Jetsers yo!
Volgens ingewijden in de F1-paddock is de kans groot dat de sport in 2021 de oude vertrouwde 13″ jetsers onder de F1-bolides inruilt voor exemplaren van 18″. Dit voorstel is al een keer eerder gedaan en destijds is er zelfs getest met de grotere velgen. Giedo van der Garde’s oude teammaat Charles Pic testte ze onder een bolide van Lotus en oude veteraan Martin Brundle deed er een paar rondjes mee in een GP2-auto. Echter werd uiteindelijk toch besloten vast te houden aan de exemplaren van 13″, die sinds vorig jaar wel weer een stukje breder zijn geworden.
Een van de redenen om vast te houden aan de kleinere velgen is de kostenpost die het met zich mee zou brengen om de auto’s aan te passen aan de grotere velgen. Hiervoor moet de complete wielophanging van de monoposto’s herzien worden. Voor 2021 staan er echter sowieso al veel veranderingen op til waardoor de teams terug moeten naar de tekentafel, dus is het een ideaal moment om een wijziging in velgmaat door te voeren.
Wat vóór een grotere velg spreekt is vooral het feit dat er meer overlap is met moderne banden op straatauto’s. De tijden van de Opel Kadett C GT/E zijn immers voorbij. Tegenwoordig heeft een beetje hete hatch minimaal 18″ sloffen. In de Formule E worden op aandringen van Michelin al 18″ velgen gebruikt, dus er is reeds een precedent geschapen voor joekelige velgen op Formule auto’s.
Charlie Whiting van de FIA heeft inmiddels bevestigd dat hij denkt dat de grotere patta’s er komen:
I would say so. It is part of the package that we are discussing.
En ook F1’s bandenleverancier Pirelli staat open voor het idee:
We are open. They have to find the right regulation, and have the teams ready to adopt it. There are a number of issues of aerodynamics, of suspension and so on. When the teams are ready, we are ready. For us it is always technology. We are happy with 13-inch, we are happy with 18-inch. The bigger they are, the better it is.
Klinkt als een done deal dus. En zelf vind ik dat wel een beetje jammer. Doe mij maar gewoon die kleine velgjes met zo’n enorme lap rubber erop. Maar goed, misschien komt dat omdat ik een dino ben op het vlak van (race)auto’s. Op hoeveel inches zit jij te wachten?
E34M5Touring zegt
En naar Rotterdams concept, 50,- meerprijs voor de 18inch jetsers…
pielemuis zegt
Mijn vrouw vraagt ook altijd om meer inches.
peug206 zegt
@pielemuis: mn vriendin is duits, en ze scoort altijd mn prestaties. Toen ik eens de verkeerde ingang nam kreeg ik het hoogste cijfer ooit. Ze kon niet ophouden met nee schreeuwen.
pielemuis zegt
@peug206: ik had het over haar hakken :s
gasskaas zegt
@peug206: negen. De grap is negen niet nee
coffeecup zegt
@gasskaas: Niet negen. Nein. En dan de hele grap in het Engels. Dan is ie best grappig. Nu niet.
Joerek zegt
@peug206: facepalm
tristan114 zegt
@peug206: *negen
cloverleaf zegt
@peug206: nein mein freund… nein
enjoypunani zegt
@peug206: ingang, u bedoelt uitgang?
jack_abarth zegt
Zo wordt het voor de engineers van de remmen wel opeens een stuk makkelijker.
Edge zegt
18 inch velgen op een Formule wagen ziet er gewoon niet uit. Alsof je West Coast Customs een F1 wagen onder handen laat nemen. En erg goedkoop is het ook niet. Aangezien een groot gedeelte van de demping middels de banden gerealiseerd wordt, zal de hele ophanging flink op de schop moeten. De enige reden daf ik dit toejuich, is Michelin. De Fransen hebben al eens laten doorschemeren dat ze wel oren hebben naar een terugkeer in de F1, maar dan wel op voorwaarde dat ze overstappen op grotere velgen. Laat die bandenoorlog maar komen
pand zegt
Lezersvraag: hoeveel inch heb jij?
Loek zegt
@pand: ik meet m altijd in centimeters.
spoolie96 zegt
@720s: ik in decimeters.
cossiekiller zegt
@pand: Wat moet je doen als je er één hangen hebt van 1m84?
Je vouwmeter omdraaien.
pand zegt
@cossiekiller: hetgeen waar het aan vast zit vervangen. Dan komt t goed :)
awesome zegt
@pand: ik ben gestopt met meten
dirkv zegt
Een grotere velg dus minder hoge wangen van de banden zal ook de wegligging te goede komen.
jack_abarth zegt
@dirkv:
Tot op zekere hoogte wel ja. Te lage wang is ook niet goed omdat de band te stug wordt om zich te vormen gelijk aan het asfalt.
escort77 zegt
@dirkv: nou, neem eens een stukje curbstone mee net 18” en vergelijk dat dan met 13”. Kon dan wel eens tegenvallen.
loserboi932 zegt
“er moet meer overlap zijn met straatauto’s”
Ja idd, want een F1 wagen lijkt, op de velgen na, precies op een 4 deurs sedan.
daihatsucuore zegt
@loserboi932: Als ik sta te tanken staan er ook een dozijn mensen om heen te schreeuwen dat het niet snel genoeg gaat. Oh nee wacht… dat kan bij de F1 ook al jaren niet meer.
