En niet alleen voor deze modelgeneratie, maar voor altijd…
Een ontzettende tegenslag voor rappers, voetballers en oliesjeiks, hun geliefde compensatieproduct, de Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé en de gewone Coupé, gaan uit productie en worden in de toekomst niet vervangen. Dat zegt Rolls zelf in een persbericht, dus dan is het helaas waar, vrezen we.
Laten we bij het begin beginnen. Eind dit jaar gaat de hele Phantom-familie op de schop. Het is 13 jaar geleden dat de eerste Phantom van deze generatie uit de fabriekspoorten in Goodwood kwam rollen, dus in principe is het daar weleens tijd voor. Dat dan ook de Phantom-afgeleiden uit productie gaan, is niet zo vreemd. Maar wat wél raar is, is dat er geen vervangers komen voor die modellen. Rolls zegt het een beetje tussen neus en lippen door, in het persbericht wordt niet uitgelegd waarom ze stoppen met deze modellen. Maar jammer is het wel.
Er is dan nog wel een klein beetje goed nieuws voor iedereen die genoeg centjes op zijn rekening heeft staan en toch nog een actiemodelletje wil van de Phantom; er komen er 50. Van zowel de gewone Phantom, als de Drophead en de Coupé wordt een uitzwaaiversie gemaakt met de naam Zenith, te zien op de foto bovenaan dit artikeltje. Moet je wel snel bij zijn, voor je het weet zijn ze weg!
De nieuwe Phantom volgt waarschijnlijk volgend jaar, maar dus zonder coupé en cabrio. Daarvoor moeten de klanten dus uitwijken naar de Wraith en de Dawn. Ook best aardige karretjes, maar niet zo iconisch als hun grote broers. Maar goed, Rolls-Royce zal er wel een reden voor hebben. Of, gewoon even uit de losse pols speculeren, misschien komen ze wel met nóg zinlozer auto’s, maar dan een model boven de Phantom. Dat zou vet zijn.
miata93 zegt
Ik zal m niet missen
granlusso zegt
@miata93: Ik wel.
Dutchdriftking zegt
@miata93: Ik ook niet. Afzichtig hok……
super zegt
na die duurverkocht laatse 50 “special editions” komen er vast nog 50 nog duurder verkocht allerlaatste special special editions, ad nauseum.
scottishcarspotter2000 zegt
@super: een Zondaatje dus?
trolle zegt
@scottishcarspotter2000:of een veyrontje
Benz65 zegt
@super: Ad nauseam.
scottishcarspotter2000 zegt
Dat model boven de Phantom zou idd vet zijn. Ik hoop wel dat de nieuwe Phantom een fatsoenlijk aantal cilinders krijgt trouwens
viezefreddyw zegt
@scottishcarspotter2000: Hoezo een fatsoenlijk aantal cilinders? Ga je hem anders kopen? Ik begrijp je punt hoor, maar ook Rolls Royce zou er ooit eens aan moeten geloven om wat ‘zuinigere’ motoren te produceren. Daar ontkom je als fabrikant zijnde gewoon niet aan.
scottishcarspotter2000 zegt
@viezefreddyw: mee eens, ik heb ook niks tegen een hybride of turbo’s, maar een Phantom V6 bijvoorbeeld kan mijns inziens echt niet
viezefreddyw zegt
@scottishcarspotter2000: Voor nu klinkt dat heel gek ja, klopt. Maar op een dag staat ie er, geloof me, alleen gaat ‘ie niet Phantom heten.
granlusso zegt
@scottishcarspotter2000: Een volledig elektrische aandrijflijn kan prima. Rolls-Royce staat bekend om haar stille auto’s en het grote koppel is leen maar bevorderlijk voor het rijgenot.
berlinetta zegt
@granlusso: Klopt, maar Rolls Royce heeft dat idee al eens voorgesteld aan haar klanten en die verwezen het door naar de prullenbak. Overigens is dat wel al een tijdje geleden. Wellicht dat er in de toekomst anders over wordt gedacht. Het concept is in ieder geval ideaal. Het rijdt supersoepel en heel stil.
mashell zegt
@berlinetta: Als je klanten vooral mannen in jurken zijn die in de olie zijn dan is het niet zo gek dat ze dat plan naar de prullenbak verwijzen. Maar als RR naar de klanten luistert tekent ze daarmee haar eigen doodsvonnis.
berlinetta zegt
@mashell: Dit idee is dan ook al best lang geleden voorgesteld. Toen was de tijd nog niet rijp. Die elektrische Rolls gaat er echt wel komen zodra de techniek beter wordt.
