
De Fransman blijft!
Vanochtend is er voor het Formule 1 seizoen van 2020 weer een puzzelstuk op zijn plaats gevallen. Haas F1 heeft zojuist zijn rijdersduo voor komend seizoen bevestigd. Het betreft een ongewijzigde line-up. Het enige Amerikaanse team in de paddock zal ook volgend jaar aan de start van het seizoen verschijnen met Kevin Magnussen en Romain Grosjean.
Het mag duidelijk zijn dat Haas F1 op dit moment de voorkeur geeft aan continüiteit. Van de vier jaar dat het team actief is geweest op het hoogste niveau in de autosport is het huidige duo liefst drie jaar voor Gene Haas’ formatie uitgekomen. Met de nare nasmaak van het vertrek van hoofdsponsor Rich Energy nog in de mond heeft Haas F1 voorlopig wel even voldoende ingrijpende veranderingen om te verwerken. 2020 zal het vierde jaar van de samenwerking tussen Magnussen en Grosjean markeren.
Sommigen zullen verrast zijn door de aankondiging van Haas F1, daar Nico Hulkenberg de afgelopen weken veelvuldig met het team heeft geflirt in de hoop een stoel te bemachtigen. De ervaren Duitser moet door de komst van Esteban Ocon zijn heil ergens anders zoeken. Aangezien Haas F1 een van zijn laatste “goede” optie leek te zijn, vragen we ons af waar we de Hulk volgend jaar terechtkomt.
Ontzettend jammer dat Hülkenberg hierdoor zonder stoeltje lijkt te gaan zitten. Hij heeft niet de sponsormiljoenen die nodig zijn om bij Williams binnen te komen, en heeft evenmin de connecties met Ferrari die nodig zijn om het stoeltje van Giovinazzi over te nemen.
@edge: Op zich zou Williams een goede optie zijn voor beide partijen. Hulkenberg is veel beter dan Kubica en is een goede mentor voor Russell, die nu in zijn eentje het team moet dragen. Met Hulkenberg hebben ze een heel degelijke coureur, iets wat ze wel kunnen gebruiken met Williams. Ondanks de leeftijd van Kubica, heeft hij de laatste jaren F1-ontwikkeling gemist. Wellicht dat Hulkenberg een sponsor mee kan nemen naar Williams en dat de komst van Hulkenberg ook weer wat vertrouwen wekt (en nieuwe sponsoren).
Een beetje wat Arrows deed in 2000. Weliswaar geen jonge coureurs, maar voor een achterhoedeteam had Tom Walkinshaw met Jos Verstappen en Pedra de la Rosa twee goede coureurs. Beter dan paydrivers als Mazzacane en Diniz. Best wel een goed seizoen als je kijkt naar de coureurs, trouwens. Er zaten toen bijna geen koekenbakkers tussen.
@willeme: alleen jammer dat Williams natuurlijk Latifi gaat tekenen voor volgend jaar. Ze zijn daar gek op niet al te goede Canadese coureurs met rijke papa’s.
@willeme: ach, daar heeft de Hulk toch niets te zoeken. Beetje sneu achteraan rijden. Zou ik zelf ook voor bedanken (als ik in zijn schoenen stond dan). Wel jammer dat het over lijkt voor hem. Zeer sympathieke en eerlijker gast.
@poes: Zo zou ik er ook in staan. Liever in een andere klasse rijden en daadwerkelijk zicht hebben op prijzen dan in de achterhoede van de F1 rijden.
@berlinetta: Dat zei Jos Verstappen nou ook over z’n laatste F1 jaar; in het recente F1 interview stijf achteraan rijden is echt niet motiverend, zelfs al het circus eromheen spannend is, je goed betaald krijgt en toch F1 mag rijden, zal een beetje coureur – die wil scoren – zonder ook maar enig uitzicht op punten of een podium als een nachtkaars uitgaan … dan beter een andere klasse bij een ‘redelijk’ kansrijk team.
@Edge: Hulky naar Red Bull!! En Gasly naar de Formule E. Opgelost?
Bijzonder. Volgens Hulkenberg heeft hij sowieso een zitje… Maar nu deze optie afvalt.. Waar dan?
Ok bijzonder dat ze bij Haas doorgaan met dit duo. Had wel verwacht dat Grosjean het veld moest ruimen. Zo goed doet hij het niet en samen werken doen ze daar ook niet echt lekker volgens mij.
@reactief: De enige teams met vrije stoeltjes zijn Williams (1 stoeltje) Alfa Romeo (1 stoeltje), Toro Rosso (beide stoeltjes) en Red Bull (1 stoeltje). Maar….
Alfa Romeo lijkt mij uitgesloten. Raikkonen zit daar in de ene auto, terwijl Ferrari de coureur voor de andere auto mag aanwijzen. Die zullen dus niet snel voor Hulk kiezen, aangezien Giovinazzi het redelijk doet en men achter de schermen hoopt Mick Schumacher klaar te stomen voor 2021.
