Een jaar na de eerste Boat Tail presenteert Rolls-Royce nu een tweede exemplaar van deze absurd dure auto.
Ferrari doet het al jaren: coach building. Op speciaal verzoek van klanten bouwen ze auto’s met een uniek koetswerk, waar ze vervolgens miljoenen voor kunnen vragen. Voor een échte Ferrari, die toch volstrekt uniek is zijn klanten bereid een enorme berg geld op tafel te liggen. Dat hebben ze dus slim bekeken bij Ferrari.
Rolls-Royce ziet ook kansen op dit gebied en is zich daarom ook toe gaan leggen op coachbuilding. Vorig jaar lieten ze hun eerste project zien: de Rolls-Royce Boat Tail. Rolls-Royce vermijdt zelf angstvallig de naam Phantom, maar het is duidelijk dat deze auto gebaseerd is op de Phantom Drophead Coupé.
De Boat Tail heeft een compleet ander koetswerk gekregen, inclusief nieuwe koplampen en achterlichten. Het meest in het oog springende element is natuurlijk de imposante achterkant. De Boat Tail heeft een taps toelopend achtersteven gekregen, dat is afgewerkt met hout. Een Boat Tail dus.
In tegenstelling tot sommige andere coachbuild-projecten is de Boat Tail geen one-off. Rolls-Royce bouwt namelijk drie stuks. Een jaar nadat ze het eerste exemplaar lieten zien (een blauwe), onthult Rolls-Royce nu Boat Tail nummertje twee. De auto zal dit weekend op Villa d’Este in het echt te bewonderen zijn.
Degene die de auto besteld heeft zwaait dat scepter over een familiebedrijf dat actief is in de parelbusiness. Dat is ook waar de samenstelling van de auto op is geïnspireerd. De kleurstelling is nogal lastig te omschrijven, dus dat laten we even aan Rolls-Royce zelf over:
De basis van de kleur is een glinsterende mix van oester en zachte roze [sic], met grote witte en bronzen micavlokken die een unieke parelmoerachtige kwaliteit toevoegen die subtiel verandert onder verschillende lichtomstandigheden. De contrasterende cognackleurige motorkap, speciaal gemaakt voor deze Boat Tail, bevat fijne brons- en goudkleurige aluminium micavlokken, compleet met een laag kristal en ijsmatte blanke lak, wat een aanzienlijke warmte en diepte aan het uiterlijk van de auto toevoegt.
Volgens Rolls-Royce is het een van de meest complexe afwerkingen die ze ooit gedaan hebben. Het resultaat mag er zijn. Het interieur is ook een lust voor het oog met cognac- en oesterkleurig leer, in combinatie met notenhouten afwerking. In het dashboard is een fraai en ongetwijfeld kostbaar klokje verwerkt, afkomstig uit de collectie van de klant.
Op het ‘achterdek’ is hetzelfde hout gebruikt als in het interieur. In de kofferruimte daaronder tref je een compleet servies aan en een parasol plus klapstoeltjes zijn ook aanwezig. Als je wilt kun je dus gezellig gaan picknicken met deze auto.
Wat deze ultra-exclusieve cabrio gekost heeft vertelt Rolls-Royce natuurlijk niet, maar het schijnt dat er een prijskaartje van zo’n €26 miljoen (!) aan een Boat Tail hangt. Daarmee is het de duurste nieuwe auto ter wereld. Terwijl het in de basis ‘gewoon’ een Phantom van de vorige generatie is, die al uit 2003 stamt.
erce zegt
Schitterend, net als de nieuwe app. M’n complimenten heren!
hanstadema zegt
Ziet er inderdaad goed uit. Bij mij draait ie wel wat hakerig / schokkerig. Herkenbaar voor anderen?
OT Hele elegante chique RR
DeWitteCondor zegt
Hier ook schokkerig. iPhone Xr, wat niet een heel recent / snel model is overigens.
Voor de rest heel fraai!
nameless zegt
Lang op gewacht, eerste indruk is inderdaad ontzettend goed! Echt een verademing. Nu alleen die like knop nog ;)
OT: Wat een bak. RR is een klasse apart
Wolflow zegt
Vernieuwde app is verademing inderdaad 👍🏻😀
legion1349 zegt
Mocht ook wel na 5 jaar afzien.
ar166 zegt
Wat een prachtige auto. Normaal gesproken meer fan van Bentley ipv Rolls-Royce qua uiterlijk, maar deze is echt schitterend. Vooral schuin vanaf de achterkant.
quincy zegt
Ik vind de achterkant wel echt prachtig. Maar alhoewel in enigszins verschillende vormen, begin ik bij die voorkant te hebben ‘weer hetzelfde’. Dan vind ik Bentley toch vernieuwender qua ontwerpen.
Rob zegt
Jup, helemaal goed. Volstrekt over de top, maar op de juiste manier. Vooral de kleur is werkelijk prachtig.
Tis lang geleden dat ik echt enthousiast werd van een Rolls Royce. Maar met dit model valt alles op de juiste plek.
moveyourmind zegt
Mooie details als het om vakmanschap gaat, maar het lijnenspel vind ik nogal potsierlijk, net als de velgen. Vind ik die electrische Bentley met zijn gestroomlijnde achterkant die gisteren op Autoblog stond veel fraaier.
kniesoor zegt
Vind de vorm van de oto prachtig, het kleurenschema – hoe vernuftig samengesteld ook – niet.
Rick-dos zegt
Aparte is dat ik het geen 26 miljoen waard vind, maar tegelijk wel zou snappen als iemand het er aan uit wil geven.
adyton zegt
Ik weet het niet. Het is wel heel veel. Het is een mooie wagen met prachtige details, maar die wordt nooit gebruikt waarvoor hij ontworpen is. Dus ik vind het dan toch moeilijk te verantwoorden. Ik denk niet dat iemand deze laten ontwerpen heeft voor de ideale zondagsbrunch met gezin in de weide velden of zo. Als de wagen al buitenkomt, dan nog zal die parasol nooit uitgezet worden, die picknickset in de koffer blijven, … Het klinkt idilisch, maar dan vind ik het moeilijk te verantwoorden als het dan toch maar weer een auto is om in de garage te zetten. En de meerprijs tov de sweeptail, die dan ook nog eens uniek was, lijkt dan toch ook hoog.
Jerry zegt
Net zo mooi als de nieuwe AB app, I like it.
Jagris zegt
Heel mooi, blij dat coachbuilding weer een beetje terugkomt. Deze rolls is ook erg geslaagd, prachtige details ook zoals de klokjes
sabrerator zegt
Joepie! Nieuwe, prachtige app! Bedankt Autoblog.
Mooie wagen, echt in de lijn van de extravagante wagens uit de jaren ‘30.
Dat is coachbuilding.
Jens zegt
Nette uitvoering, het is niet wat ik zelf zou kopen. Off-topic: Autoblog app ziet er mooi uit! Heeft wel een tijdje geduurd maar ik ben blij dat er weer een werkende app is!