
Oei, als dat maar goed gaat. De Rolls-Royce Spectre zit ontzettend complex in elkaar.
Auto’s zijn al jaren rijdende computers. Dat is met de elektrische auto alleen maar complexer geworden. Accupakketten en elektromotoren die aan de hand van software de aandrijflijn ondersteunen. Dat gaat niet altijd goed. Denk aan Volkswagen, die de nodige problemen hadden toen de ID.3 en ID.4 net op de markt kwamen.
De nieuwe Rolls-Royce Spectre zal eveneens een brok aan software bevatten. Als onderdeel van een groot testprogramma heeft de Britse autofabrikant bekendgemaakt wat er allemaal bij komt kijken.



Het volgende klinkt heel indrukwekkend, maar ook heel droog. Rolls-Royce zegt dat de elektrische auto over 141.200 zend- en ontvangstbetrekkingen beschikt. Deze elektronische architectuur omvat meer dan 1.000 functies en 25.000 subfuncties. Klinkt heel complex allemaal. Hopelijk krijgt Rolls-Royce het allemaal goed voor elkaar om dit op de juiste manier aan te sturen. Een uitdaging op zich.
Vandaar ook het uitgebreide testprogramma. De Rolls-Royce Spectre doorloopt momenteel het zwaarste testprogramma geschiedenis van het merk. De Britten rijden 2,5 miljoen kilometer met de EV.

In Zuid-Frankrijk worden 625.000 testkilometers worden gemaakt. Het programma is verdeelt over twee fases. De eerste fase omvat kilometers in het gebied van Autodrome de Miramas. De tweede fase van de testkilometers worden verreden aan de Côte d’Azur. Een omgeving waar ongetwijfeld een flink deel van de klandizie van Rolls-Royce woont.

Een glimp opvangen van de Rolls-Royce Spectre levert voor die potentiële klanten weinig op. De elektrische auto is zo heftig gecamoufleerd dat het nog moeilijk voor te stellen is hoe het uiteindelijke model eruit komt te zien.
De eerste exemplaren van de Spectre worden in het vierde kwartaal van 2023 afgeleverd
Oke. En wat kan ie wat andere auto’s niet kunnen?
Ik vermoed dat je de navigatie kunt instellen op een deepfake van Hare Majesteit’s stem, de claxon naar keuze “Rule Brittannia” of Edward Elgar’s “Land of hope and glory” in een uitvoering naar keuze speelt en de voorruit met een geweldig virtual reality systeem wordt uitgerust zodat de lelijke werkelijkheid wordt vervangen door prachtige landschappen en elk minderwaardig brikje in het gezichtsveld in een schitterende klassieker verandert. Zoiets.
Ghe ghe ghe
Heeft BMW al dat software testen niet al voor hen gedaan? Want des wagen zal zijn technische basis toch wel met de i7 delen.
Is verdeelt…..
Elk artikel bij AB bevadt taalfouten, ongelooflijk slordig!!!!
Boeiend!
“141.200 zend- en ontvangstbetrekkingen”
Kan iemand mij uitleggen wat dat betekent? Ik ben maar een simpele lead architect in automotive software met maar 20 jaar ervaring dus het kan zijn dat ik dat nog niet ben tegengekomen.
Vraag me nu al af hoeveel ie gaat wegen. Dat ze binnenkort net als Bentley moeten pleiten voor het oprekken van de gewichtsklasses, zodat je hier dadelijk geen vrachtwagenbewijs voor nodig hebt.
Meen ergens gelezen te hebben, dat een accupakket voor een dergelijke oto een kilo of 500 weegt. De benzineversies van dit soort oto’s weegt een kilo of 2300, als ik me niet vergis. Plussend en minnend zou het gewicht voor een elektrieke dan een kilo of 2800 worden. Zelfs met laadvermogen erbij blijf je dan nog binnen de normen voor het B-rijbewijs, lijkt me.