De Rolls-Royce Spectre is de nieuwe superstille coupé van het Britse merk.
Het moment zat er aan te komen. de nieuwe Rolls-Royce Spectre is hier! Het is de eerste elektrische auto van het Britse edelmerk, alhoewel zo’n 120 jaar Charles Rolls al aan het spelen was met het idee van een elektrische auto. Rolls-Royce is als merk dermate oud dat ze de periode hebben meegemaakt dat de auto met verbrandingsmotor nog niet definitief de toekomst was.
Uiteraard hebben we een hoop afbeeldingen voor je, maar deze geven niet duidelijk aan hoe groot de auto werkelijk is. De wielbasis bedraagt namelijk een extreem genereuze 3,21 meter! Ook het gewicht is extreem: 2.975 kg. Jazeker, bijna 3 ton zwaar. Dat komt grotendeels door het accupakket, dat 700 kg weegt.
Daarnaast is de auto van zichzelf al geen lichtgewicht. Maar ja, een lichte Rolls-Royce hebben we eigenlijk nog nooit meegemaakt. Wat we ook niet hebben meegemaakt, is zo’n lage en brede Rolls-Royce. Dat zie je duidelijk aan de grille, die een stuk platter c.q. breder is dan bij andere modellen.
520 km actieradius
De Rolls-Royce Spectre heeft een groot accupakket nodig voor een beetje acceptabele range. Volgens de WLTP is het mogelijk om op een volle accu zo’n 520 km te halen. Dat is op zich wel erg karig anno 2022, voor een merk dat vroeger ‘The Standard of the World’ was. Met een leeggewicht van 3 ton verwacht je een accu waarmee je met gemak in een ruk naar Zwitserland kan rijden, maar dat lukt niet.
Het is niet dat er een extreem krachtige motor aanwezig is, overigens. In total heb je 577 pk tot je beschikking. Het koppel bedraagt 900 Nm. Voor 3 ton niet erg veel. De prestatiecijfers vermeldt Rolls-Royce (nog) niet. Wellicht omdat het niet heel indrukwekkend is, wellicht omdat het stiekem niet relevant is.
Deze auto is gemaakt als ultieme cruiser, aldus zijn makers. Rolls-Royce heeft in het zuiden van Frankrijk de afstemming van het onderstel gedaan. Deze auto is dus bijna specifiek gebouwd om relaxed te flaneren langs de Côte d’Azur.
Eerste levering Rolls-Royce Spectre
Uiteraard kan dat in alle luxe. Als het gaat om leer, hout en lampjes zijn de mogelijkheden eindeloos. Over lampjes gesproken, je kunt ook hier kiezen voor zo’n sterrenhemel als hemel bekleding.
Ander dingetje qua lampen: de hele voorzijde wordt gedomineerd door LED’s. De platte LED-koplampen bijvoorbeeld, maar ook de grille die voorzien is van 22 individuele LED’s.
De Rolls-Royce Spectre heeft een luchtweerstandscoëfficient van 0,25, dus niet de luchtweerstand van een vrachtwagen (alleen het gewicht dus). Interesse? Dan moet je even geduld hebben. De Wraith wordt nog tot het begin van 2023 gebouwd.
De eerste exemplaren van de Rolls-Royce Spectre worden in Q4 van 2023 afgeleverd. Er zijn nog geen prijzen bekend, behalve dat ‘ie tussen de Cullinan en Phantom gepositioneerd is.
Meer lezen? Dit zijn de 10 duurste toplimousines van Nederland!
pomoek zegt
Op een haar na heb je dus een C1 rijbewijs nodig om deze jongen te mogen besturen.
snuif zegt
Die 2975 kilo is het leeggewicht van de Spectre. Als de toegestane maximummassa over de 3500 kilo heen gaat (dus leeggewicht plus maximum lading) zou het zomaar kunnen dat je inderdaad C1 nodig hebt, maar zo dom zou Rolls-Royce niet zijn schat ik.
HZW zegt
Ik denk als het een beetje tegen zit, dat je hem al nodig hebt.
Bagage en mensen er in en je bent zo 500 Kg verder, uitgaande dat die bijna “3 ton” een rijklaar gewicht is.
Donstil zegt
Grootrijbewijs op basis van gewicht is ook niet meer van deze tijd. Dat zou op volume moeten gaan.
