Rolls-Royce maakt auto’s die je tekort doet door ze gewoon “mooi” te noemen en ik hoef je ook niet te vertellen dat een Rolls de overtreffende trap van luxe is. En toch kan alles altijd beter, want je kunt perfectie soms dicht benaderen, maar nooit evenaren.
Vandaar dat Rolls-Royce overweegt om met carrosseriebouwers Bertone of Zagato in zee te gaan om een ultra-luxe versie van de Phantom te ontwikkelen. Er lopen namelijk figuren op onze aardkloot rond, voor wie een Rolls nog niet luxe genoeg is en geld geen enkele rol speelt.
Nadat het chassis van de Phantom in de fabriek in Goodwood is gebouwd, zou de half afgebouwde Phantom dan naar de carrosseriebouwer worden vervoerd, om ‘m daar te voorzien van de gewenste specifieke aanpassingen. Het management overweegt nu om een klein productieaantal op deze manier van een uniek design te voorzien en daarbij wordt dus gekeken naar Bertone and Zagato. Persoonlijk zou ik het wel weten: Zagato natuurlijk!!
Ondertussen maakt de fabriek in Goodwood zich klaar voor de ontwikkeling van een nieuwe entry-level sedan die schuil gaat onder de codenaam RR04. Voor de lange termijn is het de bedoeling dat er in Goodwood zes verschillende Rolls-Royce modellen worden gebouwd, in drie basis carrosserie stylen en op basis van twee verschillende platforms. Ondanks de gestegen vraag naar Rolls-Royce modellen, wil men niet meer dan 2.500 auto’s per jaar bouwen om de exclusiviteit van het merk te kunnen waarborgen (via).
Emiel zegt
mee eens, zagato is de betere van de twee keuzes!
Mister-E zegt
Dat Zagato daar a.u.b. met z’n fikken afblijft! Die hebben al genoeg luxe-auto’s verkracht imo..
Supergrover zegt
Productieaantal jongens ;)
Ik vraag me af of ze hiermee de eer hooghouden.
RScosworth zegt
Voor mij ook Zagato! Mits ze er niet zo’n ruimteschip van maken zoals de spyker want dat zag er echt niet uit.
Jonas zegt
Zagato met een phantom wat levert dat op ^^
henk zegt
Rolls Royce is verziekt door Duits geld en verloogend met het (op zich natuurlijk niet verkeerde) Itiliaanse design haar Engelse roots. Laat ze nog eens goed kijken naar de klassieke schoonheden van voor de jaren ’70. Ik heb nu het idee dat ze zich veel te veel laten leiden door de smaak van sjeiks en pooiers. Toch zonde, want het hoort gewoon een goeie koets te zijn voor gezellige engelse inteeltkak. Dat is veel sympathieker, veel sjieker en dan vinden we het over een paar jaar ook nog gewoon mooi!
henk2 zegt
Rolls Royce is verziekt door Duits geld en verloochend met het (op zich natuurlijk niet verkeerde) Itiliaanse design haar Engelse roots. Laat ze nog eens goed kijken naar de klassieke schoonheden van voor de jaren ’70. Ik heb nu het idee dat ze zich veel te veel laten leiden door de smaak van sjeiks en pooiers. Toch zonde, want het hoort gewoon een goeie koets te zijn voor gezellige engelse inteeltkak. Dat is veel sympathieker, veel sjieker en dan vinden we het over een paar jaar ook nog gewoon mooi!
Jochen zegt
Ben ook niet echt een Zagato liefhebber … weet niet wat de betere keuze zou zijn voor mijn smaak.
firefly zegt
Ik zou het ook wel weten, alles behalve Zagato. Die zijn de laatste jaren vooral goed in het verpesten van mooie ontwerpen.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar ItalDesign of Pinifarina.
Djivy zegt
Royce & Zagato… dat kan wel eens memorabel worden…
Of is er vandaag een knappere überlimousine dan de Phantom op de markt?
