In vergelijking met vorig jaar heeft Tesla het een stuk moeilijker qua verkopen.
Het is dit jaar serieus aanpoten voor Elon Musk en zijn Tesla. Met het uitblijven van een vernieuwend gamma is een dalende lijn in verkopen te zien. Op gegeven moment heeft iedereen wel een S, X, Y of 3 die er in geïnteresseerd is. Met eeuwige prijsschommelingen alleen ga je er niet komen.
Waar andere merken links en rechts het gamma vernieuwen, blijft Tesla vasthouden aan de vier bekende modellen. De Model Y is momenteel het belangrijkste model voor het merk, maar een facelift laat nog altijd op zich wachten. 2024 is wat dat betreft een jaar om gauw te vergeten voor het Amerikaanse automerk.
Tesla verkopen
Uit cijfers van JATO Dynamics over het eerste halfjaar blijkt dat Tesla marktaandeel verliest in zowel de Verenigde Staten als in Europa. In de VS gaat het om een verkoopdaling van 8 procent. In Europa is de pijn nog harder met een verkoopdaling van 13 procent. Tesla verkocht 161.200 auto’s in de eerste 6 maanden van 2024, dat waren er 185.200 in dezelfde periode in 2023. Er zijn geen indicaties dat het tweede halfjaar er rooskleuriger uitziet voor Tesla.
Op papier heeft Tesla nog steeds uitstekende auto’s. De Model Y blijft één van de aantrekkelijkste crossovers voor het geld. Je hebt toegang tot een subliem laadnetwerk van Tesla met ook nog eens aantrekkelijke laadtarieven. De concurrentie is echter moordend. Bijna elke maand lijkt er wel een nieuwe concurrent bij te komen voor Tesla. De andere merken snoepen langzaam het marktaandeel weg bij Tesla.
Nederland nog altijd een hit
In Nederland blijft Tesla enorm populair. Tesla was het best verkochte merk van juni 2024 in ons land. De Model Y stond op één als bestverkochte model en de Model 3 op plek twee. De Nederlandse markt is met zijn kleine aantallen slechts een druppel op de gloeiende plaat.
Alle hoop op Model Y facelift
Het gaat te ver om te spreken over paniek bij Tesla. Het merk draait nog steeds oké en ja, in vergelijking met vorig jaar ziet het er allemaal wat minder uit. De verwachting is dat Tesla volgend jaar de Model Y facelift op de markt brengt. Wetende dat dit het belangrijkste model is van het merk, kun je er vanuit gaan dat 2025 een belangrijk verkoopjaar gaat worden voor de Amerikanen. En dan kunnen ze de rest misschien het nakijken geven.
Bron: JATO Dynamics via Motor1
JelmerS zegt
Vorige week een belletje gekregen van een ‘inside sales advisor’ hoe de huidige Tesla bevalt en om de aanbiedingen (lees SEPP subsidie buiten Tesla om) door te spreken om een nieuwe Tesla aan te schaffen. Bijzonder dat Tesla dus wel medewerkers hebben die in het bezit zijn van een ouderwetse telefoon, jammer dat de lijn alsnog eenrichtingsverkeer blijkt te zijn
mashell zegt
Tesla huurt daarvoor toch gewoon een marketingbureau in?
lekkerlinksrijden zegt
Als er een update voor de Y komt zal dat het verschil ook niet gaan maken, gewoon meer te kiezen nu in vergelijking met een paar jaar terug. Een kleinere Tesla kan de verkopen wel weer een boost geven
harrie zegt
Tja het gratis geld is op.
