Voor sommige Autoblog redactieleden dé auto van Genève 2013: de Rolls Royce Wraith. Hier zijn tien zaken die je móet weten over de jongste telg uit de Rolls Royce fabrieken.
1. Onconventionele instap
De deuren van de Rolls Royce Wraith scharnieren “verkeerd om” ten opzichte van normale auto’s. Suicide doors zijn overigens niet vreemd bij Rolls Royce maar op de recente modellen werd dat principe alleen toegepast op de achterdeuren, ook een aantal andere modellen zijn hiermee uitgerust.
2. De Ghost voorbij
Maar liefst 70 pk meer. In totaal zitten er 633 paardenkrachten en 800 Nm onder de enorme motorkap van deze Rolls Royce Wraith en dat zorgt ervoor dat een stoplichtsprintje in 0,1 seconde minder dan de grote broer wordt afgerond: slechts 4,6 seconden heeft deze mastodont nodig om de 100 kilometer per uur aan te tikken. De nieuwe Rolls Royce Wraith is de snelste, krachtigste Rolls Royce ooit gebouwd.
3. Satellite Aided Transmission: GPS helpt schakelen
Met behulp van GPS anticipeert de Rolls Royce Wraith alvast op bochten die komen gaan door op het juiste moment alvast terug te schakelen om optimaal aan te komen bij de eerstvolgende bocht. Bochten, knooppunten en rotondes worden hierdoor met de grootst mogelijke ‘waftability’ voltooid.
4. Niet op de knietjes
De kont is 40 millimeter breder en de daklijn is 43 millimeter lager geworden dan de Ghost, de auto waarop de Wraith gebaseerd is. Het Fastback-uiterlijk geeft de Wraith absoluut een sportievere uitstraling. De Spirit of Ecstasy gaat in tegenstelling tot eerdere Wraith modellen niet langer op de knietjes, zo zien we op de persfoto’s.
5. Sterrenstof
Maar liefst 1340 Optic Fiber lampjes zitten er in de dakbekleding van de Rolls Royce Wraith, dat is wel even iets anders dan 60 LED’s in je Opel Adam.
6. Duo Penotti
De Wraith is gepresenteerd in een two-tone kleurstelling van champagne en bruin. Niet onze eerste keuze maar aangezien de Rolls volledig naar wens is aan te kleden gokken we dat Autobloggers favoriete kleurstelling blauw met goud gewoon mogelijk zal zijn.
7. Siri
Nou ja, iets wat erop lijkt. De navigatie hoeft niet langer handmatig bediend te worden, met een druk op de knop kan het spraakgestuurde navigatiesysteem geactiveerd worden. Vervolgens kan je iets roepen in de trend van “navigeer naar Autoblog Mansion” en het systeem start de navigatie.
8. “Ultimate Gentleman’s Gran Turismo”
Dat is hoe Torsten Müller-Ötvös, de CEO van Rolls-Royce Motor Cars, de Wraith het liefst omschrijft. Wij vragen ons vooral af: “Will it drift, verdulleme?”
9. Maximaal vier man
De Wraith heeft geen achterbank maar twee losse zitplaatsen, gescheiden door een luxe uitgevoerde middenconsole. De achterste zitplaatsen zijn bereikbaar door de voorstoel naar voren te klappen.
10. €1952,60 euro
Dat is wat je in 1939 betaalde voor de eerste Rolls Royce Wraith. In huidig geld is dat ongeveer €85.000 euro. De nieuwe Wraith kost exclusief belastingen €245.000 euro, we kunnen dus stellen dat Rolls Royce iets duurder is geworden. Een Rolls Royce Wraith uit 1939 is nu op te pikken voor ongeveer €80.000 euro.
kapiteinaudi zegt
Lang niet zo mooi als ik had verwacht. Ze hadden gewoon een heel nieuw ontwerp moeten maken, in plaats vangewoon even een Ghost coupe te maken. Het geheel past gewoon niet echt.
martijn1993 zegt
@kapiteinaudi: Doet mij ook wel sterk denken aan de Continental GT, met die lijnvorming, ik had dan nog liever een kleine versie van de Phantom Coupé gezien.
lamborgfan zegt
Punt 3 hebben ze van scania gejat!
Of uit de schappen bij bosch gerukt..
jeroen92 zegt
@lamborgfan: ja en de ledjes bij opel :p
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Duh, dat soort apparatuur wordt altijd ingekocht. De fabriekanten ontwerpen alleen het frontje….
norge zegt
Weinig afschrijving op zo’n oude Roller… Zou de nieuwe dat ook kunnen?
sjamp zegt
Altijd weer die AutoBlog! Het zou verboden moeten worden.
Beetje pk’tjes posten bij een Rolls. Like as of we care. Gepeupel. Geneuzel.
sebasjuhh zegt
@sjamp: Precies wat kom je op deze site doen dan?..
Kijk trouwens nog eens naar je grammatica, dude.
alcantara zegt
Klinkt als wrat en ziet er ook zo uit.
countach zegt
al 1 verkocht door cito motors
jorden zegt
@martijn1993
De phantom coupe?? Dat is een drophead-coupe waarvan de hardtop is vast gelast! ;)
Dan vind ik dit meer Rolls waardig.
jeffreym3 zegt
Punt 3: Bloedirritant en mogelijk nog gevaarlijk ook.
partimarti zegt
Punt 1 klopt niet helemaal. De drophead coupe heeft ook al suicide doors bijde (enige) 2 voordeuren.
Donstil zegt
@partimarti: De Phantom Coupe ook idd.
lincoln zegt
over 75 jaar zijn er nog net zoveel Wraith,s als dat er nu zijn ..
alleen zijn ze dan 150 jaar oud ..
deze plastic meuk ligt dan al op de sloop ..
oxymoron zegt
Punt 9: De auto is er breed genoeg voor maar je kunt er dus niet je door teveel champagne of anderszins overweldigde arm candy neer leggen. Zo’n auto wordt niet door gentlemen gekocht …
ropbp zegt
Als dat ding rijdt op basis van de routeplanner van Apple zijn er volgend al een stuk minder van deze rare bak.
Izzie ook in één kleur te bestellen?
fit4fun zegt
Valt me nu pas op dat de spijlen van de grille heel ver naar binnen zijn geplaatst. Erg mooi ding trouwens.
jgo1 zegt
Gaan de deuren van de phantom drophead/coupe ook niet zo open !?
fit4fun zegt
@jgo1: idd foutje van AB, lijkt er op dat alle RR coupé’s die deuren hebben
Rick-dos zegt
Liever dit ding dan een Bentley GT. Alhoewel ik de achterkant niet echt mooi vindt. Had volgens mij eleganter opgelost kunnen worden…
fit4fun zegt
Ruim 600 pk en gewoon twee uitlaten. Staat toch een stuk mooier dan al die pauper / zigeunerkamp vier uitlaat amg’s/M’s en RS-en vind ik.
B_Mulsane zegt
@fit4fun: goedzo een rs met 4 uitlaten….
hopeloos zegt
Handrem zit wel op een lelijke plek..