De standaard Audi RS6 is natuurlijk maar een laf apparaat met 580 pk en 650 Nm koppel. Gelukkig maar dat Romeo Ferraris daar een oplossing voor heeft.
Romeo Ferraris, een tuner die we vooral kennen van allerlei excentrieke tuningprojecten zoals de Corvette Z06 en een stel Fiat en Abarth 500’s, heeft zich kwaad gemaakt op Audi’s M5 concurrent, de RS6. Het resultaat is geinig te noemen. Romeo Ferraris levert twee pakketten voor de RS6, waarvan het eerste pakket bestaat uit een sportluchtfilter en aanpassingen aan de elektronica. Deze aanpassingen zorgen voor een subtotaaltje van 631 pk en 760 Nm koppel. Leuk, maar we spreken niet voor niets van een subtotaal.
Bij stap 2 gaat Romeo Ferraris nog wat verder met het herprogrammeren van de software, een ander uitlaatsysteem en het verwijderen van de pre-katalysatoren. Het resultaat is een totaal van 720 pk en 850 Nm koppel. Dat betekent in de praktijk dat je voorzichtig moet wegrijden omdat je anders straatstenen door de voorruit van je achterliggers lanceert. De topsnelheid komt met dit nieuwe vermogen uit op 330 kilometer per uur en alleen mensen die minder dan 3,8 seconden over de sprint naar de 100 doen zullen je nog kunnen verslaan bij het stoplicht.
Om alles enigszins in toom te kunnen houden worden er naar wens Brembo schijven gemonteerd van 405 mm doorsnee en 34 mm dik. Ook worden er HP1000 remblokken gemonteerd en betere slangen, de standaard remklauwen voldoen volgens Romeo Ferraris nog wel aan de eisen. Als toetje is er nog de mogelijkheid je wagentje te laten wrappen en je kan uiteraard je interieur volledig laten customizen. Hoe dat eruit ziet weten we niet, we kregen alleen plaatjes van de onderdelen die het rijden leuker maken, de hierboven afgebeelde RS6 is dan ook standaard.
Jochempie zegt
Too little, too late.
Waar blijven de dragraces met de RS6 van Essen Dieseltuning.
T16 zegt
@Jochempie: Bedoel je deze; ? http://www.autoblog.nl/archive/tag/essing-dieseltuning
Ze heten nu ook Essing Performance Center, logisch daar ze ook niet dieselmotoren tunen.
Jochempie zegt
@T16: Oh ja Essing, ik dacht Essen. Anyway, ik vermoed dat de gehele autogekke wereld smacht op een dragrace tussen die RS6 en een Switzer P800!
911GT2 zegt
Een RS6 is in mijn bescheiden mening alleen mooi als variant! (of hoe heet een stationwagen bij audi?)
Seroo zegt
@911GT2: avant
spykerboy zegt
@911GT2: nee juist niet! laatst weer een sedan naast de avant gezien en de sedan oogt gewoon veeel lekkerder!
xilver zegt
@spykerboy: Persoonlijk vind ik de Avant ook de mooiste.
Stino zegt
@xilver:
ik ben ook meer voor de avant (terwijl ik altijd eerder voor de sedan’s ben)
Dimglor zegt
@911GT2: Volledig mee eens… De Rs6 Avant is gewoon mooier, alhoewel de sedan ook niet mis is :-) Bij de Rs4 was het hetzelfde… daar was de Avant ook mooier..
CSL zegt
M5 concurrent?? Dacht het niet. De M5 heeft een hoogtoerige V10 met achterwielaandrijving + SMG. Een supercar met 5 zitplaatsen dus. De RS6 is een supersnelle Golf 4×4 turbo!
gregorius zegt
@CSL: Je bedoelt die SMG waarvan er zoveel kapot gaan en waardoor de afschrijving op een M5 toch iets groter is dan op een RS6! En klopt, minder hoog toerig, maar die V10 met turbos moet je toch niet onderschatten; zelfs niet bij de lage toeren!
CSL zegt
@gregorius:
Onzin
YouRockMyWorld zegt
@CSL: Goed onderbouwd man! :D
stihl zegt
@CSL: wat ’n kleuter ben jij zeg…
E34M5Touring zegt
@CSL: Mijn broertje en ik zijn allebei enorme M5 fans maar mijn broertje werkt bij Audi heeft meegereden in zowel de M5 als de RS6 maar moest toch toegeven dat de RS6 echt een enorm stuk sneller is, mischien niet naar de 100 maar daarboven…. wegligging is anders van karakter maar zeker niet slechter
gregorius zegt
Best cool;
met een electronic upgrade kunnen ze er 17pk bij, 31nm bij EN mijn begrenzer vanaf terkken! Voor maar 500 ekkies!
C220AMG zegt
Ik dacht echt even dat het om de nieuwe RS4 ging! tot ik de titel las. Maargoed, ikzelf vond de rs6 al snel zat en vind dit een beetje overbodig.