Red Bull is ook vrijwel uitgesloten. Enerzijds omdat Albon het met de race beter doet, anderzijds omdat Red Bull zelf heeft aangegeven niet graag buiten hun eigen talentenpoule te kijken. Om diezelfde reden sluit ik een stoeltje bij Toro Rosso ook uit. Gasly lijkt daar zijn mojo teruggevonden te hebben en Kvyat is nog altijd Kvyat, dus ook daar is geen reden om buiten de Red Bull-poule te kijken
Williams zit helaas nog steeds in de financiële situatie waarin het nodig is om een goedbetalende paydriver aan te trekken. Concreet betekent dit dat aanstaand Formule 2 runner-up Latifi met de miljoenen van zijn vader naast Russell mag instappen. Valt die deal in het water, dan mag PKN Orlen weer wat geld overmaken en mag Kubica nog een jaartje blijven. Hulk zal vast wel wat sponsoren op weten te trommelen, maar bij lange na niet genoeg om aan de bedragen te komen die er met een racezitje gemoeid gaan.
Hulkenberg zal het echt moeten hebben van een onwaarschijnlijk scenario, anders zie ik het toch somber voor hem in. Er gaan in de paddock wat geruchten dat Vettel wellicht besluit met pensioen te gaan, waarna er weer een stoeltje bij Ferrari vrijkomt. Dat zou dan de eventuele redding voor Hulkenberg kunnen zijn, aangezien er weinig goede coureurs over zijn om naast Leclerc te zetten. Maar zoals gezegd, dat is een onwaarschijnlijk scenario en dat gerucht is ook nog niet opgepikt door de goed ingevoerde journalisten.
@edge: Tnx voor de uitgebreide reactie. Kan dit soort aanvullingen altijd goed waarderen!
@edge: Hulkenberg naar Ferrari, dat zou toch wat zijn. Ik gun het hem zeker, maar echt een hele goede coureur vind ik het nou ook weer niet. Ik zou het liefst Ricciardo naar Ferrari zien gaan en dan Hulkenberg bij Renault blijven.
@edge: ik ben nog niet overtuigd van Albon hoor. Die eerste twee races hebben een vertekend beeld gegeven. Ik vermoed dat mv33 hem flink de oren gaat wassen in Singapore.
@jaapiyo: Zal waarschijnlijk wel gebeuren, maar is dat erg? Ik denk dat Red Bull beter gebaat is bij een 2e rijder dan iemand die gewaagd is aan Max. Als Albon zich zo ontwikkelt dat hij voldoende puntjes kan binnenhalen voor het constructuerskampioenschap en Max af en toe kan helpen, dan hebben ze een prima rijdersduo.
@jaapiyo: Het maakt niet zo uit of Alex iedere race achter Max eindigt, als ie maar dichter achter Max eindigt, zijn programma afwerkt en meer punten voor de constructeurs pakt dan Pierre deed. Op dit moment lukt dat, dus klaagt RBR niet. Ik vrees dat ze in Japan hopen er in de toekomst een Japanse protegé in te zetten, het geluk dat Albon heeft is dat de meesten onvoldoende SL-punten hebben en de enige die dat wel heeft een Super Formula veteraan is.
@jaapiyo: Nja, je moet wel in het achterhoofd houden dat Albon midden in het seizoen de overstap heeft gemaakt, en inclusief de twee races voor Red Bull pas 14 F1 races op zijn naam heeft staan. Om dan op Spa (met een engine penalty) en Monza, toch niet Red Bull’s sterkste circuits, naar plek vijf en zes te rijden is gewoon heel netjes.
Albon is wellicht niet de volgende Verstappen of Leclerc, maar ik denk dat hij met wat meer races achter het stuur van de Red Bull een hele goede secondant voor Verstappen kan zijn. Zijn rauwe snelheid is wat beter dan die van Gasly, maar vooral zijn besluitvaardigheid achter het stuur van de Red Bull doet die van Gasly verbleken. Albon gaat gewoon voor de inhaalmanoeuvre en laat zichzelf zien aan zijn voorligger, terwijl Gasly dat op die twee of drie ronden op Silverstone na niet heeft gedaan bij Red Bull.
@Edge: als Vettel zou stoppen, dan haalt Ferrari Raikonnen terug.
Wat een grap zeg. Met Grosjean en Magnussen heb je een onwijs zwak duo. Grosjean laat al een jaar of 5 zien dat hij het gewoon niet in zich heeft om constant te kunnen zijn. Af en toe een leuke prestatie om vervolgens daarna 5 races op rij slecht te scoren, niet te scoren of uit te vallen door eigen toedoen. Jammer dat hij blijft zeg.
Er zal heus wel een reden zijn om hem aan te houden maar sla mij maar dood welke dat is…
@rick-dos: Grosjean schijnt erg lekker te kunnen koken.
@edge: Dan had mijn vriendin ook F1-coureur kunnen worden. Is daarnaast ook nog goed met een pook.