Benz65 zegt
@mashell: In de olie zijn?
saikol zegt
@granlusso: idd bij rolls gaat het ook om ‘waftability’ tenslotte
sr20det zegt
@viezefreddyw: rolls royce hoort bij mini en bmw met 3 cilinders, dus die hoeven zich echt geen zorgen te maken hoor
Dizono zegt
@scottishcarspotter2000: de eerste Phantom had ook een zescilinder, dus wat is fatsoenlijk? Moeten ze alleen die zes pitjes wel op één lijn zetten.
lekbak zegt
@Dizono: zes cilinders is prima, maar dan wel met een grote inhoud. Het moet wel laagtoerig blijven en met alleen turbo’s red je dat toch net niet helemaal.
super zegt
@lekbak:
waarom geen turbos? een grotere verplaatsing en drukvulling hebben allebei het vergroten van de beschikbare verbrandingslucht tot doel. Als je het opspoelen van je turbo elektrisch doet, is er geen enkel probleem.
Het enige echte probleem van minder cylinders is dat je gedwongen wordt om een configuratie te kiezen met onbalans en/of je arbeidsslagen niet overlappen, maar bij een 6 of 8 is dat nog niet zo.
lekbak zegt
@super: ik zeg niet dat er geen turbo’s op moeten, maar dat turbo’s alleen niet voldoende is. Zeer laag in de toeren werken turbo’s niet optimaal, je hebt gewoon een soepelere motor als je flink wat cilinderinhoud hebt. Uiteraard aangevuld met turbo’s voor het vermogen bovenin.
knipperlichtje zegt
@scottishcarspotter2000: de twinturbo V12 van de M760Li komt er vast in te liggen.
viezefreddyw zegt
He he, eindelijk de Phantom er uit. Dat de Drophead Coupe en de gewone Coupe meegaan is logisch. Met de Wraith en de Dawn hebben ze daarvoor al passende vervangers. Wat daar dan minder iconisch aan is ontgaat mij. Wel weer heel ironisch dat er een uitzwaaiversie gaat komen, typisch Rolls Royce om nog even een ‘special’ uit te brengen.
premiumduitser zegt
Ik ga ze niet missen. De drophead en coupe waren echte schepen, niet normaal zo groot. De Wraith en Dawn zijn veel eleganter en beter in balans, ookal zijn dat nogsteeds grote bakken. Ik kijk uit naar de nieuwe Phantom!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, zelfde formaatje maar dan een nieuwe naam gok ik?
berlinetta zegt
Ik vind het erg jammer. De Coupe en de DHC vond ik de ultieme luxe sleëen van Rolls Royce. Schitterende wagens. Die Coupe die Wouter heeft getest, lichtblauw met wit leer. Schitterend om daarmee rond te zweven langs de kust. De Wraith en Dawn vind ik ook prachtig, maar die missen toch de statigheid van hun grotere broers.
berlinetta zegt
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Phantom. De huidige is al zo oud dat de nieuwe toch echt een enorme stap voorwaarts moet worden. Gezien de technische ontwikkeling van de nieuwe 7-serie verwacht ik er ook wel veel van.
Wat mij betreft mag ook het interieur eens grondig worden aangepakt. Het ziet er zo oubollig uit. Dat doet Bentley toch een stuk beter.
kilum zegt
Een model boven de Phantom? Ik geloof niet dat je iets kan kopen wat groter is dan een Phantom EWB. Of je moet die lelijk limousines meetellen. Ik weet niet of een model boven de Phantom nou echt nodig is. Er komt waarschijnlijk weer iets van een Silver Shadow uit of zoiets. En die komt dan als EWB en EWBL.
Of met een beetje peg komt er wel een model boven de Phantom. Maar dan wel letterlijk. Een Roller SUV.