HelldogBE zegt
Ik hoor steeds vaker opperen dat 4 ton de nieuwe grens zou moeten worden. Zeker voor elektrische lichte vrachtwagens is 3,5 ton echt te weinig. Al gaan die beter niet sneller dan 90km/u vanwege de dramatische range, is het toch problematisch om chauffeurs hiervoor met aangepaste rijbewijzen en op tachograaf te laten rijden…
Benny_Weisz zegt
Bij een laadvermogen onder 750 kg mag je zonder tachograaf rijden.
str8six zegt
Tussen de Cullinan en Phantom gepositioneerd – interessant. Dat maakt de Cullinan dus Roll’s instappertje.
Donstil zegt
De Ghost is er ook nog toch?
str8six zegt
O ja!
florisje zegt
Een 100kWh batterij van een Model S is 540kg. Ik gok dat de Spectre dan een capaciteit krijgt van 125-150kWh
kniesoor zegt
Dit straalt toch aanzienlijk meer uit dan een K-Die-Jak Celestiq. Enfin, te vrezen valt, dat de prijs daar ook naar zal zijn.
lecomte zegt
Grappig genoeg moet ik bij het design van de achterzijde aan een Cadillac denken, CT5 bijvoorbeeld.
HelldogBE zegt
Vind ik ook het zwakste deel van het design. De achterkant van een RR is wel vaker wat in mineur.
Richmond zegt
Toch zou ik de Caddy pakken
lecomte zegt
Op het eerste gezicht dacht ik, dat ziet er wel prima uit. Dan zie je de BMW 7-serie-achtige koplampen onder die lichtstreepjes, niet echt mooi. De velgen doen mij aan Volvo XC90 velgen denken. De achterzijde vind ik erg anoniem, er had zomaar een Cadillac logo op kunnen staan.
Het interieur lijkt heel erg op de andere Rolls-Royce interieurs. Hier hadden ze wat meer mogen uitpakken wat mij betreft. De ronde knop midden op het dashboard tussen de ventilatieroosters ziet er misplaatst en goedkoop uit.
Hopelijk ziet het er in het echt beter uit.
Robert zegt
Ik vind hem wel gaaf. Ik herinner me de eerste ‘nieuwe’ Phantom uit 2003, die aanmerkelijk méér reuring in de pers veroorzaakte. Daarop, en op diens opvolger is dit model m.i. een hele fraaie doorontwikkeling van.
mashell zegt
En weer een elektrische auto in de kleuren van een duracel batterij. Ik vindt dat flauw en kinderachtig.
Het is een mooie auto die in andere kleuren nog meer tot zijn recht zou komen.
wessel94 zegt
Doe mij maar een V12 in een Rolls
mashell zegt
Deze is nog stiller, nog soepeler, nog krachtiger en geeft nog minder vibraties. Een V12 in een sportwagen met een luide uitlaat daar is nog iets voor te zeggen maar in een luxesloep als een Rolls Royce probeerde de V12 te benaderen wat de elektromotor nu biedt.
tenaci zegt
Precies dit! De jongens van het YouTube kanaal ThrottleHouse trokken al dezelfde conclusie. Eigenlijk is een elektrische aandrijving eigenlijk alles waar je (zonder het wellicht te beseffen) naar streefde in een ultieme luxe auto!
Jagris zegt
Een prachtige auto, ik vind alleen de range wel een beetje karig voor een rolls. Had iets meer mogen zijn. De lichtunits schreeuwen lancia thesis, maar ik vond dat ook een fraaie auto dus erg geslaagd.
harrie zegt
3 ton aan staal en plastic in beweging moeten zetten om 1 ESG-kapitalist te verplaatsen.
Waar zijn we in helmelsnaam mee bezig.
tenaci zegt
Heel gaaf en veel respect dat ze het gewoon doen. Wat het gewicht betreft: dat kan wel in zo’n luxe sloep. Jay Leno zou het passend omschrijven als ‘road hugging weight’.
Foramen zegt
Wegenbelasting op basis van gewicht omdat een hoger gewicht meer slijtage aan het wegdek veroorzaakt was toch de gedachte?
flyerbunch zegt
Ben niet echt onder de indruk moet ik eerlijk zeggen.. Hij is niet lelijk, maar je kan de i7 relatie idd wel zien qua design. Specs zijn ook niet echt indrukwekkend, maar omdat het RR logo erop staat betaald men automatisch meer?
Petrovski zegt
Eens met de i7-trekken. De Spectre is waarschijnlijk gewoon een parallel ontwikkeling van die auto. Viel me al op dat ‘The 7’ (dek de koplampen af) Rolls Royce achtige proporties heeft. Met een hoge lompe neus is het toepassen van twee lichtklusters tegenwoordig een populaire designtruc. Je ziet het ook op allerlei SUV’s. Over de Spectre ben ik trouwens niet negatief. Het is in elk geval weer net wat anders. But not my cup of tea.