@berlinetta: hoop niet dat dat komt door in veel verschillende auto’s rijden
@berlinetta: Bedoel je niet een pollepel?
@berlinetta: en dat in de tijd dat er flippers gebruikt worden.
@rick-dos: ja een pannekoek houden terwijl er een ervaren voormalig toptalent beschikbaar is. Ik denk dat Hulkenberg ook daadwerkelijk salaris wilde ontvangen oid geks.
@rick-dos: Nu wil ik geen verkeerde berichten delen maar het gerucht gaat inderdaad dat het met koken te maken heeft…
‘horizontaal’ met een grote zak geld in zijn ene hand en lekker kokend met de andere hand.
Grosjean is gewoon een betalende rijder, dat kan niet anders. En met het verdwijnen van Rich als sponsor is elke euro welkom. Iets anders kan ik niet verzinnen.
@terazino: true, maar via welke sponsor dan? Die heeft hij toch niet echt? Of rijke papa ofzo?
@poes: Ik meende een hele rijke schoonpapa
@terazino: HAAS heeft helemaal geen sponsoren nodig. Het is mooi meegenomen maar niet strikt noodzakelijk. Ze willen gewoon continuïteit zodat ze de auto’s beter kunnen begrijpen.
De kamikaze en het stokbrood blijven dus lekker doorprutsen…. Jammer. Ik had Hulkenberg het stoeltje zeker gegund!
Pourquoi?
Kan Alfa Romeo niet Giovinazzi eruit kwakken en Hulkenberg tekenen? Ervaring te over en beide rijders zullen heel veel punten binnen harken in verhouding tot de snelheid van de Alfa.
@w0o0dy: Maar wat heeft Ferrari daaraan? Ik ben niet echt onder de indruk van Giovinazzi, maar het is voor Ferrari beter om hem zoveel mogelijk te laten rijden. En als hij er uiteindelijk toch niet van bakt, schuiven ze Mick Schumacher wel naar voren.
@berlinetta: misschien dat Kimi terug gaat als Vettel toch stopt?
@w0o0dy: Zou denk ik wel een noodoplossing zijn. Ik zie liever dat ze Ricciardo halen.
Wat jammer om zo’n sympathieke kerel waarschijnlijk te zien vertrekken.
Onbegrijpelijk, weg met die twee. Hulkenberg erin en de juiste F2 man erin.
Tja de Hulk is sympathiek maar gewoonweg niet snel genoeg. Het eeuwige talent, het is er nu wel een beetje van af. Neemt niet weg dat hij een veel zinnigere keuze zou zijn dan Crashjean. What a waste..
Denk dat Hulk nu richting WEC gaat.
?
Wat een kutnieuws… Niet alleen doet Grosjean nog mee, die ècht niets toevoegt aan het veld… Nu moet de Hulk waarschijnlijk het veld ruimen. Koop je volgende CNC freesmachine maar niet van Haas!
Met groot ongeloof las ik de press-release van Haas en toen ik het heb laten bezinken, moest ik enorm lachen om Günther zijn beslissing om de grootste nono van het F1 veld van de laatste tien jaren weer een kontrakt voor een jaar te geven. Wat een goede grap zeg! Grosjean zal wel een grote som geld opleveren, want als je nog steeds een goede coureur zoals Hulkenberg kunt krijgen, dan geeft ieder andere team hem wel een kontrakt. Ik denk dat Hulkenberg te weinig geld meebrengt en daarom te duur is.
@barry355gtb: de tekst van Steiner wijst erop dat Grosjean de man achter het inzetten van de oude 2019 auto is.. de problemen met de “nieuwe doorontwikkelde” auto hebben het team veel gekost. Stel nou dat Grosjean de man is die de ontwikkeling van de auto meer kan aansturen dan Magnussen, maar d deen is de snellere man. Dan heb je op zich een goede balans…
Ik denk dat Hulkenberg naar Williams gaat of het WEC of Formule E gaat rijden. Jammer top-gozer en in een snelle F1 auto ook wel echt snel. Alleen niet zo’n snoeiharde compromisloze racer als Max of LeClerc.
@w0o0dy: “de ontwikkeling van de auto aansturen” heeft ie ook niet echt laten zien. Baal er oprecht van dat dat Franse konijn talent een kans ontneemt.
@willeme en nu snel een bericht erop dat Kubica weggaat bij Williams….
@rednasnamsob: aan het typen …
@rednasnamsob: En hij staat erop:
https://www.autoblog.nl/nieuws/robert-kubica-exit-bij-williams-f1-130370
@willeme: good busy?
Grosjean is toch Zwitser?
Het is jammer voor de interviews etc dat Hülkenberg geen zitje meer heeft, maar op de baan is het maar een onopvallende coureur.
@bernoulli: best of the rest en Le Mans winnaar. Is echt niks mis met die kerel.
Dat ze bij HAAS die koekenbakker verlengen… man man… durf een beetje te investeren in kwaliteit.