Peter zegt
Vraag me niet hoe ik het weet, ik weet het eigenlijk niet en mag het niet weten… Mooie zin……
Maar Rolls Royce komt met een cabrio met inklapbare hardtop :-)
Leuk weetje toch ?
dekster zegt
VandenBrink design zou het moeten worden :D
Arnoud zegt
Nee, ik hoop echt op Bertone. En dat omdat de Phantom nu ook al strak gelijnd is. Zagato zou het originele ontwerp toch maar verknallen met hun ronde vormen. Je wilt toch niet dat een Phantom de kont krijgt die aan Jennifer Lopez doet denken? Dat is toch veel te ordinair?
Ik zou een Rolls willen die alleen aan Rolls Royce doet denken. De Phantom is met geen andere auto te vergelijken. Ook niet met een ander voorwerp. Het is zo’n eigenzinnig ontwerp! Dat is de kracht ervan. Er zijn maar een paar merken die ontwerpen kunnen maken die geheel uit de toon vallen en het nog kunnen verkopen ook! Rolls Royce is daar 1 van. Ferrari deed het ook met de Enzo.
Ik hoop dat Bertone het wordt. Omdat zij ook vaak strak gelijnde auto’s tekenen. Bij hen is het originele ontwerp en de geest daarvan wel veilig, denk ik. Hoop ik. Ik hoop op een echte klassieker.
PieterA zegt
Liever Bertone dan Zagato, ik vind die Zagato’s altijd heel speciaal maar eigenlijk gewoon lelijk. Bertone please!
Pieter-Jan zegt
Zagato slaat de bal vaak mis. Maar als ze het goed doen, dan is het wel erg goed.
DRU zegt
Vergis je niet, jongens. Zagato is echt een has-been. Hun early work is classic. fantastisch, schitterend, wonderschoon. Maar heb je gezien wat ze de laatste tijd afleveren? Echt gedrochten! Ik weet niet wat er in het hoofd van Andrea Zagato gebeurt, maar het is IMHO niet echt het gedachtengoed van Ugo.
Bertone is wat wisselvalliger met het maken van mooie dingen, maar dan neem ik liever dat risico. Hoewel, een vette Z op een Rolls natuurlijk wel veel meer cachet heeft.
Ik wéét het gewoon niet meer!
Jan zegt
Pinin anyone?
Klassiekerrally zegt
Henk schreef:
Rolls Royce is verziekt door Duits geld en verloochend met het (op zich natuurlijk niet verkeerde) Itiliaanse design haar Engelse roots. Laat ze nog eens goed kijken naar de klassieke schoonheden van voor de jaren ‘70.
Italiaans design was altijd al heel belangrijk in de Britse automobielindustrie.
Voorbeelden? Ik noem type en designer of designhuis. Het overzichtje is verre van compleet en volledig willekeurig (afgezien van het eerstgenoemde type in de lijst ;) ).
De ADO16 reeks (o.a. Morris 1100/1300) – bijgewerkt door Pininfarina
De Triumph Herald, Spitfire, Dolomite (en andere Triumphs) – Michelotti
De Morris Marina – ITAL Design (ok, geen echte schoonheid)
De Aston Martin DB4 – Touring
De Jensen Interceptor – Touring
Zoals gezegd: deze lijst is verre van compleet.
Klassiekerrally zegt
Toevoeging: Michiel, qua kostprijs van de basisauto zou dit een interessante kandidaat zijn voor een volgend project? Of hou je het bij sportauto’s?
Jan zegt
@Klassiekerrally: En laten we niet vergeten dat in de jaren ’70 eigenlijk de hele Britse autoindustrie verdween… Trouwens je rijtje is netjes!
Klassiekerrally zegt
Dank u :)
Ik ben het eens met de commentaren over Zagato. Het is óf heel lelijk óf heel fantastisch wat ze voortbrengen. Bij de AM DB 4 GT Zagato is het in mijn ogen perfect gelukt. Bij de AM Zagato (1986) en de DB7 Zagato helaas niet echt…
En toch zou ik wel een door Zagato onder handen genomen Rolls willen zien…
Pininfarina is heer en meester op designgebied. Een klein ‘nadeel’ vind ik dat er weinig echte uitschieters tussen zitten. Alles is op z’n minst mooi te noemen, echt lelijk kom je niet tegen. Saai soms wel.