jorden zegt
Echt zo’n dom plan voor in de F1 heb ik nog niet eerder gehoord. De volgende stap wordt lane assist?
potver7 zegt
@jorden: Huh? Dat heeft toch niks met elkaar te maken? Sterker nog, veel electronische rijdershulpjes (ABS, launch control, ESP etc) zijn in F1 niet (meer) toegestaan. Die grotere velgen zijn er puur voor het oog, en zijn afhankelijk van het circuit niet perse in het voordeel van de rijders.
kannito zegt
Iemand even een fotoshop onder een auto graag
rollingstoned zegt
@kannito: aub…
https://goo.gl/images/UwGX6m
Geen fotosoep trouwens maar zoals ze in 2014 al getest waren door Lotus.
kalslasie zegt
@rollingstoned: ziet er niet uit tbh..
chills zegt
@rollingstoned: Prachtige livery!
autodrop zegt
@rollingstoned: dat ziet er best fraai uit!
jaapiyo zegt
@kannito: Donk-Pirelli.jpg
sr20det zegt
@jaapiyo: Haha heerlijk
Onehp zegt
De enige dwingende reden om grotere velgen te nemen, is om plaats te maken voor grotere remmen. Laatst dat ik keek, heeft een F1 geen gebrek aan remkracht?
Wat zijn de verdere technische gevolgen van de overstap van de 13″ naar 18″? De velg wordt alvast een stuk zwaarder en heeft een stuk grotere centrifugale krachten alleen al door de grotere diameter?
jaapiyo zegt
@onehp: volgens Michelin zorgt 18″ dankzij de kleinere ‘wangen’ voor minder deformatie van de band, waardoor de banden minder rolweerstand hebben.
potver7 zegt
@Onehp: Voor de warmtehuishouding van het rubber en de velg gaat het ook gevolgen hebben. Maar op zich maakt dat niet uit, want die veranderingen gelden voor alle wagens. Alleen geldt ook hier weer dat de grotere teams meer budget hebben om de auto’s te optimaliseren.
jannemaneke zegt
Wie rijdt er nu nog op 13”?
escort77 zegt
@jannemaneke: mijn fordje :-)
Ideaal hoor, altijd lachen als ik nieuwe banden nodig heb.
jannemaneke zegt
@escort77: maar de rest van de tijd lach ik
e28forever zegt
@jannemaneke:
Hoezo?
potver7 zegt
@jannemaneke: Max, en nog 21 andere beroepschauffeurs
berlinetta zegt
Volgens mij moeten ze gewoon toepassen wat het beste is voor het racen en niet zozeer wat het meest relevant is voor straatauto’s. Maar de gouden kleur zie ik wel graag. Ziet er goed uit zo!
WolfKrad zegt
Waarom stoppen bij 18″?
Joost zegt
Voor 13″ en achter 18″.
Hebben ze allemaal de ‘rake’ van RBR
sr20det zegt
Doe maar 22 inch plus spinners, graag in t chroom, is wel dope denk ik.
mikespek zegt
Gelijk mooie kans om de metalen velgen te vervangen voor carbon
niex zegt
De wielen van autos op straat moeten juist kleiner.
lekkaah zegt
@niex: want?
jorden zegt
@lekkaah: ze zijn er hoofdzakelijk omdat fabrikanten ze verzonnen hebben, om hun veel te grote lompe designs er enigszins mee op te poetsen en er grof geld voor te vragen. Ze zijn dus duur, beschadigen snel, comfort gaat drastisch achteruit en de banden zijn ook schreeuwend duur.
lekkaah zegt
@jorden: dan praat je over een luxeproduct idd.. en dat is zo’n beetje alles buiten een spaanse dweil
davelepeef zegt
@lekkaah: Als je looks en rondetijden buiten beschouwing laat, waarom zou je dan grote velgen onder je auto moeten hebben?
vroaaar zegt
Ik voorzie na de halo reclame nu ook velg reclame in zwang komen.
HZW zegt
Ziet er 10x beter uit dan die ballonbanden van nu.
thisguy zegt
Vind 18 inch een beetje “over the top”. Had graag een compromis op 1″5 of 16″ gezien. Denk dat een iets grotere velg best goed kan staan. Maar 18″ is een stap te ver.
tjorque zegt
13” lijkt me voor de acceleratie thans een stuk interessanter…
davelepeef zegt
@tjorque: leg ’s uit?
tjorque zegt
@davelepeef: hoe meer massa je hebt op de omtrek, hoe groter de massatraagheid van het wiel wordt. Grotere massatraagheid betekent meer koppel nodig om dezelfde acceleratie te te doen, en meer remkracht nodig om af te remmen. En groter gyro effect dus meer krachten bij richtingsverandering
davelepeef zegt
@tjorque: ik was bang dat je over de omtrek/overbrengverhouding zou beginnen :)
tjorque zegt
@davelepeef: over de omtrek eigenlijk wel ja want als die groter wordt wordt het massatraagheidsmoment nog veel (kwadratisch) groter. (Tov 13” naar 18” met zelfde wieldiameter)
bmwfreak038 zegt
Waarom doen we of dit nieuw is? “Vroeger (een paar jaar terug) reed red bull ook met gouden wielen.