Maar geen paniek, Biden gooit er vast nog wel een zooitje doucheurtjes uit tot November om demense ervan te overtuigen dat ze vooral niet op die populist moeten stemmen.
mashell zegt
Blijft raar dat ze zo op groei ingericht zijn en een kleine krimp tot paniek leidt. Een krimp van 13% is niet extreem, normaal gevolg van economische schommelingen dat overkomt elk bedrijf wel eens.
ouwedibbes83 zegt
Ik denk dat marktaandeel verliezen pijnlijker is. En de opmerking dat de vooruitzichten niet voorspoed beloven, maakt de toekomst minder zeker voor Tesla. Wel met je eens dat dit nog niet tot paniek zou moeten leiden, want concurrentie konden ze verwachten. Ik mis de cijfers over de Chinese Tesla verkopen, ook een belangrijke markt dacht ik.
marcomanta zegt
Ik zat gisteren een YT filmpje te kijken van Ove Kroger over scheuren in de bodem alwaar een Tesla mee omhoog wordt getild bij een onderhoudsbeurt. Bij de Duitse APK is dat afkeur en reparatie zou 12,5K gaan kosten. Ik ben benieuwd of deze modeljaren 2020 en 2021 massaal naar de export gaan.
alloallo zegt
Dit jaar lopen meer dan 30K tesla uit de lease in Nederland. Welke vervangers zullen deze bestuurders kiezen? Een groot aantal zal toch kiezen voor een Tesla Y?
gekketurbo zegt
Tegenwoordig heb je een Ford Capri die meer range heeft en een lagere vanaf prijs. Ja, de Tesla heeft flink meer vermogen maar weinig mensen die daarop een auto kopen.
Zoals gezegd worden er elke maand wel nieuwe concurrenten gelanceerd en dat doet Tesla meer pijn dan gedacht doordat ze zelf sinds 2020(!) geen nieuwe volume model meer hebben geïntroduceerd. Gewoon meer modellen obv het 3/Y platform; light pickup, station, cabrio, coupe, grote SUV, MPV voor China, etc. Genoeg inkoppertjes waar ze niks mee doen.
Model 3 update heeft weinig gebracht qua verkopen en verwacht dat voor de Model Y update hetzelfde geldt. Tevens zijn veel mensen Musk moe…
Trojan zegt
Dat vat het probleem wel samen ja. Tesla heeft (afgaand op enquetes) de hoogste merkentrouw in de branche, maar alsnog vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk opnieuw dezelfde auto bestellen als ze er weer aan toe zijn. Hoeveel upgrades de Model 3 ook heeft gehad sinds 2019, ik zou nu toch niet snel een Highland bestellen omdat je uiteindelijk toch weer dezelfde auto krijgt; je wil na 5 jaar toch wel weer eens wat anders.
De invloed van Musk op de autoverkopen lijkt me trouwens minimaal. Op dit blog maken sommige mensen zich heel druk over ‘m, maar bij de gemiddelde lease-rijders zal het ze aan de anus oxideren wat de Grote Leider roept. Die willen alleen maar weten hoeveel auto ze voor hun geld krijgen.
Richmond zegt
Waarom reageren mensen zo op Musk en niet op wat andere ceo’s doen? Vag verkocht niet significant minder auto’s door diesel gate
Diesel Rocks zegt
Noem eens een naam van een andere CEO in de auto business. Juist, mensen reageren op Musk omdat Musk zijn ego laat gelden.
Jantje_555 zegt
zolang ze nog winsten maken, wat alle autobedrijven doen, zou ik niet te veel panikeren.
Kijk eens naar de aandelen van Tesla…op 5 jaar is dat 1400% gestegen!!!
https://www.google.com/finance/quote/TSLA:NASDAQ?window=5Y
Diesel Rocks zegt
Elektrische auto’s schrijven ongelofelijk snel af en zijn daardoor extreem duur in vergelijking met een brandstof auto. Carwow heeft wat onderzoekjes gedaan en concludeerde dat sommige EV’s in een jaar tijd meer dan 32% afschrijven terwijl bepaalde brandstofauto’s juist tot 8% in waarde zijn gestegen.
Er was een dikke Taycan eigenaar die zijn nieuwe auto in 12 maanden weer wilde inruilen met net 10.000 kilometer op de teller. Afschrijving was bijna een ton. De conclusie was dat hij voor die gereden kilometers beter steeds een taxi had kunnen bestellen, dat was veel goedkoper geweest en dan heb je nog een echt werkende ‘auto’-pilot functie ook.