Bertone is natuurlijk ook een spannende keuze.
Het liefst zou ik veel meer coachbuilding door alle hierboven genoemde namen zien.
vincent#1 zegt
Liever Bertone.
hoewel ik wel heel graag zou zien wat zagato ervan zou maken. Voor mijn gevoel is het design van de Phantom het tegenovergestelde van wat Zagato maakt.
L-M zegt
Mooi dat zo’n topmerk in zee gaat met zo’n ontwerper . De auto’s kosten veel dus ze kunnen er wel wat mooi van maken want naar de prijs moeten ze niet omkijken.
JANUS zegt
Ik heb twee weken geleden op Spa de Maserati Zagato gezien ………….
Ik vind dat helemaal nix !
Bertone heeft dus mijn voorkeur !!
Rvh zegt
Bertone want zagato vind ik dus echt niks:
http://www.design-cars.com/images/stories/productbook/2006-Zagato-Ferrari-575-GTZ-SA-3.jpg
Robin zegt
Ja ik weet niet, Als ik aan Zagato denk, zie ik meteen zo’n eeuwig golvend dak… of zo’n raar half rond ruitje… Vind niet alles wat ze maken even mooi. Die spyker was trouwens wel mooi, in het echt dan… op de foto’s was het minder.
Gek op Wielen zegt
Absoluut Bertone… Heeft vele mooie wagens ontworpen. En houd de ontwerpen altijd subtiel en ingetogen, maar wel erg mooi.
Zagato gaat wat mij betreft altijd ver om zijn eigen handschrift door te voeren in het ontwerp. Ik heb daarbij de laatste tijd toch het idee dat hij daarbij soms te vér in door draaft.
joep zegt
Hmm van deze twee zou ik toch echt voor bertone gaan. Anders heb je straks een RR van een ‘double-bubble’ dak :S
Tis overigens geen slecht idee om hem wat te laten opknappen, want echt mooi is die Phantom natuurlijk niet…
roderick zegt
mooi samenwerkingsverband tussen bertone en zagato of gaat dat te ver???
stefan zegt
Zagato is hun tijd voorruit, en maken karakterastieke en unieke modellen..
..de jan met de pet op autoliefhebbers die ik hierboven lees, kunnen niet verder kijken dan de mooie lijnen van een auto zoals, bijv. cls van mercedes en audi modellen.
St.
S AMG zegt
mmmm ik vind de Phantom een heerlijke auto, ook de rijeigenschappen zijn zeer goed wat je zeker niet verwacht bij zo’n auto. Alleen of ze het hier nou goed mee doen. Ik denk het niet. Een Rolls hoort op en top Engels te zijn en geen Zagato style. BMw heeft het heel goed gedaan met RR maar of ze hier nou RR in hun waard laten….nee
sus zegt
Die phantom is toch een geweldige auto !
Ik denk alleen niet dat zagato er veel aan kan veranderen wat de wagen mooier gaat maken en toch nog de naam rolls royce waardig is.
Ik zou voor Bertone gaan dan , strakkere lijnen , past beter bij dit model.
wat heeft italië te maken met een rolls?
Rolls is toch in handen van BMW en die doen toch niks italiaans denk ik.
Of zit ik ernaast ?
glenne zegt
doe bertone pls !! vind hun modellen zeer mooi zagato heb ik 1x gezien en vind ze niet zo dik dus laat die maar weg
floryn zegt
doe mij maar bertone daar kunnen ze gedistingeerd te werk gaan !
DJ zegt
precies overal waar zagato met zn klauwtjes aankomt word uitermate goed verkracht.. kijk naar de Zagato 575 GTZ of Zagato db7 allebei mooie auto’s totdat zagato zich er mee bezig ging houden. gelukkig dat dit in beperkte opgaven is gebleven;) ja doe mij dan bertone maar:D
autoblogger zegt
@jan: je had inderdaad gelijk ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/16/pininfarina-hyperion-coachbuilt-drophead