Even een laadpaal scoren is er niet zomaar bij.
We kennen Rolls-Royce allemaal van de enorm luxe automobielen. De weelderige slagschepen met gigantische V12’s, bizarre hoeveelheid luxe en statig c.q. protserig voorkomen, afhankelijk van hoe calvinistisch je bent ingesteld.
Rolls-Royce maakt echter ook vliegtuigmotoren. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het een andere tak van Rolls-Royce is, die niet meer te maken heeft met de fabrikant van personenauto’s. Ze staan bekend om hun straalmotoren voor vliegtuigen, maar voor vandaag laten de Britten iets anders zien. Het is een compact vliegtuig met elektrische motoren. Het is het onderdeel van Rolls’ ACCEL-project, dat staat voor ACCelerating the ELectrification of Flight. Dat je het even weet.
Om het nog spannender te maken, deze elektrische motoren worden gevoed door accu’s. Juist met die accu’s is wat bijzonders aan de hand, want het in principe wil je zo min mogelijk overtollige massa mee aan boord en maximaal gebruik maken van de beschikbare ruimte. Normaal gesproken zijn accu’s ondingen, maar de 6.000 cel accu is dusdanig geconstrueerd dat deze zo klein en licht mogelijk is, aldus Rolls-Royce.
Volgens Rolls-Royce is deze accu voldoende om het lichte vliegtoestel van London naar Parijs te laten vliegen. Een vlucht van ongeveer 320 kilometer. Toch een bijzondere vorm van range anxiety, in de lucht wil je niet met lege accu’s ‘blijven hangen’. De accu’s zijn gekoppeld aan drie elektromotoren, goed voor een gezamenlijk vermogen van zo’n 500 pk. Mochten die 500 paarden niet voldoende zijn, volgens Rolls-Royce is 1.000 pk ook mogelijk.
frank2b zegt
320 km zal dat toestel in pakbeet een uurtje of anderhalf afleggen misschien? Dat is dus 240 kW * 1,5 = 360 kWh in klein formaat. En het dubbele vermogen is dan pakbeet 700kWh. Als dát ook in een auto past dan gaat het er allemaal ergens op lijken!
Nu dat snelladen nog wat opkrikken …. ;)
frank2b zegt
@frank2b: Ohw sorry ik las het bericht niet goed. in totaal 500 pk komt overeen met 384 kW. Das nóg heftiger!
flutterby zegt
@frank2b: een vliegtuig vliegt niet altijd op vol vermogen…
Esprit_de_Flandre zegt
@flutterby: Een auto rijdt ook niet altijd op vol vermogen…
flutterby zegt
@Esprit_de_Flandre: daarom bereken je ook geen bereik op het maximale vermogen van de motor.
hiostu zegt
@frank2b: je moet weten hoeveel het vliegtuig verbruikt per gevlogen KM, dat heeft niet direct iets te maken met hoeveel vermogen de motoren leveren. Dat is piek vermogen en geen continue verbruik.
dwfc zegt
Willeme, je werkt wel structureel vandaag, om het uur een post in de voormiddag !
Dutchdriftking zegt
Als we zelfs elektrisch kunnen vliegen dan gaat het wel serieus hard met de accu ontwikkelingen!
fanatic zegt
Als ze dan bij Londen Heathrow vragen om nog wat rondjes te blijven vliegen wegens drukte op de landingsbaan, dán wordt het spannend. ?
knapzuur zegt
@fanatic: …ja want nu nemen ze ook altijd veel te veel brandstof mee, gewoon omdat het kan! Er zijn wat el cheapo airliners die so weinig meenemen dat ze dus in de problemen komen als ze wind tegen hebben of een extra rondje moeten doen, gelukkig zijn daar regels voor aangescherpt. Overigens valt een vliegtuig ook niet zomaar uit de lucht als de motoren stoppen, een ruwe landings is dan wel gegarandeerd maar gek genoeg zijn ze daar ook voor ontworpen!
cloverleaf zegt
@knapzuur: jij hebt luchtvaart techniek gestudeerd in de comment sector van geenstijl en nu.nl?
fanboy zegt
@fanatic: Easyjet is aan het kijken naar elektrisch citytrips vliegen.
Heeft als voordeel dat je niet zoveel geluidsoverlast hebt en dus langer door mag vliegen.
qoekje zegt
Wel pracht ding om te zien!
( Darkwing Duck Thunderquack?)
fransananas zegt
Wat is dit mooi! Gaaf ding
BaRa zegt
@Willeme: range anxiety heb je bij ’t vliegen altijd. Je rekent altijd in functie van je vluchtplan. Het voordeel van deze bak: de volgeladen batterij maakt hem geen spat zwaarder.
vaakbenjetebang zegt
@bara: Ook een nadeel: je wordt gaandeweg niet lichter… maar het is een interessante ontwikkeling, elektrisch vliegen, zeker ook met automotive-toepassingen in het achterhoofd.