FelixF zegt
@kilum: Die RR SUV komt er sowieso aan, duurt nog maar een paar jaartjes.
kilum zegt
@kilum: Wow… Peg… Ik ga koffie halen.
bmwtouring zegt
@kilum: peg???
baasbas zegt
Drop Dead
norge zegt
Bullshit…. Wat de rapper vraagt krijgt de rapper…Wanneer de vraag groot genoeg is komt BMW gewoon met een coupe of cabrio..
volvologisch zegt
drop death die drophead
E34M5Touring zegt
Erg jammer, was voor mij, samen met de Bentley Brooklands en Azure, de ultieme F*uck You, i’m Rich mobiel!! M’n broertje heeft in zo’n Drophead mogen sturen na het winnen van een prijs op de radio. Mocht in van alles rijden, Aventador roadster en Ferrari Speciale bijvoorbeeld. De Drophead maakte veruit het meeste indruk op hem. En hij zei, 10x meer bekijks dan met de Ferrari of Lambo.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Maar dat is het nu net, als die phantom vervanger eraan komt, dan gaan ze die boven de bentley’s willen placeren …
En dan gaan de ghost/wraith wel concurren met de dakloze/achterdeurloze bentley.
knipperlichtje zegt
Nooit het uitzwaaimodel kopen als er geen fors financieel voordeel aan kleeft. Je bent een paar maanden helemaal het mannetje met je speciale editie, maar moet daarna jaren met ‘het oude model’ rondrijden. Denk aan de ‘black edition’ van de vorige 911 of de ‘black limited edition’ (limited to de laatste paar die nog even de voorraden op moeten maken) van de vorige Range Rover Sport.
mashell zegt
@knipperlichtje: juist altijd een uitzwaai model kopen. Een paar maanden later koop je een nieuw model en een paar maanden later sta je daarmee weer bij de dealer omdat je last hebt van kinderziektes.
w0o0dy zegt
Tuurlijk komen die gewoon terug alleen als apart model en niet als afgeleide van. Teveel geld mee gemoeid maar dan willen mensen waarschijnlijk wat meer afwijkende styling. Anders lijkt het net alsof je meerdere dezelfde auto’s hebt, dat kan natuurlijk niet.
janmetdelangeachternaam zegt
Jammer vond het enorm mooie sleeën vooral de drophead, hopelijk maken ze de volgende net zo elegant
thomasthomas zegt
Gek eigenlijk nu net de S klasse cabriolet op de markt komt. Dat is toch wel een goede concurrent voor de drophead.
berlinetta zegt
@thomasthomas: De Dawn is eerder een concurrent voor de S-klasse.
pinut187 zegt
Die komen wel gewoon weer met iets waar we allemaal weer van denken: Hoe zijn hier nu weer opgekomen en dan enkele maanden later denken wat is het toch een mooie bak eigenlijk.
HzR zegt
Van de coupé en de cabrio werden er veel te weinig verkocht. Daarom zijn er vooral van de coupé ook wat speciale modellen om de verkoop te stimuleren. Lijkt me een logische ontwikkeling dit. Binnenkort kun je bij RR een complete auto naar wens laten ontwerpen en bouwen, net als heel vroeger werd gedaan, oftewel one-offs. Als je dan een coupé wilt bouwen ze die, kost alleen wat meer. Duurt niet lang meer voor we de eerste special gaan zien.
exclusieviteitsfreak zegt
Heb Rolls Royce gecontacteerd i.v.m de nieuwe modellenlijn, en o.a. navraag gedaan over het waarom o.a. vooral bij de limo-versies de achterste deuren Suicide opengaan, het heeft in hoofdzaak te maken met anders te willen zijn dan andere merken, en ook omwille van élegantie en gemakkelijkere toegang voor vooral minder-beenzame vrouwen, wel kan er als er echt op aangedrongen wordt, de door jou bestelde eenheid, voorzien worden van de door jou gekozen deur-openen, maar dan wel tegen een redelijke forse meerprijs, en voorts wordt dit de vermoedelijke SUV : https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiL5MzjucXLAhUGsxQKHfzXAAAQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.bmwblog.com%2F2015%2F02%2F27%2Frolls-royce-suv-renderings%2F&psig=AFQjCNFdlZ5kx-R4yvUKEw-rs0lJV-noGw&ust=1458226107247211