen zijn daar op aangegaan mede door debregelgeving
mashell zegt
@markoh: er was helemaal geen regelgeving die ze verplichte om uit te breiden. Er was de wens om meer geld te verdienen. Daarom gingen de boeren het pad intensief in plaats van het pad bio. Blijkt nu de verkeerde gok te zijn geweest.
markoh zegt
3e is dat deze regel door de politiek verkeert is uitgevoerd. en nu abrupt debiele compensatie worden gedaan. ook de 100 kmh is natuurlijk een wassenneus het meest vervuilende verkeer vrachtwagens en busjes rijden amper 100.
davelepeef zegt
@markoh: klinkt alsof je een voorstander bent van helemaal niets doen in plaats van iets…
antoombom2000 zegt
@davelepeef: als het beschermen van je bedrijf, gezin en toekomst niets doen is wel.
davelepeef zegt
@antoombom2000: oja. En áls de overheid dan ergens anders snijdt is het weer onzin. Zo kun je blijven klagen hè? Maar goed, daar zijn we schijnbaar Nederlands voor..
maotje zegt
@markoh: maar je komt ook niet met een voorstel hoe het wel zou moeten. Mensen zeiken alleen maar over hoe het niet moet. Maar oplossingen aandragen ho maar
mpgc zegt
Iedereen heeft recht om te protesteren. Met je trekker langs (of op) de op en afrit van een snelweg gaan staan is een slecht idee. Het is onnodig gevaarzettend.
chriscross zegt
Ik staak ook vandaag, ik doe geen reet heb ik besloten. Niemand heeft er ook last van en kost mij gewoon een vrije dag
rutger97 zegt
Ik reed er achter op een provinciale weg. Mijn sympathie zijn ze kwijt! Wat een sukkels. Lekker met 20 over de provinciale wegen. Dubbel rijden, verkeer hinderen. Een lijnbus de berm in rijden omdat hij er tussen door wilde. Nee ga lekker werken en toon aan dat je onmisbaar bent in plaats van dit soort debiele acties
e88125i zegt
Laat ze eerst eens al dat modder van de weg halen. Ging van het weekend nog op de bek met mijn fiets dankzij zo’n mooie egale kleilaag.