YouRockMyWorld zegt
@C220AMG: Bijna alle tuning is overbodig, maar dat maakt het niet minder leuk..
Ram-G-maN zegt
Wat is er mis de koolstof-keramische remschijven van Audi zelf?! Zijn ze dan minder potent als de stalen Brembo’s? Het is weer nutteloze marketingpraat van Aldi… :?
Jochempie zegt
@AutomotiveDesigner: Die zitten niet standaard onder de RS6, enkel standaard onder de Q7 V12
Burdy zegt
@Jochempie: Dat vraagt die toch niet. Hij vraagt of deze remmen beter zijn dan de keramische remmen van audi, ook al zijn ze dan niet standaard.
En het antwoord op die vraag weet ik niet. Denk dat ze allebei niet behelpen zijn.
Jochempie zegt
@Burdy: in ieder geval goedkoper.
resulutionNL zegt
http://www.youtube.com/watch?v=fqoeyqzs7ng
Freewarefreak zegt
@VWTouran75: Ik heb dit filmpje eens goed bekeken en vraag mij wat af. Met een rollenbank kun je het vermogen meten aan de wielen. Maar kun je daar nu ook de acceleratie mee meten? Ik denk het niet hè? Volgens mij geeft dat geen betrouwbare waarde. Moet je eens naar die snelheidsmeter kijken. Die springt onderhand van 100 naar 200. In de praktijk zou dit niet kunnen mijn inziens, een rollenbank houdt natuurlijk geen rekening met tegenwind invloeden, hoogtestijgingen, soort wegdek waarop je de tractie goed kwijt kunt e.d. Klopt dat? Is die waarde onbetrouwbaar?
hectorae86 zegt
huh? zo weinig aanpassingen, zo’n groot verschil….. hoeveel vermogen vreten de pre-katalisatoren dan wel niet???
En hoeveel vermogen word er door slecht motor-management dan wel niet verloren?
51 PK!!! verschil met een open lucht filtertje en wat computer tweaken en nog eens 89 PK!!!! met een nieuw uitlaatje???? wtf???
Garta zegt
Alles is in verhouding, een echt goede open lucht filter kan je een 4% prestatie winst geven.
Op een golf met 120pk is dat 5pk maar op een rs6 met 580pk is dat onderhand 25pk.
van 580 naar 720 is zoon 25% prestatie winst zo indruk wekkend is dat niet!
xilver zegt
Leuke achternaam heeft die wel Ferraris… zoals in meer dan 1 ;-). Blijft een mooie wagen. Ben benieuwd naar de nieuwe Avant.
janklaassen zegt
RS6 is sowieso king of übersedans.
Jokkebrok zegt
Wat een supergaaf ding, vele, maar dan ook vele malen mooier dan de M5!! En zo’n upgrade pakketje is natuurlijk nooit mis!
Megakix zegt
@Jokkebrok: …correctie: mooier dan ‘vele dingen in het leven’…maar ZEKER niet mooier dan de M5 ! Tss…(jij durft)
YouRockMyWorld zegt
Ik ben het met je eens! :P
Megakix zegt
Voor 1900 euri bij Ziptuning hetzelfde resultaat…
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Audi-RS6-5.0-V10-579pk.html#header
Jokkebrok zegt
@Megakix: Als je zo’n wagen hebt zou ik zeker ook zo’n chippie nemen!
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik zag die foto en ik dacht EEN NIEUWE RS6 ofwa?!
Maar dan las ik de tekst en moest ik helaas concluderen dat het niet zo was. Wel zalige auto dit, gaat nier veel meer boven. Geweldig kleur, heerlijke kwaliteit, fantastische wegligging, ongelofelijk snel en dan nog eens comfortabel.
Komt aardig in de buurt bij mijn droomwagen.
rc1990 zegt
Sjongejonge. Balen die mensen nou niet van zichzelf met die kinderachtige reacties als “geen M5 concurrent”? Ik vind het echt kansloos. OT: gruwelijk mooie auto, en die cijfers? Doe mij die maar!
AlfaAlex zegt
Ik zat zelf naar een RS6 ‘bestel’ te kijken van 2 generaties geleden (2004 model). Dan heb je ook 480 pk voor een mille of 26!
bozewolf zegt
Turbo’s zijn altijd hard op te schroeven. Met de goeie aanpassingen kun je bijna niet verkeerd zitten. Mechanische tuning kent zijn limieten, turbotuning nauwelijks.
Turbooooooo!
Alhoewel ik weinig heb met de huidige RS6 reeks heeft het blok duidelijk meer potentieel dan zijn concurrenten.
Justawheelchairguy zegt
Hou auto’s toch standaard!
Cantago zegt
Graag dit monteren op een RS6 Avant en dan lekker zonder uiterlijke aanpassingen (logo’s er wel afhalen graag) golfjes wegtrekken bij het stoplicht!