Mensen hebben er te allen tijde veel aan gedaan om zich voor zo weinig mogelijk geld een mooie, bijzondere auto te kunnen veroorloven. Hier in Nederland zijn het voornamelijk van die witte kentekenplaten met rode letters, dan wel Duitse kentekens die bijdragen aan besparingen. In Denemarken rijden dan weer erg veel auto’s rond met een bedrijfskenteken, er is zelfs een Porsche 928 voor omgebouwd! En dit… Is ook zoiets.
Rolls-Royce Silver Wraith Park Ward Limousine “Shooting Brake”
…but my friends call me John… Zo ging dat altijd bij Rolls-Royces. Kilometerslange namen, omvattende het merk en model, de wielbasis, de koetsenbouwer, en het type koets. En dan nog zei dat niet heel veel, bijna elke auto was weer iets anders. De Silver Wraith was de eerste naoorlogse Rolls-Royce, maar men was van deze tic nog net niet afgekickt. Afgebeeld is een model met lange wielbasis, en een koetswerk van Park-Ward. Echter, de auto is later omgebouwd tot “Shooting Brake“, of “Utility Vehicle” om de hoge naoorlogse belastingen op personenauto’s te omzeilen. Het is dus eigenlijk een soort “Economy Rolls”, maar wordt momenteel ervaren als iets erg bijzonders. Door mij in ieder geval. Een jaar geleden zag ik er foto’s van op internet en trok geïnteresseerd een wenkbrauw omhoog, in november kwam ik hem zelf toevallig onder de grond in Parijs tegen. Na de Silver Wraith werden er nog maar weinig auto’s voorzien van speciale koetsen, hoewel de Silver Shadow uit de jaren ’60 en ’70 zelfs nog leverbaar was met een excentrieke tweedeurs koets van James Young.
SupercarFan zegt
een woody rolls :S niet zo heel leijk xD
G_deGroot zegt
Crashtest?
CrazyHenkie zegt
Erg bijzonder, maar sierlijk als bijv. zo´n Jaguar Shooting Brake kan ik ´m niet noemen. Misschien dat het komt door die opbouw van hout oid ;) wel bijzondere spot!
Thatsme zegt
Wat een gaaf ding joh:P Zo wil ik ook wel een auto van de zaak rijden ;)
En moet het niet “Shooting Break” zijn?:S
flosty zegt
Damn das lelijk
ZwerverRoodbaard zegt
Ik had geen idee dat RR ooit een “Utility Vehicle” zoals dit heeft gemaakt :O
Ziet er wel gaaf uit zo met dat hout :)
floryn zegt
mooie spot en een leuk verhaal appeltje.
bedankt
BananaFlip zegt
Wauw, prachtige spot.
Altijd weer leuk, af en toe eens een klassiekertje.
Dit is toch wel veel veel veel mooier dan de 200EX.
Zo hoort een echte Rolls eruit te zien.
Teo zegt
@ thatsme:
http://www.pestalozzi.net/sb/about_term_2.htm
wotevajjjj zegt
waarom zo je schieten op de remmen van een RR ?
@ appeltje
het is een shooting break geen brake want dat is een rem
RA999 zegt
@ wotevajjjj
En break is breken dus wat is je punt?
Het kan allebei namelijk…
MC zegt
@RA999
Break kan ook pauze betekenen
Maar een mooie wagen :) Echte klassieker vind ik!
BartZ zegt
Is dit in de parkeergarage in Parijs bij de Arc du Triomphe? zit er namelijk bekend uit en ik heb er ook heel wat exoten gespot.
Donstil zegt
ooh god daar kom ik weer met mijn “moderne auto” instelling.
Ik snap dat mensen oude wagens mooi vinden. maar ik kan hier toch echt niet warm van worden.
Larrs zegt
Dus een Oud Engelse Rolls. :P
gijsmarree zegt
dat hout gebruikte ze veel na de oorlog omdat het goedkoper was, was bij huub stapel ofzo
H zegt
Aach, zonder er meer woorden aan vuil te maken, een mooie en bijzondere spot.
Yellomello zegt
Hout hoort niet op of in een auto. Wel in een sauna op een paardenkar. Mensen die hout gebruiken om auto’s te bouwen beheersen het metaalbewerken inho niet. Engelse auto’s staan zowiezo niet bekend om hun precisie en pasvorm dus ik snap het eigenlijk wel… Is gewoon makkelijker om met hout te werken…
Yellomello zegt
-edit: imho bedoel ik natuurlijk-
CrazyHenkie zegt
:lol: @ gijsmarree
Klopt wel, daarom zijn Defender ook van aluminium en niet van staal (las ik ergens). Kon je zo´n oude Mini Clubman ook niet met op de zijkant krijgen? (als BMW dat maar niet gaat imiteren :P)
Klassiekerrally zegt
@ Yellomello: En koeiehuiden zijn al helemaal voor prutsers die geen stoelbekleding van staal kunnen maken! Ik ben het helemaal met je eens! :lol:
Klassiekerrally zegt
Net als wollen vloerbedekking overigens… Alu traanplaat is toch veel cooler ;)
VivelaFRANCE zegt
Haha! Ik zie het al voor me: dit is de nieuwe auto van de timmerman of schilder ;) !
Turbogek zegt
Het is misschien bijzonder, maar mooi?
DD zegt
Die schietende rem ;) ziet er gewoon niet uit van achter. Net een X6, van voren prachtig, van achter lelijk
Citrofiel zegt
Het zou me niets verbazen als hij door zijn bijzonderheid nu meer waard is dan een gewone Silver Wraith Park Ward Limousine. Anyone?
Slager Korrel zegt
Is je scanner stuk, Appel? Volgens mij moet je een beetje levellen in Photoshop, want je zwart slaat nogal blauw uit.
Komt dit rare hok misschien iets beter van uit de verf…
Klassiekerrally zegt
Dat zal wel door het tl-licht in de parkeergarage komen?
JanC zegt
Hout is een fantastisch materiaal, hout leeft.
Appeltje zegt
Oh ja, Break.. Niet Brake. Zulke sterke remmen zal hij wel niet hebben. Witbalans lukte me echt niet. Hij was te donker en de witbalans was niet goed, autolevels/autocolor deed helaas ook niet veel goeds, en handmatig.. Ook niet :-(
@Citrofiel
Dit is sowieso wel meer waard, er rijden er maar weinig zo rond. Een verzamelaarsobject dus. Hij stond in P{arking Foch, dat is vlak bij de Arc de Triomphe.
Dan zegt
Schitterende auto! Met hout en die mooie (gele) koplampen.
Gros zegt
Nu dan op voor de Isotta Fraschini 8A als bijzondere spot, net zo mooi als deze!
Citrofiel zegt
@ Appeltje; Dus dubbel besparen! Eerst op vaste lasten, dan op restwaarde. ;)